רשות ניירות ערך >> הקלה באיסור תגמול בגין ביצוע עבודת אנליזה

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
13/04/2014

הצעות חקיקה בנושא הקלות ופיתוח שוק ההון >>

20. הקלה באיסור תגמול בגין ביצוע עבודת אנליזה

20.1. דברי הסבר
בעבודות אנליזה יש משום הבעת עמדה והמלצה בנוגע לכדאיות השקעה בניירות ערך של חברות ציבוריות ומשכך, הן מהוות "ייעוץ השקעות" לפי חוק הייעוץ. לאור האמור, אנליסטים מחויבים להיות בעלי רשיון לפי החוק וכפופים לכל החובות המוטלות על בעלי רשיון. מעבר לתחולתה הכללית של הוראות חוק היעוץ על פעילותם של האנליסטים, נקבעה מכוח החוק גם

הוראה
ספציפית החלה על אנליסטים: "הוראה לבעלי רשיון בקשר לחובות גילוי בנוגע לעבודות אנליזה (נוסח חדש- 2013)". הוראה זו נקבעה במטרה להביא למתן גילוי לציבור המשקיעים בישראל מקום בו קיים חשש לניגוד עניינים, בין מצד מכין עבודת האנליזה ובין מצד בית ההשקעות בו הוא מועסק, אשר עלול להשפיע על שיקול דעתו של מכין עבודת האנליזה. מטרה נוספת של ההוראה היא להתאים את מתכונת הייעוץ למאפייניו הייחודיים של סוג ייעוץ זה, שהוא ייעוץ כללי הנוגע בדרך כלל לנייר ערך מסוים או תאגיד מסוים, על ידי קביעתפרטי מידע שיש לכלול באנליזה. יחד עם ההוראה פורסמה גם החלטת הרשות בעניין אי נקיטת הליכים בקשר עם בעלי רשיון שנותנים שירותי אנליזה ביחס לקיום הוראות סעיפים 13 ,12 ו- 15 לחוק, אם קיימו את הוראת הרשות. סעיף 17(א) לחוק הייעוץ קובע איסור על בעל רישיון לקבל טובת הנאה בקשר עם שירות ייעוץ השקעות או שיווק השקעות, זולת שכר והחזר הוצאות מהלקוח כפי שנקבעו בהסכם לפי סעיף 13 לחוק זה. סעיף 17(ב) לחוק זה קובע רשימה של פעולות לגביהן האיסור האמור בסעיף 17(א) אינו חל. כאמור, בגדר פעולות ייעוץ ההשקעות נכלל גם פרסום עבודות אנליזה לציבור, אך פעילות זו אינה מנויה בין החריגים לאיסור קבלת תמורה שבסעיף קטן (ב). מכאן שניתן לקבל תמורה עבור עבודות האנליזה רק ממי שמקבל את הייעוץ.
 
בהתחשב באופי פעילותן של חברות בתחומים מסוימים ובקושי הקיים לעתים להעריך את שווי פעילותן על בסיס נתונים כספיים, עבודות אנליזה בעניינן עשויות לסייע לציבור המשקיעים לבסס החלטות השקעה ביחס לחברות ציבוריות בתחום זה ובכך לקדם את המסחר בהן בבורסה. בד בבד, תנאי מקדמי לפעילות בתחום עבודת האנליזה כאמור הוא קיומם של מנגנונים שיצמצמו ניגודי עניינים פוטנציאליים ופגיעה בציבור המשקיעים.
 
20.2. הצעת החקיקה
מטרת התיקון המוצע היא לקבוע, לצד ברירת המחדל לפיה האיסור האמור בסעיף 17(א) לחוק חל גם על פרסום עבודת אנליזה, כי הרשות תוסמך לקבוע בהוראה שתפרסם נסיבות מיוחדות במסגרתן יתאפשר לגופים המפרסמים עבודת אנליזה לקבל תגמול מהחברות המסוקרות עבור עבודתם.
 
20.3. ריכוז הערות ציבור
בפרק זה :
חוק הייעוץ - חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות התשנ"ה – 1995.


 

 לפרסום המקורי ולנוסח החוק



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי וביןבהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x