מצעירה מרוששת - למיליון דולר הכנסות >> דרכה של יזמית השיווק ביוטיוב

 

 
לירון מור. צילום: עדי כהןלירון מור. צילום: עדי כהן
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/09/2014

לירון מור (30), רכשה בשארית כספה קורס לשיווק באינטרנט. חודש לפני כן, משמלאו לה 25 – היא נאלצה לשוב להתגורר בבית אמה, ולנסות ולכסות את בור החובות שצברה, באמצעות משמרות מסביב לשעון במכירת מנויים למכון כושר.
רק אז, לאחר שנים של ניסיונות עסקיים כושלים – גילתה מור את הייעוד שלה: שיווק עסקים ביוטיוב – ממנו הכניסה עד היום יותר מ-4 מיליון שקלים.

כעבור פחות משנה השיקה מור את הקורס הדיגיטלי הראשון בישראל שנמכר כל כולו באינטרנט: 'וידאו טראפיק פורמולה'.
הקורס מלמד בעלי עסקים כיצד להפוך למומחים מוכרים בתחומם באמצעות סרטונים קצרים ביוטיוב, ומדריך אותם צעד אחר צעד כיצד לבנות צינורות שיווק אוטומטיים ברשת.

מאות בעלי עסקים מעידים שהקורס של מור הגדיל בצורה משמעותית את הכנסותיהם. מור השיקה קורסים נוספים, והפכה במהירה ל'סלבריטאית רשת' – תופעה המוכרת בעיקר בארה"ב. עשרות ישראלים ניגשים אליה בכל יום ברחוב, ומדברים עמה כאילו הם מכירים שנים – כל זאת בשל מאות הסרטונים שהעלתה מור בשנים האחרונות ליוטיוב ולרשתות החברתיות.
גם בעלה זיהה אותה ברחוב עקב פרסומה המחתרתי. הוא ניגש אליה ביום הראשון בו עברה לגור בדירת שותפות בתל אביב, הזמין אותה לסיבוב היכרות בשכונה – ומאז הם ביחד. לאחרונה הביאו לעולם את בנם הבכור.

מה בקנה? לירון מור מנהלת בימים אלה מגעים עם מספר מומחים בעלי שם – וביניהם שף מפורסם – להפקת קורסים דיגיטליים שישווקו ויימכרו כולם ברשת. "קורס דיגיטלי דורש מיומנות רבה הן בהפקה והן בשיווק" אומרת מור. לדבריה,מפורסמים רבים יכולים למכור קורסים במיליוני שקלים ללא תיווך  - היישר לקהל המעריצים שלהם, אך הם פשוט לא יודעים איך עושים את זה.

"ברגע שצינור השיווק נבנה – הוא מאפשר הכנסה פסיבית מאד יפה" אומרת מור.

 לירון מור (30), נשואה ואם טרייה, בת בכורה להורים גרושים מתל אביב. הוריה התגרשו כשהייתה בת 18 – ולירון, שעבדה באותה עת באופן צמוד לאביה בעסק שלו - חוותה את המשבר המשפחתי בצורה קשה, גם בפן הרגשי, וגם בפן הכלכלי. למעשה, מעידה לירון, היא הבינה שהיא יכולה לסמוך מעתה ואילך אך ורק על עצמה.
כשהחברות שלה נרשמו ללימודים במוסדות הכי טובים בארץ, היא החליטה להשקיע את כל כולה בעבודה – ובחיפוש דרך בה תוכל לסדר לעצמה עתיד כלכלי חסר תלות.

את כישוריה השיווקים היא גילתה בשיווק מוצרים בעגלות בארה"ב, ומשחזרה לארץ, השקיעה את כל כולה בשיווק MLM (שיווק רשתי) של מוצרי קוסמטיקה  מתוצרת ארה"ב – אך חוותה כישלון כלכלי צורם. מחוסר ברירה, ובחובות כבדים גנזה מור את חלומה לדירת שותפים בתל אביב – וחזרה לגור בחדר נעוריה בבית אמה. התחנה האחרונה שלה בניסיונות השיווק הרשתי הייתה רכישת קורס שיווק ברשתות החברתיות, שעלותו 1,500 ₪ - הייתה מאד כבדה עבורה. "הייתי בחריגה של 10,000 ₪ מהמסגרת. "אמא שלי הזהירה אותי שזו ההשקעה האחרונה שאני עושה בפרוייקט הזה". עיקשותה של מור השתלמה, ורכישת הקורס שינתה את חייה מן הקצה אל הקצה.

חלוצה בשיווק באמצעות יוטיוב

הפרק בקורס שהוקדש לשיווק באמצעות סרטוני וידאו לכד את עיניה. "הלהיב אותי לראות איך אנשים משווקים את עצמם כמומחים – וזוכים לאלפי צפיות ולמאות תגובות" אומרת לירון. היא החלה להעלות סרטונים לשיווק המוצרים הרשתיים אותם ניסתה לשווק, אך די מהר היא החלה לצלם סרטונים משל עצמה, סרטוני העצמה אישיים, סרטוני הדרכה - עד שהתמקדה בייעוץ לעסקים כיצד להפיק סרטונים שיווקיים אפקטיביים ביוטיוב. את הסרטים צילמה בראשית הדרך במצלמת הסמארטפון שלה, בהפסקות העבודה בחדר הכושר – שם עבדה כאשת מכירות.

לאחר שנה של סרטונים בודדים, החליטה לירון לקפוץ למים הקרים – ולהפיק קורס שכל כולו מצולם בוידאו, ואשר יימכר באינטרנט. עד אותו רגע אף ישראלי לא ניסה לשווק קורס דיגיטלי לחלוטין – באמצעות הרשת. "ניגשתי, בשיא החוצפה של ילדה בת 25, למי שנחשב אז לגורו בהא הידיעה של השיווק באינטרנט, רן ארוסי, וביקשתי ממנו להפיק איתי את הקורס, ולהדריך אותי כיצד לשווק אותו, תמורת חלוקה שוווה בהכנסות, כשכל ההוצאות ההפקה יהיו עלי. לשמחתי ולהפתעתי הוא הסכים".

לקורס היא קראה 'וידאו טראפיק פורמולה'. הקורס ממשיך להימכר גם כעת, ועד היום נרכשו ממנו אלפי עותקים, תוך שהוא מכניס לחברה שהקימה לירון  2.5 מיליון ₪.

הקורס כשמו כן הוא – מהווה פורמולה להבאת תנועה איכותית של גולשים לאתר הלקוח באמצעות סרטוני וידאו, אך מספק גם הרבה מעבר לכך. הקורס מלמד: איך מצלמים סרטוני וידאו? כיצד מקדמים את הסרטונים הללו ברשת לקהל מפולח? איך לערוך סרטוני וידאו בצורה איכותית? כיצד הופכים גולש ללקוח משלם באמצעות צינור שיווק אוטומטי אוטומטית? קורסי ההמשך של לירון מלמדים כיצד מפיקים מוצרים דיגיטאליים – וכיצד משווקים ומוכרים אותם במערכת סגורה ואוטומטית לחלוטין.
לירון לא מספקת בקורס רק חומרי הדרכה רבים, אלא גם תמיכה מקוונת בפורום הפתוח ללקוחות הקורס, לאורך חודשים, אשר מאפשר להם לקבל סיוע ולחצות מכשולים בהם נתקלים תלמידי הקורס באופן אינדיבידואלי. "כמובן שהקורס עובר עדכון מדי כמה חודשים במטרה להשאיר אותו בחוד החנית של התחום" מוסיפה לירון.

קשיים בתחילת הדרך

הצלחת הקורס של לירון לא הייתה מידית. להיפך. היא חוותה קשיים לא מעטים מייד מתחילתה, ולא פעם עמדה בפני ייאוש טוטאלי.

"הטכניקה של מכירת מוצר דיגיטלי ברשת אינה דומה למכירת מוצרים בסופרמרקט" מסבירה לירון, "אלא מכוונת לשבוע גורלי אחד – הנקרא 'שבוע השקה'. הרעיון הוא לקבץ סביב איש המקצוע, כמה שיותר אנשים שעשויים לגלות עניין ברכישת המוצר הדיגיטלי שלו – ורק אז להתחיל במאמצים שיווקיים גוברים והולכים – עד יום ההשקה בו הוא יכול לרכוש את המוצר שיענה לו על צרכים רבים וחשובים – במחיר הזדמנות".  

לקראת יום ההשקה ייעשה שיווק מתוזמן באמצעות אימיילים, מתנות מלאות תוכן, סרטוני וידאו, חומר כתוב, וובינרים (שיחות אודיו אינטראקטיביות חיות המערבות שאלות מקהל המאזינים) והדרכות. ביום ההשקה, האוהדים מקבלים הצעה שקשה לסרב לה, קורס או מוצר דיגיטאלי מלא תוכן, במחיר אטרקטיבי. ההצעה מלווה בחיזוקים רבים, במוצרי בונוס בחינם, ובלחץ רכישה משמעותי, בשל המועד הקצר בו מועמד המוצר למכירה. לאחר שבוע ההשקה, נסגרת האפשרות לרכוש את הקורס, ומי שמתעניין להירשם לקורס או לרכוש את המוצר הדיגיטאלי חייב לחכות למועד השקה חדש – במתרחש על פי רוב לאחר מספר חודשים.

הכישלון

התאוריה הייתה מאד ברורה על הנייר – אך בפועל בהשקה הראשונה, הקהל הישראלי לא היה בשל לשלוף את כרטיס האשראי, ולרכוש בהמוניו את ה'וידאו טראפיק פורמולה', ולירון הצליחה למכור בהשקה הראשונה רק 17 קורסים.
במבט לאחור אומרת לירון, שמעבר לבשלות לא מספקת של קהל האוהדים, המסרים שהיא ניסתה להעביר באותה השקה לא היו מספיק מדויקים – תהליך המכירה לא היה מהודק דיו, ועל כן נמכרו הרבה פחות קורסים ממה שהיא תכננה.
הכישלון לא ריפה את ידיה, והיא ערכה היכרות עם המורה הבא שלה בתחום – אמיר הרדוף – איש שיווק וייעוץ עסקי מאד מצליח, המהווה גורו שיווק בעצמו. לירון עניינה את הרדוף בשיתוף פעולה בהשקה מחודשת של הקורס, והפעם הדברים נעשו בצורה מוקפדת ומדויקת יותר תוך הסקת מסקנות מההשקה הקודמת.

המחיר של הקורס הועלה, המסרים חודדו, משפך המכירות הודק והטקסטים הפכו לקליטים וקוראים לפעולה. ואכן, הקורס נמכר בשבוע ההשקה הראשון ל-52 לקוחות בהכנסות של 120 אלף שקלים – או אז, סוף סוף הבינה לירון שהיא במקום הנכון.

עשרות בעלי עסקים שהפכו לכוכבי רשת
מאלפי כלבים, קוסמטיקאיות, צלמים, חנות לפאות – רשימת התלמידים של לירון  היא עצומה ומגוונת. שמה של לירון נלחש בין כל מי שמתלבט כיצד למנף את העסק הקטן שבנה במו ידיו, וכיצד לתגבר את השיווק בתקופה של משבר כלכלי מתמשך.
בערוץ היוטיוב של לירון מספרים עשרות תלמידים על הצלחה אדירה בעקבות הקורס. התלמידים מעידים על הצפת העסק בעשרות לקוחות חדשים – ונטישה של דרכי שיווק ישנות – כמו פלאיירים, קידום אתרים, קידום בגוגל, פגישות ייעוץ בחינם ועוד.


שיווק 24/7 – מותאם למאה ה-21

לדבריה, השיווק באמצעות סרטי וידאו, והקמת משפכי שיווק לעסקים באמצעות הרשת – היא הדרך השיווקית הנכונה ביותר לעידן הנוכחי.

"במקום לבזבז שעות על פגישות שיווק ארוכות, שרבות מהן מתגלות כעקרות, השיווק בוידאו מעניק ללקוחות הפוטנציאליים הזדמנות להכיר את בעל העסק הרבה לפני שהם פונים אליו" אומרת לירון. "למעשה, בשיטת שיווק כזו, הלקוחות מגיעים לעסקה הרבה יותר מבושלים, ועם אמון הרבה יותר גדול באיש המקצוע שבסרטוניו זה עתה צפו". לדבריה, לעיתים קרובות, המתעניינים יכולים להפוך ללקוחות, גם מבלי לשוחח ישירות עם בעל העסק – בכך שהם רוכשים ממנו מוצר דיגיטאלי.
שיטת השיווק הזו לא מתאימה לכולם, אלא בעיקר לעסקים המעניקים שירות שיש בו מן המומחיות. "כל מי שיכול להעניק שעות ייעוץ – יכול ליצור מהידע שלו מוצר דיגיטאלי – שיימכר באופן אוטומטי 24/7. לעומת זאת, עסקים המוכרים מוצרים – כמו למשל מוצרי חשמל, ריהוט וכו' - אולי עשויים להגדיל את המכירות שלהם באמצעות סרטונים – אבל קשה מאד לדמיין אותם מפיקים מוצרי ייעוץ דיגיטאליים שאנשים יקנו".

סלב רשת
לדברי לירון, היא חשה בשנים האחרונות איך הפכה, יחד עם עשרות בלוגרים ישראלים נוספים - לסלבריטאי רשת – בדומה לתופעה מתרחבת בארה"ב באירופה, שם הפכו בלוגרים עצמאיים ומדריכי עשה זאת בעצמך – לכוכבים שעוקבים אחריהם מאות אלפים ולעיתים מיליוני מעריצים – וכל זאת ללא חשיפה משמעותית בתקשורת הממוסדת. לדבריה, אנשים מזהים אותה ברחוב, ניגשים אליה, ומדברים אליה כאילו הם מכירים שנים. "אני מאד אוהבת את התופעה הזו, והיא מאד מזכירה את אפקט 'האח הגדול'. אם אתה עוקב מקרוב אחרי מישהו לאורך חודשים ושנים, אין שום סיבה שלא תחוש לגביו קירבה מאד גדולה, הוא הרי הפך אצלך מזמן לבן בית..".

קורסים בליווי צמוד
יותר ויותר ישראלים רוכשים קורסים ברשת, במטרה לרכוש יכולות חדשות, אבל עדיין, רבים מהם רוצים ליווי אנושי, צעד אחר צעד – ומענה לבעיות הצצות חדשות לבקרים. לשם כך הקימה לירון קורס נוסף, ששמו 'ריסטארט לעסקים'.
ההדרכה בקורס, שזו לו השנה השלישית, מערבת קורסים דיגיטאליים, פגישות קבוצתיות, וובינרים, קבוצה בפייסבוק, וליווי ע"י מדריכות אישיות המכונות 'מנטוריות'. "המנטוריות של הקורס הן נשות עסקים שיש מאחוריהן הצלחה במכירות מוצרים דיגיטאליים. הן מלוות את תלמידי הקורס בהתלבטויות ובקשיים האישיים, בהם הם נתקלים כל אחד באופן אינדיבידואלי".

העצמה נשית
לירון מספרת שהבחירה במנטוריות איננה מקרית. הגישה שלה מתחילת הדרך הייתה מחוברת מאד לרעיון של העצמה נשית. לדבריה, נשים רבות מוצאות את עצמן די מהר בתפקידי אמהות, ונקרעות בין הרצון לפתח קריירה, ולהתמקצע בתחומן, לבין הרצון והצורך לבלות עם הילדים. עד לפריצת האינטרנט, היה מדובר על ויתור של אחד מהחלומות על חשבון רעהו.
הידע שמעבירה לירון, מאפשר לנשים שהתמחו בתחומים ייחודיים, או הקימו במו ידיהן עסק עצמאי לאחר הלידה – להעביר את הידע שלהן באמצעות מוצרים דיגיטאליים – ולשווק אותם ברשת 24/7. לדברי לירון, היא עצמה עובדת כ-6 שעות ביום, נמצאת בכל רגע בסמוך לבנה הפעוט, ומצליחה להיות גורם משמעותי ביותר בפרנסת המשפחה, בלי לוותר על שעות איכות עם הילד. "למה לא לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה אם אפשר?" היא שואלת ומחייכת.

הפרסום ברשת הביא עמו את הבעל
גם את בעלה ואבי בנה, אביב, הכירה לירון גם בזכות הסרטונים שלה. היא מספרת שכאשר עברה לגור במרכז תל אביב עם שותפה, ניגש אליה בחור צעיר ויפה תואר וקרא לעברה "הי לירון?".  מסתבר שהוא זיהה אותה מהסרטונים ברשת, הציע להכיר לה את השכונה, והם קבעו לדרינק בבר השכונתי, ומאז הם ביחד. לפני 9 חודשים נולד בנם.
אביב הוא תאום זהה לעומר (שגם הוא מתחתן בקרוב). יחדיו, התאומים לבית גיל, הקימו עסק של סדנאות הדרכה לתזונה טבעית, הפיקו קורס דיגיטלי, כמובן בליווי צמוד שלה. יש להם כ-10 אלפים מנויים, והקורס שלהם נמכר היטב.

ליווי סלבריטאים
השלב הבא של לירון הוא תחום המפורסמים. "קיימת שכבה גדולה של מומחים שקנו את שמם בהופעות נרחבות בתקשורת" אומרת לירון. הם יכולים, בלי בעיה, למכור מאות ואלפי קורסים דיגיטאליים עם הידע שלהם – אבל הם פשוט לא יודעים איך". לדבריה, אין שום סיבה ששף ממותג לא יוציא הדרכות דיגיטליות כיצד לאפות עוגות. אין סיבה שמדריך תזונה או ספורט לא יוציא קורס המיועד למי שסובלים מהשמנת יתר, בני נוער, חולי סוכרת וכו'. "מדובר הרי בערוץ הכנסה פסיבי של מאות אלפי שקלים בשנה – היכולים להתווסף להכנסותיו של הידוען, ולהסתייע בפרסום אותו רכש בציבור" אומרת לירון.
היום מנהלת לירון מו"מ עם שלושה מומחים מפורסמים, ביניהם שף מוכר – להפקת סדנה דיגיטאלית בעלת משפך מכירות אוטומטי – בהן תהיה שותפה ברווחים. "המגעים הללו עדיין בשלב החשאי שלהם, אבל אני בטוחה שיהיה להם פרסום רב ברגע שהם יקרמו עור וגידים" היא אומרת.










הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x