ניתוח מרכז אדווה לסעיף הבריאות בתקציב המדינה

ברברה סבירסקי, מנהלת מרכז אדוה מתייחסת טיוטת חוק ההסדרים לשנת 2015: מערכת הבריאות הציבורית ותקציב משרד הבריאות

 

 
 

ברכה סבירסקי, מנהלת מרכז אחוה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
29/10/2014

פרק הבריאות בחוק ההסדרים לשנת 5102, שנכתב בעקבות המלצות ועדת גרמן לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית, מנסה להתמודד עם בעיית ההרחבה המדאיגה של שירותי הבריאות הפרטיים. למרבה הצער, החוק אינו מציע ביטול של ביטוחי הבריאות המשלימים המשווקים על-ידי קופות 
החולים; הוא גם לא מציע הכנסת חלק מהשירותים המוצעים בביטוחים אלה לסל הבסיסי. במקום זאת הוא מציע לרסן את הגידול בהיקף הפעילות הפרטית של בתי החולים הכלליים הפרטיים באמצעות הטלת היטלים כספיים על כל פעילות פרטית )שאינה קשורה לביטוחים המשלימים (העולה 
בהיקפה על הפעילות של בתי החולים הכלליים הפרטיים בשנת 2015. ההכנסות מהיטלים אלה, יחד עם ההכנסות מהיטלים מתוכננים על תיירות מרפא) הן מבתי חולים ציבוריים והן מבתי חולים פרטיים, אמורים לאפשר מימון של "תוכנית לקיצור תורים" במערכת הבריאות הציבורית, שעליה המליצה ועדת גרמן.

עד כמה שידוע לנו, תוכנית כזאת טרם גובשה. דבר נוסף שטרם גובש הוא מסגרת רגולטורית לאותם בתי החולים ציבוריים ופרטיים האמורים להעביר לקופת המדינה כספים המבוססים על פעילותם הפרטית. באשר לבתי החולים הפרטיים, חוק ההסדרים קובע שעל המוסד לביטוח הלאומי לגבות את 
כספי ההיטלים. לא ברור כיצד הדבר אמור להתבצע. ריסון שירותי בריאות פרטיים במסגרת בתי חולים כלליים פרטיים הוא צעד חיובי, אולם הוא אינו יכול להחליף את הצורך להגדיל את המשאבים וההצע במערכת הבריאות הציבורית, כדי לאפשר לה לתת מענה מלא לצרכים הרפואיים של כל המטופלים הישראלים. ריסון המערכת הפרטית לבדו עלול  להביא להתפתחות של רפואה שחורה או לשלוח את המטופלים הישראלים לחפש מענה רפואי מחוץ  לגבולות ישראל. לכן אנחנו חוזרים ואומרים שצריך לחזק את המערכת הציבורית על-ידי השקעה  במערכת הזאת עצמה. 

צעדים נוספים המוזכרים בטיוטת חוק ההסדרים לשנת 2015 שמטרתם לרסן את הפעילות הפרטית במערכת הבריאות או להביא לקופת המדינה נתח מרווחיה:
  • ביטול הפטור ממס ערך מוסף בפעילות תיירות מרפא בבתי החולים הכלליים הפרטיים. כאן הכוונה לרסן תיירות מרפא בבתי חולים פרטיים, בו בזמן שמעודדים אותה בבתי חולים ציבוריים. בנייר עמדה קודם שלנו כבר הבענו התנגדות למיסוד של תיירות מרפא בבתי חולים ציבוריים, שכן באה על חשבון חולים ישראלים.
  • איסור על מוסדות רפואיים לשמש אכסניה לרופאים ולאנשי רפואה אחרים המוכרים שירותים רפואיים. לדעתנו, איסור זה הוא צעד נכון למען צימצום הרפואה הפרטית. 

לפי חוק ההסדרים, הצעת תקציב משרד הבריאות לשנת 2015 תסתכם בכ-26 מיליארד ש"ח, לעומת כ-24.5 מיליארדש"ח בשנת 2014, במחירי 2014. זאת עלייה ריאלית של כ-2.5 מיליארד ש"ח. סעיפי התקציב שיזכו לתוספות יתבררו עם פירסום הצעת התקציב.

בהתאם להמלצת ועדת גרמן, חוק ההסדרים משנה את העדכון הדמוגרפי של עלות הסל (סל השירותים של קופות החולים). בין השנים 2014 ו-2016, העדכון אמור להיות מלא, בהתאם לגידול באוכלוסיה ובהזדקנותה, לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. זאת במקום העדכון לפי החלטת ממשלה מיום 13.52013, שלפיו תעודכן עלות הסל ב-1.55% בשנת 2014, 1.6%, ב-2015ו ו-1.2% ב-2016. עדכון לפי גידול בפועל עדיף על עדכון לפי הערכה, כמובן, והעיקרון של עדכון במלוא גידול האוכלוסייה והזדקנותה הוא עיקרון שיש לברך עליו. הבעיה היחידה היא שעדכון כזה יכול להיעשות רק בדיעבד, וחוק ההסדרים אינו מציין עדכון קישור עד לפרסום העדכון בפועל.








הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x