המדדהמשולב למצב המשק בחודש דצמבר עלה ב-0.3%. קצב גידולו של המדד בחודשים האחרונים גבוהמהקצב של החודשים מרץ-יולי. המדד המשולב הושפע לטובה מעלייה ביבוא של מוצרי צריכה[1] ומעלייה של יתר מדדי סחר החוץ לדצמבר. שיעורהמשרות הפנויות המשיך בעלייתו הרצופה מספטמבר ותרם גם הוא לקצב עלייתו של המדד. מדדיהייצור התעשייתי והפדיון בשירותים לנובמבר מיתנו את קצב גידולו של המדד. קצבגידולו של המדד בחודשים הקודמים עודכן מעט כלפי מעלה (לוח 1), בעיקר בזכות עדכוןכלפי מעלה במדדי סחר החוץ לאותם חודשים. לוח 2 מציג את התפתחות רכיבי המדד בחודשיםהאחרונים.
בסיכום שנת 2014, המדד המשולב (ממוצע שנתי) עלה ב-2.1 אחוזים, לאחר גידול של 3.4אחוזים אשתקד. האטת קצב גידולו של המדד המשולב עולה בקנה אחד עם האטת קצב הצמיחהשל התוצר העסקי מ-3.4% ב-2013 ל-2.5% השנה[2]. להאטת קצבגידולו של המדד השנה תרמו בעיקר הירידה בהתחלות הבנייה, ההאטה בקצב הגידול של מדדיהפדיון במסחר ובשירותים, וכן האטה קלה ביצוא הסחורות. במהלך השנה הואט קצב הגידולהחודשי של המדד עדי כדי קיפאון בחלק מהחודשים (בין השאר בעקבות מבצע צוק איתן),ואילו בחודשים האחרונים חזר המדד לגדול בקצב מהיר יותר.
לוח 1: עדכוניםלאחור במדד המשולב
עדכון משולב (באחוזים) |
נתון קודם |
נתון חדש |
דצמבר |
|
0.28 |
נובמבר |
0.14 |
0.18 |
אוקטובר |
0.12 |
0.16 |
ספטמבר |
0.16 |
0.25 |
לוח 2: השינויים ברכיבי המדד בחודשים האחרונים
(שיעורי שינוי חודשיים באחוזים, אלא אם כן צוין אחרת)
|
דצמבר |
נובמבר |
אוקטובר |
ספטמבר |
מדד הייצור התעשייתי (ללא כריה וחציבה) |
|
0.8- |
2.2- |
1.1 |
מדד הפדיון בשירותים (ללא פיננסים, חינוך, ומינהל ציבורי) |
|
1.8- |
0.6 |
1.3 |
מדד הפדיון במסחר |
|
0.0 |
1.4- |
4.5 |
יבוא מוצרי הצריכה3 |
22.4 |
1.9- |
2.2 |
5.8- |
יבוא התשומות לייצור (ללא דלקים) 3 |
10.3 |
0.8- |
1.7- |
0.2 |
יצוא הסחורות (ללא חקלאות) 3 |
2.0 |
0.7- |
2.4 |
6.6 |
יצוא השירותים (ללא תחבורה) 3 |
3.5 |
2.1- |
0.4 |
9.1 |
משרות השכיר – במגזר הפרטי |
|
|
0.4 |
0.9 |
שיעור המשרות הפנויות מסך המועסקים במגזר העסקי1 |
2.88 |
2.82 |
2.74 |
2.65 |
התחלות הבנייה2 |
|
|
1.8- |
1.0 |
- שיעור המשרות הפניות נכלל במדד ברמתו, מנוכה עונתיות ומוחלק.
- ממוצע נע לשישה חודשים.
- מדדי סחר החוץ הם כמותיים (בשונה ממדדי סחר החוץ החודשיים של הלמ"ס).
ראה קישור למידע נוסףבנושא המופיע באתר הבנק בדף המדד המשולב
[1] כתוצאהמעלייה חדה ברכישות כלי רכב שנובעת מהקדמתרכישות לחודש דצמבר, בעקבות הודעת משרד התחבורה על החמרת כללי "המיסוי הירוק"החל מינואר 2015. שיטת החישוב של המדד המשולב מגבילה את השפעתם של ערכים קיצוניים,ולכן ערך המדד לא שונה באופן מהותי מהמדד שהיה מתקבל ללא העלייה החריגה ברכישות שלכלי רכב.