ההתחייבויות הקואליציוניות והתחייבות הממשלה הקודמת נוסקים ל- 12.6 מיליארד ₪

לכן לא יהיה מנוס מהגדלת הגירעון ובהמשך גם העלאת מיסים

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/06/2015

לקראת פתיחת דיוני התקציב של הממשלה מדגישים כלכלני התוכנית לכלכלה וחברה במכון ון ליר בירושלים: "לא ניתן לטפל בעוני ובמצוקות מערכות החינוך והבריאות באמצעות כללי התקציב הנוכחיים; קיים צורך לשנות את הכללים ואת תוואי הגירעון לשנים 2015 ו-2016 ובשלב מאוחר יותר יהיה צורך גם בהעלאת מסים. הפעלת תכנית שתגדיל את משקל ההוצאה האזרחית בתוצר תתרום להגברת הצמיחה".

"כלל ההוצאה שאומץ על יד הממשלה הקודמת יביא להורדה נוספת ומתמשכת במשקל ההוצאה הממשלתית בתוצר, תוצאה שהיא מנוגדת לצרכי המשק והחברה לאור האתגרים הניצבים בפני הממשלה, ובמיוחד ההתמודדות עם התחומים האזרחיים – עוני, חינוך ובריאות" -כך מעריכים הפרופסורים לאה אחדות, מישל סטרבצ'ינסקי ואביה ספיבק בניתוח שיוצג בכנס השישי של התכנית לכלכלה וחברה במכון ון ליר בירושלים בנושא תקציב המדינה של הממשלה החדשה. הכנס, בתמיכת קרן זיידל, יתקיים ביום רביעי, 24 ביוני, 2015 החל מהשעה 15:00 במכון ון ליר בירושלים. 

משמעות הכללים הקיימים היא ירידה במשקל הממשלה בתוצר ל-38 אחוזי תוצר ב-2019,כאשר ההוצאה האזרחית תתקרב לרמה הנמוכה ביותר בקרב מדינות ה-OECD. כלכלני ון ליר ממליצים לשנות את המגמה ולשקם את ההוצאה הציבורית תוך החזרתה בהדרגה ל-40 אחוזי תוצר.המלצה זו מחייבת את הממשלה לשנות את כלל ההוצאה ולהעלות את יעד הגירעון בתקציב 2015-16, תוך מיתון ההורדה בתוואי הגירעון לשנים 2017-19

כלל ההוצאה הקיים מחייב קיצוץ בהתחייבויות הקיימות לצורך כיבוד ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו בעת הרכבת הממשלה בהיקף של כ-9 מיליארדי ש"ח. נוסף על כך פרסם משרד האוצר את היקף ההתחייבויות לשנים הבאות, המסתכם בכ-22 מיליארד ש"ח מעל המותר על פי כלל ההוצאה הקיים.

תמונה זו מנוגדת לצרכי המשק האמיתיים ואינה מאפשרת יישום תכניות חדשות. לצורך הטיפול בעוני, שממדיו כפולים מאלה ששוררים במדינות ה-OECD, והטיפול במוקדי המצוקה במערכות הבריאות והחינוך, נדרשת הוצאה של לפחות 13 מיליארד ₪ בשנתיים הבאות, תוך הגדלת מענקי עבודה, העלאת קצבאות הילדים, טיפול בתחום הדיור, הגדלת קצבאות הזקנה, הוצאה לבתי חולים פסיכיאטריים, קיצור תורים, סיעוד, עדכון סל הבריאות, חינוך חינם לגילאי 4-3 ולימודי ליבה לחרדים(בשיתוף ההנהגה)– כמפורט בלוח: 

ניתן ליישם את התכנית על ידי העלאת מסים בשנים 2016 ו-2017, ועל ידי עדכון התוואי של הפחתת הגירעון, אשר רצוי שיעמוד על 3 אחוזי תוצר ב-2015 (במקום 2.5 אחוזי תוצר) תוך ירידה הדרגתית של 0.25 אחוז תוצר עד לרמה של 2 אחוזים בשנת 2019. לגבי העלאת המסים מוצע ליישם את העלאת מס ההכנסה עליה כבר החליטה הכנסת ואשר בוטלה על ידי שר האוצר לשעבר יאיר לפיד (3 מיליארד ₪) בתחילת 2014, הטלת מס ירושה על ירושות גבוהות (3 מליארדי ₪), ביטול הפטור ממע"מ על תיירות ועל אילת (1 מיליארד ₪) וצמצום ההטבות לפנסיה (1.5 מיליארד ₪). 

כלכלני ון ליר בצעו סימולציה מקרו-כלכלית של הצעדים המומלצים ומצאו שיישום התכנית תביא לתוספת תוצר של 0.8 אחוז במצטבר עד שנת 2019  זאת, על רקע ההאטה בצמיחה בשלושת השנים האחרונות.

כלכלני ון ליר מדגישים כי בצד הגדלת משקל ההוצאה של הממשלה הרחבה בתוצר, יחס החוב לתוצר ימשיך לרדת גם בשנים הבאות, תוך ירידה נוספת של כ-2 אחוזי תוצר עד 2019. עליית משקל ההוצאה האזרחית יחד עם הורדת היחס של החוב הממשלתי לתוצר מחזקים בו זמנית את היציבות החברתית והפיסקאלית.



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x