שיא של כל הזמנים ברכישת דירות ביוני » 16,100 דירות, 42 אחוזים יותר מאשר בחודש מאי

תגובות בעקבות נתוני האוצר

 

 
דר רינה דגני דר רינה דגני
 

איתי שלוסברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/08/2015

ד"ר רינה דגני, מנכל גאוקרטוגרפיה:"זוהי ממש היסטריה הנובעת דווקא מפעולות שגויות ביותר של כחלון מיד עם הכנסו לתפקיד שר האוצר. השגיאה הקשה ביותר שלו היתה הכפלה בפועל של מס הרכישה. פעולה זו לבדה הביאה להיסטריה המונית של רוכשי דירות מכל הסוגים והמינים. בניגוד למה שמקובל לחשוב, ומבדיקה שערכנו, אין מדובר בעיקר במשקיעים אסטרטגים אלא ממש מכל גווני הקשת של האוכלוסיה. זו היתה טעות אסטרטגית קשה ביותר של כחלון, שרק התסיסה את השוק וגרמה לאבדן אמון מוחלט של כולם. בניגוד למקובל, אדגיש, המשקיעים הינם גורם חיובי ביותר בשוק הנדל"ן והאחוז שלהם מקרב הרוכשים, לפי נתוני גאוקרטוגרפיה, היה מאז 1983 יציב ביותר, ועמד כמעט במהלך כל השנים על 25-30 אחוזים. כחלון עשה כאן טעות כפולה: גם הבריח את המשקיעים שכן אינני רואה מצב שכעת, לאחר שמס הרכישה הוכפל, המשקיעים יעמדו בהמוניהם וירכשו דירות. טעות שנייה היתה בכך שגם יתר חלקי הציבור החליט ש"אין מחר" וקנו דירות מכל הבא ליד, העיקר לא לשלם את מס הרכישה הדרקוני הכפול. בפועל כולם הפסידו: גם המשקיעים, גם ציבור משפרי הדיור שכעת יצטרך לשלם יותר על כל דירה, מה גם שמחירי הדיור רק ממשיכים לעלות, וגם הממשלה שבסופו של דבר תאלץ, אם לא לנקוט לאלתר בפעולות נכונות להוזלת מחירי הדיור, להתמודד עם מצב שיותר ויותר משקי בית לא יוכלו לעמוד בנטל המחירים ובנטל המשכנתא. ונקודה נוספת: הסכמי הגג שיזמה הממשלה מול העיריות השונות בעוטף גוש דן וחיפה, לא רק שיוסיפו דלק למדורה, הם גם יצרו מצב בלתי אפשרי של רבבות זוגות צעירים ומשפרי דיור שייקחו משכנתאות ענק, ייאלצו להיות תלויים בשני כלי רכב על מנת להגיע למקום העבודה בגוש דן ולא תהיה להם תחבורה ציבורית זמינה, לא רכבת ולא אוטובוס. לדוגמא, בראש העין תחנת הרכבת ממוקמת במרחק קילומטרים מהשכונות החדשות בעיר וכנ"ל בנתניה מערב ובמיקומים רבים נוספים".

גלעד יפרח, מנכ"ל גלעד מאי הבונה בפריפריה:"הנתונים מלמדים, בפעם המי יודע כמה, שהפריפריה נשכחת לטובת מרכז הארץ. מצד אחד הממשלה מעודדת יותר ויותר ביקושים לדירות במרכז הארץ, כולל הרחבת מחיר למשתכן לערי המרכז, מה שמבטל את היתרון היחסי בהטבות שהיו עד לאחרונה לפריפריה. מצד שני היא איננה דואגת לא רק לדיור, אלא גם למקומות תעסוקה כהלכתם ומה שלא פחות חשוב, לתשתית רכבות מהירות למקומות בהם אנחנו בונים דוגמת חצור הגלילית. זוהי הסיבה גם, שהחלטנו לאחרונה ללכת דווקא על בית שאן, שם לא נבנו פרויקטים חדשים במשך עשרות שנים, זאת בגלל העובדה הפשוטה בעוד חודשים ספורים בית שאן תקושר ברכבת מהירה לחיפה, דרך עפולה וקו רכבת העמק המחודש הוא, הוא שיביא מזור לבית שאן ויהפוך אותה מעיירה נידחת בירכתי מדינת ישראל לעיר ירוקה, תוססת ומבוקשת. למה לא להמשיך את קו הרכבת גם לחצור הגלילית ולקרית שמונה וכנ"ל מבאר שבע דרומה לעיר הבה"דים בואכה ירוחם ומצפה רמון?"

אייל ירון, מנכ"ל בית תרמי:"הביקושים ההיסטריים מלמדים דבר אחד: שהממשלה, בשיתוף התאחדות בוני הארץ והיזמים צריכים לחשוב "מחוץ לקופסה". ומחוץ לקופסה זה לא להגדיל מיסים ודגם לא לנסות פטנטים שאבד עליהם הכלח דוגמת מחיר למשתכן, אלא לנסות לשנות את מבנה שוק הנדלן ולאמץ טכנולוגייות בנייה חדשות שיוכלו לקצר את משך הבנייה, לחסוך משמעותית בעלויות עובדים ובפעול להוזיל בעד כ-20 אחוזים את מחירי הדיור. על כחלון והממשלה לצאת באומץ לציבור הרחב, להודות שמה שהיה הוא לא מה שיהיה ולטפל טיפול שורש עמוק ודבר ראשון, לפעול יחד עם כל הקבלנים לצאת לאלתר משיטות הבנייה המיושנות שלא שונו במאום מאז קום המדינה ולהתחיל ליישם, ולאלתר, שיטות בנייה קלות, מתקדמות ומתוחכמות שבכמותם כבר נבנו עשרות מיליוני בתים בעולם הגדול. שיטת הבית התרמי לדוגמא, תוכל לחסוך בעלויות של כ-80 אחוזים מכוח האדם, תודות לשיטת הנחת בלוקים קלה ומהירה, לקצר בכ-40 אחוזים את משך הבנייה ולהוזיל בכ-20 אחוזים את מחירי הדיור!"


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x