האם חייבים לבטל עמלות במטרה להשיג נאמנות ללקוחות ? ומה חושבים על זה בארצות הברית

 

 
דן דוברי יור האיגוד הישראלי דן דוברי יור האיגוד הישראלי
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
26/08/2015

בעשרים וחמישה דיונים פתוחים במהלך ארבע ימים השבוע משרד העבודה (Labor Department) בארה"ב ישלים דיון לקראת החלטה שתחייב את כל הפועלים בשוק הפנסיוני בארה"ב לעבור למודל עבודה של נאמנות מוחלטת ללקוח (Fiduciary Standard) בצבירה פנסיונית. 

יש כאילו שמתרגמים את ההתפתחות כניסיון של הממשל האמריקאי לאסור על תשלום עמלות במוצרי צבירה לחיסכון פנסיוני. 

טימוטי האוזר יו"ר הועדה במשרד העבודה בארה"ב שמוביל את השימוע מבהיר " אנשי המקצוע ככל הנראה יוכלו להמשיך לקבל עמלות בניגוד לטובת הצרכן אך אנו חייבים להפסיק את המציאות שבו אנו פוגעים בחיסכון לפרישה של הציבור בארה"ב". 

משרד העבודה רוצה שינוי בתרבות העבודה של כל אנשי המקצוע בתחום הפיננסי – פנסיוני ומעוניין להכניס "חוזה של נאמנות מוחלטת לצרכן" לכל מי שפועל בתחום. 

אנו ככל הנראה לא נבטל את העמלות הוא אומר אחרי סיום היום הראשון של השימוע אבל נדרוש מכל מי שפועל בתחום ומעניק ייעוץ ישיר או עקיף סטנדרט של נאמנות מוחלטת לצרכן (Fiduciary Standard). 

סטנדרט זה דורש מערוצי הייעוץ וההכוונה "לשים את טובת הלקוחות לפני טובתם האישית" שחוק שמחייב אותם כאשר מעניקים ייעוץ והכוונה בתחום זה ללקוחות. 

זה יקח חודש לפחות לנסח את החוקים החדשים ואנו משתמשים ב 80 אנשי מקצוע שונים כיועצים במטרה להגיע לנוסחה טובה לציבור. 

בזמן השימוע אמר טימוטי " זה נאיבי לחשוב שתשלום עמלות בניגוד עניינים עם הלקוח פועל לטובת הציבור ולכן באופן מינימאלי אנו חייבים לוודא שהפועלים בשוק מחוייבים לטובת הלקוחות שלהם בחוק". 

הנושא לדיון זה לא "עמלות" אלא איך אנו מתמודדים עם ניגודי העניין בין ערוצי הייעוץ והשיווק ובין הציבור. 

בשימוע הועדה שמעה על ההתפתחויות באירופה ואוסטרליה שמאמצים מודל עבודה של איסור מוחלט על תשלום עמלות בתחום הפיננסי – פנסיוני. 


"חוק הנאמנות  יחזק באופן מהותי את השוק בארה"ב ואת התעשייה כולו" אומר טימוטי, "זה יפעל לטובת כל הפועלים בשוק ולא רק לטובת הצרכנים. אם נייצר אמון של הציבור ביועצים שלהם זה יהיה לטובת אנשי המקצוע בסופו של העניין". 

"המטרה שלנו" הוא מזכיר "זה לא לפגוע ברווחיות של אף אחד. המטרה שלנו זה לבלום הענקת ייעוץ בניגוד עניינים עם הציבור בארה"ב. יש לנו אמון באנשי המקצוע אצלנו ואנו מאמינים שאנשי המקצוע יוכלו להתאים את עצמם לחוק ולהעניק ייעוץ והכוונה שהם לטובת הציבור. אנו מבינים שזה מאוד קל לאיש מקצוע שמקבל עמלה או תמריץ לשים את טובתו לפני טובת הציבור ובכוונתנו לבלום באופן מוחלט תופעה זו".  

דן דוברי יו"ר האיגוד הישראלי אמר " אנו מאמינים שנאמנות ללקוחות זה ראוי ונכון, אנו חייבים לשאול את עצמנו האם סיבת הקיום שלנו זה מכירת מוצר פרישה או לעזור ללקוחות לפרוש בכבוד עם ביטחון? אם התשובה זה לעזור ללקוחות אז אנו חייבים להכין את עצמנו לשליחות בלי היסוס וזה מאיתנו להכשיר את עצמנו בדציפלינות עבודה שלא עסקנו בהם בעבר ומיומנות עבודה שונה מאשר בעבר". 

דן הוסיף " השינויים שקוראים בשווקים הבינלאומיים וגם כאן בישראל יכולים להיות הזדמנות לאנשי המקצוע ולא איום". 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x