לא מומלץ כעת להשקיע במניות יצרניות הרכב ביניהן פולקסווגן, ב.מ.וו, דיימלר ודומיהן"

"המשך הזעזועים יכול ליצור הזדמנויות מעניינות יותר"

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
30/09/2015

מאז ראש השנה עולם הרכב סוער עקב תגלית מרעישה: קונצרן פולקסווגן זייף את נתוני זיהום האוויר הנוצר ע"י רכבי הדיזל של הקונצרן, כך שיעמדו בתקינה אמריקאית מחמירה. פולקסווגן הודיעה שהמדובר בכ-11 מיליון רכבים אשר נמכרו ברחבי העולם החל משנת 2009. הזיוף נעשה באמצעות תוכנה המזהה שהרכב נמצא בבדיקה תקופתית ובמצב זה מפעילה אמצעים להפחתת זיהום ו הנוצר. ניתן בקלות לבטל את השימוש בתוכנה, כך שהאמצעים להפחתת זיהום האוויר יפעלו כל הזמן, אך הפעלתם תגרום להגברת צריכת הדלק בכ-10% ואף עלולה לפגוע בעוצמת המנוע. 

לדברי האנליסט  הראשי של בית ההשקעות "טופ אלפא", ברוך מיצנגנדלר, "כתוצאה מתרמית זו, פולקסווגן נמצאת בבעיה חמורה במספר מישורים. היא עלולה לספוג קנסות כבדים מהרגולטורים במדינות השונות, לקוחות רבים שקנו רכבים אותם חשבו ל"נקיים" עלולים לתבוע פיצוי הן בגין זיהום מוגבר והן בגין פגיעה בעוצמת הרכב (בהנחה הסבירה שהשימוש בתוכנה יבוטל). כמו כן, פולקסווגן תסבול מירידה במכירות רכבים חדשים, כל זמן שלא תיפתר הבעיה הטכנית שגרמה לחברה  מלכתחילה להשתמש בשיטות רמייה. פגיעה בחוזק המותג גם תירשם, אם כי קשה להעריך עד כמה נושא זה יהיה מהותי. מבחינה של פרשיות עבר ביצרניות רכב אחרות  (דוושות הדלק המאיצות בטויוטה, מתגי ההצתה הבעייתיים בג'נרל מוטורס ואחרות), ניתן לשער ששיעור הקנסות לא יעבור את אזור ה-1 מיליארד $ ושהפגיעה במותג לא תהיה רבה. היקף הפגיעה המשמעותי יותר צפוי מתביעות ייצוגיות של לקוחות קיימים ומירידה במכירות העתידיות של רכבי דיזל בכלל ורכבי פולקסווגן בפרט. פגיעה זו יכולה להסתכם במיליארדי דולרים רבים".

עוד הוסיף מיצנגנדלר, "לא נופתע אם בהמשך יתברר שיצרניות רכבי דיזל נוספות, גרמניות ואחרות, השתמשו גם כן באמצעים לא חוקיים על מנת לעמוד בתחרות מול תוצאות הזיהום המיופות של קונצרן פולקסווגן. השלכה נוספת ומערכתית שיתכן ותנבע מפרשייה זו, היא החמרת תקני הזיהום המותרים ברכבי דיזל באירופה. 

"לסיכום", אומר מיצנגנדלר, "תעשיית רכבי הדיזל העולמית, שבירתה היא גרמניה, ספגה מכה פתאומית וקשה. כתוצאה מכך, מניית פולקסווגן ירדה בכ-40% מערכה ערב התפוצצות הפרשה, כאשר גם מניות ב.מ.וו ודיימלר ירדו במעל 10%. להערכתנו, כרגע לא כדאי עדיין להשקיע במניות אלו או במניות יצרניות רכב אחרות. יחד עם זאת כדאי להמשיך ולעקוב אחר הסקטור, כאשר המשך הזעזועים יכול ליצור הזדמנויות מ


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x