איזה צעדים צריכה הרפורמה בבנקים לעשות על מנת להקל על מתן אשראי?

הערות עמותת ידיד לרפורמה בבנקים

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/02/2016

תקציר המסקנות

"ידיד" הוקמה בשנת 1997 במטרה למצמצם פערים חברתיים וכלכליים בחברה הישראלית. הדרך בה בחרנו לפעול היא באמצעות סיוע לאזרחי ישראל למצות את זכויותיהם החברתיות. להשגת המטרה אנו מפעילים 17 מרכזי זכויות בקהילה ברחבי הארץ. אחד הנושאים המרכזיים בהם עוסקת "ידיד" הוא בסוגיית הדרתם של יותר ממליון אזרחים ישראלים משרותי בנק ומשימוש בכלים פיננסיים בסיסיים אנו סבורים כי הזכות לניהול חשבון בנק ושימוש בכלים פיננסיים היא כיום, זכות יסוד בדיוק כפי שהזכות למים, חשמל, הזדמנויות בחינוך, שרותי בריאות וקורת גג ראויה הן זכויות יסוד במדינת ישראל.

לאור אלה אנו מבקשים להגיש את התייחסותינו להמלצות הועדה אך בטרם נדון באלה, אנו מבקשים להביא בפניכם את עמדתה הכללית של "ידיד" בכל הנוגע להגברת התחרותיות בשירותים הבנקאים והפיננסיים וזאת . בהתייחס לאוכלוסיית היעד אותה אנו מייצגים כבר 18 שנים ואשר מאופיינת היום באמצעות  עשירונים 1-7 חשוב להדגיש הבעייה הגדולה, שעליה אין אף אחד שיכול לתת תשובה חד משמעית היא על השאלה, האם בעקבות המהלכים המוצעים על ידי הועדה להגברת התחרותיות בשירותים הבנקאיים והפיננסים אכן יפחת מחיר האשראי הצרכני. האם הריביות לציבור הרחב, בעיקר מעמד הביניים הנמוך והבינוני, זה שנמצא בעשירונים 5-8 יזכה לקבל אשראי בקלות יותר ובזול יותר. רואי השחורות ואני ביניהם, אומרים שככל הנראה השוק יוצף באשראי אך הסיכוי שמחירו יהיה נמוך משמעותית הינו סיכוי נמוך.

בבסיס ההערות וההמלצות שלנו:

1. יש חובה לטפל באוכלוסייה מודרת האשראי בדרך שתאפשר לספק לה אשראי במחיר סביר ובנגישות גבוהה יותר מהקיים היום וזאת כדי למנוע ממנה להזדקק לשירותי השוק האפור והשחור, משם הדרך להתרסקות המערכת הכלכלית המשפחתית ושקיעה בחובות הינה קצרה 2. יש להפעיל כלים חדשניים הכוללים:

  1. הקמת מערכת של הגנה צרכנית פיננסית הכוללת מפקח על אשר ירכז, מבחינה צרכנית את כלל הפיקוח אל מול המפקחים השונים – המפקח על הבנקים, המפקח על הביטוח ושוק ההון, המפקח על מוסדות פיננסיים.

  2. הקמת קרן הלוואות למשקי בית בערבות מדינה,

  3. שינוי הקריטריונים המאפשרים הקמת אגודות אשראי ובנקים קואופרטיביים,

  4. הפיכת בנק הדואר לבנק המיועד ללקוחות מעוטות הכנסה

  5. הרחבת פעולות הסברה בתחום החינוך הפיננסי ועידוד החסכון לטווח בינוני וארוך

  6. הפחתת משך שהיית נתונים שליליים במערכת הפיננסית

  7. זחובת מתן כרטיסי דביט לכל אזרח ופיתוח מערכת כרטיסי אשראי מיוחדים לאוכלוסיות מודרות ככלי לייצור הסטוריית אשראי חיובית

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x