רשות ניירות ערך >> מגעים ראשוניים עם משקיעים מסווגים – "Testing the Water"

 

 
 

רשות ניירות ערך
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/05/2016

הנפקה לציבור של ניירות ערך והנפקה לראשונה בפרט היא תהליך מורכב. במסגרת זו נדרשות חברות להתאים הליכים שמבוצעים על ידן לצורך עמידתם בסטנדרטים הנדרשים מחברה ציבורית; להכין דוחות כספיים בהתאם לכללי החשבונאות החלים על חברות ציבוריות )IFRS ;) להכין טיוטות תשקיף בהתאם להוראות החוק ולקיים דיונים עם רשות ניירות ערך ועם הבורסה. תהליך זה כרוך בעלויות כספיות וזמן ניהולי. העלויות נובעות בין היתר מהצורך לשכור את שירותיהם של גורמים שונים, ובכלל זה עורכי דין, רואי חשבון, יועצי הנפקה, חתמים, מעריכי שווי ועוד. עלויות אלו מושקעות עוד בטרם ההנפקה וללא ודאות בדבר היתכנותה והצלחתה, ועל כן עלולות להרתיע חברות מלפנות לשוק ההון במטרה לגייס הון.

עמדת סגל 2-106 שפורסמה בשנת 2007

צוין כי בהינתן היכולת לפרסם טיוטת תשקיף, על בסיסה יוצעו ניירות ערך לציבור, אין מקום לחשוף מידע למשקיעים מסווגים בלבד, על מנת שלא להפלותם לטובה ביחס לשאר הציבור. לנוכח פניות של חברות המבקשות לבחון את היתכנות ההנפקה מול משקיעים מסווגים לפני כניסה להליך הכרוך בתשומות רבות, וכדי לעודד הנפקות, בחן סגל הרשות מחדש את ההצדקות בעניין פניה למשקיעים מסווגים בטרם הגשת טיוטת תשקיף לרשות. כך, בפניה מקדמית משנת 2013 שקלה חברה לבצע הצעה של מניות לציבור וביקשה לבחון את התכנות מהלך ההנפקה עוד טרם קידומו ונשיאה בעלויות הכרוכות בו.

זאת, באמצעות פניה למספר נציגים של משקיעים ואנליסטים והצעה לבקר בנכסי החברה בחו"ל לצורך התרשמות מהנכסים ועל מנת שיחוו את דעתם אם ההשקעה עשויה לעניין משקיעים בישראל ותוך מסירה לגופים אלו מידע שיפורסם בתשקיף החברה כשיפורסם. סגל הרשות קיבל את עמדת החברה לפיה אין לראות במהלך מסוג תשקיף בכפוף לתנאים.

בהמשך למענה לפניה המקדמית האמורה ונוסף עליה, סגל הרשות סבור כי יש לאפשר לחברות השוקלות לבצע הנפקת ניירות ערך לציבור "לחוש את השוק", עוד בטרם הן בוחרות לצאת בהנפקה. לאור האמור, אין מניעה כי חברה השוקלת להנפיק ניירות ערך לראשונה תמסור מידע על פעילותה למשקיעים מוסדיים עימם היא מקיימת מגעים ראשוניים לפני הצעת ניירות הערך על  פי התשקיף או טיוטת תשקיף ועד 15 יום קודם לקבלת היתר לתשקיף. מגעים ראשוניים אלו מטרתם לבחון אם יש למשקיעים האמורים עניין בהצעה המיועדת ומהי היתכנותה. המשקיעים המסווגים הרלוונטיים הם אלה המנויים על התוספת הראשונה לחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968 ,למעט משקיע מסוג "לקוח כשיר" )המנוי בסעיף 12 לתוספת הראשונה). כל המידע המהותי שיימסר במהלך מגעים ראשוניים אלו ייכלל בתשקיף ההנפקה. אין באמור כדי לגרוע מהחובה לכלול כל פרט הטעון גילוי בטיוטת תשקיף או בתשקיף ההנפקה.

שיקולים אלו הנחו גם את המחוקק האמריקאי בשנת 2012 במסגרת ה- Act JOBS להתיר לחברות החוסות תחת ההקלות בחוק, לקיים מגעים עם משקיעים מתוחכמים בשלב מוקדם יחסית ועוד טרם הגשת טיוטת תשקיף, בכפוף לתנאים, לצורך בחינת היתכנות ההנפקה -

אפשרות אשר זכתה לכינוי "Water the Testing."

מנגנון זה הרחיב את יכולתה של חברה בשוק האמריקאי לתקשר עם השחקנים בשוק ההון טרם הנפקה, תקשורת שעד אז היתה למעשה אסורה על פי הדין.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x