השר ישראל כ"ץ >> ישראל מקדמת חיבור של הפלסטינים מאזור גנין לרשת התובלה הרכבתית למזרח

אנחנו נהפוך את ישראל לגשר יבשתי בין הים התיכון לירדן ומדינות המזרח

 

 
ישראל כץ שר התחבורה ישראל כץ שר התחבורה
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/05/2016

"מבין השחקנים הלא מדינתיים חיזבאללה הוא בעל פוטנציאל הנזק הגדול ביותר ללבנון ולישראל – אם חיזבאללה יתקוף ישראל תגיב בעוצמה רבה. יש להפעיל לחץ בינ"ל על חיזבאללה ולהטיל סנקציות בינ"ל, זאת כדי להפחית איומים על ישראל ולמנוע פגיעה קשה ובלתי נמנעת בישובים ותשתיות לאומיות בלבנון במקרה של עימות. זהו אינטרס משותף עם העולם הערבי"

"איראן ממשיכה להיות האיום המדינתי הגדול ביותר גם אחרי חתימת הסכם הגרעין איתה ויש לפעול לבלימתה. על ישראל לפעול בשיתוף פעולה עם ארה"ב לפיקוח וניטור על הסכם הגרעין ועל תכנית הטילים האירנית. על ארה"ב להפעיל לחץ דרך סנקציות כלכליות כדי למנוע סיוע של איראן בכסף ונשק לארגוני טרור שפועלים נגד ישראל"

השר כ"ץ פרס גם את תכניתו להקמת אי בינ"ל בים מול עזה אשר יכלול גשר יבשתי למעבר אנשים וסחורות. "ניתן לעזה מוצא כלכלי ואנושי לעולם תוך שמירה על הביטחון הישראלי והשלמת ההתנתקות"

השר הצהיר כי בכוונתו להפוך את ישראל לגשר יבשתי בין הים התיכון לירדן ומדינות המזרח: "אני מקדם חיבורים יבשתיים עם ירדן ועם מדינות המזרח כמוצא לים התיכון דרך נמל חיפה ולשם העברת סחורות מזרחה. ישראל מקדמת חיבור של הפלסטינים מאזור ג'נין לרשת התובלה הרכבתית למזרח. אנחנו נהפוך את ישראל לגשר יבשתי בין הים התיכון לירדן ומדינות המזרח - דבר שקורה כבר עכשיו"

להלן נאומו המלא של שר התחבורה והמודיעין, ישראל כ"ץ, מכנס הג'רוזלם פוסט בניו יורק: 

"מוקדם יותר החודש ישראל צינה את יום השואה ויום הזיכרון לבניה ובנותיה שנפלו בעת מילוי תפקידם וחגגה 68 שנים של עצמאות והישגים. זאת הזדמנות טובה לשוב ולהסתכל על המציאות איתה צריכה ישראל להתמודד. 

מציאות זאת מתאפיינת באי יציבות כרונית ובשינויים בקצב מהיר, קריסת הסדר הישן, טשטוש גבולות, עליית שחקנים לא מדינתיים אלימים, קיצוניות אסלאמית וטרור סוני ושיעי כאחד והרג הרס ועקירה נרחבים.

גם בעידן שלאחר הסכם הגרעין, איראן ממשיכה להוות את האיום המדינתי הגדול ביותר ולישראל וליציבות האזור, בשל תמיכתה הצבאית והכספית בארגוני טרור, במיוחד חיזבאללה ולבנון, מעורבותה החתרנית באזור ותוכנית טילי קרקע-קרקע (טק"ק) הנרחבת שלה.

מבין השחקנים הלא מדינתיים האלימים, חיזבאללה ממשיך להיות בעל פוטנציאל ההיזק הגדול ביותר עבור ישראל בשל ארסנל הרקטות והטילים שברשותו, ואילו הפוטנציאל להתלקחות נוספת עם חמאס בעזה ממשיך להיות גבוה.
תופעת ארגון המדינה האסלאמית ממשיכה להוות איום רציני ולהתפשט באזור ומעבר לו חרף כמה הישגים במערכה נגדה בסוריה ובעיראק.

סוריה היא זירת מפתח. היא מהווה מוקד של מאבק הכוחות בין הציר השיעי בהובלת איראן לבין המחנה הסוני בהובלת ערב הסעודית. היא מהווה מוקד של בעיית הפליטים המשפיעה על מדינות שכנות כמו ירדן, כפי שמשפיעה על אירופה. כמו כן גם מהווה מוקד של הטרור היוצא ממרכז העצבים של ארגון המדינה האסלאמית בא-רקה שבסוריה. 

בנסיבות אלה ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה לרכך את היציבה הביטחונית שלה:

  • בצפון עלינו לשמור בנחרצות על הקווים האדומים שלנו בכל הקשור להעברת מערכות אמל״ח מתקדמות לחיזבאללה בלבנון ולפעילות עוינת נגד ישראל מהצד הסורי של הגבול ברמת הגולן

  • בדרום עלינו לטפל בנחישות באיום התת־קרקעי שמהוות המנהרות ההתקפיות שנחפרות ע״י החמאס מהרצועה ועלינו להמשיך המאמצים לחשוף ולהרוס אותן בשטחנו הריבוני. עלינו גם להמשיך לעקוב בדריכות אחר איום ארגון המדינה האסלאמית וליטול חלק באמצעות מודיעין במערכה נגדו.

  • אשר לאיראן: יש לוודא שהיא מכבדת את הסכם הגרעין במלואו, להגביל את תוכניות הטילים שלה וללחוץ עליה להפסיק את הסיוע הצבאי והכספי לארגוני הטרור שמטרתם לפגוע בישראל.

יש להפעיל לחץ בינלאומי על חיזבאללה, שהוגדר לאחרונה כארגון טרור גם ע׳׳י הליגה הערבית ומועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, כדי להחליש אותו משמעותית ולהפחית את כושר ההיזק שלו.

ארה״ב עשתה רבות בהקשר זה, אך צריך להמשיך להגביר את הלחץ וליישם ולאכוף את הסנקציות עכשיו במטרה למנוע הרס אח״כ, שכן אם חיזבאללה ישתמש בארסנל שברשותו נגד מטרות אזרחיות ותשתיות, ישראל היא תהייה חייבת להגיב בעוצמה רבה.

אבל האתגר בנסיבות אלה הוא גם לזהות הזדמנויות מעשיות לפעולה קונסטרוקטיבית. להכיר במה שבלתי אפשרי כעת ולעשות את מה שאפשרי. זה מה שאני עושה כשר התחבורה והמודיעין.

בשעה שאזורנו ממשיך לעבור טלטלה בעלת מימדים היסטוריים והמאבק בטרור אסלאמי קיצוני סוני ושיעי נמשך, אני פועל לחבר את ישראל לירדן ולמדינות במזרח.

הפרויקטים התחבורתיים שאני מקדם הופכים את נמל חיפה ואת מערכת הרכבות הישראלית לשער וגשר יבשתי מסחרי למזרח באמצעות מסילת רכבת העמק ההיסטורית מחיפה לבית שאן שתושלם באוקטובר, ותמשיך בעתיד למעבר שיח חוסיין בגבול עם ירדן.

סחורות תורכיות כבר משונעות על גבי משאיות למזרח דרך נמל חיפה. זה לא חלום, זה קורה כבר עכשיו. יתר על כן, בכוונתנו לחבר את הפלסטינים מאזור ג׳נין למסילת הרכבת מזרחה ולנמל חיפה.

בנוסף נבנים כעת שני נמלי מים עמוקים חדשים, בחיפה ובאשדוד, שימצבו את ישראל טוב יותר למול נתיבי תחבורה ושווקים אזוריים ובינלאומיים. 

בזירה המודיעינית והביטחונית אנו צריכים להחליש ולהרתיע אויבים, לחזק מתונים, לעודד ידידים פוטנציאלים, לחבק בעלי ברית ולקדם אינטגרציה אזורית. האתגר האסטרטגי הוא להכיר במה שאנו לא יכולים לעשות ולעשות מה שאנו יכולים. 

לבסוף, אני פועל לקדם תוכנית ליצירת אי מלאכותי בינלאומי עם נמל 3 מייל מחוף עזה, שיהיה מחובר לחוף באמצעות גשר למעבר אנשים וסחורות.

בפרויקט האי המלאכותי יוכלו להשתתף מדינות בזירה האזורית והבינלאומית, מה שיעניק לעזה מוצא הומניטארי וכלכלי מפוקח לעולם מבלי לסכן את בטחונה של ישראל, ויוכל לתרום רבות לשחרור הלחץ על כשני מיליון פלסטינים החיים בסיר הלחץ שנקרא רצועת עזה, גם תוך הפרדתה מישראל והשלמת ההתנתקות.

ישראל יכולה להוות חייץ וגשר בעת ובעונה אחת. זה החזון שלי".



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x