המשרד להגנת הסביבה יוצא בקמפיין הסברה לצמצום השימוש בשקיות פלסטיק >> "מהיום לוקחים כל שקית ברצינות"

1.6 מיליארד שקיות פלסטיק חד פעמיות נצרכות בישראל בסניפי הרשתות הגדולות בשנה. מדובר בכ-350 שקיות לאדם בשנה בממוצע, מה שמעיד כי השימוש בשקיות הללו הפך בישראל להרגל בלתי נפרד לצרכנים בעת קנייה, וכן בקרב רשתות השיווק, המספקות שקיות אלה "בחינם" וללא הגבלה.

 

 
עידו רוזנבלום קרדיט מנחם רייס.עידו רוזנבלום קרדיט מנחם רייס.
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/12/2016

הקמפיין צפוי לעלות במספר מדיות: טלויזיה, דיגיטל, עיתונות ורדיו, ולהימשך מספר חודשים ● בחודש הראשון לכניסת החוק יחולקו ברשתות השיווק הגדולות בסבסוד המשרד להגנת הסביבה סלים רב-פעמיים ללא תשלום, בקנייה מעל 100 שקל.

השר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין: ״חוק השקיות, שמפסיק את חלוקת החינם של השקיות בסופרים, הוא צו השעה כדי לצמצם את הפגיעה החמורה בסביבה בגלל שימוש לא מבוקר. חקיקה דומה קיימת כמעט בכל המדינות המערביות. חשוב לנו לספק לציבור כלים אלטרנטיביים במקום השקיות - על חשבון המדינה ולא על חשבון האזרח, ולכן יזמנו תמיכה ברשתות השיווק שיחליטו להצטרף למהלך ולחלק סלים רב-פעמיים בתקופה הראשונית להפעלת החוק. אנחנו ממליצים לכל אזרח לשמור אותם ולבוא איתם לסופר, וכך הציבור לא יבזבז כסף והסביבה לא תיפגע"

1.6 מיליארד שקיות פלסטיק חד פעמיות נצרכות בישראל בסניפי הרשתות הגדולות בשנה. מדובר בכ-350 שקיות לאדם בשנה בממוצע, מה שמעיד כי השימוש בשקיות הללו הפך בישראל להרגל בלתי נפרד לצרכנים בעת קנייה, וכן בקרב רשתות השיווק, המספקות שקיות אלה "בחינם" וללא הגבלה. שקיות הנשיאה החד-פעמיות הופכות לפסולת שאינה מתפרקת לאורך מאות שנים ומזהמת את הסביבה - ובמיוחד את השטחים הפתוחים ואת הסביבה הימית העולמית.
 
המשרד להגנת הסביבה יוצא הערב (ג') בקמפיין הסברה לצמצום השימוש בשקיות פלסטיק אלה, עם כניסת החוק (חוק לצמצום השימוש בשקיות נשיאה חד-פעמיות) לתוקף ב-1 בינואר 2017. כפרזנטור של הקמפיין נבחר התסריטאי והשחקן עידו רוזנבלום. על הקריאייטיב אחראיים יואב גתי ומעין פרוינד מ-Awesome, ובמאי הסרטון הוא גל מוג'ה.
 
מטרת החוק היא להביא לצמצום השימוש בשקיות פלסטיק כדי להפחית את כמות הפסולת הנוצרת בעקבות השימוש בהן, קידום סביבה נקייה, ושיפור איכות החיים למען הציבור ולמען הדורות הבאים. במסגרת החוק – הקיים אף במרבית מדינות המערב - נקבע איסור על חלוקה בחינם של שקיות נשיאה חד פעמיות ברשתות השיווק הגדולות, לרבות דרך האינטרנט. בנוסף, נקבע היטל על כל שקית הנמכרת ברשתות אלו בסכום מינימלי של 10 אגורות. על פי החוק, רשתות השיווק ידווחו למשרד להגנת הסביבה אחת לרבעון על מספר השקיות שמכרו, וכן יעבירו את ההיטל בעד כל שקית נשיאה חד פעמית שנמכרה.
 
המשרד להגנת הסביבה מבקש לעודד את הציבור לשימוש בתחליפים נוחים לשקיות הנשיאה  החד-פעמיות, למשל על ידי שימוש בסלים רב פעמיים. לכן, יזם מהלך לפיו בחודש הראשון לכניסת החוק לתוקף רשתות השיווק הגדולות יחלקו לצרכנים סלים רב פעמיים ללא תשלום (בקנייה מעל 100 שקל) בסבסוד המשרד להגנת הסביבה,  עד לתאריך ה-17 לינואר או עד גמר המלאי.
 
לצד הנזק הסביבתי שנגרם מהשימוש בשקיות, יש גם נזק כלכלי: עלות שקיות הנשיאה החד פעמיות המחולקות במרכולים ורשתות השיווק בישראל מוערכת ב-80 מיליון שקל בשנה. כיום, עלות זו מושתת בפועל על הצרכנים באופן עקיף במחירי המוצרים, כאשר מרביתם אינם מודעים כלל לתשלום עקיף זה על השקיות המחולקות לכאורה "בחינם" בקופות.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x