הענות גבוהה בשלב המיון המוקדם במכרז PPP להרחבה משמעותית של מערך הנתיבים המהירים בגוש-דן

הרחבת פרויקט הנתיבים המהירים מגיעה על רקע הצלחת מיזם הנתיב המהיר לתל אביב בשפירים, שבוצע אף הוא בשיתוף המגזר הפרטי, הנהנה משיעור שימוש נרחב של אלפי משתמשים מדי יום, העושים שימוש בחניון, בהיסעים ובנסיעה בנתיב הייעודי בתחבורה הציבורית והפרטית.

 

 
רוני חזקיהו החשב בכללי רוני חזקיהו החשב בכללי
 

עידו אסייג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/02/2017

13 חברות הגישו הצעות בשלב המיון המוקדם להשתתף במכרז להרחבה משמעותית של מערך הנתיבים המהירים בגוש-דן שיבוצע בשיטת PPP. החברות, המגיעות מענפי התחבורה הציבורית, הבינוי והתפעול, התקבצו במסגרת שש קבוצות, אשר הגישו אתמול, 31.1.17, את הצעותיהן בשלב המיון המוקדם במכרז. בתום שלב זה, יוחלט אילו קבוצות תוכלנה לגשת לשלב המרכזי במכרז למימון, תכנון, הקמה ותפעול של מערך נתיבים מהירים בגוש דן. מספר החברות שניגשו מעיד על התעניינות גוברת מצד גופים במשק במכרזים המבוצעים בשיטת PPP – שיתוף פעולה בין המגזר הציבורי לפרטי.

בהתאם לדרישות הסף שנקבעו ע"י ועדת המכרזים הבין-משרדית, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, רו"ח יריב נחמה, הקבוצות נדרשות להציג ניסיון משולב בתחומי הקמת מבנים וכבישים, וכן, בהפעלת תחבורה ציבורית והיסעים. בין החברות אשר נגשו למיון המוקדם נמנים גופי ההיסעים: דן, אגד, מטרופולין, אפיקים ומסיעי שאשא, וחברות ההנדסה: אשטרום, שפיר, דניה-סיבוס, שיכון ובינוי, אלקטרה, אורון, מנרב ומנוליד. 

הרחבת פרויקט הנתיבים המהירים מגיעה על רקע הצלחת מיזם הנתיב המהיר לתל אביב בשפירים, שבוצע אף הוא בשיתוף המגזר הפרטי, הנהנה משיעור שימוש נרחב של אלפי משתמשים מדי יום, העושים שימוש בחניון, בהיסעים ובנסיעה בנתיב הייעודי בתחבורה הציבורית והפרטית. הפרויקט החדש, בשלב הראשון, יספק חניה לכעשרת אלפים כלי רכב, בשני חניוני חנה-וסע בראשון לציון ובשפיים, וכן יספק מערך היסעים ללא תשלום של 10 קווים למוקדי תעסוקה מרכזיים במטרופולין תל אביב. כמו-כן, יכלול הפרויקט הקמה ותפעול של מערך נתיבים מהירים לאורך כביש 2 ("כביש החוף") וכביש 20 ("נתיבי איילון") מנתניה ועד ראשון לציון - דרומה וצפונה, באורך מצטבר של כ- 75 ק''מ, וכן בקטע כביש 1 לכיוון מזרח מחיל השריון עד אזור. בנוסף, יכלול הפרויקט את הקמת כביש 541 ממחלף שפיים ועד רעננה באורך של כ-3 קילומטרים. 

הנתיבים המהירים יתווספו לנתיבים הקיימים לתנועה הכללית, ולא יוקמו על גבי נתיבים קיימים לרכב פרטי, כאשר חברת נתיבי איילון בע"מ תבצע במהלך השנים הקרובות את הרחבת הכבישים והתאמתם לנתיבים המהירים. במסגרת שלב ב' של הפרויקט צפויים להתווסף נתיבים מהירים גם לאורך כביש 5 מראש העין ועד גלילות, לרבות מתקני חנה וסע המתוכננים במחלף קסם ובמחלף מורשה.

מטרת הפרויקט הנה להקל על עומסי התנועה לבאים אל מרכז המטרופולין וליוצאים ממנו. מערכת הנתיבים המהירים ומתקני החנה-וסע משולבים במרכזי תחבורה אשר יוקמו במסגרת הפרויקט, בנוסף לנתיב המהיר הקיים בכביש 1 (חנה וסע שפירים) יכסו את כל הגישות המרכזיות למטרופולין גוש דן. הצפי הוא כי עשרות אלפי משתמשים ייסעו מדי יום בנתיבים המהירים לאורך שעות היממה ובעיקר בשעות העומס.

ועדת המכרזים הבינמשרדית לפרויקט נתיבים מהירים בגוש דן המשותפת למשרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, החברות הממשלתיות נתיבי איילון וענבל, פרסמה את שלב המיון המוקדם בחודש אוגוסט 2016. מסמכי המכרז צפויים להתפרסם ברבעון הרביעי השנה. פתיחת הפרויקט לשימוש הציבור צפויה לשנת 2022. 

החשב הכללי הנכנס, מר רוני חזקיהו, ברך על מספר הקבוצות שהגישו הצעתן במסגרת המיון המוקדם, וציין כי רמת תחרות גבוהה מביאה להשגת מחיר אופטימלי לצד התייעלות בתכנון ובביצוע התקציב הממשלתי. עוד הוסיף, כי ביצוע פרויקטים בשיטת PPP הינו כלי ביצוע משמעותי בקידום פרויקטי תשתית לאומיים, באמצעות חלוקת סיכונים נכונה בין המדינה לבין המגזר הפרטי המביאה לקבלת שירות איכותי ויעיל. 

סגן בכיר לחשב הכללי, רו"ח יריב נחמה, ציין כי "פרויקט הנתיבים המהירים הינו פרויקט נוסף הצפוי להתבצע בשיטת ה-PPP, כחלק מתנופת קידום פרויקטים חדשים כגון קו רכבת נוסף בירושלים, כביש מס' 16, שדות סולאריים נוספים באשלים ובדימונה ועוד. פרויקטים אלה מצטרפים לשיתופי פעולה מוצלחים נוספים אותם הוביל אגף החשב הכללי בתחומי התחבורה והתשתיות, ביניהם כביש חוצה ישראל, כביש 431, הרכבת הקלה בירושלים ומנהרות הכרמל, וכן, מתקני התפלת מים ושדות סולאריים". 


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x