בית ספר דמוקרטי ייפתח בגלבוע בשנת הלימודים הקרובה

בדרך להיסטוריה חינוכית בגלבוע: משרד החינוך העניק אישור להקמת "אלי מרחב"- בית ספר קהילתי דמוקרטי, ע"ש עזריה אלון

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/02/2017

מחוז הצפון במשרד החינוך העניק אור ירוק (אישור עקרוני) למוא"ז הגלבוע ולקבוצה של אנשי חינוך, מיישובים במועצה, לצורך הקמת בית ספר דמוקרטי בגלבוע. ביה"ס ייפתח כבר בשנת הלימודים הקרובה (תשע"ח), וייתן מענה על צרכי חינוך בוערים, ובראשם ניסיון לרווח את בתיה"ס היסודיים במערכת החינוך בגלבוע, והענקת אפשרויות גיוון ובחירה להורים ולילדים. יהיה זה ביה"ס הדמוקרטי השלישי שיוקם במחוז הצפון, והוא יתווסף לשניים הפועלים בעמק-יזרעאל ורמת-הגולן.
 
בית הספר הדמוקרטי יקלוט בשנה"ל הקרובה תלמידי כיתות א' ו-ב', ויכיל בשלב הפתיחה לפחות כ- 50 תלמידים. המתכונת לתחילת פעילותו תהיה בצורת "ביה"ס צומח", הגורס כי מעתה, ובכל שנת לימודים חדשה, תפתח כיתה א' חדשה בביה"ס עד הגעה לכיתה י"ב, כך שבסוף התהליך יהיה זה בי"ס שישרת תלמידים לכל אורך שדרת כיתות הלימוד (גילאים 6 עד 18). ביה"ס יוכר כאזורי כאשר בנוסף לתלמידי כל הישובים במוא"ז הגלבוע, יוכלו להיקלט בו תלמידים מרשויות שכנות.
 
לדברי עובד נור, ראש מוא"ז הגלבוע, מדובר בצעד תקדימי מבורך: "לאורך כל תהליך הקמת ביה"ס הדמוקרטי, אנו מזהים את כל המרכיבים שאנו מצפים מהחינוך בגלבוע, וזאת ברוח החזון שגיבשנו לאחרונה, ועל כך יש לברך בחום את כל העוסקים במלאכה. בראש הדברים עומדים ערכי המעורבות, שיתוף הציבור והשייכות לגלבוע. ישנה כאן מעורבות קהילתית מרשימה ביותר, של אנשי חינוך עם מודעות ורצון לפעול, וזאת מתוך ההנחה שבכדי להשריש דמוקרטיה- יש לאפשר לילדים לגדול בסביבה שתאפשר להם להפנים את ערכי הדמוקרטיה ומהותה בפועל, ולא רק כתיאוריה".
 
בטרם הוכר כבית ספר רשמי של המועצה ומשרד החינוך, התקיים תהליך של שנה וחצי בו קבוצה של אנשי חינוך, ממגוון יישובים במועצה, התכנסו לצורך קידום הנושא. אותה קבוצה הפכה בתחילת השנה, לעמותה בשם "אלי מרחב" (מתוך השיר "זמר" של שלונסקי), והיא מקיימת כנסי הסברה והרשמה להורים מתעניינים. לאחרונה גם קבעה העמותה את שמו של ביה"ס החדש שיקרא: "אלי מרחב"-בית ספר קהילתי דמוקרטי ע"ש עזריה אלון". מיקום ביה"ס טרם נקבע, אך העמותה נמצאת בשלבי מו"מ מתקדמים עם הקיבוצים בית-אלפא ובית השיטה, שבאחד מהם ימוקם לבסוף ביה"ס, וזאת בהתאם להנחיות ממשרד החינוך ואפשרויות המועצה, בנוגע להתאמות הנדרשות במבנים. התהליך כולו, ומתחילתו, נעשה בעידודו של ראש המועצה, שביחד עם מנהל החינוך במועצה (בראשותו של יאיר ילובסקי), נתנו את ברכת הדרך, והיו מהגורמים התומכים מאחורי אותה קבוצת הורים ומחנכים.
 
"קראנו לבית הספר "קהילתי דמוקרטי", כי כולנו תושבים גאים ואוהבים של הגלבוע, שחשובה להם הקהילה המקומית על כל מרכיביה ועל כל הישובים שבה". מספרים חברי עמותת אלי-מרחב. "מטרתנו לאפשר חינוך נוסף לילדי הגלבוע. לא כי מערכת החינוך כאן פחות טובה, להפך. כי לכל ילד ולכל הורה מגיעה אפשרות בחירה. בכוונתנו ליצור ביה"ס שיאפשר לתלמידיו לפעול וללמוד תוך כדי חוויה יומיומית, של חיים בחברה דמוקרטית. כזה המחפש את נקודות החוזק והעוצמה אצל הילדים, ומהותו תמיכה בתלמידים, כל אחד במסע הצמיחה האישי שלו".
 
על פי המתוכנן יפעל בית ספר הדמוקרטי, ע"פ עקרונות פדגוגים מוגדרים ובראשם זכות בחירה לתלמיד לפי צרכיו (מספר אפשרויות בחלק משעות לימוד, כשהמספר הולך ועולה ע"פ גיל הילד). בנוסף יושתת ביה"ס על עקרונות של העמקה במיידע ולא שינון, דיאלוג כערך (בין הילדים לבין המבוגרים ובינם לבין עצמם), דרכי הערכה מגוונות, למידה בקבוצות קטנות, הבעת דעה והשפעה וכדומה.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x