תגובת האנליסטים על דוחות שופרסל >> המנייה המומלצת בענף המזון

הקרנות שמחזיקות את המניה

 

 
 


הקרנות שמחזיקות את המניה

מיכל אלשיך, אנליסטית בכירה באקסלנס ברוקראז',
מגיבה לפרסום הדו"חות הכספיים של חברת שופרסל: "על פניו מדובר בדו"ח חזק. בניטרול חד פעמי (שיערוך נדל״ן בהיקף של 24 מיליון שקל), הדו"ח בצפי עם רווח נקי של 71 מיליון ברבעון הרביעי של 2016 לעומת צפי ל-67 מיליון שקל וביחס ל-77 מיליון שקל אשתקד, כאשר יש שינויים בתוך סעיפי הדו"ח ביחס לצפי (אכזבה בצמיחה אך עלייה ברווחיות גולמית, הרווח התפעולי הוא בהתאם לצפי של 3.7% וירידה במס של 7 מיליון שקל). שופרסל הכריזה על חלוקת דיבידנד של 160 מיליון שקל, שתואם לצפי שהערכתי של 150-200 מיליון שקל, וכן לצפי של חברת הדירוג מעלות מספטמבר 2016 ל-100-150 מיליון שקל".
 
אלשיך מתייחסת לגבי ההודעה של שופרסל כי היא נמצאת במו"מ מול המשביר לרכישת ניו פארם. "מדובר ברכישה של 68 סניפים של רשת עם היקף מכירות של כ-700 מיליון שקל. מדובר בעסקה עם פוטנציאל כאשר עולה השאלה אם תמומן מהחוב או מהון החברה. עדיין קיימות 2 שאלות מהותיות: 1) תימחור – בכמה תירכש הרשת והאם התימחור יהיה כדאי ו-2) האם תאושר ע"י הרשות להגבלים עסקיים שכן לשופרסל בתחום הקמעונאי פריסה ארצית רחבה ולפחות בתחום המזון, היכולת שלה להרחיב סניפים מוגבלת בעקבות החלטות ועדת קדמי. לאחרונה התפרסם כי רשות ההגבלים בודקת אם סופר פארם דוחקת מתחרים מהקניונים ולהערכתי שאלת הרכישה תדון במקביל לעניין זה ברשות".

גיל דטנר, אנליסט קמעונאות בלאומי שוקי הון, מפרסם היום התייחסות ראשונה לדוחות רבעון 4 2016 של רשת שופרסל:

שופרסל פרסמה תוצאות טובות מהצפי שלנו לרבעון הרביעי, במידה רבה לאור רווחים גבוהים במיוחד משערוך נכסי נדל"ן.  אך לא רק - התוצאות התפעוליות היו מרשימות, במיוחד הרווחיות הגולמית. לגבי המניה, אנו סבורים כי האפסייד מוגבל בשל רמת התמחור הנדיבה.

ההכנסות ברבעון ירדו בשיעור של 1.8%, בעוד שהמכירות בחנויות זהות נפלו בכ- 2.4%. ראשית, יש לציין כי המכירות כבר אינן נהנות מהרוח הגבית של קריסת מגה, היות ותוצאות המחצית השנייה של 2015 כבר מגלמות את ההשפעה. שנית, הרבעון סבל מהשפעה עונתית שלילית – החברה מדווחת כי בנטרול השפעה זו הפדיון ברבעון היה עולה ב-1.1% והמכירות בחניות זהות היו עולות ב-1.8%. לדעתנו יותר נכון להסתכל על התוצאות החצי שנתיות, אשר מנטרלות את עיתוי החגים – במחצית השנייה של השנה המכירות היו ללא שינוי בהשוואה למחצית השנייה של 2015.

רווחיות גולמי. מנגד, הרווחיות עדיין נהנית מהשיפור בסביבה התחרותית, עקב קריסתה של מגה. שיעור הרווח הגולמי לרבעון עמד על 26.4% בהשוואה ל-25.5% ברבעון המקביל אשתקד. בהחלט מדובר בנתן מרשים, כזה שהחברה הציגה לאחרונה ב-2011. החברה מדווחת כי השיפור ברווחיות נבע מהגידול במותג הפרטי, שיפור בתנאי הסחר, צעדי התייעלות ותמהיל מוצרים ומבצעים. שוב, לדעתנו מדובר בעיקר בהשפעת נגזרת מקריסתה של מגה על הסביבה העסקית, בעיקר בתוך הערים, מה שאפשר עליית מחירים. ההערכה שלנו מקבלת משנה תוקף כאשר מביטים על נתוני הרווחיות המגזריים בדו"ח השנתי – בעוד שהרווחיות התפעולית במגזר הדיסקאונט השתפרה בפחות מאחוז אחד, בהשוואה ל-2015 (מ-0.3% ל-1.2%), במגזר השכונתי הרווחיות עלתה ביותר משני אחוזים – מרמה של 2% לכדי 4.1%.

הוצאות התפעול ברבעון עלו מ-22.4% מהמכירות ל-22.7%, בעיקר נוכח העלייה בשכר המינימום. מנגד, ההוצאה האבסולוטית לא השתנתה בהשוואה לרבעון המקביל, לאור הירידה ברמת הפעילות - עקב עיתוי החגים.  

הרווחיות התפעולית עמדה ברבעון על שיעור של 3.7%, בהשוואה ל-3.1% ברבעון המקביל, וזאת עקב השיפור ברווחיות הגולמית.

ההכנסות האחרות ברבעון עמדו על סך של 25 מ' ₪, בהשוואה ל-7 מ' ברבעון המקביל. העלייה נבעה מרווחים גדולים במיוחד, כתוצאה מעליה בשווי ההוגן ורווחים ממימוש נדל"ן.

הוצאות המימון עמדו על 23 מ' ש"ח, עלייה משמעותית בהשוואה לרבעון המקביל ובהתאם לצפי.

רווח נקי. מעבר לגידול בהכנסות אחרות, החברה גם נהנתה ברבעון משיעור מס נמוך במיוחד - שעמד על 12%.

תזרים מזומנים. ההשקעות ברבעון היו נמוכות יחסית, והגיעו ל-2.2% מהמחזור, בהשוואה לממוצע של 2.9% בשלושת הרבעונים הראשנים של השנה. התזרים החופשי ברבעון היה שלילי ועמד על -33 מ' ש"ח.

דיבידנד. החברה פרסמה הבוקר החלטה על חלוקת דיבידנד של 75.35 אג', עלייה בשיעור התשלום ל-61% מהרווח הנקי.

שורה תחתונה: התוצאות החזקות לרבעון, בשילוב עם הודעת החברה כי היא מתקדמת עם המו"מ לרכישת רשת ניו פארם, ימשיכו לתמוך בסנטימנט החיובי במניה. כמו כן, אנו נעלה באופן משמעותי את מחיר היעד שלנו, שכן ברור כי התזה עליה ביססנו את המלצת ה'שורט' הוותיקה שלנו לא מתממשת, שכן בניגוד למה שחשבנו, נראה כי הבעלים החדשים של מגה בעיר אינם מעוניינים להיכנס לתחרות מחירים עם שופרסל. עם זאת, ברמת התמחור הנוכחי, קשה לנו לראות אפסייד משמעותי נוסף במניה.  

מאיה גרינוולד, אנליסטית רוסאריו ייעוץ ומחקר:
 
שופרסל מפרסמת היום את דוחותיה הכספיים לשנת 2016, ומסכמת שנה חיובית מאוד בכל החזיתות.

  • צמיחה במכירות: שופרסל נהנתה בשנת 2016, כמו יתר המתחרות בענף, מיציאת מגה מהשוק, שתרמה לגידול במחזורי המכירות. מכירות מגזר הקמעונאות של שופרסל גדלו בכ-3% לעומת שנת 2015, עם גידול של 4.4% במכירות חנויות זהות. הגידול במכירות מחד, וצמצום שטחי מסחר מאידך, הובילו לגידול משמעותי של 7.1% במכירות למ"ר, פרמטר שתורם באופן מהותי לרווחיות התפעולית של החברה.

  • המשך שיפור ברווחיות: התוצאות החיוביות של שנת 2016 ניכרות גם בכל שורות הרווחיות, החל מהרווחיות הגולמית (בקמעונאות 25.5% לעומת 24% בשנת 2015), דרך הרווחיות התפעולית (בקמעונאות 2.2% לעומת 1.3% בשנת 2015), ועד לרווחיות הנקייה של החברה (2.2% ב-2016 לעומת 1.3% בשנת 2015). אנו אמנם מייחסים חלק מהשיפור ברווחיות לתנאי השוק המיטיבים שנוצרו כתוצאה מיציאת מגה מהשוק, אך לא מתעלמים מהתרומה של המהלכים האסטרטגיים שמבצעת שופרסל, עליהם כתבנו בהרחבה בעבר.

  • המשך צמיחה בפלטפורמת האונליין: שופרסל ממשיכה להוביל את שוק קמעונאות המזון הדיגיטלי בישראל,  ומשיגה צמיחה משמעותית במכירות האונליין שלה, שמגיעות בשנת 2016 לכ-9% מהיקף המכירות של החברה (לעומת כ-6% בשנת 2015).

  • המשך חיזוק המותג הפרטי: שופרסל ממשיכה להוביל גם במכירות המותג הפרטי, עם שיעור מכירות של כ-20% מכלל המכירות שלה בתחום הקמעונאות (לעומת כ-15% בשנת 2015).

  • הפעלת המרכז הלוגיסטי החדש בשוהם: החל מחודש פברואר 2016 החלה החברה להפעיל באופן הדרגתי את מרכזה הלוגיסטי החדש בשוהם, שאמור לתרום לשיפור וייעול תפעולי נוסף.

  • פירעון רוב סדרת אג"ח ב': החברה פרעה את רוב אגרות החוב מסדרה ב' שהיו במחזור, בדרך של הצעת רכש חליפין, שתרמה לשיטוח פירעונות החברה בשנים הקרובות.

  • דיבידנד: באפריל 2016 חילקה החברה דיבידנד בסך של כ-100 מיליון ₪. אתמול הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד נוסף בהיקף שך 160 מיליון ₪, שיחולק באפריל 2017.

בסיכום שנת 2016, החברה עומדת בכל תחזיותינו ואף מכה אותן. כאמור, אנו לא מתעלמים מתנאי השוק המיטיבים שאפיינו את שנת 2016, ולכן אנו נוקטים בהנחות שמרניות יותר לשנת 2017. עם זאת, כפי שכתבנו בעבר, אנו לא צופים כי כניסת יינות ביתן בנעלי מגה תחזיר את השוק לתחרות אגרסיבית שתפגע באופן מהותי בתוצאותיה של שופרסל. נזכיר כי התחרות של שופרסל בעולם הדיסקאונט (שמהווה כ-80% ממחזור הכנסותיה) חזרה למסלולה כבר במחצית הראשונה של שנת 2016, עם כניסת המתחרות לסניפי YOU.  למרות זאת, שופרסל הציגה שיפור בתוצאות גם במחצית השנייה של שנת 2016, כך שלפי שעה נראה כי היא מצליחה להתמודד בצורה טובה עם הזירה התחרותית החדשה. גם בזירה העירונית, אנו לא צופים שהמתחרות ייכנסו למלחמות מחירים שאפיינו את השוק בשנים עברו, ולו רק בגלל היקף ההוצאות וההשקעות הנדרשות מהן בפעילותן בסניפים העירוניים אליהם הן נכנסנו.

בסיכום הרבעון הקודם הערכנו את השווי ההוגן למניית שופרסל ב-15 ₪. חשבנו לאורך כל השנה האחרונה ששופרסל נמצאת בעמדת זינוק עדיפה בשוק קמעונאיות המזון, לאור ההתפתחויות בו. הערכנו בשנה האחרונה גם שהחברה נסחרת בדיסקאונט גבוה יותר משאר החברות. כיום, לאחר הזינוק במניה בחודש האחרון, אנו בוחנים שוב את כל המודלים של חברות המזון ונעדכן לאחר תום עונת הדו"חות.

עדיין, אנו חושבים כי שופרסל נמצאת בעמדה עדיפה על שאר החברות בתחילת שנת 2017.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x