רשות ניירות ערך >> צו איסור הלבנת הון

 

 
 

רשות ניירות ערך
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
21/03/2017

רקע:

בנייר זה מובאת להערות הציבור הצעה לתקן את צו איסור הלבנת הון )חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של זירת סוחר לחשבונו העצמי למניעת הלבנת הון ומימון טרור(, התשע"ו-2015( להלן: "צו זירות סוחר").

הצעה זו דומה בעיקרי התיקון המוצעים בה, להצעה המונחת על שולחן ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת לתיקון צו איסור הלבנת הון )חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של מנהל תיקים למניעת הלבנת הון ומימון טרור(, התשע"א – 2010( להלן: "צו מנהלי תיקים") ולתיקון צו איסור הלבנת הון )חובות זיהוי, דיווח וניהול רישומים של חברי בורסה למניעת הלבנת הון ומימון טרור), התשע"א – 2010( להלן: "צו חברי בורסה", ושני הצווים יחד: "הצווים").

ההצעה לתקן את צו זירות הסוחר נועדה להתאימו לסטנדרטים הבינלאומיים שנקבעו על ידי ארגון ה-FATF) Force Task Action Financial( (להלן: "ארגון ה-FATF ,)"ולהצעה לתיקון הצווים כאמור לעיל.

ארגון ה-FATF הוא כח משימה בינלאומי מוביל שהוקם בשנת 1989 על ידי ארגון המדינות המתועשות, ה-G7 .ארגון ה-FATF פועל לקידום המאבק בהלבנת הון ומימון טרור הן ברמה המדינתית והן ברמה הבינלאומית, זאת, בין היתר, באמצעות קביעתם של סטנדרטים מחייבים הקובעים כיצד על מדינות לפעול על מנת למגר פעילות של הלבנת הון ומימון טרור המבוצעת בשטחן.

בין היתר, יש בתיקונים המוצעים ביטוי לגישה מבוססת סיכון )RBA, Approach Based-Risk )שהיא נוסח להערות ציבור

בעלת חשיבות מרכזית להטמעה יעילה של המלצות ה-FATF ,בגרסתם העדכנית שאומצה בשנת 2012 .גישה מבוססת סיכון למניעת הלבנת הון ומימון טרור משמעה כי מצופה מחברות בעלות רישיון זירת סוחר לזהות, להעריך ולהבין את סיכוני הלבנת ההון ומימון הטרור שאליהם הן נחשפות ולנקוט אמצעים למניעתם או לצורך הפחתתם ביעילות.

עיקרי התיקון המוצע:

מוצע לתקן את צו זירות הסוחר במספר נושאים עיקריים:

1 .חובות זיהוי והכרת לקוחות –

  • ביצוע הליך הכרת לקוח באופן מוגבר כאשר יש חשש להלבנת הון או מימון טרור.

  • בחשבונות של תאגידים - רישום פרטי הזיהוי של המנהל הכללי של התאגיד או של מי שנושא בתפקיד כאמור אף אם תוארו אחר, וכן של חברי הנהלה בכירה נוספים בהתאם לרמת הסיכון להלבנת הון ומימון טרור של התאגיד.

  • רישום מבנה השליטה בחשבונות של תאגידים.

  • רישום פרטי יוזם ההעברה בכל העברה בישראל בסכום העולה על 5000 .₪

  • קביעת מדיניות, כלים וניהול סיכונים, גם לגבי התמודדות עם העברות אלקטרוניות שאינן מלוות בכל פרטי יוזם ההעברה.

  • הטלת דרישה לבדיקת סבירות הצהרה של הלקוח על נהנה ובעל שליטה.

  • מתן אפשרות שלא לבצע מחדש הליך הכרת לקוח ולא לבטל פטורים או הקלות שניתנו בהליכי הזיהוי, למרות שמדובר בנסיבות בהן קיים חשש להלבנת הון או מימון טרור, במקרים בהם סבורה החברה בעלת רישיון זירת הסוחר שהדבר יוביל ל-off-tipping .
מטרת התיקון הינה מניעת האפשרות שלקוח ייחשף למידע בדבר חשש להלבנת הון או מימון טרור בעניינו, אותו יש להעביר לגורמים המוסמכים בלבד. במקרים כאמור יידרשו חברות בעלות רישיון זירת סוחר, לדווח לרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור בלבד.

2.חובות הנוגעות ל"איש ציבור" – הרחבת הגדרת "איש ציבור

1.כך שתכלול לא רק איש ציבור זר, אלא גם איש ציבור מקומי, כהונת עבר, יועצים ומינויים אישיים של איש הציבור, חברי מפלגה בכירים ונושאי משרה בכירים בחברות ממשלתיות.
  • הטלת דרישות בדבר בירור אם נהנה של לקוח הוא איש ציבור; בירור מקור עושרו של איש הציבור, קבלת אישור נושא משרה לפני פתיחת חשבון לאיש ציבור וביצוע בקרה מוגברת על חשבון של איש ציבור - רק לגבי איש ציבור מקומי בסיכון גבוה או איש ציבור זר.
3.שמירת מסמכים –

הטלת דרישה לשמור את כל רישומי העסקאות וכן התכתבות עסקית, כך שתחול לגבי התכתבויות הקשורות לניהול הפעילות בחשבון או לתנאי ההתקשרות שבו. הגדרת "איש ציבור" נדרשת בצווים לצורך עריכת פיקוח ובקרה מוגברים על חשבונות של אנשי ציבור בהתאם למידת הסיכון שלהם להלבנת הון ומימון טרור )סעיף 11 לצו זירות סוחר( . בנוסף, נדרש קבלת אישור מנושא משרה אצל חברה בעלת רישיון זירת סוחר לצורך פתיחת חשבון לאיש ציבור זר ולאיש ציבור מקומי בסיכון גבוה.

  • הבהרה כי שמירת מסמכים תיעשה באופן שיאפשר אחזורם המלא, לרבות ברמת העסקה הבודדת.
4 .חובות בקרה –

  • הבהרה כי החובה לבצע בקרה שוטפת כוללת בדיקה אם הפעולות הנעשות בחשבון תואמות את אופיו וקביעת חובה לביצוע בקרה מוגברת למקרים שנקבעו בצו.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x