טור דעה >> המשחק ככלי אימון

 

 
 

נועם נדב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/05/2017


פעמים רבות כשהייתי ילד, שמעתי את המשפט "עכשיו לומדים, לא משחקים" ואני, תמיד אהבתי, כמו כל הילדים, לשחק. כאשר הקמתי את "מפנה חוויה פיננסית", חשבתי איך אני יכול ליצור למידה חווייתית, כיפית, מקדמת ומפתחת, לא רציתי שילדים יסבלו כפי שאני סבלתי בילדות בחלק גדול משיעורי הלימוד למעט ספורט, מלאכה, או בשיעור עם מורה יוצא דופן בכריזמה, שזה לצערי, היה בתדירות מאוד מאוד נמוכה.

לכן, החלטתי לחפש משחקים מכל העולם המאפשרים ללמד את התחום הכלכלי ויחד עם זאת כיף לשחק בהם. אני חייב לציין שזה לא היה קל ועד היום כמות המשחקים מוגבלת מאוד וזאת אחת הסיבות לפיתוח המשחק "הבנק ואני" ובקרוב "שר המטבעות".

ככל שעבר הזמן והדרכתי יותר ויותר, הבנתי שמעבר לכך שזאת דרך מדהימה ללמד, להעביר ידע ולהרגיש את מה שנלמד, זאת דרך מדהימה לאימון לחיי היום יום.

לא אחת אנו עדים למצבים בחיי היומיום בהם ילדנו נתקל בקשיים ומתקשה לתפקד: לעתים זהו הפחד מהפסד שמהווה מניע לבעיה, לפעמים החשש מפני תגובת הזולת, במקרים אחרים מדובר בקושי בשיתוף פעולה עם הסביבה. חסמים אלו וחסמים פסיכולוגיים נוספים, מונעים מילדינו לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם ולעמוד בהצלחה אל מול אתגרי החיים.

המשחק ככלי אימון נתפס בתור אחת השיטות היעילות והפופולאריות המיושמות במסגרת הטיפול הפסיכולוגי על ידי מטפלים ומאמנים רבים. שיטת טיפול זו מוכיחה את עצמה כאפקטיבית גם בטיפול בילדים ובני נוער. היות והמשחק מייצר סביבה "ניטראלית" ובלתי תלויה ב'עולם האמיתי', אך יחד עם זאת מעתיק אל זירת המשחק מצבים מחיי היומיום, בה זוכים המשתתפים בהזדמנות להתבונן על מצבים אלו מבעד לפרספקטיבה אחרת, בלתי תלויה במטענים הרגשיים והאישיים שהם נושאים עימם.

למעשה, קיימים אינספור משחקים טיפוליים המאמנים את משתתפיהם להתמודדות עם מצבים יומיומיים. חלקם נועדו לעודד עבודת צוות, אחרים לפתח חשיבה יצירתית, אך ללא יוצא מן הכלל כל המשחקים הנ"ל מטרתם להעניק למשתתפים הזדמנות להתבונן על מצבים שונים במשחק דרך פריזמה לא שיפוטית, לשקף ולבחון את התנהלותם האישית מזוויות חדשות ובסיכומו של עניין, להסיק מסקנות ולאמץ דפוסי התנהגות יעילה ומותאמת יותר למסגרת החברתית האמתית.

לדוגמא, פעמים רבות בזמן משחק יש מחלוקות ואני מציע לתלמידים בכיתה לראות אותי כמאמן או שופט, כפי שיש במשחק כדורגל או כל ענף ספורט אחר ובמידה ויש קושי להרים את היד ולבקש עזרה, לחשוב יחד. לפעמים המשחק "מתפוצץ" כאשר אחד הילדים קם מהשולחן ואומר "אני לא מוכן לשחק איתם יותר". למרות הקושי, זאת הזדמנות מעולה לאימון, אחת הנקודות כאן איך אני מתמודד עם משברים? האם אני קם ועוזב? מנסה לדבר? נעזר בחבר? הורים? מורה?.... אני בדרך כלל יוצר שיחה עם הקבוצה או עם אותו תלמיד על הנושא ומסביר שגם בחיים אנחנו לא קובעים הרבה דברים, גם אני בחיי הפרטיים והמקצועיים לא קובע דברים רבים ולכן, צריך להתבונן פנימה ולנסות לשנות את עצמנו ולמצוא פתרון(מאוד קשה לכולנו). למשל, אני לא קובע איזה אופי יהיה לאחי ובמקרה הקיצוני שיש אח אוטיסט או כל בעיה אחרת, האם זה בשליטה שלי? החלטתי במקרה הטוב לבחור לאיזה בי"ס אני נכנס או לאיזו כיתה, אבל האם אני קובע את הרכב התלמידים או המורים? זו שיחה משנה חיים!!! הדגש שאני נותן במפגש עם התלמידים הוא קודם כל על התובנות, ידע בכל תחום וגם בכלכלה/חינוך פיננסי נמצא בצורה נוחה באינטרנט, אבל שיחה טובה עם מבוגר זה מצרך שלא תמיד קל להשיג.  משחק ככלי אימון יכול להועיל לכולם ללא יוצא מן הכלל, שהרי לא קיים אדם ללא חולשות, קשיים ותכונות אופי שברצונו לחזק או לשנות. מן הראוי לציין גם כי ילדים רבים נוטים לשתף פעולה עם טכניקת טיפול זו שכן מדובר בשיטה חווייתית ומהנה המשלבת בו בזמן בין לימוד ומשחק!

נועם נדב מחנך פיננסי

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x