ראש הממשלה בנימין נתניהו האישיות המסוקרת ביותר בשנת 2016

על פי נתוני יפעת מחקרי מדיה זכה נתניהו ל-164 אזכורם ביום בממוצע.

 

 
ראש הממשלה בנימיו נתניהוראש הממשלה בנימיו נתניהו
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/05/2017

הבחירות בארצות הברית שהסתיימו בניצחונו של דונאלד טראמפ ופרשת החייל היורה בחברון אלאור אזריה היו בשנת 2016 בין הנושאים הבולטים ביותר בתקשורת הישראלית. מנתונים שנאספו במהלך השנה עולה עוד כי גם משבר הדיור, מתווה הגז והמשבר בחברת אל על זכו להיקף סיקור נרחב,. נושא מרכזי בתקשורת הישראלית בשנת זו היה התקשורת עצמה, ובראש ובראשונה המאבק על עתיד השידור הציבורי. הנתונים, שנאספו על ידי יפעת מחקרי מדיה, מוצגים בדוח השנתי על התקשורת בישראל לשנת 2016 המתפרסם על ידי המכון לחקר מדיה חדשים, חברה ופוליטיקה בית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל. זו השנה השישית שבה מפרסם המכון את הדוח על התקשורת, בשיתוף פעולה עם יפעת מחקרי מדיה וחברת Vigo מקבוצת יפעת, וכן חברת קאנטר מדיה מחקרי TGI .

לדברי עורכי הדוח, פרופ' רפי מן וד"ר אזי לב-און, פרקי הדוח מציגים תמונה מלאה ומקיפה של התקשורת בשנת 2016. הדוח נועד לשמש מקור מידע מוסמך ועדכני לחוקרים, לסטודנטים ולאנשי המגזר העסקי בכל הקשור לעולם התקשורת הישראלי. הדוח כולל מחקרים מקוריים לצד ריכוז נתונים ממגוון של סקרים על התקשורת שנערכו ב-2016 על ידי גורמים שונים.  

בין הממצאים הנכללים בדוח:

  • הירידה שחלה בשנים האחרונות באמון הציבור בתקשורת נובעת בעיני יותר ממחצית הציבור (53%) מן ההטיה הפוליטית של אמצעי התקשורת. 29% סבורים כי הבעיה העיקרית בתקשורת היא ריכוזיות יתר וקשרי הון-שלטון-עיתון, 27% רואים את עיקר הבעיה בריבוי תכנים "צהובים" ועיסוק בטפל, 25% בריבוי תכנים מסחריים ופרסום סמוי ו-9% בתת ייצוג לקבוצות מגוונות בציבור הישראלי. רק 14% סבורים כי אין כל בעיה בתפקודה הנוכחי של התקשורת בישראל. כך עולה מסקר שנערך ע"י חברת פאנלס עבור יפעת מחקרי תקשורת, אשר ממצאיו מובאים ונידונים בדו"ח. 

  • קרוב למחצית מחברות יחסי הציבור שפעלו בישראל ב-2016 ציינו את אחד מתחומי התמחותן כיחסי ציבור לגופים בתחומי הכלכלה ושוק ההון. כ-28% מהחברות ציינו מומחיות בתחומי הדיגיטל והרשתות החברתיות, ו-25% בתחומי התרבות והאמנות. בפרק המביא תמונת מצב עדכנית של ענף יחסי הציבור בישראל מציינות ד"ר תמר להב וד"ר אסנת רוט-כהן כי בשנים חלה בשנים האחרונות ירידה במספר חברות יחסי הציבור הפועלות בארץ. על פי רישומי חברת יפעת פעלו בשנת 2016  429 חברות יחסי ציבור, בהשוואה ל-456 בשנת 2012. מבדיקת פרטי החברות עולה כי יש תנודתיות רבה בתחום, וחברות רבות נסגרו או התמזגו עם גופים אחרים, ובמקביל הוקמו חברות יח"צ חדשות.
     
  • בשנת 2016 נצפו פגיעות שונות בחופש הביטוי והעיתונות בידי רשויות אכיפת החוק, באמצעות חקירת עיתונאים, הפרת החיסיון העיתונאי ואף הפעלת כוח. עם זאת, נעשים ניסיונות להתמודד עם התופעה בידי הרשות השופטת, וכן בידי העיתונאים עצמם. ארגון "פרידום האוס" הוריד בשנה זו את דירוג חופש העיתונות בישראל מ"חופשית" ל"חופשית במידה חלקית". בין הגורמים השונים לכך הוא כהונתו של ראש הממשלה כשר התקשורת, ההשפעה הגוברת והולכת של התוכן השיווקי אשר קיים לכל רוחב אמצעי התקשורת ועוד. הדו"ח כולל סקירה נרחבת של סוגיות חופש הביטוי בישראל מאת ד"ר נרית גרוסמן. 

  • האישיות שזכתה בשנת 2016 למירב הסיקור בעיתונות המודפסת והמקוונת בישראל היתה ראש הממשלה בנימין נתניהו. על פי נתוני יפעת מחקרי מדיה זכה נתניהו ל-164 אזכורם ביום בממוצע. אחריו נמצאים ברשימה השרים משה כחלון, נפתלי בנט, אביגדור ליברמן, אריה דרעי, מירי רגב, ואיילת שקד. ברשימה שלושה חברי כנסת מהאופוזיציה - יצחק הרצוג (מקום 8), יאיר לפיד (10), ושלי יחימוביץ (19) - ושלושה מהקואליציה - יו"ר ועדת הכספים משה גפני (מקום 16), יו"ר הקואליציה דוד ביטן (17) ואורן חזן (22).  דמויות ציבוריות בולטות נוספות הנכללות ברשימה הן נשיא המדינה לשעבר שמעון פרס ז"ל (מקום 7) הנשיא הנוכחי ראובן רובי ריבלין (11) וראש הממשלה לשעבר אהוד ברק (23). הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט מופיע ברשימת 25 המסוקרים הבולטים במקום האחרון. קודם לו, במקום מספר 20, סמל אלאור אזריה, החייל היורה מחברון, שמעשהו השנוי במחלוקת חריפה עמד במוקד השיח התקשורתי בשנה זו. 
תשעה פרקי הדוח עוסקים בנושאים הבאים: סדר היום התקשורתי; שימוש המדיה בישראל - נתונים ומגמות; עוגת הפרסום; יומן אירועי התקשורת; חופש העיתונות בישראל; יחסי ציבור בישראל; התקשורת החרדית; אמינות וייצוגיות התקשורת הישראלית; ממים ותופעות אינטרנט.


הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x