אקסלנס על רמי לוי >> בטווח הארוך המניה משקפת פוטנציאל בפעילות הקיימת ובחדירה לערים

מניית רמי לוי נמצאת במגמת ירידה מאז דוחותיה האחרונים. אמנם הדוחות היו חלשים ברמת המכירות למ"ר וההוצאות התפעוליות, אך בהסתכלות קדימה אנו סבורים כי קיים פוטנציאל במניה, שלא מתומחר בשוק באופן מלא.כמות האחזקות על המניה זינקה בחודשים האחרונים.
הקרנות שמחזיקות את המניה 

 

 
רמי לוי צילום רפאן בן משהרמי לוי צילום רפאן בן משה
 

מיכל אלשיך
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/06/2017

הקרנות שמחזיקות את המניה 



  • לאחר הירידה האחרונה במנייה, מעלים להמלצת קנייה במחיר יעד של 193 ₪ 

מניית רמי לוי נמצאת במגמת ירידה מאז דוחותיה האחרונים. אמנם הדוחות היו חלשים ברמת המכירות למ"ר וההוצאות התפעוליות, אך בהסתכלות קדימה אנו סבורים כי קיים פוטנציאל במניה, שלא מתומחר בשוק באופן מלא. אנו מצפים כי רבעון2 השנה ימשיך להיות חלש, כאשר הרשת עדיין מעכלת את הסניפים שרכשה מ-YOU ומצד שני חלה עלייה בשכר המינימום. בנוסף, גם עונתיות החגים תשפיע לשלילה. יחד עם זאת, במחצית ה-2 של 2017, בדגש על רבעון4, אנו מצפים לשיפור והתמתנות בירידת נתוני המכירות למ"ר. בסה"כ הרשת צפויה להמשיך לגדול בנתוני הרווח הנקי האבסולוטי בשיעורים דו ספרתיים, הן ב-25% ב-2017 והן לאחר מכן, ומדובר בנתון קריטי, גם אם השיפור מגיע בחלקו מסניפים חדשים. מעבר לכך, לרשת קיים פוטנציאל מהצפי לחדירה למרכזי ערים, כאשר תרחיש של משבר עתידי אצל יינות ביתן, שמתקשה להתאושש מרכישת מגה בעיר, מגלם אופציה לחדירה מהירה מהצפוי, כמו גם לעליית מחירים סקטוריאלית. אנו נשארים במ"י זהה של 193 ₪, ומעלים המלצה לקנייה תוך הסתכלות על החברה כאחזקה לטווח ארוך. מחיר היעד משקף אפסייד של כ-13% ביחס למחיר המניה בשוק כאשר תשואת הדיבידנד הצפויה ל-2017 היא 3.6%.

  • צפי לחיזוק המותג הפרטי שתפס תאוצה במהירות והמשך מיקוד בייבוא העצמאי

  • מאז שפרש מהסכמי ה"מותג", תחתיהם היה קשור בהסכמים עם עוד רשתות, רמי לוי מנהל מותג פרטי מצליח משלו. המותג היווה ב-2016 כ-12% מסך המכירות והיקף מעט גבוה יותר ברבעון1 (הערכה). בכוונת החברה להגיע ליעד של כ-20% מהמכירות עד סוף 2017 וזאת בדומה לשופרסל שדיווחה לאחרונה על היקף מכירות מותג פרטי של כ-21%. לאור קצב הגידול המהיר במכירות המותג של רמי לוי מאז השקתו, מדובר להערכתנו ביעד אפשרי לביצוע. גידול במותג הפרטי יתרום למאבק מול הספקים ויאפשר לתרגם הנחות מספקים לירידה במחיר לצרכן או לחילופין לעלייה חלקית ברווחיות הגולמית. רמי לוי ימשיך לחזק גם את פעילות הייבוא הכוללת בעיקר בשר וגבינות ותורמת לרווחיות וכן את הפעילות העצמאית של רכישת פירות וירקות והפצתם לסניפי החברה (בעבר בוצע ע"י ביכורי השקמה).
  • האינטרנט עדיין לא במוקד האסטרטגיה מבחירה, אבל מגלם פוטנציאל עתידי 

הרשת פעילה בתחום האונליין באופן זניח וכרגע אין מיקוד ניהולי-אסטרטגי בנושא. גם בשנה הקרובה אנו לא צופים בכך שינוי. זאת לעומת שופרסל, שחרטה על דגלה את מהפכת האינטרנט, והמכירות המקוונת מהוות כיום כ-12% מסך מכירותיה. למעשה לרמי לוי ספציפית מדובר במנוע צמיחה עתידי משמעותי, שכן להערכתנו מרבית הלקוחות שעתידים לרכוש באינטרנט אינם כאלו שרוכשים כיום ברשת רמי לוי, אז נשאלת השאלה מדוע הרשת ממתינה? להערכתנו יש 2 סיבות עיקריות:

1) שאלת הרווחיות – שופרסל מדווחת ברבעונים מסוימים כי האינטרנט רווחי וברבעונים אחרים אינה נותנת גילוי. להערכתנו, בהיקף המכירות הנוכחי, האינטרנט מגלם עדיין רווחיות נמוכה מאוד ביחס לרווחיות הכללית של הקמעונאיות. מה שיאפשר רווחיות גבוהה יותר באינטרנט זה בעיקר היקף מכירות גבוה יותר ויעילות לוגיסטית. 2) אפשרויות הצמיחה של רמי לוי בסניפים הפיזיים עוד לא מוצתה והמיקוד מופנה לאפיק זה – רמי לוי נמצא בתקופת הבשלה לאחר גדילה מהותית במספר הסניפים והמיקוד הבא הוא בכניסה לעיר. בעוד ששופרסל מוגבלת בהתרחבות פיזית בשל חוק המזון, לרמי לוי יש עוד מקום להתרחב ולכן הוא מקצה משאבים לכך. בשורה התחתונה, האינטרנט הוא מנוע צמיחה מעניין ורלבנטי גם לרמי לוי בט"א, אך עדיין לא הבשילה העת לבצע מהלך מסוג זה, שמגלם בחובו גם סיכון. עם זאת, לא מן הנמנע כי הרשת תכנס באופן אגרסיבי לתחום בעתיד, לאחר ששופרסל "תחנך" את הצרכנים לשימוש רב יותר באונליין. במשוואה הנוכחית, רמי לוי מתמקד כעת עוד בצמיחה בסניפים הפיזיים, עם אפשרות עתידית לכניסה לתחום שעבורו מגלם חסמי כניסה יחסית נמוכים. 

  • משבר אפשרי בעתיד אצל יינות ביתן עשוי לעזור לרמי לוי לממש את תכנית הכניסה לערים

לפי התכנית יוקמו 80 סניפים בעיר, חלקם עשויים להיות בזכיינות, עם קצב הקמה של 10-20 סניפים בכל שנה, מזה 6-8 סניפים כבר ב-2017. תרחיש זה נראה לנו אופטימי מדי ברמת הקצב שלו היות וקשה למצוא בעיר מיקומים מתאימים בקלות. במידה והרשת תקים סניפים באופן עצמאי בעיר (לדוגמא בסניפי בנקים שיסגרו) הקצב יהיה כנראה יותר נמוך. יחד עם זאת, במידה ורמי לוי ירכוש רשתות קטנות בתוך העיר, אז הוא אכן יוכל לעמוד בתחזית. אפשרות למשבר ברשת יינות ביתן מהווה גם תרחיש אפשרי, שיעזור לרשת לממש את התכנית מהר. לסיכום, קשה עדיין לאמוד את גודל הפוטנציאל בערים וקצב התממשותו ובינתיים כללנו במודל צפי מתון, אך בהסתכלות אסטרטגית כניסה לערים בתזמון הקרוב ובמצב התחרות הנוכחי (החלשות יינות ביתן ומחירים גבוהים לצרכן) מהווה פוטנציאל נאה. 

  • איתנות פיננסית גבוהה תאפשר לרשת לנצל הזדמנויות על רקע הכניסה לעיר
רשת רמי לוי הינה בעלת איתנות פיננסית מבין הגבוהות בשוק. לרשת עודף נכסים פיננסיים של כ-300 מ' ₪. מחד, נראה כי החברה מתנהלת עם מאזן לא יעיל, שהיה יכול לאפשר לה חלוקת דיבידנד בהיקף הרבה יותר רחב. מנגד, היקף המזומנים מאפשר ימי אשראי ספקים גבוהים באופן חריג ביחס ליתר הקמעונאיות וכן גמישות פיננסית מקסימלית לניצול הזדמנויות אופורטוניסטיות, בייחוד על רקע הצפי לכניסה לעיר. אנו סבורים כי הרשת תמשיך להתנהל בצורה דומה גם בהמשך 2017.

* בעמוד הבא סיכמנו את עיקרי הדברים שעלו במפגש שנערך באקסלנס ברואקראז' לנוחיותכם.

סיכום המפגש עם רמי לוי באקסלנס ברוקראז' שנערך בשבוע האחרון

בשבוע האחרון ארחנו את רמי לוי למפגש מוסדיים, שבו נערכה סקירה על החברה. להלן תמצית הנקודות העיקריות שעלו במפגש:

  • שוק הקמעונאות רווי בסניפים אבל לרשת רמי לוי יש עוד מקום להתרחב - לטענת רמי לוי השוק רווי יתר על המידה בכמות הסניפים, אך הרשת עצמה מתכוונת להתרחב, בייחוד בתחום של מרכזי הערים, ששם רמת התחרות מאפשרת כניסה לפעילות רווחית. 

  • אסטרטגיית המכירה בסניפים הקיימים מתמקדת בהגדלת נתח השוק: האסטרטגיה של החברה נותרת בינתיים נתח שוק על פני מחירים. החברה ממשיכה לראות בעלייה בסך היקף המכירות את המטרה העיקרית, גם על חשבון קניבליזציה חלקית. ראייה דומה יש לגבי הרווח. אנו, באקסלנס ברוקראז', מצפים כי ברבעון השני של 17 עדיין נראה ירידה בנתוני המכירות למ"ר והחנויות הזהות, אך החל מהמחצית השנייה של 17, בייחוד ברבעון4, יהיה שיפור שיתבטא בהתמתנות בשחיקת נתונים אלו. 

  • החברה צפויה לשמור על רמת הרווחיות הגולמית - החברה צופה לשמר את הרווחיות הגולמית, שעלתה ב-2016 מ-21% ל-22%. זאת ע"י המשך חיזוק המותג הפרטי ודחיקת ספקים, שאפשרית עם גדילת מכירות הרשת. החברה הדגישה את העובדה שלמרות שהורידה את רמת המחירים ברבעון ה-1, עדיין הצליחה לשמור על רווחיות גולמית של 22% בזכות כניסת פעילות ביכורי השקמה אל תוך החברה עצמה, המותג הפרטי ועלייה בכמויות המכירה ובהיקף הכולל של המכירות, שהביאה לדחיקת ספקים.

  • התייעלות לשיפור המרווח התפעולי – ברבעון הראשון היו הוצאות תפעוליות חריגות להערכת החברה (19.1%), שנובעות עדיין מ"עיכול" הסניפים החדשים שנקנו מ-YOU, וכלל הנראה להערכתנו גם מעליית שכר המינימום. עד סיום 2017 רמי לוי צופה התייעלות במרווח התפעולי. בין ההוצאות התפעוליות שניתן לשפר החברה מנתה את הוצאות השמירה שהורחבו בשנה האחרונה, הוצאות הניקיון והוצאות כוח אדם. פתיחת סניפים רבים במכה, והרצון להתחיל להפעילם באופן מהיר, הביאו לשימוש בחברות כוח אדם ולשכירת עובדים באופן לא מספיק יעיל.

  • לוגיסטיקה: אין צורך בינתיים במרלו"גים בהשקעה של מאות מיל' ₪ – להערכת רמי לוי, בהיקפי הפעילות ובשיתופי הפעולה הנוכחיים עם הספקים, השקעות הוניות של מאות מיליוני ₪ ע"י הרשת עצמה במרלו"ג לא כדאיות כלכלית ולא יביאו לרווחיות גבוהה יותר. נזכיר כי לרמי לוי יש 48 סניפים (מהם 3 בזכיינות) ואילו לשופרסל 274 סניפים, המשמשים גם את המכירות אונליין. הרשת כן עוסקת בהקמת מרלו"ג קטן בהיקף השקעה של כ-30 מ' שקל (ללא רכישת הקרקע) שישמש בעיקר למוצרי המותג הפרטי.

  • רמי לוי ימשיך לקדם את המותג הפרטי, תוך התמקדות בקטגוריות ספציפיות, אין צפי בינתיים לכניסה למוצרי פארם – המותג הפרטי מהווה כ-12% ממכירות החברה, וזאת תוך שנת פעילות אחת בלבד. בכוונת הרשת להמשיך לפעול לקידום המותג, עד להגעה ל-20% לפחות מהיקף המכירות. בינתיים אין בכוונת הרשת להיכנס למספר קטגוריות ששופרסל מנסה לחדור אליהן, כגון מזון לתינוקות, משקאות מוגזים ומוצרי פארם שלא נמכרים עדיין בחנויות (איפור, בשמים ותרופות). זאת משום שרמי לוי מעדיף להתמקד במוצרים ספציפיים שאפשר להיות בהם יותר רווחים ולא יוצרים תחרות בעייתית עם ספקים חזקים שבסוף לא תביא להערכתו לשיפור ברווחיות. יחד עם זאת, רמי לוי לא פוסל אפשרות לכניסה למוצרים אלו בעתיד, אם הרגע יבשיל לכך. 

  • האונליין לא במוקד – מבחירה. המכירות באינטרנט מהוות אחוזים בודדים מהיקף המכירות. רמי לוי כרגע לא רואה לנכון להתמקד בתחום זה, בין היתר עקב הקושי להיות בו רווחי. אין טעם לפגום ברווחיות הנוכחית ע"י כניסת פעילות שמספקת רווחיות נמוכה יותר. האסטרטגיה הנוכחית היא להמתין לנקודת כניסה אטרקטיבית יותר. רמי לוי מודע לכך ששופרסל התקדמה באופן יפה במכירות אונליין אך לטענתו חסמי הכניסה עבור הרשת שלו למכירה אגרסיבית באינטרנט בעתיד מאוד נמוכים והוא יוכל להכנס לתחום בקלות במועד טוב יותר, לדוגמא ששוק הרוכשים באינטרנט יהיה גדול יותר, או שהשקעה הלוגיסטית תצדיק זו. 

  • היעד הבא: כניסה לעיר – רמי לוי לא הרחיב בנוגע למצבה של יינות ביתן, אך זה כבר ידוע בשוק כי הרשת נמצאת בקשיים מאז רכישת מגה בעיר. רמי לוי מתכוון להמשיך בתכנית החדירה לעיר ולהקים 60-80 סניפים, ע"י כניסה לסניפי בנקים שנסגרים לדוגמא ו/רכישת רשתות קטנות. עדיין לא ברור האם ואיזה חלק בתמהיל יהיה בזכיינות. להערכתנו, רמי לוי כן מתכנן כי יינות ביתן תחווה חולשה בשנתיים הקרובות, מה שיקרב אותו ליעד. הרווחיות הגולמית בעיר תהיה גבוהה ביחס לרווחיות הנוכחית של הרשת.

  • פעילויות נוספות – רמי לוי לא פוסל כניסה לתחומים נוספים, כגון מסלקת אשראי, שיתופי פעולה עם רשתות תקשורת בתחום מכירת מנויי טלוויזיה וכו'.
מיכל אלשיך, אנליסטית בכירה באקסלנס ברוקראז



הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x