הסכמות בין יו"ר ועדת הרפורמות לשלטון המקומי בנוגע לפיצול דירות

גודל הדירה המינימלי יופחת ל-45 מ"ר; עבור איחוד מחדש לא יידרש היתר; צוות בראשות ח"כ עזריה יבחן פיצול גם בבנייה רוויה

 

 
חכ רחל עזריה חכ רחל עזריה
 

איתי שלוסברג
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/06/2017

 
בדיונים הבאים בהצעת החוק תכריע הוועדה בין היתר בשאלות על תחולת החוק על מושבים, מגבלת תקופת השכירות לדירה מפוצלת והיטל השבחה על דירה מפוצלת
 
ועדת הרפורמות בראשות ח"כ רחל עזריה (כולנו) קיימה היום דיון נוסף בהצ"ח של ח"כ רועי פולקמן לתיקון חוק התכנון והבנייה שמטרתה לאפשר פיצול בתים תוך בניית יחידות דיור להשכרה. הצעת החוק קובעת הוראת שעה לחמש שנים בה הוועדות המקומיות לתכנון ובניה יחויבו לאשר הוספת יחידת דיור אחת להשכרה בבית צמוד קרקע בתוך המבנה הקיים (פיצול יחידת דיור לשתי דירות ללא תוספת בניה), תוך הגדרת תנאים לגודל הדירה הראשית וכן גודל הדירה המפוצלת ומרכיביה (תכלול מטבח, שירותים וכניסה נפרדת).
 
בפתח הדיון היום הציגה יו"ר הוועדה ח"כ עזריה את ההסכמות שהושגו עם מרכז השלטון המקומי. ראשית, הוסכם ששטחה של כל דירת מגורים שתתווסף, מעבר למותר לפי תכנית, לא יפחת מ־45 מ"ר (בנוסחים הקודמים דובר על 60 ו-55 מ"ר). על פי ח"כ עזריה, הקטנת הדירות תיתן מענה לאוכלוסיות רבות שזקוקות לכך בעקבות עלייה בשיעור הגירושין, רווקות מאוחרת וריבוי הסטודנטים. ח"כ ישראל אייכלר הביע התנגדות להקטנת גודל הדירה ואמר "יבואו משפחות עניות עם 3-4 ילדים, יכנסו לשם ויחנקו. זה מתאים לאדם בודד בלבד וזה דבר שלא יוגדר בחוק". הסכמה נוספת נוגעת לדירה צמודת קרקע שפוצלה ובעליה מעוניינים להשיבה למצבה המקורי. בעוד שבמקור היה נדרש היתר נוסף מהוועדה המקומית, כעת הוסכם כי לא יידרש היתר לאיחוד מחדש ויהיה די בהודעה בלבד, זאת במטרה להקל על ההליך.
 
בשאלת תחולת החוק על בנייה רוויה, החליטה יו"ר הוועדה כי יוקם צוות מיוחד  לבחינת הנושא עם השלטון המקומי.  לדברי ח"כ עזריה "בגלל השינויים במשפחה הישראלית כמו הארכת תוחלת החיים חשוב לנו גם לטפל בנושא של הבנייה הרוויה. עם זאת, מדובר בפרויקט גדול מידי בכדי שנכניס אותו בהצעת החוק הזאת. נדרשת עבודה רצינית ולכן נקים צוות משותף בראשותי, יחד עם השלטון המקומי שיבחן אילו פתרונות ניתן לקדם בעניין". 
 
הצעת החוק הנידונה מגדירה כי הדירות המפוצלות ייועדו לשכירות בלבד. בדיון היום הובהר כי בני משפחה שיתגוררו בדירות המפוצלות לא ידרשו בהצגת חוזה שכירות, זאת במטרה למנוע מצב של הצגת חוזים פיקטיביים (ההגדרה המדויקת של 'בן משפחה' תגובש בהמשך). בהתייחס לנושא זה אמרה ח"כ עזריה: "אני רוצה ליצור מערכת של אמון בין האזרחים לשלטון ולייצר חקיקה בהירה, ללא צורך במעקפים כאלה ואחרים". 
 
שאלה נוספת אודות השכירות עלתה היום בדיון כאשר עו"ד יהודה זימרת, יועמ"ש משרד הפנים, ביקש להגביל בחקיקה את תקופת השכירות לעד 10 שנים, כדי למנוע לדבריו מצב של 'העברת בעלות בפועל', במסווה של שכירות. עו"ד שרית דנה, יועצת משפטית לנושאי תכנון ובנייה למרכז השלטון המקומי ולפורום ה-15, הסכימה עם הדרישה ואמרה כי "הרעיון הוא לייצר שוק של שכירות, יש לזה המון יתרונות. ברגע שאפשר שיהיה לחתום על הסכם שכירות ל-49 שנה, זו לא שכירות בפועל. מבחינתו של השלטון המקומי מדובר בהליך תכנוני חסר שלא מאפשר לבדוק כל מה שצריך. הבנו שיש צורך בפתרונות ולכן הסכמנו לזה ובלבד שזה פתרון זמני במהותו שמאפשר גמישות".
 
סוגיה נוספת שעלתה בדיון היא שאלת היטל ההשבחה על דירות מפוצלות. לדברי יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן "מימוש היטל ההשבחה לא יהיה בבנייה אלא במכירה. אם תחייבו בעת הבנייה זה יעלה את המחיר ועלול לעקר את החוק. לעומת זאת, כשאני מוכר את הבית, ערכו עולה אם יש שתי דירות ולכן כאן כן צריך לגבות את היטל ההשבחה". עוד הוסיף ח"כ ביטן כי "יש לנו בעיה לאומית בתחום הדיור שצריך לטפל בה וכולם צריכים לתרום את חלקם, גם הרשויות המקומיות. הלכנו לקראתן עם ההגבלה של 20% מסך צמודי הקרקע באזור ועם העובדה שלא כוללים את הבנייה הרוויה, כאן המקום שלהם ללכת לקראת התושבים".
 
בנוגע לתחולת חוק הפיצול על בתים צמודי קרקע במושבים, אמרה אפרת ברנד יועמ"ש במנהל התכנון כי "תמ"א 35 שאושרה על ידי הממשלה רק לאחרונה, לאחר כעשר שנות עבודה, קובעת מגבלה של מספר יחידות דיור במושבים מתוך התפיסה שזו המסה שנדרשת כדי לשמור על אופיו ותפקודו של הישוב הכפרי. מבקשים פה בחקיקה להכפיל את מספר היחידות בישובים הכפריים בהליך מקל וללא שיקול דעת תכנוני. זה דבר שלא יעשה".
 
עו"ד עמית יפרח מתנועת המושבים אמר "אם היחידה הנוספת נספרת במסגרת תמ"א 35 אנחנו מבקשים להיות מחוץ לתיקון, אבל אנחנו רוצים בכל זאת לנסות ולייצר פתרון. במושב אפשר להקים היום 2.5 יחידות, כשהיחידה השלישית מיועדת לדור שלישי  (נכד נשוי לבעל הנחלה), לא נספרת בתמ"א 35. המגבלה היא ארכאית. בנוגע ליחידה ה-2 לא בודקים היום אם מיניתי בן ממשיך או לא וההצעה שלנו לפתרון היא שנסיר את מגבלת ההוכחה על היחידה ה-3 וכך נשיג את המטרות ונוכל לממש פוטנציאל של 30,000 יחידות דיור ברחבי הארץ".
 
בתגובה ביקשה ח"כ עזריה מהגורמים המקצועיים לבחון את הפתרון המוצע. לדבריה "יש פה חשיבות גדולה גם בנושא של פתרונות דיור וגם בנושא של הזדקנות האוכלוסייה. פעם אנשים עזבו את המושב לעיר והיום הם לא עוזבים, בין היתר כי לא רוצים לעזוב את הקהילה שבה חיו 20-30 שנה. בתי הספר והגנים מתרוקנים. עד היום הוסיפו הרחבה על הרחבה, זה מכלה את עתודות הקרקע וצריך לאפשר פתרונות נוספים".
בסיכום הדיון קבעה ח"כ עזריה כי ימשכו הדיונים מול השלטון המקומי בנושאים של היטל ההשבחה, תחולת החוק על מושבים וכן בנוגע לבקשתה להרחיב את אחוז הבתים שיהיה ניתן לפצל באזור מוגדר מעבר ל- 20% המוגדרים כיום בהצעת החוק.
 
הדיון הבא בהצעת החוק יתקיים ביום ג' הבא, 27 ביוני 2017.

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x