מיוחד ל-FUNDER >> מניות במוקד >> האם המניות הקמעונאיות נסחרות במחיר מבצע?

עד כמה יכולות הרשתות הקמעונאיות להתמיד באסטרטגיית המחיר מבלי שהדבר יפגע ביכולתם להציג רווחיות סבירה? ואיך אפשר ליצור רווח בתחרות על כל צרכן?

 

 
 

יניב פרידמן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
05/08/2017

האסטרטגיה העסקית העיקרית של הרשתות הקמעונאיות המקומיות עוברת בדרך כלל דרך סל המוצרים הזול ללקוח, בנסיון למשוך קונים לבצע קנייה גדולה יותר ובכך להגדיל את חשבון הרכישה הסופי. אם בוחנים לעומק את הדברים, קיימים אתגרים שמעמידים את היכולת להשיא רווח תפעולי בתחום הקמעונאי לאורך זמן, בספק מכמה סיבות, שהעיקריות בהן הן – (1) אתגר בניהול מלאי הסחורה, בכדי למכור אותה לפני תום תפוגת התוקף; (2) תשלום לספקים על סחורה שנמכרה; (3) בדיקת רווחיות מכירות על כל מטר רבוע ביחס לגובה השכירות של המקום; (4) עליית בשכר המינימום שמאוד משפיע על העובדים בתחום הקמעונאי.

בשוק הקמעונאי המקומי לא מעט שחקנים משלל סוגים – החל במכולות שכונתיות, סופרים עירוניים שפתוחים 24/7 כמו AM/PM, מרכולים גדולים כמו אלה של רמי לוי, יינות ביתן, ואושר עד. הקרב כל עגלה בסופר הוא הכרח משמעותי עבור כל חברה. מצד אחד הרצון להיות זול מצד שני להיות רווחי. על פי נתונים שהגיעו מחברת שב"א (שרותי בנק אוטומטיים), הישראלים מוציאים בכל חודש ברשתות הקמעונאיות סכום ממוצע של כ־4 מיליארד שקלים, וביצעו בממוצע 24 מיליון עסקאות באשראי. התעמקות בנתונים מראה שהסכום הממוצע לעסקה עמד על 164 שקל. צריך לזכור שלמרות היקפי הפדיונות הגבוהים, לא מזמן חווה השוק קריסה של רשת מגה, שלא הצליחה למשוך קונים בעיקר בשל היעדר יכולת תחרותית מבחינת מחירים, שנבעה מעלויות תפעול גבוהות, תשלומי שכר גבוהים ושכירויות, שהביאו אותה למכירה לרשת יינות ביתן. כמובן שכשסוקרים את המצב כיום בענף הקמעונאות, נפילה של שחקן אחד עשויה להיות חדשות טובות לשחקנים שנשארו במשחק. | הסקירה הנוכחית תנתח את מניות שופרסל, החברה הותיקה בשוק, רמי לוי ו-ויקטורי, שחקני המחיר החזקים בשוק. כפי שהזכרנו לעיל, יש עוד שחקנים אולם אנחנו מסקרים את החברות שנסחרות בבורסה בתל אביב

שופרסל >> האם העליה בשווי תאפשר למניה להיכנס למדד ת”א 35?

הסיפור הארוך של שופרסל מתחיל מפתיחת הסופרמרקט הראשון ברחוב בין יהודה בתל אביב בשנת 1958, כיום הרשת מונה 274 סניפים. החברה הונפקה בבורסה בשנת 1980. על פי דוחות הרבעון הראשון של 2017 הכנסות החברה הסתכמו ב־2.9 מיליארד ש”ח, גידול של 1.5% לעומת הרבעון הקודם. נתון נוסף שראוי לשים אליו לב, הוא שהחברה הצליחה להגדיל את הרווח התפעולי למרות פעימות העליה בשכר המינימום שהגדילו את הוצאות השכר של החברה בכמעט 20 מיליון שקל ברבעון הראשון. הרווח התפעולי הושפע מאד מסגירת חנויות מפסידות ושיפור בשרשרת האספקה שהסתכם ב־108 מיליון שקל (הנתונים נלקחו מדוחות החברה באתר הבורסה).

דיברנו עם מיכל אלשיך, אנליסטית בכירה באקסלנס, לטובת הכתבה, והיא תיארה את המהלכים אותם מבצע איציק אברכהן מנכ”ל שופרסל. לדבריה האסטרטגיה של אברכהן מתמקדת בכמה מהלכים.

המהלך הראשון הוא סיום פרויקט בניית המרכז הלוגיסטי של החברה בשוהם. לחברה יש כבר שני מרכזים לוגיסטיים בראשון לציון ובמודיעין. לדברי מיכל אלשיך, פעילות המרכזים הלוגיסטיים נושאת תוצאות ומביאה לשיפור תהליכי העבודה בשופרסל, משפרת את ההתייעלות התפעולית, מעלה את רמת טריות הסחורה, ומקטינה את היקף המלאי שנדרשים הסניפים להחזיק.

המהלך השני הוא חיזוק המותג הפרטי “שופרסל”, כדי לשפר את רמת התחרות של שופרסל במחיר הסופי לצרכן, וכן כדי לשמש כקלף מיקוח על המדף מול הספקים הגדולים. על פי תוצאות הרבעון האחרון של החברה, ההכנסות מהמותג הפרטי מהוות כ־21% מהכנסות החברה.

המהלך השלישי הוא גידול פעילות המכירה באינטרנט. החברה מבינה את השינוי שחל באופי ובהתנהגות הצרכנים, ומכירה בעובדה שקניות ברשת הן כבר נחלת הכלל. המכירות ברבעון האחרון מאתר האינטרנט של החברה מראות גידול ומהוות כ־12%, מהכנסות החברה.

המהלך הרביעי הוא החשוב ביותר לדעת אלשיך, והוא קניית ניו פארם מהמשביר לצרכן ב־130 מיליון שקל. אלשיך מציינת כי במידה והעסקה תאושר רגולטורית הדבר יכול להביא לכך שבפעם הבאה שנלך לשופרסל יהיה אפשר גם להוסיף תרופות לעגלה. המהלך אמור להגדיל את כמות לקוחות הרשת, ובתורו אמור גם להגדיל את סל המוצרים. אלשיך צופה שמהלך זה צפוי להגדיל את ההכנסות ולהשפיע לטובה על הדוחות, מה שיעלה את שווי ערך החברה לקראת כניסת למדד ת”א-35.

בעקבות הביצועים של החברה אפשר לראות שכמות האחזקות על מניה הכפילה את עצמה. מיכל אלשיך, ממליצה על המניה במחיר יעד של 18.1 שקל.




הכנסות החברה הסתכמו ב־ 2.9 מיליארד ש”ח, גידול של 1.5% לעומת הרבעון הקודם. נתון נוסף שראוי לשים אליו לב, הוא שהחברה הצליחה להגדיל את הרווח התפעולי למרות פעימות העליה בשכר המינימום שהגדילו את הוצאות השכר של החברה בכמעט 20 מיליון שקל ברבעון הראשון

רמי לוי >> השוק רווי אבל יש הזדמנויות להיכנס לפריסת חנויות בתוך הערים והשכונות

לפני כ־39 שנה פתח רמי לוי את רשת שיווק השקמה למוצרי מזון וטואלטיקה במחיר זול בשוק מחנה יהודה בירושלים. הרשת גדלה והתפתחה וכיום היא מונה 44 סניפי סופרמרקט ועוד 3 סניפים שפועלים בזכיון. גיוס ההון הראשון של רמי לוי בתל אביב החל במאי 2007, ומאז החברה רואה בבורסה ככלי משמעותי לגיוס כסף. ההכנסות של החברה ברבעון הראשון הגיעו ל־1.2 מיליארד שקל עליה של 1.22% מרבעון קודם. למרות הרכישה של סניפי YOU, והעלאת שכר המינימום, גם רמי לוי הציג עליה ברווח התפעולי שהסתכם בכ־33 מליון שקל (הנתונים נלקחו מדוחות החברה באתר הבורסה).

הקו המנחה של המנכ”ל רמי לוי הוא מכירה מוצרים בזול, וכן מבצעים אטרקטיביים מפעם לפעם. מאז המבצע של עוף בשקל, רמי לוי הצליח להשיג קהל לקוחות נאמן שמגיעים בעיקר בשל המחירים הזולים לעומת המתחרים. שיתוף פעולה של רמי לוי עם חברת ישרכארט, הביא לכרטיס אשראי צרכני חברתי, הכרטיס מותאם ללקוחות שיש להם בעיות אשראי. כמות הלקוחות במועדון מוערכת בכ־400,000. לפי מיכל אלשיך, כ־12% מסך המכירות קנו את מוצרי המותג הפרטי, לפי נתוני דוחות 2016. בדומה לשופרסל, שואף רמי לוי להגדיל את היקף הרכישות במותג הפרטי לכ־20% מסך המכירות עד סוף השנה, בכדי ליצור כוח מול הספקים הגדולים.

אלשיך מוסיפה שרמי לוי עדיין לא רואה פוטנציאל רווחי להזמנות און ליין, וגם לא בהשקעה של מרכז לוגיסטי גדול, לאור היקפי הפעילות ולאור שיתופי פעולה קיימים עם הספקים. אלשיך מציינת שהיעד הבא של החברה הוא כניסה לתחום הסופרמרקטים בתוך הערים. הערכתה מגיעה על רקע עסקת יינות ביתן ומגה. העיסקה החלישה בשוק את יינות ביתן, ועשויה לייצר הזדמנות לרמי לוי.

רמי לוי הוא שחקן ותיק בשוק שמבין את הפוטנציאל בכניסה לערים ולשכונות וברגע שיינתן האור הירוק בכוונתו לקנות כ־70 סניפים קיימים, בין אם זה מהכיס או דרך זכיינים.

למרות האתגר להיכנס לתוך שוק רווי, המוסדיים מגדילים את כמות האחזקות על המניה בתקופה האחרונה. אלשיך, ממליצה על מחיר יעד של 193 שקל.

הקו המנחה של המנכ”ל רמי לוי הוא מכירה מוצרים בזול, וכן מבצעים אטרקטיביים מפעם לפעם. מאז המבצע של עוף בשקל, רמי לוי הצליח להשיג קהל לקוחות נאמן שמגיעים בעיקר בשל המחירים הזולים לעומת המתחרים. שיתוף פעולה של רמי לוי עם חברת ישרכארט, הביא לכרטיס אשראי צרכני חברתי, הכרטיס מותאם ללקוחות שיש להם בעיות אשראי. כמות הלקוחות במועדון מוערכת בכ־400,000. לפי מיכל אלשיך, כ־12% מסך המכירות קנו את מוצרי המותג הפרטי, לפי נתוני דוחות 2016.

רמי לוי הוא שחקן ותיק בשוק שמבין את הפוטנציאל בכניסה לערים ולשכונות וברגע שיינתן האור הירוק בכוונתו לקנות כ־70 סניפים קיימים, בין אם זה מהכיס או דרך זכיינים.

היסטוריית האחזקות של כל מנהלי ההשקעות | רמי לוי









ויקטורי >> חיזוק הרשת על ידי קנייה של חנויות מגה ושיפור סניפים

רשת ויקטורי החלה את דרכה בשנת 1986 ביבנה, לאחר כעשור כמות הסניפים הגיעה ל־14. בשלב זה החברה החלה בתהליך הנפקה ראשונה שהבשיל בשנת 1997. 50 מיליון שקל תמורת 20% מהבעלות. מאז החברה הגדילה את כמות הסניפים שלה ל־45 בכל אזורי הארץ שישה מהם בת”א. ההכנסות מהמכירות ברבעון הראשון הסתכמו בכ־383 מיליון שקל, עליה של 1.2% אחוז מרבעון קודם. למרות קנית סניפי מגה, ועליה של שכר המינימום, החברה סיימה את הרבעון ברווח תפעולי של 90,825 (הנתונים נלקוח מדוחות החברה באתר הבורסה).

השאיפה של משפחת רביד, בעלי החברה, היא מכירת מוצרים במחירים הוגנים וזולים לכל קהלי היעד. גיל דטנר, אנליסט מלאומי שוקי הון מסר בתגובה לכתבה שרכישת סניפי מגה הולכת להגדיל את כמות המכירות השנה בעוד 20%. בעקבות קנייה של סניפים החברה לא הולכת להשקיע ברכישות חדשות ולא הולכת להקים מרכז לוגיסטי. החברה הולכת לחזק את המותג העצמי שהיום מקיף כ־800 מוצרים, ולהגדיל אותו לכ־2000 מוצרים. החברה רואה את הפוטנציאל של קנייה דרך הרשת ולכן הקימה אתר קניות חדש השנה.

המשבר של מגה מחזק את הרשת מה שמגדיל את כמות האחזקות של מניה. גיל דטנר, צופה למניה מחיר יעד של 47 למניה.

השאיפה של משפחת רביד, בעלי החברה, היא מכירת מוצרים במחירים הוגנים וזולים לכל קהלי היעד. גיל דטנר, אנליסט מלאומי שוקי הון מסר בתגובה לכתבה שרכישת סניפי מגה הולכת להגדיל את כמות המכירות השנה בעוד 20%.

היסטוריית האחזקות של כל מנהלי ההשקעות |ויקטורי 




(*) נתונים מתוך אתר נכון למרץ 2017

לסיכום |

הגל שטלטל את שוק הקמעונאות שהחל במחאה החברתית, והסתיים בקריסה של מגה, נראה שעבר. השחקנים ביצעו מהלכים כדי להתייצב, וכדי לייצר מנופי צמיחה. רכישת מגה על ידי יינות ביתן בסך הכל גרמה לחיזוק השחקנים הנותרים. קניה של מוצרים מהסופר דרך האינטרנט היא מגמה שהולכת וגוברת, אך עדיין לא תופסת מספיק תאוצה. כל החברות שתיארנו מתכוונות להגדיל את המותג הפרטי שלהם כדי לייצר מוצרים במחיר נמוך יותר לצרכן הסופי, נמוך גם מזה של הספקים האחרים. 

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן–בין באופן כללי ובין תחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניינים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.
x