משפטנים >> ריבוי תאונות בין אופניים חשמליים להולכי רגל יוצר מציאות בה נפגעים רבים מתקשים לזכות בפיצויים הולמים

מדור עורכי דין

 

 
עוד גיל קראוסעוד גיל קראוס
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/02/2014

מדיניות מוצהרת של עיריית תל אביב, גרמה לגאות משמעותית בתנועת תושבי העיר בכלי תחבורה לא מזהמים דוגמת אופניים, אופניים ממונעים וקורקינטים חשמליים. אלא שבצד התרומה לסביבה, החלה להתפתח תופעה פחות סימפטית: ריבוי תאונות שבהן מעורבים רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים.

לדברי עו"ד גיל קראוס, תאונות שבהם מעורבים אופניים וקורקינטים חשמליים  – לא נחשבות לתאונות דרכים, (כל עוד לא מעורב בהן בנוסף כלי רכב ממונע), ועל כן, הנפגעים מהן עלולים לצאת ללא פיצוי – חרף היות התאונות קשות, שגרמו לנכות משמעותית. 

על הסבך המשפטי שמעוררת תופעת תאונות האופניים והקורקינטים החשמליים, ועל הדרכים לזכות בפיצויים הולמים כתוצאה ממעורבות בתאונה כזו – בכתבה הבאה.

כבוד השופטת בדימוס, אלישבע ברק, הלכה לפני מספר שנים לתומה בשביל המיועד להולכי רגל באזור הדולפינריום בתל אביב. לפתע הגיח רוכב אופניים, פגע בה, ומעוצמת הפגיעה, היא הוטחה בעוצמה לקרקע ונפצעה פצעים קשים. הרוכב ניצל את ההתקהלות סביב, ונמלט מהמקום, מבלי שאותר עד היום. בעקבות הפגיעה נזקקה השופטת בדימוס להשתלת מפרק חדש – ניתוח הנחשב קשה, וההתאוששות ממנו ארוכה ולא פשוטה.
אך השופטת ברק איננה הולכת הרגל התמימה היחידה שנפגעה קשות מתאונה קשה עם אופניים, אופניים ממונעים או קורקינטים חשמליים.  לדברי עו"ד גיל קראוס, מדובר על מאות מקרים בשנה, שמעטים מהם מגיעים לבית המשפט, בשל קשיים בקביעת האחראי לתאונה, וכן בקושי למצות את הדין עם האשמים בה.

 

חוק הפיצוי לנפגעי תאונות דרכים לא מגן על נפגעי אופניים
"חוק הפלת"ד (פיצויים לנפגעי תאונות דרכים) מבטיח פיצוי לנפגעים עקב פגיעת כלי רכב, מכוח ביטוח החובה של כלי הרכב המעורב בתאונה", מסביר עו"ד גיל קראוס, העוסק רבות בתביעות לנזקי גוף, לרבות תאונות דרכים. "החוק חל רק על רכב מנועי, דוגמת מכונית או אוטובוס, ומכסה נזקי גוף של המעורבים בתאונה שבה היה מעורב כלי הרכב, לרבות רוכב אופניים שנפגע ממכונית.
 

לדברי עו"ד קראוס, מי שנפגע מאופניים או מקורקינט, לא נחשב בחוק כנפגע בתאונת דרכים. יתרה מכך - לדבריו, מכיוון שאין ביטוח על אופניים - גם כשמדובר באופניים בעלי מנוע חשמלי – לא יוכלו הנפגעים לתבוע חברת ביטוח כלשהי.  

לדברי עו"ד קראוס, במקרה כזה, על מנת לקבל פיצוי, יש לתבוע את רוכב האופניים עצמו - בהנחה שהתאונה אירעה בשל רשלנותו. הבעייתיות רק מתגברת בנקודה זו, מפני שבמידה ולא קיימת התרשלות, או אין אשם ברור בתאונה, יהיה קשה מאד לנפגעים לתבוע את רוכב האופניים. לדברי עו"ד קראוס, דין רוכבי אופניים, רוכבי אופניים ממונעות ורוכבי קטנועים ממונעים – דומה.  

לדבריו, גם במקרה שבו התאונה נגרמה כתוצאה מהתנגשות שני רוכבי אופניים זה בזה, אחד הרוכבים יאלץ להוכיח כי הרוכב השני נהג ברשלנות על מנת לתבוע פיצויים, וגם אז, כאמור, התביעה תעשה מול אדם פרטי, בהיעדר ביטוח ברקע.  

לדברי עו"ד קראוס, גם במקרה שבו ניתן לטעון שרוכב האופניים נהג ברשלנות, ואז לכאורה אפשר להגיש נגדו תביעה, הרי שהפרוצדורה הזו מורכבת בהרבה לעומת תאונות דרכים רגילות, שוב, מפני שלאופניים אין ביטוח חובה, ומעטים מבטחים את עצמם בביטוח צד שלישי המכסה תאונות אופניים.

פגיעה במעבר חצייה: סיכוי גבוה יותר להוכחת רשלנות של הרוכב
לדברי עו"ד קראוס, למקום שבו ארעה תאונת הדרכים עשויה להיות משמעות, במיוחד לשם הוכחת רשלנות.
במקרה בו התרחשה התאונה, למשל, במעבר חצייה, גבוהים הסיכויים כי ניתן יהיה להוכיח רשלנות מצד רוכב האופניים. מאידך, אם התאונה התרחשה במסלול המיועד לרוכבי אופניים או בכביש - מקומות שלכאורה הולך הרגל לא אמור להיות בהם - קטנים יותר הסיכויים שתוטל אחריות לפגיעה על רוכב האופניים.
לדברי עו"ד קראוס, אם התאונה נגרמה כתוצאה ממפגע בדרך, ולא בשל פזיזותו של הנהג, ניתן יהיה לתבוע את העירייה הרלוונטית – במידה אופניים שאכן מדובר במפגע משמעותי שגרם לתאונה.

פסק דין נדיר: רוכב האופניים הורשע, ונפסקו לו עבודת שירות 
למרות האמור, מספר עו"ד קראוס על פסק דין נדיר שהתקבל בשנת 2012 בבית המשפט לתעבורה בתל אביב. התביעה עסקה בפגיעה של רוכב אופניים, רואה חשבון מהרצלייה, בהולך רגל, בטיילת שליד חוף שרתון בתל אביב.
 

הנפגע טען כי רוכב האופניים נסע בחוסר זהירות, התקרב יתר על המידה להולך הרגל שהלך במדרכה הימנית מימינו, פגע בו מאחור בגבו ובכתפו -והפילו למדרכה. על פי התביעה, כתוצאה מהתאונה נחבל הולך הרגל באופן קשה, ואושפז בבית החולים עם צלעות שבורות. לאחר השחרור מבית החולים התגלו אצלו דימומים בריאה ובכבד, ובמשך חצי שנה הוא עבר 50 טיפולים רפואיים, אשר פרט לסבל ולכאב, היו כרוכים בהוצאות כלכליות כבדות.  

הנפגע הגיש תביעה אזרחית נגד רוכב האופניים זכה בה, ונפסקו לו פיצויים על סך 30,000 שקלים, אך לא הסתפק בזאת. במקביל להליך האזרחי, הגיש הנפגע תלונה במשטרה, שהינה יוצאת דופן למקרה של פגיעה כתוצאה מאופניים או מקורקינט. חרף העובדה כי מדובר ברוכב אופניים ולא בנהג רכב, הגישה המשטרה כתב אישום נגד הרוכב, שנדון בבית המשפט לתעבורה. במסגרת כתב האישום, ביקשה התביעה לפסול את רישיון הנהיגה של הרוכב לחצי שנה.  

במסגרת פסק הדין ציין בית המשפט כי "אופניים הם בגדר רכב, כמשמעו בפקודת התעבורה" ועל כן ניתן להשית על הרוכב עונשים מתחום התעבורה. 
בית המשפט השתכנע ברשלנותו של הרוכב, וגזר עליו 100 שעות עבודות לתועלת הציבור, ופסילת רישיון על תנאי לשלושה חודשים, בתוקף ל- 3 שנים, במקרה שיעבור עבירת תנועה חמורה. כמו כן הטיל ביהמ"ש על הרוכב לפצות את הנפגע ב- 7,000 שקלים נוספים, וכן קנס אותו ב-3,000 שקלים.  

לדברי עו"ד קראוס, מדובר בפסק דין תקדימי ויוצא דופן, אשר למרות שבילי האופניים הייעודיים שהולכים ומתרבים, פותח פתח לתביעות דומות.

"המצב המשפטי בעייתי וחייב בפתרון דחוף"
לדברי עו"ד גיל קראוס, המצב כיום בעייתי, וחושף את אוכלוסיית הולכי הרגל לסכנות מוגברות על מדרכות הערים הצפופות. לדבריו, חרף הסכנה המתגברת, אף גוף לא פועל לתיקון המצב המשפטי הבעייתי והמקפח, ומדובר בעניין של זמן בלבד, עד אשר ייפלו קורבנות בנפש לתאונות שכאלה.
 

לדבריו, על מנת להגן הן על הולכי הרגל, והן על רוכבי האופניים והקורקינטים, על המחוקק לקדם חוק אשר יטיל על רוכבי אופניים, אופניים ממונעים וקורקינטים חשמליים, לרכוש ביטוח נגד פגיעה בהולכי רגל ועוברי דרך אחרים – בדומה לחוק ביטוח חובה לכלי רכב.  

לדבריו, הביטוח יפתור בעיה חמורה האורבת לשני הצדדים: מצד אחד, הולך הרגל יוכל להתנהל מול חברת הביטוח המבטחת את האופניים או את הקורקינט, ולקבל פיצוי בגין נזקיו. מאידך, רוכב האופניים או הקורקינט לא יהיה חשוף לתביעות של מאות אלפי שקלים, ולעיתים אף יותר, בגין נזקים שגרם לעוברי הדרך.

הצעדים המומלצים לנפגע בתאונת אופניים
לדברי עו"ד גיל קראוס, למעורבים בתאונות דרכים עם אופניים, אופניים ממונעים וקורקינטים – מומלץ לנקוט במספר פעולות שיגדילו את הסיכויים שלהם לקבלת פיצוי מהפוגעים:
התעקשו לקבל פרטים – בדומה לתאונת דרכים רגילה, ממליץ עו"ד קראוס להתעקש ולקבל את פרטיהם של המעורבים. צילום של תעודת זהות או רישיון נהיגה יכול לחסוך את הצורך לאתר את הפוגע לאחר התאונה.
אספו פרטים של עדים לתאונה – אתרו במהירות עדים לתאונה, רשמו את פרטיהם, ובקשו מהם לשמש כעדים למעשה.
 

צלמו את אתר התאונה – צלמו ממספר זוויות את המקום בו ארעה התאונה. צלמו את האופניים המעורבות, ואת הנזק שנגרם מהתאונה – הן נזק לרכוש, והן נזקים גופניים. השתדלו שהתמונות יכללו תאריך ושעה (בטלפונים חכמים התאריך, השעה והמיקום מוטמעים אוטומטית בתצלום). 

פנו לטיפול רפואי באופן מידי, וציינו את הסיבה לפגיעה – פנו לקופת חולים או לחדר מיון, ושמרו את הרישומים הרפואיים. עו"ד קראוס ממליץ לעמוד על כך שסיבת התאונה תצויין במסמכים הרפואיים של מי שבודק אתכם. דבר זה יקל בבוא העת להוכיח את התאונה ונזקיה. 

במקרים קיצוניים – פנו למשטרה והגישו תלונה – במקרה והפגיעה קשה, או שהרוכב מסרב לתת פרטים, אל תוותרו – פנו לתחנת המשטרה הקרובה, והגישו תלונה מיידית נגד הרוכב. לדברי עו"ד קראוס, בריחה של הרוכב ממקום התאונה, כמוה כתאונת פגע וברח, עבירה הנחשבת לחמורה ביותר. 

פנו לייעוץ משפטי – אספו את התיעוד לתאונה, ופנו לעורכי דין העוסקים בנזקי גוף, אשר ידריכו אתכם בדרכים למצות את האפשרויות המשפטיות העומדות בפניכם לקבלת פיצוי הולם.

עו"ד גיל קראוס, מומחה בתביעות לנזקי גוף לרבות תאונות דרכים, ביטוח לאומי, רשלנות רפואית ותביעות נזיקין







הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמות באתר זה מסופקים כשרות לגולשים. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או  או שיווק השקעות או ייעוץ השקעות ב: קרנות נאמנות, תעודות סל, קופות גמל, קרנות פנסיה, קרנות השתלמות או כל נייר ערך אחר או נדל"ן– בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות בין התחזיות המובאות בסקירה זו לתוצאות בפועל. לכותב עשוי להיות עניין אישי במאמר זה, לרבות החזקה ו/או ביצוע עסקה עבור עצמו ו/או עבור אחרים בניירות ערך ו/או במוצרים פיננסיים אחרים הנזכרים במסמך זה. הכותב עשוי להימצא בניגוד עניניים. פאנדר אינה מתחייבת להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד. פאנדר לא תהיה אחראית בכל צורה שהיא לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה, אם יגרמו, ואינה מתחייבת כי שימוש במידע זה עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש.

x