ניתוח טכני של מדדים מובילים ומט"ח >>> מבט טכני על מדד המניות ת"א 35, הדולר-שקל, ומדד המניות האמריקאי אס-אנ-פי-500

זהו מבט על שלושת הנכסים הפיננסיים הקובעים לנו את האווירה סביב שוק ההון המקומי. מצד אחד, מדד המניות העיקרי שלנו, לצידו יחס המטבעות הנסחר היחיד במדינתנו, דהיינו יחס השקל מול הדולר האמריקאי, ולבסוף מדד המניות הנסחר ביותר בעולם: ה-S&P500 האמריקאי. המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה לשבוע המסחר הקרוב.

 

 
משה שלוםמשה שלום
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/08/2019


תא 35

תיאור המצב הטכני של המדד הישראלי מתבסס על ביצועיו עד יום חמישי, בסגירת המסחר. ואנו יודעים היטב מה קרה ביום שישי שלאחר מכן. יש לשער, במידה גדולה של וודאות, שלפנינו תחילת שבוע של ירידות מנקודת הסיום שלפנינו אבל אין הרבה מה לעשות, ויש לקחת בחשבון את מה שהיה לנו עד כה כנקודת התחלה. 

כמו שקוראיי הנאמנים יודעים, הסקירות האחרונות תיארו מצב טכני בונה מגמה חיובית ארוכת טווח כאשר התיקונים הטכניים, הבאים אחרי הסגמנטים המגמתיים, עמוקים במיוחד ונותנים תחושה קשה של חוסר יציבות ואפילו שלילה. אך, מי שמביט על הספרור ההגיוני שבמדד, כל מה שהיה לנו מאמצע אוגוסט היו ימים של עליות שאמורים להתחיל תת-גל 3 של גל 3 עולה. 

תת-גל 1 הסתיים ב-1630, תת-גל 2 הסתיים ב-1540, והמבנה שלהן היה די קלסי. 

כמו כן, האינדיקאציה הגיעה למצב שלילה, וכמעט מכירות יתר, אשר חזקו את ההשערה כלפי אותו מבנה. מה יגרום לנו לבטל את ההשערה החיובית הזו? ירידה מתחת ל-1540, ובמיוחד את שבירת 1517. לא אפרט יותר מדי אבל אז ייגרם נזק בלתי הפיך לספרור, ואנו נהיה חייבים להביט בעתיד רע במיוחד כלפי המדד. 

לכן, עד לסקירה הבאה אומר כך:

המדד נתקע בממוצע הנע 20 יום, ובגבול התחתון של התעלה העולה הישנה (1) מלמטה. דחייה משם טבעית והגיונית, וזה מה שנקבל ביום ראשון. אם הירידות יימשכו הלאה, ומעבר לשתי הרמות שהזכרתי לעיל, נדע שטעינו לגבי מה שאנו רואים שקורה אבל אם לא תהיה שבירה של הרמות האלו, אנו נסבול רגעית בשקט, על בסיס ההבנה שאנו בעונה הרעה שלפני הטובה. עבור החיוביים אומר כך: שמרו בכל משמר על 1540! ועבור השליליים אומר אותו הדבר: הרסו את 1540! זהו המקום שבו ייקבעו הדברים לטוב ולרע. 


דולר-שקל

מה קרה? האם הפדרל רזרב שינה מדיניות ריבית לכיוון העולה? בוודאי שלא. האם יש מחסור בדולרים חדשים? כן, אבל לא עד כדי שינוי כיוון כה דרמטי. אז מה היה הטריגר לשינוי הדרמטי ב-3.465? אנו יכולים לומר ששם הייתה תחתית כפולה, ושתבנית ההיפוך הזו הייתה משמעותית מספיק עבור השחקנים כדי שישנו כיוון. 

הבעיה היא שכולנו יודעים שאין זה המצב. מה שקרה הוא שהפיכת עקומת התשואה הכניסה פחד בלב המשקיעים בוול-סטריט, ובעולם כולו, והפחד הזה תורגם לבריחה לנכסי הפלט הידועים: אג"ח מדינה טווח קצר, ומזומן (דולר). וכך, קיבלנו תצורה טכנית מדהימה, באופן הקלסי של התנהלותה, אבל שהגורם לה היה בהחלט פונדמנטלי ולא טכני במהותו. מעין אירוע פתאומי שכידוע התורה הטכנית אינה אמורה לתת לו מענה אלא לסבול אותו כשלב הכרחי של הפתעה בין השגרות המגמתיות הרגילות. 

למרות זאת, לא יהיה זה נאה מצידי להתעלם מן היופי שבתנועת המחיר: תחתית כפולה כבר אמרנו, פריצה של קו המגמה היורד (1) ושל הממוצע הנע 20 יום, עד רמת ההתנגדות ההיסטורית במיוחד סביב 3.55-6, יחד עם הממוצע הנע 50 יום, וחזרה מטה לפגישה נוספת עם הממוצע הנע 20 יום. נחמד. אגב, באינדיקאציה אין חידוש ועניינים כי זו פשוט עקבה אחרי מה שהמחיר עשה. 

לכן, עד לסקירה הבאה אומר כך:

אין מה לעשות עם עקומות התשואה של האג"ח המדינתי האמריקאי, והטוויטים של דונאלד טראמפ. אלו אירועים ללא שליטה. אבל, לחיוביים נאמר: 3.55-6 היא עכשיו המהות שעליכם לכבוש, ובכך לנסות לשכנע את ציבור המשקיעים שיש שיא מינורי חדש אחרי כל כך הרבה ימים של שלילה. 

ועבור השליליים אומר: 3.465 היא יעד העבודה שלכם. אינכם כה רחוקים, ומאמץ קטן יצליח לכיוון הזה. מה שקרה ביום שישי עלול לעכב את מאמצי השלילה כי נכסי המפלט עוד לא משקפים את שקרה אז. לכן, יהיה לחיוביים יתרון בתחילת השבוע אבל יש עוד זמן רב עד הסקירה הבאה, אז....


S&P500

אם קראתם את מה שכתבתי על המדד הישראלי, תוכלו לראות שבמדד הזה אנו חוזים באותו עיקרון מגמתי (גלים) אבל עם שינויים של עוצמה והתפתחות בתנועת המחיר. שם, תת-גל 2 של גל 3 נראה בנוי היטב מ-a-b-c, וכאן אנו רואים מאסה של הלוך ושוב. הממוצע הנע 200 יום משמש למאסה הזו תמיכה תחתונה, כאשר רמת ההתנגדות סביב 2945 מהווה את הגג שלה. 

כמו כן, בארה"ב יש ימים אדומים קשים במיוחד (ארוכים ומלאים) מול ימים ירוקים קצרים ומלאי זנבות. זה אומר שהפחד שוכן היטב בבתי המשקיעים, ושכל סיבה טובה מתורגמת מיד לחיסול מהיר של הפוזיציה, וזאת ברמה התוך יומית, כאשר רכישתה מחדש נעשית בהססנות ולאורך זמן.

שוב: אין משהו כאן המבטל את ההנחה שאנו בתחילת גל 3 עולה. אבל מה שקורה בימים האדומים, מאז השיא של 3030, משדר פסיכולוגיה שלילית הרבה יותר מאשר זו החיובית שהיינו רגילים אליה עד כה. אני עדיין חושב שאיכשהו אנו נחזה בעונה חגים לועזיים חיובית ושלפנינו סיום גלים 3, 4 ו-5. אחרי זה לך תדע.... האינדיקאציה אינה עוזרת לנו גם כאן עקב הליווי שלה את המחיר בצורה קצת בעייתית.

לכן, עד לסקירה הבאה אומר כך:

אין ספק שיש לפנינו את המובן מאליו בהתגלמותו: סביבת 2945 לפריצה עבור החיוביים ושבירת 2774 עבור השליליים, אלו גבולות הגזרה הברורים. הם ברורים כל כך שזה מפחיד, ושיש חשש גדול שגם האנשים וגם המכונות האוטומטיות יראו בזה אתגר גדול להטעיות ומשחקי "נדמה לי". בכל אופן, כל עוד 2774 עומדת, מבנה הגלים עדיין תקף ואנו נמשיך להאמין שלפנינו פשוט תקופת עיכול, ושידוד מערכות, לקראת העונה החיובית של השנה.     

x