אקסלנס >> אם בנק ישראל לא יתערב בשוק המט"ח, השקל צפוי לחזור להתחזק; סיכוי גבוה להפחתה כפולה של הריבית באירופה ביום חמישי - סביר שדראגי לא ירצה לאכזב את השוק

אמיר כהנוביץ: החברות בארה"ב מדווחות על המצב הכלכלי הגרוע ביותר מאז משבר 2008

 

 
 

אמיר כהנוביץ
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/09/2019

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, מעריך בסקירתו השבועית כי "למרות כל הדיבורים הבהולים על רכישות מט"ח, בנק ישראל לא קנה כאלה. באוגוסט הנגיד דיבר מחוץ למועד החלטת הריבית על הפסקת העלאות הריבית, ומנהל חטיבת השווקים בבנק ישראל, אנדרו אביר, אמר: 'אנחנו קרובים להתערבות בשוק המט"ח'. אך למרות הדיבורים הבהולים על רכישות מט"ח, בנק ישראל לא קנה כאלה בחודש אוגוסט. על רקע הצעקות של בנק ישראל, השקל התייצב - אבל סביר להניח שללא הפיכת הדיבורים למעשים השקל יחזור להתחזק".

כהנוביץ מתייחס עוד בסקירה לכלכלה האמריקאית ומעריך כי "החברות מדווחות על המצב הכלכלי הגרוע ביותר מאז משבר 2008, אינדיקציה שהצמיחה ברבעון השלישי ירדה מתחת ל-1.5%. רק בשני מקרים מאז משבר הסאב-פריים עסקים דיווחו על מצב קשה יותר מהמצב כיום, אחד בעת 'כיבוי' הממשל האמריקאי ב-2013 והשני בעת מזג אויר קיצוני, ב-2016. החולשה כיום מיוחסת בעיקר להזמנות ליצוא. מדד מנהלי הרכש של מרקיט מאותת כי הצמיחה בארה"ב האטה ברבעון השלישי לקצב של מתחת ל-1.5%. באופן דומה, מודל הצמיחה של שלוחת הפד באטלנטה מתאר צמיחה של 1.47% ומודל שלוחת הפד בניו-יורק 1.6%".

עוד כותב כהנוביץ' כי "היחלשות שוק העבודה בארה"ב מתחילה להיות מערכתית. ביום שישי פורסמו בארה"ב נתוני שוק העבודה שהפתיעו בעיקר עם מספר חלש של משרות חדשות בסקטור הפרטי (96 אלף, לעומת צפי ל-150 אלף) וכן עדכון לאחור כלפי מטה לנתוני חודש יולי. נתון משרות חודשי הוא תנודתי וכבר ראינו לא מעט כמוהו בשנים האחרונות שבהמשך התבררו כזמניים. ובכל זאת, ייצור המשרות בתקופה ממושכת יותר של עשרה חודשים, מלמדת על מגמת התקררות ברורה יותר. בעשרת החודשים האחרונים הסקטור הפרטי במשק האמריקאי ייצר בממוצע 158 אלף משרות חדשות בחודש, הרמה הנמוכה ביותר מאז 2013 ועדיין במגמת התקררות".

כהנוביץ מעריך עוד בהתייחסו להודעת הריבית הצפויה ביום חמישי השבוע (12.9) באירופה כי "אם ה-ECB (הבנק האירופי המרכזי) יבצע השבוע רק הפחתת ריבית אחת וישיק תוכנית רכישת ני"ע קטנה מ-40 מיליארד אירו השוק יתאכזב. השוק מגלם בסבירות של 100% שה-ECB יפחית השבוע ריבית ובסבירות של 45.9% הפחתה כפולה (20 נ"ב). מה שנראה כעת כל כך ברור ומתבקש היה רק בחודש מאי האחרון מגולם עדיין בסבירות של כ-0%. כלומר, השוק יתאכזב מהפחתה בודדת ולכן להערכתנו סיכוי גבוה יותר להפחתה כפולה, כשלא סביר שדראגי (נגיד הבנק) ירצה כעת לאכזב את השוק".

 

x