אלומות >> "האינפלציה צפויה להישאר נמוכה משמעותית עד ינואר"

בסין צפויים להתפרסם נתוני ייצור ומכירות קמעונאיות לחודש אוגוסט. הנתונים צפויים להיות חלשים ולא יושפעו עדיין מהתקרבות היחסים

 

 
 

יניב חברון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
16/09/2019

המלצות המרכזיות בנימה אישית
  • סיכון מח"מ – אחרי התנועה החדה בשבוע האחרון, ההשפעה של ההתקרבות בין סין וארה"ב ורגע לפני הפחתת ריבית צפויה בארה"ב - סיכון המח"מ קטן.
  • הסיכונים לשוקי המניות ירדו משמעותית בשבוע האחרון – ארה"ב וסין מתקרבות לקראת השיחות באוקטובר, הסיכוי לברקזיט ללא הסכם יורד.
  • הצמדה – אומנם ההאטה הגלובלית עדיין לא נראית בנתונים המקומיים, אבל האינפלציה צפויה להישאר נמוכה עד ינואר. מומלץ להקטין אחזקות צמודות קצרות. 
  • שווקים מתעוררים – חידוש השיחות בין סין וארה"ב באוקטובר מספק רוח גבית לשוק הסיני ולמדיניות הלוויין. כך זה יישאר לפחות עד אוקטובר.
  • מחירי הזהב ירדו מתחת לרמה של 1500– ירידה בציפיות להפחתת ריבית בארה"ב, אכזבה מדראגי, וירידה ברמת הסיכון הגלובלית הכבידה על מחירי הזהב השבוע.
 
 
פיצוץ בועת האג"ח או רעש זמני?  –  אחרי שתשואות האג"ח בארה"ב צנחו במשך חודש ימים מרמה של 2.02% עד לשפל של 1.43%, הם עולות בתוך פחות משבועיים חזרה לרמה של 1.92%. כל העקום האמריקאי לטווחים של 1-10 חוזר לאותה רמה שבה היה יום לאחר הפחתת הריבית הראשונה בסוף חודש יולי. 
 
את סיבוב הפרסה האחרון בשוק האג"ח יש לשייך להתקרבות בין ארה"ב וסין לקראת חידוש השיחות באוקטובר, כאשר רק לפני שבועיים שתי המעצמות עמדו בפתחה של מלחמה כלכלית, כשהם מטיחים מכסים ומגבלות זה על זה ללא רסן. הסינים היו הראשונים להתקפל ולדחות את החלת המכסים שלהם על סחורות אמריקאיות, טראמפ בתגובה דחה את החלת המכסים החדשים על סחורות בשווי 300 מיליארד דולר ומנגד הסינים החריגו את הסחורות החקלאיות האמריקאיות מהמכסים החדשים עד ספטמבר 2020. בנוסף גם נתוני המאקרו בארה"ב היו בסך הכל טובים וחלקם אף הצליחו להפתיע את התחזיות המוקדמות. 
 
בתגובה, הציפיות להפחתת ריבית בארה"ב ירדו משמעותית, כאשר ההערכות כיום הן כי הבנק הפדרלי יפחית את הריבית רק עוד פעמיים זאת כאשר רק לפני שבוע השוק תמחר הסתברויות נאותות ל-5 הפחתות ריבית בתוך פחות מ- 12 חודשים.
 
הסינים מחכים לטראמפ בסיבוב? – גם לחידוש השיחות באוקטובר לא נקבע יעד לסיום, כאשר שני הצדדים מבינים שהם רחוקים יותר מכפי שהיו בינואר 2019. עם זאת, הפעם טראמפ אמר כי ישקול לקבל הסכם ביניים, תרחיש שלא היה מקובל עליו בעבר אלא הסכם כולל בלבד. שנה לפני הבחירות בארה"ב, טראמפ זקוק לשווקים תומכים ולא בטוח שיהיה לו מספיק זמן כדי להתיש את הסינים במלחמת סחר כוללת. 
אבל מה האינטרס של הסינים? – מלחמת סחר אינה טובה גם לסינים ובינתיים נראה כי הפגיעה בכלכלה הסינית קשה. לכן הסכם ביניים שאינו כולל ויתורים כואבים מידי לפחות עד הבחירות ופיצוץ מכוון של המשא ומתן סמוך לבחירות, יוריד את השווקים בעוצמה, ועשוי לטרפד את בחירתו של טראמפ מחדש לנשיאות. האם זו הסיבה שהסינים החריגו את הסחורות החקלאיות האמריקאיות ממכסים עד ספטמבר 2020? 
ובכן ספקולציות לגבי חתרנות סינית תחת טראמפ, לא חסרות אבל תודו שיש בזה הגיון.  
 
בועת האג"ח לא התפוצצה – ההסתברות להפחתת ריבית בארה"ב ירדה משמעותית, אבל היא תעלה מחדש בחודשים הקרובים. השווקים מתמחרים עוד 2 הפחתות ריבית ובסך הכל 3 הפחתות ריבית מאז שהריבית החלה לרדת, אבל בבנק המרכזי האמריקאי יזדקקו ליותר, בטח כאשר אירופה עומדת להשאיר את הריבית בטריטוריה שלילית עוד הרבה זמן, להעמיק אותה ולהמשיך להדפיס כסף. 
 
בשורה התחתונה – התנודתיות בשוק האג"ח צפויה להימשך אבל לא בטוח שראינו את התחתית מבחינת התשואות. הסינים והאמריקאים אולי בשלים להפסקת אש אבל לא להסכם, הצדדים לא סבלו מספיק כד לעשות את הוויתורים הנחוצים לצורך הסכם מסוג זה. 
 
 
התפתחויות ותובנות מהשבוע האחרון
הביצה המקומית הביצה הגלובלית
  • מדד אמון הצרכנים של הלמ"ס השתפר גם באוגוסט – אחרי צניחה בחודש יוני ושיפור ביולי, המגמה נמשכת. פסימי לגבי החיסכון , אופטימי לגבי משק הבית.
  • הגירעון המסחרי עולה מעט לעומת אשתקד אבל לא ניכרת האטה בייצוא – ייצוא טכנולוגיה עילית עולה ביוני-אוגוסט אחרי צלילה במרץ-יוני.
  • תוואי הריבית בישראל צפוי להתשנות כלפי מטה – הפחתות ריבית עדיין לא מתומחרות בשוק המקומי.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
תחזיות מאקרו מקומיות
 
ריבית בעוד 12 חודשים - 0.0% (הפחתת תחזית נוספת)
 
העלאת ריבית הבאה – 
 
אינפלציה בחודש אוגוסט – 0.1%
 
אינפלציה בעוד 12 חודשים – 0.8%
  • הבנק המרכזי באירופה מפחית ריבית וחוזר לרכוש אג"ח – הריבית באירופה ירדה למינוס 0.5% והבנק המרכזי חוזר לרכוש אג"ח בסכום של 20 מיליארד אירו בחודש.
  • האירו צלל ל-1.09 תוך כדי מסחר אבל חזר להתחזק לאחר מיכן  - דראגי אמר כי ללא צעדים פיסקליים האפקטיביות של ה-ECB קטנה ונתן את הרושם שהם די סיימו.
  • טראמפ תוקף את הפד בעקבות הפחתת הריבית באירופה וה-QE –הבנק האירופאי לדבריו, פועל מהר ומצליח לפחת את האירו ולפגוע בייצוא האמריקאי. 
  • טראמפ דוחה את החלת המכסים ב-15 יום – התקרבות נוספת בין סין וארה"ב, טראמפ דוחה את המכסים במחווה של רצון טוב ומאשר כי ישקול הסכם זמני.
  • הסינים מחריגים את התוצרת החקלאית האמריקאית מהטלת מכסים – ההחרגה תהיה למשך שנה עד ספטמבר 2020 – האם הסינים לוקחים את טראמפ לסיבוב?
  • האינפלציה השנתית בחודש אוגוסט עמדה ברמה של 1.7% – בעקבות ירידה חדה במחירי הדלק ואנרגיה. לעומתה אינפלציית הליבה עלתה לרמה של 2.4%. 
  • הפד צפוי להפחית את הריבית השבוע – בשוק ינסו להבין עד כמה הרגיעה במלחמת הסחר ומנגד חידוש תוכנית הרכישות באירופה, ישפיעו על מהלכי הריבית בעתיד.
  • מדד אמון הצרכנים של מישגן עולה בחודש ספטמבר – המכירות הקמעונאיות עולות ב-0.4% לעומת עלייה של 0.8% ביולי.
 
     
 
 
 
אסטרטגיה
השוק הגלובלי השוק המקומי
  • בתוך שבוע ימים השוק עבר לתמחר 2 הפחתות ריבית בארה"ב לעומת 5 – ההסתברות להפחתת ריבית בשבוע הקרוב ירדה מתחת ל80%.
  • תשואות האג"ח ל-1-10 שנים גבוהות היום יותר מאשר יום אחרי הפחתת הריבית הראשונה בסוף יולי  – השוק לא מייחס חשיבות להפחתות הריבית באירופה.
  • ה-S&P 500 מוסיף עוד 1% השבוע ומתקרב לשיא – סקטור הנדל"ן מצטנן בעקבות עליית התשואות החדה ומאבד יותר מ-3%. גם סקטור הצריכה הבסיסית מאבד גובה.
  • אופטימיות לגבי הסכם סחר סין מחזיר את העקום – העקום הפוך רק 2-5 ובמקביל גם ביואן הסיני החל להתחזק למרות נתוני ייצוא וייבוא חלשים בסין.
  • הזהב נחלש מתחת לרמה של 1500 דולר – עליית תשואות חדה, התחממות היחסים בין סין לארה"ב והתקרבות בין ארה"ב לאיראן הכבידו על מחירי הזהב.
  • השקה טובה לאפל, נראה שבעיות התמחור, התזמון והערך של האיפון מההשקה הקודמת מאחורינו – למרות זאת בגולדמן הפחיתו תחזית למניה בטענה כי מסלול חינם למשך שנה באפל TV  יפגע בתוצאות הכספיות, באפל הכחישו פגיעה כזו
  • בנק ישראל נושם לרווחה – עליית התשואות וירידה בהסתברות להפחתות ריבית בארה"ב מספקות רוח גבית לדולר ומרווח הזמן של בנק ישראל לפעולה מתרחב.
  • למרות זאת, בנק ישראל יתמודד עם צורך בהרחבה מוניטרית מרמת ריבית של 0.25% – התחזיות לריבית שלילית יתחזקו בחודשים הקרובים.
  • בנק ישראל עשוי להפוך ליעד למתקפות ספקולטיביות – פער הריביות בין הדולר שקל ובין האירו שקל צפוי להצטמצם, מנגד הריבית האפסית של הבנק המרכזי והר הרזרבות יקשו עליו להגיב. בבנק ישראל כבר מאותתים שלא יהססו לקנות מט"ח.
  • האינפלציה צפויה להישאר נמוכה משמעותית עד חודש ינואר – רצוי להמשיך להחזיק מרכיב עודף בשקלים.
  • השקל רושם השבוע פיחות של 0.7% מול שער החליפין הנומינלי האפקטיבי – עליית התשואות בארה"ב והתחזקות של הדולר הובילו את המגמה.
  • המרווחים באפיק הקונצרני שוב צומצמו – הסיכון המתומחר בשוק הקונצרני לא מספיק גבוה, בטח לא בהשוואה לסיכוני הצמיחה הגלובלית והמקומית.
 
 
 
פרקטיקה
  • תשואות האג"ח בארה"ב עלו בחדות ותיקנו את כל הירידה מהפחתת הריבית האחרונה – הערכות כי היא תחזור לרדת בחודשים הקרובים, כאשר נתוני המאקרו ייחלשו.
  • השוק הסיני ימשיך להיסחר בזמן הקרוב על רקע התקרבות לארה"ב ורגיעה במלחמת הסחר תוך התעלמות יחסית מנתוני המאקרו החלשים.
 
פרקטיקה 
  • הרבה תלוי כיצד יגיב שוק האג"ח המקומי – תשואות באג"ח עלו בחדות, אולי אפילו מעט קיצוני לעומת תמונת המאקרו, השאלה האם תשואות האג"ח המקומיות יקצינו כלפי מעלה באותה מידה.  בכל אופן רצוי לשמור על מח"מ ארוך יחסית של 4.5-5 כאשר ההערכה היא כי מה שראינו משוק האג"ח האמריקאי הוא רק תיקון זמני.
 
 
 
 
 
רצוי לשים לב בשבוע הקרוב
 
 
החלטת הריבית של הפד ביום רביעי הקרוב היא ככל הנראה האירוע הכי דרמתי של השבוע הקרוב. בשוק מצפים להפחתת ריבית של 0.25% אבל מה שבאמת יהיה חשוב זו ההתייחסות של הפד לחידוש השיחות עם סין באוקטובר, לאפשרות של הסכם זמני, ומנגד להפחתת ריבית באירופה והחלה של תוכנית רכישות נוספת של הבנק המרכזי שם.
 
מלבד החלטת הריבית בארה"ב צפויים שטף של נתונים בעיקר משוק הנדל"ן. הנתונים אמורים להיות בסך הכל טובים, כאשר עליית התשואות החדה השבוע לא תשפיע עליהם עדיין.
 
בסין צפויים להתפרסם נתוני ייצור ומכירות קמעונאיות לחודש אוגוסט. הנתונים צפויים להיות חלשים ולא יושפעו עדיין מהתקרבות היחסים בין וארה"ב מהשבועיים האחרונים.
 
בישראל צפוי להתפרסם היום מדד המחירים לצרכן חודש אוגוסט.

 

 

x