ניתוח טכני של מדדים מובילים ומט"ח >>> מבט טכני על מדד המניות ת"א 35, הדולר-שקל, ומדד המניות האמריקאי אס-אנ-פי-500

זהו מבט על שלושת הנכסים הפיננסיים הקובעים לנו את האווירה סביב שוק ההון המקומי. מצד אחד, מדד המניות העיקרי שלנו, לצידו יחס המטבעות הנסחר היחיד במדינתנו, דהיינו יחס השקל מול הדולר האמריקאי, ולבסוף מדד המניות הנסחר ביותר בעולם: ה-S&P500 האמריקאי. המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה לשבוע המסחר הקרוב.

 

 
משה שלוםמשה שלום
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
22/09/2019


תא 35

יהיה זה יהיר מצידי לומר שיש לי משהו חכם לומר במיוחד על המצב הטכני של המדד שלנו, חוץ, כמובן, מן הברור מאליו: הוא הגיע שוב לנקודת הכרעה. ככלל, מגמה מדשדשת תמיד מוגדרת על ידי גבולות דשדושה, ובמקרה הזה, על ידי גבולות המלבן המכיל את תנועת המחיר מאז מארס השנה. 

הגבול העליון, זה החוסם את ההתקדמות לשיאים מינוריים ומשמעותיים קדימה, נמצא סביב רמת המחיר של 1620-1640 כאשר הגבול התחתון מוגדר היטב, סביב רמת המחיר של 1500-1530. וכל פעם שהמדד מגיע לאחד מן האזורים האלו מתעוררת שאלה גדולה באוויר: האם הגיע הרגע לפרוץ מעלה, או לשבור מטה, את גבולות הגזרה, או ששחקני האופציות יעשו סיבוב נוסף של רווחים יפים ממשחק השחיקה של הטתה בין אותן גבולות גזרה? 

ובכן, המדד נמצא עכשיו שוב מול אופציית הפריצה מעלה, ולכן המילה "הכרעה" במצבו הנוכחי. האם יש סיבה הגיונית שהמשקיעים יעשו את המעשה, ויקדמו אותו לקראת 1670 והלאה? לדעתי, הכול תלוי בחו"ל, ולא כל כך במה שקורה בארצנו הקטנטונת, למרות שלכאורה קורים בה הרבה דברים פוליטיים מעניינים, בעלי פוטנציאל כלכלי כבד מנשוא. 

שימו לב שתנועת העלייה, מן האזור הנמוך של הדשדוש, הייתה ממש רציפה ואסרטיבית. כמו כן, יש לציין את הליווי היפה, שאינו מכיל עדיין שום התראה ואזהרה מצד המומנטום (מקדי, סטוק). יתר על כן, נציין שהתחתית האחרונה הייתה סביב 1530 דהיינו באזור העליון של הגבול התחתון וזה חיובי למדי. 

דא עקא שהגורמים המכריעים יהיו יחסי סין-ארה"ב, הריבית בארה"ב (שירדה בינתיים), והמתיחות במפרץ. לכן, פריצה כאן תהיה שווה בדיוק את המסר שלה: ניסיון לעבור הלאה, כאשר  רק בנייה של שיאים ושפלים עולים, שאין עדיין בידנו בתצוגה הזו, יהיו הגורמים שישכנעו אותנו שלפנינו התחלה של מגמה חיובית חדשה. 

אחרת, יהיה בפינו שוב אותו ביטוי שגור למצב שייווצר: פריצת שווא. 


דולר-שקל

כפי שציינתי בקטע על מדד המניות המקומי, גם כאן, העובדה המצערת שלפנינו נכס המגיב בעיקר למה שקורה בעולם, ולא כל כך על אירועים כלכליים-פיננסיים מקומיים. מדוע "מצערת"? כי עדיף היה בוודאי להיות תלויים בגורמים קרובים לבית, הדורשים הכרה והבנה של דברים הקרובים יותר לליבנו ולהבנתנו. 

לעומת זאת, כאשר הדולר המקומי נע ונד ביחס למה שעושה חברו הבינלאומי, מול סול מטבעות מדרגה שנייה, קצת קשה יותר לתת הגיון בתנועת המחיר. יאמרו לי מיד שמבחינת טכנית כל זה אינו חשוב כלל, וזה נכון עקרונית, אבל יש תמיד לזכור שהטכני מביא אותנו לנקודת הכרעה שהגורמים הנוספים, שאינם טכניים, מקצים להם סיכויי הצלחה ורמות סיכון שונות של לקיחת החלטה. 

במקרה של שלפנינו, הדולר המקומי הצליח להתגבר על תחתית קשה אבל מיד נכנס למהלך מדשדש בין סביבת 3.50 ו-3.56. שש אגורות של תנועה צרה יחסית, אשר מייצגות את תחום ההתלבטות בין השפעת הריבית הנמוכה בארה"ב והסכנה לחידוש המשבר הפיננסי מצד אירועי המפרץ ומלחמת הסחר. 

הדשדוש הזה קטן מספיק כדי לא להניב שום אינפורמציה רלוונטית עוזרת מצד האינדיקאציה: לא ב-מקדי ולא ב-סטוק. כך, נשארנו להתלבט, כאשר כאן אנו חוששים משבירה, ולא מפריצה אפשרית, כפי שראינו בזירה המנייתית. תאמרו מיד שיש קשר בין שני הדברים: חיוב במניות ושלילה במטבע האמריקאי מול השקל: נכון מאוד, אבל זהו קשר של מדרגה שנייה, העובד דרך וול-סטריט, ולכן פחות אמין מקורלציה ישרה שהיינו רגילים אליה שנים רבות כאן, כאשר לזירה הכלכלית הישראלית עוד השפיעה על שוק ההון. 

לסיכום נאמר: שבירה של 3.50 תביא מיד לבדיקה חוזרת של התחתית האחרונה, כאשר בנק ישראל יהיה שם במבחן חוזר להצלת הייצוא. הגעה חזרת ל-3.56 תיקח זמן אבל זו המשימה של החיוביים, ואני בהחלט מאחל להם הצלחה בכך, כי בינתיים, המצב נראה קצת בעייתי להשלמת משימה זו ותמיד עדיף לא להעמיד בנק מרכזי במבחן.


S&P500

בניגוד למדד המניות המקומי, במדד האמריקאי אין, ולא היה דשדוש ממשי בזמן האחרון. היה כזה לתוקפה קצרה, כאשר המהלך היורד נתקע בקו המגמה התומך אבל, מאז הפריצה של 2946, המדד מצליח להתגבר על הרבה פסיכולוגיה שלילית, ולעלות באופן רציף וחסר פשרות. 

בימים האחרונים יש עצירה באזור שיא כל הזמנים, ולכן אשתמש שוב בזוג המלים "אזור הכרעה" כאשר כאן מדובר באפשרות לפריצה של גבול שיא כל הזמנים סביב 3030. מה בעצם קורה כאן? ממבט הציפור אני חושב שלפנינו תנועת מחיר של "עיכול העליות", מאז תחילת מאי ועד עכשיו. 

התחתית של 2300 הייתה מספיק משמעותית כדי לעורר תיאבון גדול אצל המשקיעים, ואלו התנפלו על סחורה עד 2950 אבל אז החל ספק לכרסם שוב, והחל מנגנון של מימוש רווחים לצדדים, אשר גם הניב שיא חדש. האם הגענו לנקודה של המשך מכאן? עונתית, התשובה נראית חיובית יותר מאשר שלילית. 

לא רק זאת, אלא שעמדת הפדרל רזרב המחודשת בדבר ריבית נמוכה, ואולי חידוש מנגנון ה"הרחבה הכמותית", יכולים בינתיים רק לעזור. הבעיה היא שלפנינו גם מלחמת סחר ומתחים ביטחוניים שיכולים לקלקל תכנון של עונת חגים יפה במיוחד. 

מן המצב הטכני שלפנינו הייתי נותן את הסיכוי הסביר יותר לכיוון החיובי כאשר האינדיקאציה אכן מראה את הכיוון. דחייה גסה, ואלימה, מאזור זה כלפי מטה, תכניס ספק גדול בהשערה הזו ואף הפתעה גדולה אצל רבים וטובים. אזור 2950 יהיה קריטי לעניין זה במידה ואכן נראה ירידה ולא פריצה מכאן בקרוב. 

הערה כללית לגבי הגרפים:
אחרי שנים רבות של שימוש במערכת גרפית משלי, החלטתי להשתמש במערכת גרפית של אתר, אשר מספק את מיטב הטכנולוגיה לכך, ובחרתי באתר Investing.com. היותו אתר שמאפשר מבט גם על נכסים ישראלים רק הוסיף נקודות לבחירתו, ואני חושב שהשינוי מהווה התקדמות, ואף בהירות יתר, על מצבם הטכני של הנכסים. 

כל הגרפים המוצגים ימשיכו להיות יומיים, דהיינו שבהם כל נר מייצג יום של מסחר, אבל יהיו מוצגים על בסיס נרות Heikin-Ashi על מנת לקבל תחושה מגמתית הרבה יותר ברורה ומספקת למשקיעים וסוחרים העובדים על בסיס מתודולוגיה קרובה לזו. לבסוף, אני מזמין את הקוראים להתנסות בצד הגרפי של האתר ובכל שירותיו המגוונים והמעניינים.    

x