האם יצליח עמנואל מקרון, שנכנס למחצית השנייה של כהונתו, לחולל רפורמה בצרפת השמרנית בנושא הכה רגיש פוליטית- הפנסיה?

סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של בנק לומברד אודייה: הכלכלה הצרפתית נחשבת לעיתים קרובות ככזו שלא ניתן לבצע בה רפורמה

 

 
 

סטפן מונייה
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
23/09/2019

 סטפן מונייה, מנהל ההשקעות הראשי של בנק לומברד אודייה על נושא הפנסיה בצרפת ועל האתגרים שעומדים בפני עמנואל מקרון, שנכנס למחצית השנייה של כהונתו.
 
הכלכלה הצרפתית נחשבת לעיתים קרובות ככזו שלא ניתן לבצע בה רפורמה
הכלכלה הצרפתית, שפחות חשופה לשיבושים בסחר לעומת גרמניה, צומחת מהר יותר משכנתה
האבטלה נופלת והמדינה התמודדה עם שורה של רפורמות באופן הוליסטי, אך הנושא שמצוי במחלוקת- הפנסיה, יהווה את האתגר הגדול הבא
 
ההוצאה הכללית של צרפת על בריאות, פנסיה ושירותים חברתיים היא הגבוהה בעולם ביחס לכלכלית המדינה ומהווה כ-32% מהתמ"ג שלה ב-2018. בגרמניה, למשל ההוצאה מסתכמת ב-25% מהתמ"ג.
 
עמנואל מקרון הבטיח לשנות את הפסניות כאשר נבחר ב-2017 והרפורמה צפויה להיות במוקד עשייתו במחצית השנייה של כהונתו. הניסיון האחרון להוביל שינוי כולל וגורף בפנסיה בצרפת היה ב- 1995, אז ניסה ראש הממשלה דאז אליין ז'ופה, לחולל רפורמה ונכשל לאחר שנעצר ע"י שביתות. ב-2010 ניסה זאת הנשיא ניקולה סרקוזי שוב באמצעות שינויים יותר זהירים.
 
לאחר שהתמודד עם מחאת האפודים הצהובים, הנשיא מקרון נזהר יותר מלעורר אי שקט ורוצה להראות כמי שמקשיב לציבור באמצעות תוכנית של דיונים ארציים.
 
בנוסף, הוא גם התחייב שכלל ההוצאות על הפנסיה לא יצומצמו. הצהרה זו אולי תקל בדחיפת השינויים, אך תקשה לאזן את הגירעון הלאומי בפנסיה
 
עם  עליית תוחלת החיים, מערכת הפנסיה הסדוקה של צרפת אינה בת קיימא. צרפת מוציאה יותר מהתמ"ג שלה על פנסיות (כ -13% בשנת 2018) מרוב חברי ה- OECD, ואזרחיה פורשים, בממוצע, הרבה יותר מוקדם מאשר השכנות שלה, כולל לעומת גיל הפרישה בגרמניה שעומד כיום על 65. תחת הרפורמות המוצעות, גיל הפרישה יעלה ל- 64 עד 2025.
 
 
 
מידע נוסף על הבנק-
 
לומברד אודייה (Lombard Odier) הינו בנק גלובלי מוביל המתמחה בבנקאות פרטית, הפועל למעלה מ- 220 שנה. הבנק נמצא בעלות פרטית מזה שבע דורות ופועל במודל של בעלות שותפים. הבנק מנהל נכסים בשווי כולל של יותר מ- 259 מיליארד פרנק שוויצרי. מטה הבנק ממוקם בג׳נבה.  
 
לבנק נציגות בישראל המנוהלת על ידי מייקל גרוס.
x