מבין הערים הבינוניות – ראש העין קפצה למקום הראשון במקום הרצליה שירדה למקום השני
בני ברק חצתה לראשונה את רף 200 אלף התושבים ונכנסה לקטגוריית הערים הגדולות ודורגה במקום ה- 9
ראש העין ורמת השרון, חצו לראשונה את רף 50 אלף תושבים וקפצו לקטגוריית הערים הבינוניות
שיאנית הארנונה - ירושלים
ב"ש העיר הכי מפוקפקת לעסקים –העיר עם האחוז הגבוה ביותר של עסקים בסכנת סגירה ובהתאם שיעור אבטלה. פתח תקווה הכי ידידותית לעסקים מבין הערים הגדולות
שיעורי האבטלה הגבוהה ביותר 5.9% נרשמו בפריפריה (צפון/דרום) ואילו במרכז הארץ הנתון נמוך משמעותית 2.7% בלבד
אפרת שגב, סמנכ"ל הפיתוח העסקי בדן אנד ברדסטריט ישראל, ציינה כי
"דירוג הרשויות המקומיות של דן אנד ברדסטריט, המעיד על חוסנה הפיננסי של העיר ואפשרויות התעסוקה לתושבים בסביבתה, ממשיך להוות שיקוף לפערים הקיימים בחברה הישראלית. בעוד שהערים המשגשגות הן אלו הנהנות מקרבה למרכז ואיתה גם נגישות גבוהה לתשתיות, השכלה, ותעסוקה, ערי הפריפריה מציגות נתונים נמוכים משמעותית, אשר משפיעים על יציבות העסקים בהן, הפיתוח העירוני ורמת החיים של התושבים"
דירוג הרשויות המקומיות של DUN'S100 לשנת 2019 מבוסס על 5 פרמטרים המעידים על חוסנה הפיננסי והעסקי של הרשות המקומית. דירוג הרשויות המקומיות כולל 77 ערים בישראל ומתבסס על נתוני העסקים במשק ממאגרי דן אנד ברדסטריט וכן על הנתונים הפיננסים של הרשויות אשר מפורסמים על ידי משרד הפנים.
הפרמטרים לפיהם נקבע הדירוג הינם:
1. שיעור עודף / גרעון בתקציב הרגיל
פרמטר המעיד על איתנותה הפיננסית והתנהלותה הכספית של הרשות המקומית. התקציב הרגיל משמש ככלי העבודה העיקרי של הרשות המקומית ומהווה את תכנית העבודה השנתית מבחינה תקציבית.
2.שיעור גביית ארנונה
ארנונה היא מס שנתי המוטל על תושבי המדינה המחזיקים בנכס ונגבה על ידי הרשות המקומית, ומטרתו לממן את הפעילויות השונות של הרשות. על הגבייה אחראית הרשות המקומית, בה מצוי הנכס. יכולתה של העירייה לגבות מיסים משפיעה באופן ישיר על הכנסותיה שכן, מרבית הכנסות העירייה (מתקציב רגיל) נובעות מארנונה.
3.דירוג סוציו אקונומי
הדירוג הסוציו-אקונומי נערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ונועד, בין היתר, לשמש את משרד הפנים כאחד הקריטריונים להקצאת משאבים לרשויות המקומיות. המדד משקף את הרמה הכלכלית חברתית של האוכלוסייה ברשויות השונות. הרשויות סווגו ל-10 אשכולות (1-10 כאשר 10 הגבוה ביותר) ע"פ 14 משתנים: הכנסה ממוצעת לנפש, רמת מינוע, אחוז כלי רכב חדשים, אחוז זכאים לתעודת בגרות, אחוז סטודנטים, אחוז דורשי עבודה, אחוז המשתכרים עד שכר המינימום, אחוז המשתכרים מעל פעמיים השכר הממוצע, חציון גיל, יחס תלות (היחס בין הילדים והקשישים באוכלוסייה (אוכלוסייה תלויה) לבין מספר התושבים בגיל העבודה (אוכלוסייה יצרנית), אחוז משפחות עם ארבעה ילדים ויותר, אחוז מקבלי דמי אבטלה, אחוז מקבלי גמלה להבטחת הכנסה ואחוז מקבלי קצבת זקנה עם תוספת השלמת הכנסה.
4.מספר עסקים לאלף תושבים
הפרמטר הרביעי במודל הדירוג בוחן את מספר העסקים ביחס למספר תושבי העיר ע"פ נתוני דן אנד ברדסטריט. מספר העסקים כולל: חברות בע"מ, עוסקים מורשים, אגודות, עמותות ושותפויות. הפרמטר מעיד על רמת הפיתוח העסקי בעיר ועל אפשרויות התעסוקה בה.
5.שיעור מענקים לסך תקציב רגיל
הכנסותיהן של הרשויות המקומיות מורכבות משלושה חלקים:
- הכנסות עצמיות המורכבות בעיקר מארנונה (כ-%68), הכנסות מרישוי עסקים, תברואה (קנסות תברואה, מיחזור), שמירה ובטחון, נכסים ציבוריים, פיקוח עירוני, בית משפט לעניינים מקומיים, מודעות ושלטים, הכנסות מתקבולי הורים (חינוך),הכנסות תכנון בניין ועיר (אגרת רישיונות בניה, קנסות בניה, ביקורת מבנים)
- הכנסות ממשרדי ממשלה – הכנסות המתקבלות ממשרדי ממשלה שונים, בעיקר משרד החינוך והרווחה.
- מענקים – המענקים ניתנים ע"י משרד הפנים, מדובר במענקים כגון מענק ניהול כספי תקין, מענק איזון, מענק בגין הקמת תאגיד מים ועוד.
שיעור מענקים לסך תקציב רגיל בוחן אילו רשויות נזקקות למענקים ולאילו רשויות הכנסות עצמיות גבוהות מספיק ולכן אינן נזקקות למענקי הסיוע.
דירוג הערים הגדולות – מעל 200,000 תושבים
דירוג 2019 |
שם רשות |
הכנסות תקציב רגיל (במיליוני ₪) |
שיעור עודף (גרעון) בתקציב רגיל (%) |
שיעור גביה ארנונה (%) |
מספר עסקים לאלף תושבים |
שיעור מענקים לסך תקציב רגיל(%) |
מספר תושבים |
דירוג סוציו אקונומי |
דירוג 2018 |
1 |
עיריית ראשון לציון |
1,738.3 |
1.1 |
94 |
117.1 |
0.0 |
266,767 |
7 |
3 |
2 |
עיריית חולון |
1,218.1 |
0.3 |
96 |
99.4 |
0.1 |
210,256 |
6 |
2 |
3 |
עיריית תל אביב-יפו |
5,216.8 |
0.2 |
93 |
243.5 |
0.0 |
532,387 |
8 |
1 |
4 |
עיריית חיפה |
2,678.7 |
0.4 |
89 |
110.7 |
0.1 |
319,564 |
7 |
6 |
5 |
עיריית אשדוד |
1,574.8 |
0.2 |
95 |
72.3 |
0.3 |
250,778 |
5 |
8 |
6 |
עיריית פתח תקווה |
1,766.0 |
0.0 |
93 |
108.7 |
0.3 |
262,443 |
7 |
4 |
7 |
עיריית נתניה |
1,537.3 |
0.0 |
93 |
97.3 |
0.4 |
243,128 |
6 |
7 |
8 |
עיריית באר שבע |
1,633.9 |
0.1 |
94 |
72.6 |
0.4 |
218,960 |
5 |
5 |
9 |
עיריית בני ברק |
1,217.9 |
-0.1 |
88 |
80.3 |
7.4 |
200,749 |
2 |
- |
10 |
עיריית ירושלים |
5,576.4 |
0.0 |
84 |
77.0 |
10.9 |
969,630 |
3 |
9 |
דירוג הערים הבינוניות 50-200 אלף תושבים
דירוג 2019 |
שם רשות |
הכנסות תקציב רגיל (במיליוני ₪) |
שיעור עודף (גרעון) בתקציב רגיל (%) |
שיעור גביה ארנונה (%) |
מספר עסקים לאלף תושבים |
שיעור מענקים לסך תקציב רגיל(%) |
מספר תושבים |
דירוג סוציו אקונומי |
דירוג 2018 |
1 |
עיריית ראש העין |
386.0 |
1.1 |
94 |
114.7 |
0.0 |
50,785 |
7 |
- |
2 |
עיריית הרצליה |
902.3 |
3.6 |
88 |
190.5 |
0.0 |
105,240 |
8 |
1 |
3 |
עיריית הוד השרון |
453.2 |
0.4 |
93 |
147.7 |
0.0 |
63,008 |
8 |
4 |
4 |
עיריית רמת השרון |
418.8 |
0.0 |
96 |
180.1 |
0.0 |
50,173 |
9 |
- |
5 |
עיריית מודיעין-מכבים-רעות |
575.8 |
0.1 |
97 |
104.1 |
0.0 |
92,905 |
8 |
5 |
6 |
עיריית כפר סבא |
821.1 |
0.3 |
96 |
134.0 |
5.4 |
108,480 |
8 |
2 |
7 |
עיריית רמת גן |
1,223.5 |
0.0 |
92 |
220.7 |
0.6 |
163,106 |
8 |
3 |
8 |
עיריית חדרה |
633.6 |
0.2 |
92 |
95.8 |
1.1 |
100,852 |
6 |
9 |
9 |
עיריית רעננה |
744.9 |
-0.7 |
96 |
153.1 |
1.8 |
86,897 |
8 |
6 |
10 |
עיריית רחובות |
943.5 |
0.0 |
88 |
102.6 |
0.3 |
148,159 |
7 |
8 |
11 |
עיריית גבעתיים |
390.5 |
-0.2 |
91 |
149.2 |
0.1 |
62,009 |
8 |
7 |
12 |
עיריית לוד |
462.1 |
6.0 |
91 |
66.7 |
10.3 |
80,737 |
4 |
13 |
13 |
עיריית אילת |
544.6 |
-1.2 |
96 |
101.0 |
6.2 |
65,215 |
6 |
11 |
14 |
עיריית כרמיאל |
301.0 |
0.0 |
92 |
75.6 |
3.9 |
53,593 |
6 |
15 |
15 |
עיריית אשקלון |
864.2 |
0.0 |
94 |
75.0 |
2.0 |
150,254 |
5 |
10 |
16 |
עיריית עפולה |
338.1 |
0.1 |
86 |
87.8 |
3.9 |
52,528 |
5 |
12 |
17 |
עיריית בת ים |
847.1 |
0.0 |
95 |
73.2 |
11.7 |
158,716 |
5 |
16 |
18 |
עיריית נצרת עילית |
283.7 |
0.0 |
93 |
61.2 |
8.3 |
50,283 |
5 |
18 |
19 |
עיריית מודיעין עילית |
261.0 |
0.7 |
92 |
39.7 |
19.2 |
70,906 |
1 |
25 |
20 |
עיריית קריית אתא |
416.1 |
0.0 |
87 |
71.3 |
5.8 |
62,271 |
6 |
14 |
21 |
עיריית עכו |
405.1 |
0.0 |
91 |
67.1 |
17.2 |
55,609 |
4 |
19 |
22 |
עיריית קריית גת |
441.2 |
-9.2 |
96 |
61.4 |
6.8 |
58,681 |
4 |
20 |
23 |
עיריית נהריה |
426.5 |
-0.7 |
86 |
77.2 |
12.3 |
64,955 |
6 |
22 |
24 |
עיריית רמלה |
507.1 |
-1.4 |
92 |
70.8 |
12.6 |
80,438 |
4 |
27 |
25 |
עיריית בית"ר עילית |
217.9 |
0.0 |
90 |
40.0 |
22.6 |
57,310 |
1 |
26 |
26 |
עיריית רהט |
317.5 |
0.1 |
84 |
34.7 |
12.2 |
62,578 |
1 |
24 |
27 |
עיריית נצרת |
365.9 |
-4.8 |
79 |
92.3 |
11.1 |
81,430 |
3 |
23 |
28 |
עיריית בית שמש |
501.4 |
-1.7 |
89 |
55.7 |
11.5 |
121,657 |
2 |
17 |
29 |
עיריית אום אל פחם |
288.9 |
-4.9 |
74 |
69.4 |
10.2 |
54,795 |
2 |
28 |
דירוג הערים הקטנות מתחת ל-50 אלף תושבים
דירוג 2019 |
שם רשות |
הכנסות תקציב רגיל (במיליוני ₪) |
שיעור עודף (גרעון) בתקציב רגיל (%) |
שיעור גביה ארנונה (%) |
מספר עסקים לאלף תושבים |
שיעור מענקים לסך תקציב רגיל(%) |
מספר תושבים |
דירוג סוציו אקונומי |
דירוג 2018 |
1 |
עיריית גבעת שמואל |
154.6 |
0.6 |
95 |
115.1 |
0.6 |
26,294 |
8 |
2 |
2 |
עיריית נשר |
188.3 |
1.7 |
94 |
94.1 |
0.0 |
24,873 |
7 |
4 |
3 |
עיריית קריית ביאליק |
310.1 |
0.4 |
94 |
92.8 |
3.9 |
44,145 |
7 |
8 |
4 |
עיריית קריית אונו |
282.7 |
0.1 |
94 |
112.9 |
0.1 |
40,608 |
8 |
11 |
5 |
עיריית נס ציונה |
368.3 |
0.1 |
89 |
116.5 |
0.8 |
48,276 |
8 |
6 |
6 |
עיריית אריאל |
126.4 |
0.7 |
96 |
75.0 |
13.2 |
20,176 |
6 |
17 |
7 |
עיריית יבנה |
329.4 |
0.0 |
99 |
99.8 |
0.1 |
47,202 |
6 |
5 |
8 |
עיריית יהוד-נווה אפרים |
200.0 |
0.0 |
93 |
127.9 |
0.1 |
31,487 |
8 |
7 |
9 |
עיריית כפר יונה |
134.0 |
0.1 |
93 |
106.1 |
17.2 |
22,205 |
7 |
10 |
10 |
עיריית קריית מוצקין |
256.5 |
0.2 |
94 |
70.5 |
13.1 |
47,351 |
7 |
12 |
11 |
עיריית מעלות-תרשיחא |
152.3 |
0.1 |
94 |
78.1 |
20.4 |
24,343 |
5 |
15 |
12 |
עיריית כפר קאסם |
162.2 |
0.6 |
82 |
110.6 |
14.9 |
23,419 |
3 |
9 |
13 |
עיריית טירה |
106.4 |
0.2 |
82 |
111.0 |
21.2 |
26,285 |
4 |
14 |
14 |
עיריית יקנעם עילית |
168.2 |
-0.8 |
98 |
79.8 |
3.2 |
24,428 |
7 |
16 |
15 |
עיריית אור יהודה |
298.9 |
-2.9 |
91 |
111.4 |
1.2 |
37,497 |
5 |
18 |
16 |
עיריית טבריה |
346.4 |
-1.1 |
94 |
84.7 |
8.1 |
48,034 |
4 |
24 |
17 |
עיריית טירת הכרמל |
211.2 |
0.1 |
84 |
73.3 |
10.5 |
23,423 |
4 |
13 |
18 |
עיריית מעלה אדומים |
279.8 |
0.0 |
91 |
67.6 |
11.8 |
40,949 |
6 |
20 |
19 |
עיריית שפרעם |
190.0 |
0.1 |
68 |
80.3 |
17.6 |
40,927 |
3 |
26 |
20 |
עיריית דימונה |
277.1 |
0.3 |
87 |
43.3 |
26.2 |
38,607 |
4 |
19 |
21 |
עיריית צפת |
241.5 |
0.1 |
86 |
74.6 |
26.6 |
37,785 |
2 |
36 |
22 |
עיריית ערד |
170.4 |
0.0 |
92 |
61.3 |
20.5 |
30,093 |
4 |
28 |
23 |
עיריית באקה אל גרביה |
167.2 |
0.3 |
75 |
48.1 |
15.2 |
29,115 |
3 |
30 |
24 |
עיריית מגדל העמק |
199.3 |
-0.3 |
93 |
57.7 |
9.3 |
28,982 |
4 |
34 |
25 |
עיריית קריית מלאכי |
193.5 |
0.0 |
89 |
68.9 |
20.5 |
24,378 |
3 |
25 |
26 |
עיריית שדרות |
259.2 |
0.0 |
88 |
71.0 |
36.3 |
26,758 |
4 |
22 |
27 |
עיריית אלעד |
196.6 |
0.1 |
81 |
58.3 |
18.8 |
46,345 |
2 |
32 |
28 |
עיריית אור עקיבא |
163.7 |
-2.7 |
83 |
79.7 |
17.0 |
20,583 |
5 |
29 |
29 |
עיריית טייבה |
213.7 |
0.0 |
60 |
76.8 |
17.2 |
43,057 |
3 |
27 |
30 |
עיריית טמרה |
211.7 |
-0.1 |
75 |
70.5 |
15.3 |
33,539 |
2 |
33 |
31 |
עיריית קריית שמונה |
174.8 |
-6.1 |
87 |
79.6 |
20.8 |
24,566 |
5 |
31 |
32 |
עיריית בית שאן |
176.4 |
-2.0 |
90 |
62.2 |
17.8 |
19,664 |
4 |
21 |
33 |
עיריית אופקים |
168.7 |
0.0 |
90 |
50.8 |
28.7 |
30,495 |
3 |
40 |
34 |
עיריית קלנסואה |
112.2 |
-0.7 |
39 |
75.7 |
17.1 |
22,657 |
2 |
37 |
35 |
עיריית קריית ים |
228.2 |
-3.1 |
95 |
46.7 |
21.7 |
45,776 |
5 |
23 |
36 |
עיריית נתיבות |
184.4 |
-0.2 |
84 |
63.5 |
24.8 |
36,120 |
3 |
38 |
37 |
עיריית עראבה |
147.4 |
-4.0 |
81 |
68.9 |
17.1 |
25,645 |
2 |
35 |
38 |
עיריית סח'נין |
189.0 |
-3.4 |
76 |
69.4 |
18.1 |
31,714 |
3 |
39 |