5 דרכים לשיווק עצמי חינמי
בעלי עסקים רבים מצטמררים כשהם שומעים את המילה 'שיווק', חושבים על תקציבי ענק, על תוצאות עגומות ועל בועה אחת גדולה של מפרסמים ואמצעי מדיה | הגיע הזמן לאמץ את המודול החדש, לפיו השיווק פנים רבות לו, ולא רק שהוא לא חייב לעלות כסף – אלא שהוא גם בטוח יניב תוצאות | כתבה שלישית בסדרה
עקב פניות של קוראים רבים למערכת עם רצון ללמוד על שיווק עצמי ללא עלות, או בעלות נמוכה, נקראתי להציג בפניכם מספר שיטות יעילות לשיווק שכזה – שיווק שאפשר לעשות לבד, לרוב ללא עלות.
הצמיחה העסקית שלנו מותנית בכך שנתגבר על אמונות שמקבעות לנו את אופני המחשבה והפעולה, ונפתח את עצמנו להתנסויות חדשות ו/או מחודשות. אז הנה הן, חמש דרכי שיווק שכל אחד יכול לעשות בעצמו, לרוב ללא עלות כלל.
1. קשרים אישיים | תיבת אוצר חבוי
קשרים אישיים הם תיבת האוצר החבוי של כל אחד מאיתנו. לאנשי הקשר שלך יש מאגר עצום של קשרים והיכרויות, ואם לא תשאל אותם עליהם – לעולם לא תדע מי הם. בדרך כלל, אנשי הקשר, מכרים וחברים שמחים לסייע לייצר חיבורים עסקיים טובים ולקבל הוקרת תודה והערכה, אולם הדבר שעוצר את רוב בעלי העסקים מלהשתמש בהם, זה האגו.
“לא נעים לי”, “הוא יחשוב שאני מנצל אותו”. ממש אין סיבה לחשוב כך. אנחנו ישראלים, ובתור שכאלה אנחנו חווים יום יום את “החוצפה הישראלית”, אז בואו ננצל אותה לטובת העסק.
כתוב מכתב קצר שמבשר בשורה לגבי העסק – השקת שירות חדש, מוצר חדש או אולי מאמר מקצועי שלדעתך יכול לעניין אנשים. שלח אותו לאנשי הקשר שלך ובקש שיפנו אותו אל אנשים שנראים להם פוטנציאליים. אפשר אפילו להקדים ולומר לאותו מכר מיהו הלקוח האידיאלי עבורך, כדי לדייק עבורו את משימת האיתור והעזרה.
2. שיווק בעזרת תוכן
כבר ידוע שתוכן הוא המלך. הלקוחות מחפשים מידע אמיתי, איכותי, זמין ואפקטיבי, כזה שעוזר להם לקבל את ההחלטות הנכונות לגבי העסק שלהם ובכלל.
אם העסק שלך יהיה זה שמספק להם את המידע, הלקוחות הפוטנציאליים שלך יתחילו לעקוב אחריך, כדי לקבל ממך את הידע הזה. כשהם יעשו זאת, דע לך שכבר יצרת יחסי אמון בינך לבינם, בין העסק לבין הלקוחות העתידיים שלו, וכפי שאתה יודע – אמון היא מילת מפתח במכירות ובסגירת עסקאות.
אם אתה ממלמל לעצמך עכשיו “איזה מידע חדש כבר יש לי לתת?” או “אני גרוע בלכתוב ובלייצר תוכן”, קבל ממני מספר דרכים לייצור תוכן איכותי, חינם, עבור הלקוחות שלך והלקוחות שבדרך:
סיפורי מקרה | שמתארים באופן סיפורי את הצורך של הלקוח ואת היכולת של העסק שלך לספק לו פתרון, חושפים את הפעילות העסקית שלך מחד המוטיבציה שלך לעזור ללקוחות במצוקה דומה.
איסוף מידע מהרשת | מגמות עתידיות בתחומי הביטוח או הפנסיה, או הפיננסים, הקשורים לעיסוק שלך, נתונים כלכליים, שירותים חדשים, התנהגות התחום שלך בעולם הרחב ועוד. זה נכון שהכל מעניין והכל זמין ברשת, וזה זמין גם ללקוחות שלך, אבל אם אתה תאסוף את המידע, תתמצת אותו ותנגיש אותו במקום אחד ללקוחות שלך, הם ידעו לגמול לך על כך בפיתוח מערכת יחסים של מעקב מרחוק, ויזכרו אותך ביום בו יצטרכו משהו שאתה יודע לספק.
שיתוף תוכן | עוד דרך מצוינת לספק ללקוחות שלך מידע, היא לשתף תכנים של העסקים המתחרים, אם נראה לך שהם מועילים גם ללקוחות הפוטנציאליים שלך. פירגון לעסק מתחרה הוא תכונה שמצביעה על בטחון עצמי, חוסן ולב רחב, ואלו הן תכונות שמושכות לקוחות רבים.
תגובות | גם כאשר עסקים אחרים או לקוחות פרטיים מפרסמים תוכן, תגובה שלך עם נקודת מבט מקצועית שלך תחשוף אותך ואת שם העסק שלך ללקוחות פוטנציאליים.
עדכוני רגולציה | כאלה יש כל הזמן, כפי שאתה בטח יודע. קח את העדכונים האלה, תרגם לשפה פשוטה, תסביר איך זה יכול להשפיע על הלקוח, מה היתרון / חסרון או משמעות של זה ללקוחות, ושלח.
3. שיווק אקטיבי מפה לאוזן
רוב בעלי העסקים משתמשים בזה בשיווק מפה לאוזן, אבל רובם ככולם משאירים את ה”פה לאוזן” הזה ליד המקרה. “מי שמכיר אותי כבר יפנה אלי לקוחות.” המשפט הזה, אין לו הרבה אחיזה במציאות. אף אחד לא “עובד אצלך” ולא תמיד המכרים שלך זוכרים להזכיר את השם שלך בזמן ובמקום הנכון. זאת האחריות שלך להפעיל את ערוץ השיווק האדיר הזה.
איך עושים את זה נכון? העיקרון פשוט לייצר כמה שיותר מפגשים, סיורים ושיחות בהם תוכל להכיר למכריך את העסק שלך לעומקו. אם תישאר להם חוויה טובה מהעסק שלך, הם יזכרו להעביר אותה הלאה ולהביא לך חיבורים עסקיים. הזמן אותם לעסק, לכל הזדמנות מעניינת בה יוכלו לראות מהי התועלת האמיתית שהעסק שלך מייצר עבור הלקוחות שלו. אם 100 מכרים שלך יסתובבו בארץ ובעולם עם מודעות גבוהה לעסק שלך – היה סמוך ובטוח שבעתיד יצמחו מכך מספר עסקאות לא רעות בכלל.
4. שיווק ישיר לנישה המורכבת
מלקוחות זהב של העסק שלך
שיווק נישתי שכזה מתאים במיוחד למי שעובד עם “לקוחות זהב” ספורים – לקוחות משמעותיים שלמעשה “נושאים על גבם” את רווחיות העסק. אם רק תוכל להביא עשרות לקוחות כאלה בכל שנה, הרי שהעסק שלך יהיה בצמיחה עסקית מתמדת!
השיווק הנישתי, המטורגט, מדבר בעצם על בנייה מראש של פרופיל לקוח זהב, הכנת רשימה, מראש, של לקוחות זהב אליהם מעוניינים להגיע ופנייה אליהם במספר ערוצים עם מסרים מדויקים המיועדים להשיג לך פגישת היכרות אישית איתם.
צורת השיווק הזאת מתאימה מאוד ליועצים שעובדים עם נישה של לקוחות בוטיק, כגון סוכני ביטוח למנהלים בכירים. המטרה היא לייצר נישה שיווקית ייחודית עבור אותם “לקוחות זהב” ולטרגט אותם. לכאורה, נראה כי יש כאן השקעה של משאבים רבים, אולם בפועל, קל באופן יחסי להגיע אל אותם לקוחות לאחר שמאפיינים אותם.
5. שיווק על בטן מלאה
אם כבר אתה יוצאים לארוחה, למה לא לנצל את ההזדמנות ולארח אדם נוסף או שניים? זמן הארוחה הוא זמן אידיאלי ליצור כימיה עם לקוח פוטנציאלי, ללמוד עליו ועל הצרכים שלו, המחשבות שלו, המצוקות שלו, אורח חייו וכן הלאה. אז נכון שזה לא לגמרי חינמי (עלות הארוחה), אבל עדין לא עומד בקנה אחד עם עלויות אחרות.
לסיכום | לעבוד בשיווק עצמי
השיווק העצמי וה”חינמי” הוא עבודה, זה נכון, אולם מדובר בהשקעה קטנה ששכרה בצדה, בוודאי כאשר מסתכלים לטווח הרחוק ומבינים שכל היכרות של היום היא זרע של לקוח שיצמח מחר.
אפשר ורצוי לקבוע יעדים ברורים ,למשל – בכל יום להתקשר ללקוח פוטנציאלי לשיחת היכרות, במצטבר 250 שיחות כאלה בשנה ישפיעו עמוקות לחיוב על החברה שלך, או בכל יום חמישי להזמין לקוח פוטנציאלי אחר לארוחת צהריים, אולם העיקרון החשוב ביותר הוא ההבנה שהשיווק, נמצא בידיים שלך יותר מאשר בידיים של כל אחד אחר. בהצלחה!
אמיר דרורי הוא אסטרטג עסקי להצלחה, שפיתח מודלים לחשיבה עסקית אסטרטגית דינמית. הוא מנהל Outstanding המרכז לאסטרטגיה דינמית לתוצאות ויועץ למנכ”לים ובעלי עסקים. בעל נסיון אישי רב. לאחרונה פרסם את הספר “הקוד האסטרטגי – המפתח להצלחה עסקית בעידן החדש”.