מגזין FUNDER >>  דבר העורך: פוליטיקה והשווקים

מגזין FUNDER >>  דבר העורך: פוליטיקה והשווקים

אין ספק שהעולם הפוליטי כל הזמן נכנס ומתערב בעולם ההשקעות, מגדיל אי וודאות, ומייצר רעש במערכת. אבל, הפוליטיקה, לא תמיד נחוצה כדי שהשווקים יתקיימו, לפעמים זה בדיוק הפוך.

 

 
 

משה מימון
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
02/10/2019

 
מה שאנחנו מושפעים ביומיום מהעולם הפוליטי. מהנעשה סביבנו, לא רק במדינה, אלא גם בעולם. לא צריך ללכת אחורה, כי אנשי שוק ההון כל הזמן חווים את הציוצים של טראמפ, התגובות של נשיא סין, והמעגל האינסופי הזה.
 
על הדרך, יש לנו גורמים מהפוליטיקה המקומית שלנו, שהכניסו את המדינה למעין ‘deadlock’, לא ברור. הטור הזה נכתב מיד לאחר הבחירות, כשעדין לא ברור לגמרי, לא התוצאות הסופיות, ולא כיצד ואם בכלל תיכון ממשלה חדשה.
 
זה מזכיר לי את הראיון שערכתי עם אורי גרינפלד הכלכלן הראשי של פסגות, בגיליון הקודם של פאנדר והוא אמר, ובמידה רבה של צדק, שלא זכורה לו תקופה שבה היתה השפעה כל־כך משמעותית של הפוליטיקה על הכלכלה.
 
אז יצאנו לבחון קצת יותר לעומק את עניין ההשפעה הפוליטית, ואנחנו מביאים כאן מתוך מאמר שפורסם לאחרונה שמדבר על השפעת טראמפ על השווקים. את המסקנה אשאיר לכם לקרוא.
 
מעבר לטראמפ, עד כמה משפיעה המערכת המקומית אצלנו. מערכת הבחירות שנכפתה על המדינה בפעם השנייה, ושיצרה את אותו מבוי סתום, מאז הבחירות במאי 2019, כשעדין לא נראה לכך סוף (ובל נשכח שמרגע שמכריזים על בחירות, המערכת מושבתת, כך שעקרונית אנחנו כבר מפברואר במערכת פוליטית משותקת).
 
המצב הנוכחי הזכיר מצב שהיה דומה בספרד, ב־2016. באותה תקופה גם לא היתה ממשלה בספרד על פני 10 חודשים, לכאורה שיתוק לאומי. בפועל, כך לפי כתבה בפורבס שמדברת על כך, כלכלת המדינה פרחה. על פי המאמר, בלגיה היתה גם היא במצב של deadlock, במשך כמעט שנה וחצי, וגם שם כלכלת המדינה לא רק שלא סבלה, היא פרחה.
 
עכשיו, זה לא שאני חושב שניתן להתנהל לאורך זמן ללא ממשלה, אבל לפרקי זמן, אפילו ממושכים, ניתן להמשיך לקיים הסדרים, בלי שהממשלה תפריע. ממשלות יודעות לעשות רפורמות חשובות וטובות, אבל גם להיכנע לקבוצות לחץ, ולהכניס הסדרי רגולציה, שלא תמיד נחוצים לשווקים.
 
אין ספק שהעולם הפוליטי כל הזמן נכנס ומתערב בעולם ההשקעות, מגדיל אי וודאות, ומייצר רעש במערכת. אבל, הפוליטיקה, לא תמיד נחוצה כדי שהשווקים יתקיימו, לפעמים זה בדיוק הפוך. אולי הכלכלה שלנו בעצם צריכה תקופה בלי ממשלה, כדי לחזור לפסי צמיחה חיוביים, ואחר כך יגיעו הפוליטיקאים, וישחקו עם השוק.
 
בפרוס השנה החדשה, בשמי ובשם כל צוות פאנדר הנהדר, אנחנו מאחלים לכם שנת השקעות מעולה, שקטה, ומועילה, לכם וללקוחותיכם.
 
שלכם, משה מימון.
x