מיטב דש ברוקראז` : לאור הורדת תחזיות הצמיחה, בעיקר בצל השפעות מלחמת הסחר ויחד עם הסיכון הגיאופוליטי זהו המחיר הנכון של הנפט

האירוע בסעודיה כבר כמעט מאחורינו אולם הנפט ימשיך להיסחר בפרמיה המשקפת את הסיכון הגיאופוליטי. בשבוע שעבר הוריד ה OECD את תחזית הצמיחה העולמית אשר משפיעה באופן ישיר על הביקוש לנפט ותזקיקים

 

 
 

מיטב דש
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
24/09/2019

האירוע בסעודיה כבר כמעט מאחורינו אולם הנפט ימשיך להיסחר בפרמיה המשקפת את הסיכון הגיאופוליטי. בשבוע שעבר הוריד ה OECD את תחזית הצמיחה העולמית אשר משפיעה באופן ישיר על הביקוש לנפט ותזקיקים. לפני כשבועיים הורידה סוכנות האנרגיה של ארה"ב את תחזיתה לעלייה בביקוש לנפט ואת תחזיתה למחיר הנפט.
 
 
נפט
 
האירוע בסעודיה הביא לחשש מהורדה של כ – 5.7 מיל' חביות בהיצע הנפט אולם כבר לאחר כ – 24-36 שעות התברר כי ההצלחה של הסעודים לכבות את אש בתוך דקות הביאה הקטינה משמעותית את גודל האסון המתהווה והסעודים דיווחו על חזרה הדרגתית לפעילות סדירה ותוך כמה שבועות עשויים להשלים את הטיפול בתשתיות. עוד טרם האירוע, סבל מחיר חבית הנפט מירידה בתחזיות הגלובליות לצמיחת התמ"ג והסוכנויות השונות הורידו את יעדיהן לצמיחה בביקוש לנפט ומוצריו ואת יעדיהן למחיר החבית. לאור שאת התבסס מחיר חבית הנפט (WTI) ברמות מחיר של כ- 55$ לחבית, וכעת עם הפרמיה על המתיחות הגיאופוליטית הוא נסחר ברמה של כ- 58-59$. להערכתנו, לאור הורדת תחזיות הצמיחה, בעיקר בצל השפעות מלחמת הסחר ויחד עם הסיכון הגיאופוליטי - מחיר זה הוא המחיר הכלכלי הנכון.
 
 
 
זיקוק
 
עם האירוע בסעודיה נרשמה גם קפיצה במרווחי הזיקוק, (מרווח זיקוק בלומברג הרלוונטי לבז"ן), ואלו הגיעו לרמה של 6.15$, ככל הנראה מהחשש שאחד מהמתקנים שנפגעו בסעודיה הוא מתקן זיקוק. להערכתנו, לירידה האפשרית בהיצע הנפט גולמי עלולה להיות השפעה שלילית על מרווח הזיקוק וכבר ראינו השפעה זו במחצית הראשונה של השנה עת סבלו מרווחי הזיקוק בצפון אירופה מהזיהום בצינור הנפט הרוסי ועליית מחירי סוגי הנפט התחליפיים.
 
 
 
גז טבעי
 
מחירי הגז הטבעי קפצו גם הם עם האירוע בסעודיה אך נחלשו שוב בימים האחרונים ונמצאים ברמות מחיר יחסית נמוכות. רמות המחיר הנמוכות נרשמות בעיקר בשל היצע גדול מקידוחי הפצלים בארה"ב ועלייה בייצוא האמריקאי, וכן מרמות ביקושים נמוכות יחסית באירופה שהביאו את המלאים לרמות שיא כחודש מוקדם מהצפוי.
x