משרד האוצר >> תכנון יעד הגירעון הממשלתי - בתקציב לשנת 2019 תוכנן גירעון שנתי בסך 40.2 מיליארד ₪ שהם 2.9% מהתמ"ג.

אומדן ראשוני לביצוע תקציב ההוצאות, גירעון הממשלה ומימונו לתקופה ינואר – ספטמבר 2019

 

 
 

עידו גבע
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/10/2019

להלן אומדן ראשוני של הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בתקופה ינואר – ספטמבר 2019, שנערך על ידי חטיבת מאקרו ותקציב באגף החשב הכללי.

גירעון הממשלה

  • תכנון יעד הגירעון הממשלתי - בתקציב לשנת 2019 תוכנן גירעון שנתי בסך 40.2 מיליארד ₪ שהם 2.9% מהתמ"ג.
  • תוצאות ספטמבר 2019 - בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש ספטמבר נמדד גירעון בסך של 1.9 מיליארד ₪. בחודש ספטמבר 2018 נמדד גירעון תקציבי בסך של 8.4 מיליארד ₪. עם זאת, יש לציין כי עקב מועד חגי תשרי ב-2018 נדחו תשלומי מסים מספטמבר לאוקטובר, המוערכים בסדר גודל של 6.1 מיליארד ₪. אילולא דחייה זו, היה הגירעון בחודש ספטמבר 2018 עומד על 2.3 מיליארד ₪.
  • הגירעון המצטבר לשנת התקציב 2019 - בחודשים ינואר – ספטמבר נמדד גירעון בסך 30.9 מיליארד ₪ לעומת גירעון בסך 23.8 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד (17.7 מיליארד ₪ אילולא דחיית המסים).
  • הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (אוקטובר 2018 – ספטמבר 2019) עומד על 3.3% מהתמ"ג. בהמשך לאמור לעיל, גירעון מצטבר זה כולל את חודש אוקטובר 2018 שבו כאמור היו הכנסות מסים גבוהות באופן חריג, כך שבנטרול דחיית המסים ב-2018 הגירעון המצטבר היה עומד על 3.8% מהתמ"ג[1].

מימון הגירעון

  • בפעילות למימון נמדד בחודש ספטמבר גירעון בסך 1.9 מיליארד ₪.
  • גיוס הון נטו מקומי בחודש ספטמבר היה חיובי והסתכם בסך של 8.1 מיליארד ₪.
  • גיוס הון נטו בחו"ל בחודש ספטמבר היה שלילי והסתכם בסך של -0.3 מיליארד ₪.
  • יתרות הממשלה בבנקים - כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו עלו היתרות בסך של 6.0 מיליארד ₪.

 

ביצוע תקציב ההוצאות[2]

  • תכנון ההוצאה הממשלתית בתקציב המקורי - בתקציב לשנת 2019 מתוכנן יעד הוצאות שנתי בסך 396.9 מיליארד ₪.
  • הוצאות ספטמבר 2019 - סך ההוצאות של הממשלה הסתכמו בחודש ספטמבר ב-32.1 מיליארד, לפי הפירוט הבא:
    • הוצאות משרדי הממשלה 28.7 מיליארד ₪, מזה המשרדים האזרחיים 22.6 מיליארד ₪ ומערכת הביטחון 6.1 מיליארד ₪.
    • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 2.4 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי1.0 מיליארד ₪.
  • סך ההוצאות ברבעון השלישי של שנת 2019 - סך הוצאות הממשלה בחודשים יולי – ספטמבר הסתכמו ב-96.1 מיליארד ₪ לפי הפירוט הבא:
    • הוצאות משרדי הממשלה 87.5 מיליארד ₪.
    • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 7.1 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 1.6 מיליארד ₪.

ברבעון השלישי של שנת 2018 הסתכמו סך הוצאות הממשלה ב-96.0 מיליארד ₪, כך שברבעון השלישי של שנת 2019 חל גידול של 0.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יש לציין כי עקב עיתוי חג ראש השנה בשנת 2019 הוסט תשלום פירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי מחודש ספטמבר לחודש אוקטובר בהיקף של כ-2.3 מיליארד ₪. אילולא הסטה זו, הגידול ברבעון השלישי בשנת 2019 לעומת הרבעון המקביל אשתקד היה מסתכם ב-2.5%. (להסטה זו אין השפעה ניכרת על הגירעון מאחר והיא מקבלת ביטוי הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות – מלווה מהמוסד לביטוח הלאומי).

  • סך ההוצאות מתחילת שנת 2019 - סך הוצאות הממשלה בחודשים ינואר – ספטמבר הסתכמו ב-290.1 מיליארד ₪ (שיעור ביצוע של 73.1% מהתקציב המקורי), לפי הפירוט הבא:
    • הוצאות משרדי הממשלה 254.2 מיליארד ₪.
    • תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 23.2 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 12.7 מיליארד ₪.

בחודשים ינואר – ספטמבר 2018 הסתכמו סך הוצאות הממשלה ב-273.8 מיליארד ₪, כך שמתחילת שנת 2019 חל גידול של 6.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד[3]. אילולא ההסטה בפירעונות הקרן וריבית למוסד לביטוח לאומי כפי שהוסבר לעיל, שיעור הגידול היה עומד על 6.8%. בתקציב המקורי תוכנן בשנת 2019 גידול בשיעור של 5.1% לעומת אומדן הביצוע בפועל בשנת 2018.

  • סך ההוצאות של משרדי הממשלה ברבעון השלישי של שנת 2019 הסתכמו כאמור ב-87.5 מיליארד ₪, עלייה של 2.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:
    • הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-4.1%.
    • הוצאות מערכת הביטחון ירדו ב-4.4%.
  • סך ההוצאות של משרדי הממשלה מתחילת שנת 2019 הסתכמו כאמור ב-254.2 מיליארד ₪ (שיעור ביצוע של 73.8% מהתקציב המקורי), עלייה של 7.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:
    • הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-9.7%.
      • הוצאות מערכת הביטחון ירדו ב-0.4%.

יש לציין כי התפלגות הוצאות המשרדים על פני שנת 2019 אינה דומה להתפלגות על פני שנת 2018. לעומת אשתקד שיעור גבוה יותר מההוצאות בוצע בשליש הראשון של השנה (כולל תשלום של 1.7 מיליארד ₪ לקרנות הפנסיה הוותיקות).

  • נתוני אומדן ביצוע התקציב לפי קבוצות משרדים לשנת התקציב 2019:

 

   אחוז ביצוע תקציב ספטמבר  * 2019

שיעור גידול תקציבי מתוכנן **

שיעור גידול בביצוע תקציב בפועל ***

 

משרדים

73.8%

 ([4])5.1%

7.5%

 

  משרדים אזרחיים

73.2%

6.0%

9.7%

 

      מנהליים

71.7%

4.0%

10.1%

 

      חברתיים

73.1%

5.8%

7.5%

 

      כלכליים

86.3%

-2.6%

18.4%

 

      שונות

28.0%

192.5%

52.9%

 

  מערכת הביטחון

75.9%

1.7%

-0.4%

 

 

* שיעור אומדן ביצוע ינואר – ספטמבר 2019 מתקציב מקורי 2019

 

** שיעור גידול תקציב מקורי 2019 לעומת אומדן ביצוע 2018

 

*** שיעור גידול אומדן ביצוע מצטבר עד ספטמבר 2019 לעומת אומדן ביצוע מצטבר עד ספטמבר 2018 (באותן הגדרות מדידה)

           
 
  • תרשים התפתחות שיעורי הגידול המצטברים בהוצאות משרדי הממשלה למול התכנון[5] :

 

הכנסות המדינה

  • תחזית הכנסות המדינה בתקציב המקורי - בתקציב לשנת 2019 תוכננו הכנסות שנתיות בסך 356.7 מיליארד ₪ לפי הפירוט הבא: הכנסות ממסים בסך 323.1 מיליארד ₪, והכנסות אחרות בסך 33.6 מיליארד ₪.
  • הכנסות ספטמבר 2019 - סך הכנסות הממשלה הסתכמו בחודש ספטמבר ב-30.2 מיליארד ₪.
  • סך ההכנסות מתחילת שנת 2019 - סך הכנסות הממשלה בחודשים ינואר – ספטמבר הסתכמו ב-259.2 מיליארד ₪,  גידול נומינלי של 3.7% לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד[6]. כאמור לעיל, ההערכה היא כי נדחו תשלומי מסים בסדר גודל של 6.1 מיליארד שקלים מספטמבר 2018 לאוקטובר 2018. כמו כן, הוסטה הכנסה בסדר גודל של 1.7 מיליארד ₪ מלווה מהמוסד לביטוח לאומי מספטמבר 2019 לאוקטובר 2019. בנטרול השפעות אלו הגידול הנומינאלי עומד על 1.9%.
  • סך גביית המסים בחודש ספטמבר הסתכמה ב-27.8 מיליארד ₪.
    • הכנסות ממסים ישירים בסך 14.3 מיליארד ₪.
    • הכנסות ממסים עקיפים בסך 13.1 מיליארד ₪.
    • הכנסות מאגרות בסך 0.4 מיליארד ₪.
  • ההכנסות האחרות בחודש ספטמבר הסתכמו ב-2.3 מיליארד ₪.
  • סך גביית המסים מתחילת שנת 2019 הסתכמה ב-239.9 מיליארד ₪, גידול נומינלי של 5.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (2.5% אילולא דחיית המיסים).
    • הכנסות ממסים ישירים בסך 127.4 מיליארד ₪, גידול נומינלי של 4.6% לעומת ינואר – ספטמבר אשתקד (3.4% אילולא דחיית המיסים). 
    • הכנסות ממסים עקיפים בסך 107.4 מיליארד ₪, גידול נומינלי של 6.3% לעומת ינואר – ספטמבר אשתקד (1.6% אילולא דחיית המיסים). 
    • הכנסות מאגרות בסך 5.2 מיליארד ₪, גידול נומינלי של 3.0% לעומת ינואר – ספטמבר אשתקד.
  • ההכנסות האחרות מתחילת שנת 2019 הסתכמו ב-19.3 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של 12.7% לעומת ינואר – ספטמבר אשתקד (קיטון של 5.0% אילולא ההסטה במלווה מהמוסד לביטוח לאומי). 

הפקדות המוסד לביטוח לאומי הסתכמו בחודשים ינואר – ספטמבר בסך של 14.7 מיליארד ₪ לעומת פירעון קרן וריבית בסך 12.7 מיליארד ₪ כאמור לעיל.

 

 

 

 

 

[7]

 

בחודש ספטמבר 2019 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-27.8 מיליארד ש"ח

1. סך הכנסות המדינה ממסים

  • בחודש ספטמבר 2019 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-27.8 מיליארד ש"ח.
  • בניתוח הכנסות לחודש ספטמבר יש לקחת בחשבון כי בשנת 2018 בעקבות החגים נדחו תשלומים של 6.1 מיליארד ש"ח מחודש ספטמבר לחודש אוקטובר, לפי הפירוט הבא: 4.7 מיליארד ש"ח הכנסות ממע"מ יצור מקומי ו-1.4 מיליארד ₪ הכנסות ממסים ישירים.
  • בשיעורי מס אחידים[8], הכנסות המדינה ממסים בספטמבר 2019 עלו במונחים ריאליים[9] ב‑5% לעומת ספטמבר 2018. הגביה ממסים ישירים עלתה ב-10%, הגביה ממסים עקיפים ירדה בכ‑1% והגביה מאגרות עלתה ב-12%. עליה גבוהה יחסית במסים ישירים מוסברת בחלקה ע"י הכנסות נמוכות ממיסוי מקרקעין בספטמבר 2018 עקב האטה בפעילות בשוק הנדל"ן בתקופת החגים. הירידה במסים עקיפים נבעה בעיקרה מהחזרי מע"מ נמוכים בספטמבר 2018 עקב החגים. 
  • בחודשים ינואר-ספטמבר 2019 הסתכמו ההכנסות ב-239.9 מיליארד ש"ח לעומת 234.0 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד (כולל 6.1 מיליארד ש"ח שהתקבלו כאמור בחודש אוקטובר 2018). בשיעורי מס אחידים, עלו ההכנסות ממסים ב‑2%. הכנסות ממסים ישירים עלו ב-3% וההכנסות ממסים עקיפים נשארו כמעט ללא שינוי.

 

שיעור שינוי ריאלי בשיעורי מס אחידים

 

ספטמבר 2019 לעומת ספטמבר 2018

ינואר-ספטמבר 2019 לעומת ינואר-ספטמבר 2018

סה"כ הכנסות המדינה ממסים

4.7%

2.0%

1. גביית רשות המסים

4.6%

2.0%

א. מסים ישירים

10.0%

3.4%

ב. מסים עקיפים

0.7%-

0.3%

2. אגרות

12.2%

2.0%

 

 

  • במהלך הרבעון השלישי התקבלו הכנסות ממסים ואגרות בסך 81.8 מיליארד ₪, סטיה של 0.7 מיליארד ₪ לעומת פריסת תחזית הנומרטור האחרונה לשנת 2019, מעט מתחת ל- 1%. עיקר הסטייה במסים עקיפים, ונובעת בחלקה מיבוא חלש יחסית של כלי רכב.
  • נתוני המגמה הצביעו על גידול בגביית המסים בשיעור ממוצע של 6% לשנה בשנים 2013‑2017. מתחילת שנת 2018 הגידול המהיר בגבייה התמתן ונרשם מאז גידול בקצב שנתי של 1% בלבד.

2. הכנסות רשות המסים בישראל

  • הכנסות רשות המסים בספטמבר 2019 הסתכמו בכ-27.4 מיליארד ש"ח לעומת 26.0 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, עלו ב-5%. המסים הישירים עלו ב‑10% והמסים העקיפים ירדו ב-1% לעומת ספטמבר 2018.

 

הכנסות ממסים ישירים

  • ההכנסות ממסים ישירים הסתכמו בספטמבר 2019 ב-14.3 מיליארד ש"ח לעומת 13.0 מיליארד ש"ח בספטמבר  2018 (כולל 1.4 מיליארד ש"ח שהתקבלו כאמור בחודש אוקטובר 2018). בשיעורים אחידים, גביית המסים הישירים עלתה ב-10%.
  • מס הכנסה מעצמאיים ומחברות (ברוטו) - בספטמבר 2019 הסתכמה גבייה בסעיף זה ב‑5.5 מיליארד ש"ח, עליה בשיעורי מס אחידים של 6% לעומת ספטמבר 2018. בחלוקה בין עצמאים לחברות, הגבייה מעצמאים עלתה ב-5% והגבייה מחברות עלתה  ב-6%.
  • ניכויים (ניכויי מס הכנסה משכירים וניכויים במקור אחרים, כולל משוק ההון) - הגביה מניכויים בספטמבר 2019 הסתכמה ב-8.7 מיליארד ש"ח לעומת 8.0 מיליארד ש"ח בספטמבר 2018, עליה של 8%.
  • שוק ההון – בספטמבר 2019 נרשמה גביה נטו בסך של  321 מיליון ש"ח, בדומה לגביה אשתקד.
  • מיסוי מקרקעין - ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו בספטמבר 2019 בכ-1.0 מיליארד ש"ח, עליה בשיעור של 46% לעומת ספטמבר 2018. בגביה ממס שבח נטו נרשמה עליה בשיעור של 72% ובגביית מס רכישה נטו נרשמה עליה בשיעור של 29%. כאמור, נתונים אלו מושפעים מההבדל בעיתוי חגי תשרי.
  • החזרים – בספטמבר 2019 הסתכמו ההחזרים ממס הכנסה ומניכויים ב-1.0 מיליארד ש"ח, עליה של 8% לעומת ספטמבר 2018. יצוין כי גם מתחילת שנה נרשמה עליה של 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

ההכנסות ממסים עקיפים

  • בחודש ספטמבר 2019 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים בכ-13.1 מיליארד ש"ח בדומה לתקופה מקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, זוהי ירידה של 1%. כאמור, הירידה נובעת בעיקרה מהחזרי מע"מ נמוכים בספטמבר 2018 עקב החגים.
  • מס ערך מוסף – סך ההכנסות נטו ממע"מ בספטמבר 2019 הגיעו ל- 9.5 מיליארד ש"ח  לעומת 10.0 מיליארד ש"ח אשתקד (כולל 4.7 מיליארד ש"ח שהתקבלו באוקטובר 2018). בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות ממע"מ ב-6%, כאמור, עקב החזרי מע"מ נמוכים בספטמבר 2018. בתקופה ינואר-ספטמבר 2019 הכנסות ממע"מ נטו עלו ב-1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
  •  מס קניה יבוא – ההכנסות ממס קניה יבוא הסתכמו בספטמבר 2019 בכ-1.4 מיליארד ש"ח, עליה של כ- 35% לעומת ספטמבר 2018 בשיעורי מס אחידים. העליה החדה מוסברת ע"י יבוא נמוך בספטמבר 2018, בפרט יבוא כלי רכב נוסעים, עקב מספר ימי עבודה מועט. במצטבר, בתקופה ינואר-ספטמבר 2019, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נרשמה ירידה של 6% בהכנסות ממס קניה יבוא, בעיקר בשל ירידה ביבוא כלי רכב.

3.הכנסות מאגרות משרדי הממשלה

  • מתחילת שנת 2019 הסתכמו ההכנסות מאגרות ב-5.2 מיליארד ש"ח.

 

 

נתונים ארעיים על הכנסות המדינה ממסים בחודש ספטמבר 2019

 (במיליוני ש"ח ובאחוזים)

 

ספטמבר

ינואר-ספטמבר

שיעור שינוי ריאלי (באחוזים) *

 

2018

2019

2018

2019

ספטמבר

ינואר-ספטמבר

סה"כ מסים, בהגדרות תקציב

20,338

27,839

227,886

239,933

36.1

4.2

מסים ישירים, בהגדרות תקציב

11,608

14,335

121,818

127,369

22.8

3.5

מסים ישירים, בהגדרות רשות המסים

11,579

14,222

122,399

127,838

22.1

3.4

מס הכנסה וניכויים נטו

10,592

12,925

110,602

116,451

21.3

4.2

מס הכנסה וניכויים ברוטו

11,482

13,888

122,478

129,345

20.2

4.5

בניכוי החזרי מס הכנסה והחזרי ניכויים

890

963

11,875

12,894

7.5

7.5

ניכויים מריבית

119

173

1,470

1,512

44.8

1.8

ניכויים מניירות ערך

205

153

1,797

1,277

-25.8

-29.6

בניכוי החזרי ריבית

2

5

48

59

175.2

22.0

מסי נדל"ן נטו

665

976

8,577

8,657

45.8

-0.1

התאמה להגדרות התקציב (א

29

113

-581

-469

..

..

מסים עקיפים, בהגדרות תקציב**

8,335

13,058

101,041

107,385

55.7

5.2

מסים עקיפים, בהגדרות רשות המסים

8,194

12,948

100,892

106,991

57.1

5.0

מע"מ נטו, לא כולל מע"מ יבוא בטחוני

5,318

9,525

70,670

76,817

78.0

7.6

   מע"מ יבוא  

3,029

3,391

35,325

36,263

11.3

1.6

   מע"מ מקומי  

4,013

9,053

62,850

71,591

124.2

12.8

   החזרי מע"מ  

1,724

2,919

27,505

31,037

68.3

11.7

ס"ה מסי יבוא ללא מע"מ

1,178

1,617

15,577

15,087

36.4

-4.1

   מכס  

146

221

2,108

2,251

50.5

5.7

   מס קניה יבוא  

1,032

1,396

13,469

12,836

34.5

-5.7

ס"ה מסים מקומיים ללא מע"מ

1,698

1,806

14,645

15,087

5.7

2.0

   מס קניה מקומי  

7

20

227

210

184.0

-8.4

   מס דלק  

1,648

1,741

14,034

14,459

5.0

2.0

   מס טבק (ב  

43

45

384

418

4.0

7.8

התאמה להגדרות התקציב (א

141

110

149

394

..

..

אגרות ותשלומי חובה אחרים

395

446

5,027

5,179

12.2

2.0

 

 

 

 

 

*שיעורי שינוי ריאליים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בהנחה שמדד ספטמבר 2019 עלה ב-0.1% לעומת מדד אוגוסט 2019.

**הכנסות אלו אינן כוללות הכנסות ממע"מ על יבוא ביטחוני.

 

א) הפרשי עיתוי.

ב) מס קניה על סיגריות מיצור מקומי.



[1] לפי העדכון שהוגש לממשלה בינואר 2019, תחזית הגירעון לשנת 2019 ללא צעדי התכנסות עומדת על 3.6% מהתמ"ג (50.0 מיליארד ₪).

[2] תקציב ההוצאות הנכלל בחישוב הגירעון – סך ההוצאה הינו ללא פירעון קרן על החוב הממשלתי וללא מתן אשראי, והוצאות משרדי הממשלה הן ללא   פירעון קרן וריבית וללא מתן אשראי.

[3] לפי העדכון שהוגש לממשלה בינואר 2019, תחזית ההוצאה עלתה בהיקף תקציבי של 3.3 מיליארד ₪ ועומדת על 400.2 מיליארד ₪.

[4] לפי העדכון שהוגש לממשלה בינואר 2019 שיעור הגידול החזוי הינו 6.6% (עדכון נומרטור ינואר למול ביצוע הוצאות משרדים 2018).

[5] בתרשים זה מוצג בכל עמודה שיעור הגידול בביצוע המצטבר מתחילת השנה עד לחודש המופיע בציר העמודה למול התקופה המקבילה אשתקד.

[6] לפי העדכון שהוגש לממשלה בינואר 2019, תחזית ההכנסות ירדה בגובה 6.5 מיליארד ₪ ועומדת על 350.2 מיליארד ₪ לפי הפירוט הבא: הכנסות ממסים בסך 318.4 מיליארד ₪, והכנסות אחרות בסך 31.8 מיליארד ₪.

[7]  נתוני התמ"ג - בהתאם לסדרה המעודכנת של הלמ"ס מאוגוסט 2019.

   נתוני אומדן ביצוע תקציב לשנת 2018 עודכנו קלות במהלך חודש יוני 2019.

[8] שיעורי השינוי מוצגים בשיעורי מס אחידים, דהיינו בניכוי תיקוני חקיקה, שינוי עיתוי הגבייה, הקדמת יבוא כלי רכב והכנסות חריגות.

[9] שינוי ריאלי מוגדר כשינוי נומינלי בניכוי השינוי במדד המחירים לצרכן.

 

x