להלן אומדן ראשוני של הגירעון ומימונו ושל ביצוע התקציב בתקופה ינואר – ספטמבר 2019, שנערך על ידי חטיבת מאקרו ותקציב באגף החשב הכללי.
גירעון הממשלה
- תכנון יעד הגירעון הממשלתי - בתקציב לשנת 2019 תוכנן גירעון שנתי בסך 40.2 מיליארד ₪ שהם 2.9% מהתמ"ג.
- תוצאות ספטמבר 2019 - בפעילותה התקציבית של הממשלה בחודש ספטמבר נמדד גירעון בסך של 1.9 מיליארד ₪. בחודש ספטמבר 2018 נמדד גירעון תקציבי בסך של 8.4 מיליארד ₪. עם זאת, יש לציין כי עקב מועד חגי תשרי ב-2018 נדחו תשלומי מסים מספטמבר לאוקטובר, המוערכים בסדר גודל של 6.1 מיליארד ₪. אילולא דחייה זו, היה הגירעון בחודש ספטמבר 2018 עומד על 2.3 מיליארד ₪.
- הגירעון המצטבר לשנת התקציב 2019 - בחודשים ינואר – ספטמבר נמדד גירעון בסך 30.9 מיליארד ₪ לעומת גירעון בסך 23.8 מיליארד ₪ בתקופה המקבילה אשתקד (17.7 מיליארד ₪ אילולא דחיית המסים).
- הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים (אוקטובר 2018 – ספטמבר 2019) עומד על 3.3% מהתמ"ג. בהמשך לאמור לעיל, גירעון מצטבר זה כולל את חודש אוקטובר 2018 שבו כאמור היו הכנסות מסים גבוהות באופן חריג, כך שבנטרול דחיית המסים ב-2018 הגירעון המצטבר היה עומד על 3.8% מהתמ"ג[1].
מימון הגירעון
- בפעילות למימון נמדד בחודש ספטמבר גירעון בסך 1.9 מיליארד ₪.
- גיוס הון נטו מקומי בחודש ספטמבר היה חיובי והסתכם בסך של 8.1 מיליארד ₪.
- גיוס הון נטו בחו"ל בחודש ספטמבר היה שלילי והסתכם בסך של -0.3 מיליארד ₪.
- יתרות הממשלה בבנקים - כתוצאה מפעילות הגירעון ומימונו עלו היתרות בסך של 6.0 מיליארד ₪.
ביצוע תקציב ההוצאות[2]
- תכנון ההוצאה הממשלתית בתקציב המקורי - בתקציב לשנת 2019 מתוכנן יעד הוצאות שנתי בסך 396.9 מיליארד ₪.
-
הוצאות ספטמבר 2019 - סך ההוצאות של הממשלה הסתכמו בחודש ספטמבר ב-32.1 מיליארד, לפי הפירוט הבא:
- הוצאות משרדי הממשלה 28.7 מיליארד ₪, מזה המשרדים האזרחיים 22.6 מיליארד ₪ ומערכת הביטחון 6.1 מיליארד ₪.
- תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 2.4 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי1.0 מיליארד ₪.
-
סך ההוצאות ברבעון השלישי של שנת 2019 - סך הוצאות הממשלה בחודשים יולי – ספטמבר הסתכמו ב-96.1 מיליארד ₪ לפי הפירוט הבא:
- הוצאות משרדי הממשלה 87.5 מיליארד ₪.
- תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 7.1 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 1.6 מיליארד ₪.
ברבעון השלישי של שנת 2018 הסתכמו סך הוצאות הממשלה ב-96.0 מיליארד ₪, כך שברבעון השלישי של שנת 2019 חל גידול של 0.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. יש לציין כי עקב עיתוי חג ראש השנה בשנת 2019 הוסט תשלום פירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי מחודש ספטמבר לחודש אוקטובר בהיקף של כ-2.3 מיליארד ₪. אילולא הסטה זו, הגידול ברבעון השלישי בשנת 2019 לעומת הרבעון המקביל אשתקד היה מסתכם ב-2.5%. (להסטה זו אין השפעה ניכרת על הגירעון מאחר והיא מקבלת ביטוי הן בצד ההוצאות והן בצד ההכנסות – מלווה מהמוסד לביטוח הלאומי).
-
סך ההוצאות מתחילת שנת 2019 - סך הוצאות הממשלה בחודשים ינואר – ספטמבר הסתכמו ב-290.1 מיליארד ₪ (שיעור ביצוע של 73.1% מהתקציב המקורי), לפי הפירוט הבא:
- הוצאות משרדי הממשלה 254.2 מיליארד ₪.
- תשלומי ריבית על החוב הממשלתי 23.2 מיליארד ₪, ופירעון קרן וריבית למוסד לביטוח לאומי 12.7 מיליארד ₪.
בחודשים ינואר – ספטמבר 2018 הסתכמו סך הוצאות הממשלה ב-273.8 מיליארד ₪, כך שמתחילת שנת 2019 חל גידול של 6.0% לעומת התקופה המקבילה אשתקד[3]. אילולא ההסטה בפירעונות הקרן וריבית למוסד לביטוח לאומי כפי שהוסבר לעיל, שיעור הגידול היה עומד על 6.8%. בתקציב המקורי תוכנן בשנת 2019 גידול בשיעור של 5.1% לעומת אומדן הביצוע בפועל בשנת 2018.
-
סך ההוצאות של משרדי הממשלה ברבעון השלישי של שנת 2019 הסתכמו כאמור ב-87.5 מיליארד ₪, עלייה של 2.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:
- הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-4.1%.
- הוצאות מערכת הביטחון ירדו ב-4.4%.
-
סך ההוצאות של משרדי הממשלה מתחילת שנת 2019 הסתכמו כאמור ב-254.2 מיליארד ₪ (שיעור ביצוע של 73.8% מהתקציב המקורי), עלייה של 7.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד:
-
הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-9.7%.
- הוצאות מערכת הביטחון ירדו ב-0.4%.
-
הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-9.7%.
יש לציין כי התפלגות הוצאות המשרדים על פני שנת 2019 אינה דומה להתפלגות על פני שנת 2018. לעומת אשתקד שיעור גבוה יותר מההוצאות בוצע בשליש הראשון של השנה (כולל תשלום של 1.7 מיליארד ₪ לקרנות הפנסיה הוותיקות).
- נתוני אומדן ביצוע התקציב לפי קבוצות משרדים לשנת התקציב 2019:
|
אחוז ביצוע תקציב ספטמבר * 2019 |
שיעור גידול תקציבי מתוכנן ** |
שיעור גידול בביצוע תקציב בפועל *** |
|
|
משרדים |
73.8% |
([4])5.1% |
7.5% |
|
|
משרדים אזרחיים |
73.2% |
6.0% |
9.7% |
|
|
מנהליים |
71.7% |
4.0% |
10.1% |
|
|
חברתיים |
73.1% |
5.8% |
7.5% |
|
|
כלכליים |
86.3% |
-2.6% |
18.4% |
|
|
שונות |
28.0% |
192.5% |
52.9% |
|
|
מערכת הביטחון |
75.9% |
1.7% |
-0.4% |
|
|
|
* שיעור אומדן ביצוע ינואר – ספטמבר 2019 מתקציב מקורי 2019 |
||||
|
** שיעור גידול תקציב מקורי 2019 לעומת אומדן ביצוע 2018 |
||||
|
*** שיעור גידול אומדן ביצוע מצטבר עד ספטמבר 2019 לעומת אומדן ביצוע מצטבר עד ספטמבר 2018 (באותן הגדרות מדידה) |
||||
- תרשים התפתחות שיעורי הגידול המצטברים בהוצאות משרדי הממשלה למול התכנון[5] :
הכנסות המדינה
- תחזית הכנסות המדינה בתקציב המקורי - בתקציב לשנת 2019 תוכננו הכנסות שנתיות בסך 356.7 מיליארד ₪ לפי הפירוט הבא: הכנסות ממסים בסך 323.1 מיליארד ₪, והכנסות אחרות בסך 33.6 מיליארד ₪.
- הכנסות ספטמבר 2019 - סך הכנסות הממשלה הסתכמו בחודש ספטמבר ב-30.2 מיליארד ₪.
- סך ההכנסות מתחילת שנת 2019 - סך הכנסות הממשלה בחודשים ינואר – ספטמבר הסתכמו ב-259.2 מיליארד ₪, גידול נומינלי של 3.7% לעומת ההכנסות בתקופה המקבילה אשתקד[6]. כאמור לעיל, ההערכה היא כי נדחו תשלומי מסים בסדר גודל של 6.1 מיליארד שקלים מספטמבר 2018 לאוקטובר 2018. כמו כן, הוסטה הכנסה בסדר גודל של 1.7 מיליארד ₪ מלווה מהמוסד לביטוח לאומי מספטמבר 2019 לאוקטובר 2019. בנטרול השפעות אלו הגידול הנומינאלי עומד על 1.9%.
-
סך גביית המסים בחודש ספטמבר הסתכמה ב-27.8 מיליארד ₪.
- הכנסות ממסים ישירים בסך 14.3 מיליארד ₪.
- הכנסות ממסים עקיפים בסך 13.1 מיליארד ₪.
- הכנסות מאגרות בסך 0.4 מיליארד ₪.
- ההכנסות האחרות בחודש ספטמבר הסתכמו ב-2.3 מיליארד ₪.
-
סך גביית המסים מתחילת שנת 2019 הסתכמה ב-239.9 מיליארד ₪, גידול נומינלי של 5.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (2.5% אילולא דחיית המיסים).
- הכנסות ממסים ישירים בסך 127.4 מיליארד ₪, גידול נומינלי של 4.6% לעומת ינואר – ספטמבר אשתקד (3.4% אילולא דחיית המיסים).
- הכנסות ממסים עקיפים בסך 107.4 מיליארד ₪, גידול נומינלי של 6.3% לעומת ינואר – ספטמבר אשתקד (1.6% אילולא דחיית המיסים).
- הכנסות מאגרות בסך 5.2 מיליארד ₪, גידול נומינלי של 3.0% לעומת ינואר – ספטמבר אשתקד.
- ההכנסות האחרות מתחילת שנת 2019 הסתכמו ב-19.3 מיליארד ₪, קיטון נומינלי של 12.7% לעומת ינואר – ספטמבר אשתקד (קיטון של 5.0% אילולא ההסטה במלווה מהמוסד לביטוח לאומי).
הפקדות המוסד לביטוח לאומי הסתכמו בחודשים ינואר – ספטמבר בסך של 14.7 מיליארד ₪ לעומת פירעון קרן וריבית בסך 12.7 מיליארד ₪ כאמור לעיל.
בחודש ספטמבר 2019 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-27.8 מיליארד ש"ח
1. סך הכנסות המדינה ממסים
- בחודש ספטמבר 2019 הסתכמו הכנסות המדינה ממסים ב-27.8 מיליארד ש"ח.
- בניתוח הכנסות לחודש ספטמבר יש לקחת בחשבון כי בשנת 2018 בעקבות החגים נדחו תשלומים של 6.1 מיליארד ש"ח מחודש ספטמבר לחודש אוקטובר, לפי הפירוט הבא: 4.7 מיליארד ש"ח הכנסות ממע"מ יצור מקומי ו-1.4 מיליארד ₪ הכנסות ממסים ישירים.
- בשיעורי מס אחידים[8], הכנסות המדינה ממסים בספטמבר 2019 עלו במונחים ריאליים[9] ב‑5% לעומת ספטמבר 2018. הגביה ממסים ישירים עלתה ב-10%, הגביה ממסים עקיפים ירדה בכ‑1% והגביה מאגרות עלתה ב-12%. עליה גבוהה יחסית במסים ישירים מוסברת בחלקה ע"י הכנסות נמוכות ממיסוי מקרקעין בספטמבר 2018 עקב האטה בפעילות בשוק הנדל"ן בתקופת החגים. הירידה במסים עקיפים נבעה בעיקרה מהחזרי מע"מ נמוכים בספטמבר 2018 עקב החגים.
- בחודשים ינואר-ספטמבר 2019 הסתכמו ההכנסות ב-239.9 מיליארד ש"ח לעומת 234.0 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד (כולל 6.1 מיליארד ש"ח שהתקבלו כאמור בחודש אוקטובר 2018). בשיעורי מס אחידים, עלו ההכנסות ממסים ב‑2%. הכנסות ממסים ישירים עלו ב-3% וההכנסות ממסים עקיפים נשארו כמעט ללא שינוי.
|
שיעור שינוי ריאלי בשיעורי מס אחידים |
|
|
ספטמבר 2019 לעומת ספטמבר 2018 |
ינואר-ספטמבר 2019 לעומת ינואר-ספטמבר 2018 |
סה"כ הכנסות המדינה ממסים |
4.7% |
2.0% |
1. גביית רשות המסים |
4.6% |
2.0% |
א. מסים ישירים |
10.0% |
3.4% |
ב. מסים עקיפים |
0.7%- |
0.3% |
2. אגרות |
12.2% |
2.0% |
- במהלך הרבעון השלישי התקבלו הכנסות ממסים ואגרות בסך 81.8 מיליארד ₪, סטיה של 0.7 מיליארד ₪ לעומת פריסת תחזית הנומרטור האחרונה לשנת 2019, מעט מתחת ל- 1%. עיקר הסטייה במסים עקיפים, ונובעת בחלקה מיבוא חלש יחסית של כלי רכב.
- נתוני המגמה הצביעו על גידול בגביית המסים בשיעור ממוצע של 6% לשנה בשנים 2013‑2017. מתחילת שנת 2018 הגידול המהיר בגבייה התמתן ונרשם מאז גידול בקצב שנתי של 1% בלבד.
2. הכנסות רשות המסים בישראל
- הכנסות רשות המסים בספטמבר 2019 הסתכמו בכ-27.4 מיליארד ש"ח לעומת 26.0 מיליארד ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, עלו ב-5%. המסים הישירים עלו ב‑10% והמסים העקיפים ירדו ב-1% לעומת ספטמבר 2018.
הכנסות ממסים ישירים
- ההכנסות ממסים ישירים הסתכמו בספטמבר 2019 ב-14.3 מיליארד ש"ח לעומת 13.0 מיליארד ש"ח בספטמבר 2018 (כולל 1.4 מיליארד ש"ח שהתקבלו כאמור בחודש אוקטובר 2018). בשיעורים אחידים, גביית המסים הישירים עלתה ב-10%.
- מס הכנסה מעצמאיים ומחברות (ברוטו) - בספטמבר 2019 הסתכמה גבייה בסעיף זה ב‑5.5 מיליארד ש"ח, עליה בשיעורי מס אחידים של 6% לעומת ספטמבר 2018. בחלוקה בין עצמאים לחברות, הגבייה מעצמאים עלתה ב-5% והגבייה מחברות עלתה ב-6%.
- ניכויים (ניכויי מס הכנסה משכירים וניכויים במקור אחרים, כולל משוק ההון) - הגביה מניכויים בספטמבר 2019 הסתכמה ב-8.7 מיליארד ש"ח לעומת 8.0 מיליארד ש"ח בספטמבר 2018, עליה של 8%.
- שוק ההון – בספטמבר 2019 נרשמה גביה נטו בסך של 321 מיליון ש"ח, בדומה לגביה אשתקד.
- מיסוי מקרקעין - ההכנסות נטו ממיסוי מקרקעין הסתכמו בספטמבר 2019 בכ-1.0 מיליארד ש"ח, עליה בשיעור של 46% לעומת ספטמבר 2018. בגביה ממס שבח נטו נרשמה עליה בשיעור של 72% ובגביית מס רכישה נטו נרשמה עליה בשיעור של 29%. כאמור, נתונים אלו מושפעים מההבדל בעיתוי חגי תשרי.
- החזרים – בספטמבר 2019 הסתכמו ההחזרים ממס הכנסה ומניכויים ב-1.0 מיליארד ש"ח, עליה של 8% לעומת ספטמבר 2018. יצוין כי גם מתחילת שנה נרשמה עליה של 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
ההכנסות ממסים עקיפים
- בחודש ספטמבר 2019 הסתכמו ההכנסות ממסים עקיפים בכ-13.1 מיליארד ש"ח בדומה לתקופה מקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים, זוהי ירידה של 1%. כאמור, הירידה נובעת בעיקרה מהחזרי מע"מ נמוכים בספטמבר 2018 עקב החגים.
- מס ערך מוסף – סך ההכנסות נטו ממע"מ בספטמבר 2019 הגיעו ל- 9.5 מיליארד ש"ח לעומת 10.0 מיליארד ש"ח אשתקד (כולל 4.7 מיליארד ש"ח שהתקבלו באוקטובר 2018). בשיעורי מס אחידים, ירדו הכנסות ממע"מ ב-6%, כאמור, עקב החזרי מע"מ נמוכים בספטמבר 2018. בתקופה ינואר-ספטמבר 2019 הכנסות ממע"מ נטו עלו ב-1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
- מס קניה יבוא – ההכנסות ממס קניה יבוא הסתכמו בספטמבר 2019 בכ-1.4 מיליארד ש"ח, עליה של כ- 35% לעומת ספטמבר 2018 בשיעורי מס אחידים. העליה החדה מוסברת ע"י יבוא נמוך בספטמבר 2018, בפרט יבוא כלי רכב נוסעים, עקב מספר ימי עבודה מועט. במצטבר, בתקופה ינואר-ספטמבר 2019, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, נרשמה ירידה של 6% בהכנסות ממס קניה יבוא, בעיקר בשל ירידה ביבוא כלי רכב.
3.הכנסות מאגרות משרדי הממשלה
- מתחילת שנת 2019 הסתכמו ההכנסות מאגרות ב-5.2 מיליארד ש"ח.
נתונים ארעיים על הכנסות המדינה ממסים בחודש ספטמבר 2019
(במיליוני ש"ח ובאחוזים)
|
ספטמבר |
ינואר-ספטמבר |
שיעור שינוי ריאלי (באחוזים) * |
|||
|
2018 |
2019 |
2018 |
2019 |
ספטמבר |
ינואר-ספטמבר |
סה"כ מסים, בהגדרות תקציב |
20,338 |
27,839 |
227,886 |
239,933 |
36.1 |
4.2 |
מסים ישירים, בהגדרות תקציב |
11,608 |
14,335 |
121,818 |
127,369 |
22.8 |
3.5 |
מסים ישירים, בהגדרות רשות המסים |
11,579 |
14,222 |
122,399 |
127,838 |
22.1 |
3.4 |
מס הכנסה וניכויים נטו |
10,592 |
12,925 |
110,602 |
116,451 |
21.3 |
4.2 |
מס הכנסה וניכויים ברוטו |
11,482 |
13,888 |
122,478 |
129,345 |
20.2 |
4.5 |
בניכוי החזרי מס הכנסה והחזרי ניכויים |
890 |
963 |
11,875 |
12,894 |
7.5 |
7.5 |
ניכויים מריבית |
119 |
173 |
1,470 |
1,512 |
44.8 |
1.8 |
ניכויים מניירות ערך |
205 |
153 |
1,797 |
1,277 |
-25.8 |
-29.6 |
בניכוי החזרי ריבית |
2 |
5 |
48 |
59 |
175.2 |
22.0 |
מסי נדל"ן נטו |
665 |
976 |
8,577 |
8,657 |
45.8 |
-0.1 |
התאמה להגדרות התקציב (א |
29 |
113 |
-581 |
-469 |
.. |
.. |
מסים עקיפים, בהגדרות תקציב** |
8,335 |
13,058 |
101,041 |
107,385 |
55.7 |
5.2 |
מסים עקיפים, בהגדרות רשות המסים |
8,194 |
12,948 |
100,892 |
106,991 |
57.1 |
5.0 |
מע"מ נטו, לא כולל מע"מ יבוא בטחוני |
5,318 |
9,525 |
70,670 |
76,817 |
78.0 |
7.6 |
מע"מ יבוא |
3,029 |
3,391 |
35,325 |
36,263 |
11.3 |
1.6 |
מע"מ מקומי |
4,013 |
9,053 |
62,850 |
71,591 |
124.2 |
12.8 |
החזרי מע"מ |
1,724 |
2,919 |
27,505 |
31,037 |
68.3 |
11.7 |
ס"ה מסי יבוא ללא מע"מ |
1,178 |
1,617 |
15,577 |
15,087 |
36.4 |
-4.1 |
מכס |
146 |
221 |
2,108 |
2,251 |
50.5 |
5.7 |
מס קניה יבוא |
1,032 |
1,396 |
13,469 |
12,836 |
34.5 |
-5.7 |
ס"ה מסים מקומיים ללא מע"מ |
1,698 |
1,806 |
14,645 |
15,087 |
5.7 |
2.0 |
מס קניה מקומי |
7 |
20 |
227 |
210 |
184.0 |
-8.4 |
מס דלק |
1,648 |
1,741 |
14,034 |
14,459 |
5.0 |
2.0 |
מס טבק (ב |
43 |
45 |
384 |
418 |
4.0 |
7.8 |
התאמה להגדרות התקציב (א |
141 |
110 |
149 |
394 |
.. |
.. |
אגרות ותשלומי חובה אחרים |
395 |
446 |
5,027 |
5,179 |
12.2 |
2.0 |
*שיעורי שינוי ריאליים לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בהנחה שמדד ספטמבר 2019 עלה ב-0.1% לעומת מדד אוגוסט 2019.
**הכנסות אלו אינן כוללות הכנסות ממע"מ על יבוא ביטחוני.
א) הפרשי עיתוי.
ב) מס קניה על סיגריות מיצור מקומי.
[1] לפי העדכון שהוגש לממשלה בינואר 2019, תחזית הגירעון לשנת 2019 ללא צעדי התכנסות עומדת על 3.6% מהתמ"ג (50.0 מיליארד ₪).
[2] תקציב ההוצאות הנכלל בחישוב הגירעון – סך ההוצאה הינו ללא פירעון קרן על החוב הממשלתי וללא מתן אשראי, והוצאות משרדי הממשלה הן ללא פירעון קרן וריבית וללא מתן אשראי.
[3] לפי העדכון שהוגש לממשלה בינואר 2019, תחזית ההוצאה עלתה בהיקף תקציבי של 3.3 מיליארד ₪ ועומדת על 400.2 מיליארד ₪.
[4] לפי העדכון שהוגש לממשלה בינואר 2019 שיעור הגידול החזוי הינו 6.6% (עדכון נומרטור ינואר למול ביצוע הוצאות משרדים 2018).
[5] בתרשים זה מוצג בכל עמודה שיעור הגידול בביצוע המצטבר מתחילת השנה עד לחודש המופיע בציר העמודה למול התקופה המקבילה אשתקד.
[6] לפי העדכון שהוגש לממשלה בינואר 2019, תחזית ההכנסות ירדה בגובה 6.5 מיליארד ₪ ועומדת על 350.2 מיליארד ₪ לפי הפירוט הבא: הכנסות ממסים בסך 318.4 מיליארד ₪, והכנסות אחרות בסך 31.8 מיליארד ₪.
[7] נתוני התמ"ג - בהתאם לסדרה המעודכנת של הלמ"ס מאוגוסט 2019.
נתוני אומדן ביצוע תקציב לשנת 2018 עודכנו קלות במהלך חודש יוני 2019.
[8] שיעורי השינוי מוצגים בשיעורי מס אחידים, דהיינו בניכוי תיקוני חקיקה, שינוי עיתוי הגבייה, הקדמת יבוא כלי רכב והכנסות חריגות.
[9] שינוי ריאלי מוגדר כשינוי נומינלי בניכוי השינוי במדד המחירים לצרכן.