אקסלנס לקראת החלטת הריבית >> "להערכתנו בנק ישראל ינסה לדחות ככל האפשר את הפחתת הריבית; מעריכים שלא צפוי הסכם בשיחות הסחר שיחלו השבוע"

כהנוביץ' מציין את הגורמים התומכים בהכנת השוק להפחתת הריבית, בהם "מדד אוגוסט, שלימד על המשך התבססות האינפלציה מתחת לגבול היעד התחתון"

 

 
 

אמיר כהנוביץ
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
07/10/2019

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של אקסלנס, מעריך בסקירתו השבועית כי על רקע הודעת הריבית הצפויה היום: "להערכתנו בנק ישראל יחל בקרוב להכין את השוק להפחתת ריבית. פרוטוקול בנק ישראל האחרון לימד שחברי הבנק דנו בצעדי הרחבה נוספים וממתינים ליישומם בהתאם 'להתפתחויות באינפלציה ובכלכלה'".
 
כהנוביץ' מציין את הגורמים התומכים בהכנת השוק להפחתת הריבית, בהם "מדד אוגוסט, שלימד על המשך התבססות האינפלציה מתחת לגבול היעד התחתון; ציפיות האינפלציה שירדו עוד מתחת לגבול היעד התחתון; התחזקות השקל; ההתקררות בקצב יצירת המשרות החדשות בשוק העבודה וחוסר הוודאות הפוליטית". עוד מציין כי "הייצור התעשייתי מישראל מחזיק מעמד, העלייה בשוק המניות ושיעור האבטלה שנותר סביב רמות שפל של 3.7% מאפשרים לבנק ישראל להמתין עוד עם הפחתה. להערכתנו בנק ישראל ינסה לדחות ככל האפשר מבחינתו את הפחתת הריבית, ולצורך כך ינסה להיאחז בשוקי המניות והעבודה היציבים, או לנסות לשחק עם שוק המט"ח, אך ברגע שאחד מהם יתערער, גם אם זמנית, לא תישאר לו ברירה אלא לעבור להפחתת ריבית. לכן מוטב לחכות בסבלנות, לאירוע כזה במח"מ ארוך".
 
כהנוביץ' מתייחס עוד בסקירה לשיחות הסחר בין ארה"ב לסין, שיחלו ביום חמישי, וכותב כי " להערכתנו אין תרחיש סביר שבו ייחתם הסכם סחר. הצדדים ידונו בסוגיות כמו זכויות קניין רוחני וסובסידיות שסין מעניקה למפעלים בבעלות המדינה. משרד הסחר הסיני תיאר את המגעים המקדימים כ'התפתחות חיובית' והנשיא טראמפ אמר שהסכם 'קרוב מכפי שאנשים חושבים'. ובכל זאת אנחנו מתקשים להאמין שסין תסכים לדרישות האמריקאיות, כשאלה לא רק שיזעזעו את מבנה הכלכלה הסיני, בעיתוי גרוע במיוחד עבורה, אלא גם יחלישו את השלטון ועשויים לתאר את סין כאחת שנכנעה לדרישות האמריקאיות. גם מהצד האמריקאי קשה להאמין שהתפשרות תהיה אפשרית, ויתור גדול מדי עשוי להיתפס כ'הכשרת השרץ' או ככזה שמטרתו היחידה היא לשרת את האינטרסים הפוליטיים של טראמפ להגיע לבחירות עם 'הישג', גם אם עלוב. לכן אנו מעריכים שלא יהיה הסכם. במידה ואכן לא ייחתם הסכם ולא תתקבל דחיה בסבב המכסים המתוכנן, ב-15 באוקטובר יעלו מכסים על סחורה סינית בהיקף של 250 מיליארד דולר ב-5% ל-30%. עליה כזאת תייצר ככל הנראה סנטימנט שלילי בשוק".
 
כהנוביץ' מעריך עוד בסקירה כי "הסכם סחר, אם ייחתם, עשוי להיות הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות לשוק המניות, בטווח הבינוני. נתוני התעשייה והסחר בעולם קורסים ורבים נוטים להאשים את 'מלחמת הסחר'. האשמה הזאת יוצרת גם מקור לאופטימיות, לכך שהסכם יוביל לתיקון חד כלפי מעלה בשוקי המניות ובתשואות האג"ח. כך שדווקא אם ייתחם הסכם והנתונים יישארו ללא שינוי משמעותי המשקיעים יישארו בלי מקור התקווה העיקרי שלהם, מה שעלול להכניס אותם לדיכאון ולירידות שערים לרמות נמוכות מאלה שנכנסנו איתן להסכם".
x