השקעה בחברות "אינשורטק" >> האם חברות ביטוח יוכלו להיות יותר ממשקיעות בחברות אינשורטק ?

טיוטה: עמדת ממונה – השקעה בחברות "אינשורטק"

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
27/10/2019

 

רקע

כחלק מפעולות רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן - הרשות) לקידום חדשנות טכנולוגית ודיגיטלית בתחומי הביטוח, רואה הרשות חשיבות רבה בפיתוח ובעידוד היזמות בענף האינשורטק (Insurtech). פיתוח ועידוד יזמות כאמור צפויים להביא ערכים מוספים לשוק הביטוח, להגביר את התחרות בו, לשפר את היצע המוצרים והשירות ללקוח, להגביר את הממשק וההיזון החוזר בשרשרת ההפצה, לחזק את הבקרות והתיעוד ולהביא להתייעלות, כתוצאה מאוטומציה של תהליכים וחדשנות עסקית. כך גם עולה מהוראות סעיף 1ג(א)(4) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981, שקובע כי תפקידיה של רשות, כוללים, בין היתר, גם עידוד חדשנות טכנולוגית ועסקית בפעילותם של הגופים המפוקחים, וזאת בשים לב לתפקידיה האחרים.

 

תקנה 33(א) לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), התשע"ב-2012 (להלן – תקנות כללי השקעה), קובעת כי מבטח לא ישלוט ולא יחזיק יותר מ-20 אחוזים מסוג מסוים של אמצעי שליטה למעט בתאגידים המפורטים בתקנה האמורה. בפסקה
(6) לתקנה האמורה נקבע כי תאגיד כאמור יכול שיהיה תאגיד מסוג אחר שעיסוקו העיקרי קשור בפעילותו השוטפת של המבטח. כמו כן, תקנה 33(ב) לתקנות כללי השקעה קובעת כי השקעה בתאגיד המנוי בפסקאות (5) ו-(6) לתקנה 33(א) לתקנות טעונה אישור מראש של הממונה.

 

ביום 6 במאי 2019 פרסמה הרשות נייר היוועצות בנושא "הקלות להשקעות במיזמי אינשורטק" (להלן – נייר ההיוועצות) שמטרתו עידוד חברות ביטוח להשקיע ביוזמות בתחום האינשורטק. בהמשך לפרסום נייר ההיוועצות, ולפניות שהתקבלו ברשות בעניין השקעה של חברות ביטוח בתאגידים המבצעים השקעות במיזמי אינשורטק, מוצגת להלן עמדת הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון (להלן - הממונה) לעניין קווים מנחים למתן אישור לפי תקנה 33(ב) לתקנות כללי השקעה עבור השקעה ושליטה בתאגידים כאמור, או להחזקה באמצעי שליטה בתאגידים כאמור בשיעור העולה על 20 אחוזים[1].

 

אישור לפי תקנה 33(ב)

לצורך מתן אישור בידי הממונה לפי תקנה 33(ב) לתקנות כללי השקעה, לשליטה של מבטח או לאחזקתו בשיעור של יותר מ-20 אחוזים, בתאגיד שמטרתו ביצוע השקעות במיזמי אינשורטק (להלן – תאגיד אינשורטק), על הבקשה לעמוד לכל הפחות בתנאים הבאים:

  1. ההשקעה בתאגיד אינשורטק תבוצע מכספי הנוסטרו של המבטח בלבד.
  2. סך גובה ההשקעה הכולל של המבטח בתאגיד אינשורטק לא יעלה על הנמוך מבין אלה:
    1. 100 מיליון ₪;
    2. 1% מסך נכסיו של המבטח.
  3. תאגיד האינשורטק ישקיע בפעילות טכנולוגית או דיגיטלית אשר משיקה באופן ישיר לתחומי הפעילות של המבטח, ואשר עולה בקנה אחד עם האסטרטגיה שלו, לרבות בעניין:
    1. פוטנציאל השיפור הטכנולוגי שיופק עקב השימוש במוצר או בשירות שבפיתוח;
    2. התמודדות עם סיכונים הגלומים בתשתית הטכנולוגית;
    3. אוטומציה של תהליכים;
    4. חדשנות עסקית ופיתוח מוצרים.
  4. התנאים המתוארים בסעיפים 1 עד 3 לעיל יחולו באופן מתמשך לאורך תקופת ההחזקה של המבטח בתאגיד האינשורטק.
  5. המבטח יעביר למחלקת מידע ודיווח ברשות דיווח שנתי, לא יאוחר מיום 30 ביוני לשנה העוקבת, בו תפורט רשימת האחזקות של המבטח בתאגידי האינשורטק ושיעורן, אופי הפעילות של החברות המוחזקות והשווי המשוערך של כל אחת מהן ליום 31 בדצמבר.

 


[1] כמובן שכל אישור יינתן באופן פרטני בהתאם לנסיבות ספציפיות, ויכללו בו תנאים פרטניים ככל שיימצא לנכון.


x