איילון >> הפד יפחית ריבית וינסה להימנע מתנודתיות בשווקים כנגזרת של הפסקה זמנית בהפחתות הריבית

ארה"ב: זרם של דוחות כספיים והפחתת ריבית לפנינו

 

 
 

יניב פגוט
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
28/10/2019

 
ארה"ב: זרם של דוחות כספיים והפחתת ריבית לפנינו 
  • ביום רביעי השבוע יפחית הבנק המרכזי של ארה"ב את ריבית הבסיס לרמה של 1.5%- 1.75%. אנו מעריכים כי תהא זו הפחתת הריבית האחרונה לשנה זו וכך גם מתמחרים החוזים על ריבית הבסיס בארה"ב לחודשים אוקטובר 19 ודצמבר 19 אשר מגלמים הסתברות של 93.5% להפחתת ריבית ב- 30/10/19 והסתברות של 22% בלבד להפחתת ריבית נוספת בהחלטת הריבית המתוזמנת ל- 11/12/19. אם מביטים אל מעבר לאופק בכל האמור בתוואי הריבית הנגזר מחוזי הריבית לחודש נובמבר 20 אזי חוזים אלו מגלמים הפחתת ריבית אחת בלבד בהסתברות של כ- 61.8%. 
  • היה ותוואי הריבית הנגזר מן החוזים על הריבית מייצג את תוואי הריבית במשק האמריקני בפועל אזי התחמושת המוניטרית עליה נשענים השווקים הפיננסים צפויה לאזול בקרוב דווקא בשנת בחירות. נראה כי נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב ינסה לשדר למשקיעים כי מחזור הפחתת הריבית הנוכחית אותו הגדיר כהתאמות של אמצע מחזור עסקים הושלם וכי בבנק המרכזי ייטלו פסק זמן על מנת להעריך את תוואי הפעילות הכלכלי בחודשים הקרובים בשאיפה שחתימה על הסכם סחר מכווץ בין ארה"ב לסין וההשפעה המצרפית של הפחתת הריבית בארה"ב יתנו אותותיהם בהתייצבות הצמיחה הכלכלית. הניסיון מהחלטות הריבית האחרונות של הבנק המרכזי בארה"ב מלמד כי אמירות ניציות יחסית של הפד אשר אינן מבטיחות הקלות מוניטריות מתרגמות מיידית לירידות שערים בשוק המניות ולהבהרות של הפד ביחס לאופק המוניטרי בהמשך. יתכן כי העובדה שבשוק מצפים לחתימה על הסכם סחר מצומצם בחודש הבא תאפשר לשווקים לחמוק מאמירות מוניטריות ניציות יחסית. 
  • עוצמת הדולר בעולם בחודשים האחרונים מייצרת אף היא לחץ על הפד להתאים ככל שניתן את התנאים המוניטריים בארה"ב לתנאים המוניטריים מחוץ לארה"ב ולא לנהל מערכת מוניטרית מנותקת שתביא לשחיקה קשה ברווחי הייצואניות האמרקיניות. בהעדר הסכם סחר בין ארה"ב לסין אזי האופציה לחידוש ההרחבה הכמותית בארה"ב תהפוך בשבועות הקרובים לקרובה מתמיד.
  • הסכם הסחר המקוצץ המוגדר כהסכם שלב א' היה ואכן ייחתם בסופו של יום צפוי לייצר את הרגיעה הנדרשת בשווקים הפיננסים בטווח הקצר ואולם סימני ההאטה הכלכליים בארה"ב ומחוצה לה נערמים כמו שלג בואך חורף עולמי ולפיכך אין די בהסכם סחר מינימאלי אשר אינו מבטל מכסים הדדים בכדי להאיץ את קצב הצמיחה העולמי. בנתונים אלו ארה"ב ומדינות אירופה וסין יהיו חייבות לבחון בכובד ראש תמיכות פיסקאליות לצד המדיניות המוניטריות על מנת לתמוך בצמיחה המקומית ולא לגלוש להאטה חריפה אף יותר מזו הגלומה כבר כיום בתחזיות הכלכליות של גופי המחקר הגלובליים.
  • ביום שישי הקרוב יפורסמו נתוני התעסוקה לחודש אוקטובר 2019 ועל פי התחזיות צפויה האבטלה בארה"ב להיוותר ברמת שפל של 3.6%  המשקף טיפוס קל של 0.1% ביחס לנתוני חודש ספטמבר האחרון ואולם המשק האמריקני צפוי להוסיף כ- 73 אלפי משרות בסקטור הלא חקלאי בלבד. השכר במשק האמריקני צפוי לשמר קצב עלייה שנתי נאה של כ- 2.9%  ולטפס בחודש הקרוב ב- 0.3%. מבט על בכל האמור בנתוני התעסוקה במשק האמריקני לחודש ספטמבר 19 מלמד כי שוק העבודה בארה"ב איתן ורחוק מלשקף משק הגולש למיתון מידי. נציין כי הרכב המשרות ותוספת המשרות במשק זה הוא ההסבר המרכזי לחוסר העקביות לכאורה בין נתוני התעסוקה הטובים לנתוני מאקרו חלשים אחרים ובראשם נתון מדד מנהלי הרכש של סקטור ייצור החלש. עיקר המשרות ותוספת המשרות בארה"ב הם משרות של ענף השירותים אשר למרות האטה בו שמשתקפת מנתון מדד מנהלי הרכש של סקטור השירותים לחודש ספטמבר 19 הוא עדיין מצוי בתוואי מתמשך של התרחבות. כל זמן שהצרכן האמריקני חי בתחושה שמקום העבודה שלו מובטח, שכרו מטפס בקצב נאה והבורסה המקומית משייטת ברמות שיא אזי הצריכה הפרטית תוסיף לשמש משענת גב חזקה מפני מיתון.  
  • בשבועות ובחודשים הקרובים נקרא יותר ויותר על השיקולים הפוליטיים העומדים בבסיס ההחלטות של נשיא ארה"ב העומד בפתחה של שנת בחירות. להערכתנו, טראמפ אשר מנופף בצמיחה הכלכלית המשופרת בארה"ב ובראלי בשוק המניות כהישגיו המרכזיים בקדנציה הראשונה יעשה כל מאמץ על מנת לשמר הישגים אלו בואך בחירות 2020. מי שמקבל הנחת עבודה זו צריך להניח כי הלחץ על הפד להפחית ריבית באופן סדיר ייגבר וכי ייגברו הספוקלציות ביחס לתמריצים פיסקאלים חדשים בארה"ב  למרות הגירעון התקציבי העמוק והמעמיק.  היה וטראמפ ישיק חבילת תמריצים חדשה בדמות השקעה בתשתיות יהיה בכך דלק להישגיו של הנשיא למרות הסיכונים הפיסקאליים הכבירים הכרוכים בכך. אנו מעריכים כי מגעי הסחר ינוהלו על פי צרכיו הפוליטיים של הנשיא שילחץ על דוושות הגז והבלמים בהתאם לצרכיו הפוליטיים מתוך הנחה כי הסינים ימשיכו לנקוט בעמדה של מגיבים ולא יוזמים פעיליות סחר התקפיות. היה וטראמפ ימצא עצמו מדרדר בסקרים הפוליטיים בשנת 2020 הוא יאמץ גישה פשרנית יותר אל מול הסינים ויחתור לעסקת סחר מקוצצת ערב הבחירות לנשיאות. 
  • מדד ה- S&P 500 טיפס  בשבוע החולף ב-1.2% ואילו מתחילת החודש טיפס מדד זה ב- 1.54%, מתחילת שנת 2019 עלה מדד  ה- S&P 500 ב-  20.57%. בשבוע הקרוב תדווחנה 156 חברות הנכללות במדד את תוצאותיהן הכספיות לרבעון 3 2019 ומתוכן  6 חברות דאו 30 במה שיהווה שבוע שיא בעונת הדוחות הנוכחית.  השילוב של ירידה במתיחות הסחר בין סין לארה"ב עם צפי להפחתת ריבית בארה"ב ותמיכות מוניטריות מוגברות מחוץ לארה"ב תומכים בשוק המניות למרות עונת דוחות פושרת שלישית ברצף מתחילת שנת 2019. כלל הסקטורים במדד רשמו עליות שערים מתחילת שנת 2019.  אנו רואים באפיק המנייתי את המרכיב האטרקטיבי ביותר בתיק ההשקעות הסחיר למרות שברור לנו כי בתפריט העתידי ישנן עוד לא מעט רגעים של תנודתיות מוגברת מחשש למיתון עולמי. 
  • עונת הדוחות  הכספיים לסיכום תוצאות הרבעון השלישי של שנת 2019 בעיצומה זאת כאשר 40% מן החברות הנכללות במדד ה-  S&P 500   כבר פרסמו את תוצאותיהן הכספיות הרבעוניות.  תחזית האנליסטים העדכנית מעריכה כי רווחי הפירמות במדד ה- S&P 500  יתכווצו ברבעון השלישי של השנה ב- 3.7% בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2018 בעוד ההכנסות צפויות לצמוח ב- 2.8% ביחס לתקופה המקבילה. היה והתחזית האמורה  תתממש יהיה זה הרבעון השלישי ברצף בו מציגות החברות ירידה ברווחים ביחס לתקופה המקבילה.  ברבעון הרביעי של שנת 2019 צפויים רווחי הפירמות לשוב ולצמוח ב- 0.7% וההכנסות צפויות לצמוח ב- 3%. בסיכום שנת 2019 צפויים רווחי הפירמות לצמוח ב- 0.6% ביחס לשנת 2018 ואילו הכנסות הפירמות צפויים לצמוח ב-  4% ביחס לאשתקד. להבנתנו, תחזיות צמיחה אלו עדיין מוטות מעלה ואינן משקפות בצורה טובה את נזקי האסקלציה במלחמת הסחר. התסריט המרכזי לפיו אנו מתנהלים בהקשר זה הוא כי רווחי הפירמות במדד לא יצמחו השנה ביחס לאשתקד ואולי אף יתכווצו קלות ואולם גם בנתונים אלו אנו סבורים כי שוק המניות ושוק המניות האמריקני בכלל זה הוא אופציית ההשקעות הסחירה האטרקטיבית ביותר בהינתן סביבת התשואות הנמוכה בשוק אגרות החוב ומרווחי הסיכון הנמוכים.  
  • בכל האמור בתחזית הרווח וההכנסות לשנת 2020 זו מעריכה כעת כי רווחי הפירמות יצמחו בשנה הבאה ב- 9.9% ואילו ההכנסות צפויות לצמוח ב- 5.3% ביחס לתחזיות לשנת 2019. להבנתנו הסיטואציה הכלכלית הגלובלית תביא לכך כי אנו נחזה בחודשים הקרובים בהנמכת תחזיות סדרתית אשר תפחית את תחזית הצמיחה ברווחים לשנת 2020 באופן ניכר ואולם רגיעה במלחמת הסחר לצד הקלות מוניטריות בארה"ב ומחוצה לה ירסנו את האכזבה היחסית מסביבת הצמיחה הממותנת ברווחים העתידיים. 
  • מכפיל הרווח העתידי לפיו נסחר מדד ה- S&P 500 עומד על 17, מדובר במכפיל שהתרחב מתחילת השנה בכ- 1.6 נקודות בשל הירידה ברווחיות בפועל ביחס לרווחיות החזויה לצד העלייה החדה בשוק המניות ואולם בהינתן הקריסה בתשואות החוב הריבוני והעובדה שתשואת הדיבידנד "לבדה" עולה על תשואת אגרות החוב הארוכה אזי אנו סבורים כי שוק המניות בארה"ב הוא השקעה ראויה. 
 
ישראל: הטון היוני של בנק ישראל תומך בשוק אגרות החוב למרות עליית התשואות מסויימת מעבר לים
  • מחלקת המחקר של בנק ישראל מעריכה כי הצמיחה הכלכלית בישראל בשנת 2019 תעמוד על 3.1% בדומה לתחזית הקודמת של הבנק המרכזי ואולם במקביל הפחיתה מחלקת המחקר של הבנק המרכזי באופן חד יחסי את תחזית הצמיחה הכלכלית בישראל לשנת 2020 וזו עומדת כעת על 3% ביחס לתחזית קודמת לצמיחה של 3.5% בשנה הבאה. התובנה שלנו- בבנק ישראל מתמקדים באיומים מכיוונה של הכלכלה הגלובלית על צמיחת הכלכלה המקומית ומתעלמים התעלמות מוחלטת בסכנות חידוש עליית מחירי הנדל"ן הנגזרת מן המדיניות המוניטרית הנוכחית וזו המסתמנת. 
  • מחלקת מחקר של בנק ישראל הפחיתה את תחזית האינפלציה לשנת 2019 ב- 0.1% לרמה של 0.6% ואילו תחזית האינפלציה לשנת 2020 הופחתה באופן חד יחסית של0.4% לרמה של1.2% בלבד ביחס לתחזית קודמת של הבנק שעמדה על 1.6%. הערכה שלנו- הבנק המרכזי מיישר קו עם ציפיות האינפלציה הממוצעות בשוק ההון לאחר שבמשך תקופה ארוכה החזיק בתחזיות אינפלציה גבוהות יותר. 
  • המעורבות של בנק ישראל בשוק מטבע הזר נמוכה והוא מכריז על פאסיביות כל זמן שהשקל נסחר בחלון לא מוגדר ביחס למטבעות הסחר המרכזיים ובהינתן שהתיסוף בשקל אינו תוצאה של תנועות הון ספוקלטיביות. המרכיב הגדל של ייצוא שירותים בעוגת הייצוא על חשבון מרכיב  ייצוא סחורות בעוגה מקטין את הפגיעות של הייצוא לתיסוף החד השנה  ואולם האטה בכלכלה העולמית כפועל יוצא מהסלמת מלחמת הסחר צפויה לפגוע בייצוא ולחייב את הבנק המרכזי להגביר מעורבות בשוק המט"ח. עמדתנו הייתה ונותרה כי השקל צפוי להוסיף ולהתחזק אל מול מטבעות הסחר. בשנה הקרובה צפויים פערי המטבעות בין ארה"ב לישראל לקטון בהתמדה וזה לצד גורמים תומכי תיסוף נוספים יתמכו בשקל חזק ומתחזק. 
  • הוועדה המוניטרית מעריכה שלאור סביבת האינפלציה בישראל, המדיניות המוניטרית של הבנקים המרכזיים העיקריים, ההתמתנות בכלכלה העולמית, והמשך הייסוף, יהיה צורך להותיר את הריבית ברמתה למשך זמן ממושך או להפחיתה על מנת לתמוך בתהליך שבסופו האינפלציה תתייצב בסביבת מרכז תחום היעד, ושהמשק ימשיך לצמוח בקצב נאה. יתרה מזאת, במידת הצורך, הוועדה תנקוט בצעדים נוספים כדי להרחיב עוד יותר את המדיניות המוניטרית.  התובנות שלנו- בנק ישראל נוקט בשפה היונית ביותר מאז כניסתו של הנגיד ירון לתפקידו ומאותת למשקיעים כי ההסתברות להקלות מוניטריות בשנה הקרובה גבוהות מהסתברות לסטטוס קוו מוניטרי. בנתונים אלו חזרה לריבית בסיס של 0.1% בשנה הקרובה הפכה לתרחיש המרכזי. ההסתברות לריבית שלילית בישראל עדיין אינה גבוהה והיא נגזרת של התפתחויות מאקרו שליליות בעולם ובישראל אשר יאלצו את בנק ישראל להגדיל את ההימור הכרוך בריבית שלילית. 
  • חוסר היציבות הפוליטית אשר מקבל ביטוי במבוי סתום הקואליציוני, אינו גורע שינה מעיני המשקיעים. המשקיעים מניחים כי כל ממשלה עתידית תהא מחוייבת לאחריות פיסקאלית מחודשת וערכים של כלכלה חופשית בחירות שלישיות ברצף צפויות להתקבל באכזבה זמנית של המשקיעים ואולם להערכתנו אלו יחזרו להתמקד בנתוני המאקרו הגלובליים והמקומיים ככלי המרכזי לקבלת החלטות השקעה ולהתעלם מהפוליטיקה המקומית המבאישה. מנגד גיבוש ממשלת אחדות בישראל עשוי לתמוך באפיקי הסיכון המקומיים. 
  • לשיטתנו מחירי שכר הדירה במשק יוסיפו בזחילה מעלה בקצב שנתי של 2%- 3% ולתמוך בסביבת אינפלציה בקרבת היעד הממשלתי. בהינתן בעיה קשה בצד ההיצע הדיור להשכרה, צמיחת אוכלוסייה בקצב שנתי של כ- 2% בשנה, משק בתעסוקה מלאה וירידת תשואות החוב בשווקים הפיננסים הכתובת על הקיר בשוק השכירות היא להמשך עליית מחירים
  • אנו נפגשים באופן שוטף עם גורמים בענף הקימעונאות המקומית ולמדים על מגמת עליית מחירים מתונה אשר להבנתנו תמשך שכן רווחיות הרשתות הקמעונאיות מתונה והעלויות של הרשתות צומחות בעוד הזירה התחרותית מתונה מבעבר. עליית מחירי המזון בקצב שנתי של 1.5%- 2.5% היא עוגן אינפלציוני נוסף. 
  • איננו עוצמים את עינינו נוכח המשך ירידת מחירי התקשורת, השפעות הסחר האלקטרוני על המחירים במשק ירידת מחירי החופשות מעבר לים, עוצמת השקל, ירידת מחירי ההלבשה וההנעלה ועוד ואולם מנגד אנו סבורים כי בשנה הקרובה נחזה בביטול הפטור ממע"מ על קניות ברשת לרכישות מתחת ל- 75 דולרים, נחזה בעליית מחירי חשמל, ארנונה ומים וכן נחווה  העלאת מיסים עקיפים. שקלול  הווקטורים המשפיעים על המחירים במשק מביא אותנו להערכה לפי האינפלציה בישראל צפויה להיוותר חיובית ולעמוד על 1% לפחות בשנה הקרובה. 
  • אנו שומרים על המלצתנו לחשיפה מאוזנת בין האפיק השקלי הצמוד לאפיק השקלי הלא צמוד מתוך הערכה כי ציפיות האינפלציה הגלומות בעקומי התשואות לאורך כל העקום הינן מתונות. אנו קרבים לתקופת הסתיו והחורף המאופיינת במדדי מחירים נמוכים ואף שליליים ויתכן שהדבר יביא להטיית כספים לאפיק השקלי אשר תביא להתכווצות ציפיות האינפלציה ותייצר הזדמנות הגדלה באפיק זה בואך 2020. 
  • ירידת התשואות החדה בשווקי האג"ח הממשלתיים של ארה"ב ואירופה הם הרוח הגבית האולטימטיבית התומכת בתמחור החוב הישראלי הריבוני והקונצרני. בעולם בו תשואות החוב הממשלתי במדינות המפותחות צונחות ובנקים מרכזיים בולטים מאותתים על הקלות מוניטריות מעבר לפינה אזי המשקיעים מוכנים להסתפק במעט גם בהשקעה בחוב ישראלי הנשען על תנאים כלכליים אשר אינם הולמים סביבת ריבית אפסית. למרות האמור לעיל להבנתנו יש להקפיד על אחזקת מח"מ קצר בתיק אגרות חוב של 3 שנים.
  • הצפי להכללת החוב הממשלתי השקלי במדדי FSTE ומעל כל אלו אמירות מתונות יחסית ביחס לתוואי הריבית העתידי אשר נשמעו מכיוונו של בנק ישראל. 
  • מדד ת"א 125 טיפס מתחילת חודש אוקטובר 19 ב- 3% (נכון לכתיבת שורות אלו) ואילו מתחילת שנת 2019  הוסיף מדד מניות זה 18.39%. מדד ת"א 90 מציג עלייה של 3.71% מתחילת חודש אוקטובר 19 (נכון לכתיבת שורות אלו) ואילו מתחילת השנה מציג מדד מניות זה עלייה בשיעור מצטבר של 33.62%. מדד ה- SME 60 עלה מתחילת החודש הנוכחי ב- 1.43% (נכון לכתיבת שורות אלו) והוא מציג עלייה קלה של 6.47% בלבד מתחילת שנת 2019 והוא מלמד על כך שהשקעה במדד המניות בעלות שווי שוק נמוך יחסית לא השתלמה בשנת 2019 כמו במרבית השנים האחרונות. החשיפה המומלצת שלנו לשוק המניות עומדת על  90%. לתפישתנו יש להחזיק 60% מתיק המניות בחשיפה למניות בבורסה תל אביב, זאת כאשר בזירה המקומית ראוי להתמקד בבחירת מניות פרטנית תוך ניצול המימוש הנוכחי לטיוב וחיזוק פוזיציות ואילו בכל האמור בהשקעות בשוק המניות מעבר לים יש להתמקד בהשקעה במדדי מדינות ומדדי סקטורים. מניות בנקים, מניות תשתיות אנרגיה ומניות IT מקומי עומדות בראש סדר ההקצאה הסקטוריאלי שלנו בישראל. אנו רואים בהשקעה בשוק המניות את אפיק ההשקעות המועדף בחלק הסחיר של התיק בכל האמור בשקלול משוואת הסיכוי – סיכון. 
 
 
 
אירופה: החששות לבריקזיט קשה ירדו ושווקי המניות עולים למרות האטה ברורה בצמיחה. 
  • שוק המניות האירופאי סיכם שבוע מסחר בעליות שערים נאות על רקע צפי להסכם סחר חדש גם עם מכווץ בהיקפו בין ארה"ב לסין, צפי להפחתת ריבית בארה"ב וירידה בחששות מפני בריקזיט קשה באירופה.  מדד היורוסטוקס 600 NTR טיפס בסיכום שבועי ב- 1.59% והוא מציג עלייה של 1.33% מתחילת החודש ואילו מתחילת שנת 2019 מציג מדד מניות זה עלייה חדה של 21.1%. 
  • המטבע האירופאי התחזק אל מול הדולר מתחילת חודש אוקטובר ב- 1.26% לרמה של  1.108 דולר לאירו ואילו מתחילת השנה נחלש המטבע האירופאי אל מקבילו מארה"ב והשיל  מערכו 3.6% במצטבר וזאת לאור הצפי לתמריצים חדשים של הבנק המרכזי האירופאי והטון היוני העולה ממנו אשר מיתנו את ההיפוך המוניטרי בארה"ב. קרב התמריצים המחודש בין הנגידים בארה"ב ובאירופה יכריע את אופק המטבעות האמורים בעתיד הנראה לעין. 
  • רווחי הפירמות במדד צפויים להתכווץ ברבעון 3 2019 בשיעור של 5.3% (בנטרול הירידה ברווחי חברות האנרגיה מדובר בצפי לירידה מתונה יותר של 1.3%). הירידה ברווחים ברבעון השלישי של שנת 2019 היא המשך ישיר לירידה ברווחים של 2.1% ו- 2% ברבעון הראשון והשני של שנת 2019. על פי התחזיות שנראות אופטימיות יתר על המידה אזי ברבעון 4 2019 צפויים רווחי הפירמות לצמוח בקצב של 8.9% בהשוואה  לתקופה המקבילה בשנת 2018. תוואי הצמיחה העתידי ברווחי הפירמות במדד יורוסטוקס 600 דומה לזה החזוי ברווחי הפירמות בארה"ב ברבעונים הקרובים. על פי תוואי זה הצמיחה ברווחי הפירמות במדדים אלו צפויה להתפוגג בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2019 ולהתחדש בסיומו של שנת 2019. הירידה הצפויה בצמיחת רווחי הפירמות באירופה כמו גם בארה"ב מהווה אתגר גדול עבור המשקיעים בשוק המניות באירופה ומחוצה לה ואולם תמחור מדדי המניות  באירופה מבטא מידה רבה  של סקפטיות ביחס לביצועי הפירמות בעתיד הנראה לעין. 
  • מכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI   אירופה עומד על  13.4 ואילו  מכפילי הרווח העתידיים של מדד ה- MSCI של גרמניה, צרפת, איטליה וספרד עומדים על 13.2, 14.2, 11.2 ו- 11.6 בהתאמה. מדובר בתמחור נח הן ביחס לשווקים המפותחים והן ביחס לשווקים המתפתחים ובוודאי ביחס להשקעה בנכסים חסרי סיכון בגוש האירו ואולם לאור מארג הסיכונים יוצא הדופן הניצב בפני כלכלת אירופה בעתיד הקרוב, אנו מוותרים על חשיפה ישירה כלשהיא להשקעות באירופה בעת הנוכחי. 
  • הדד ליין ביחס להפרדות של אנגליה מן האיחוד האירופאי מתקרב בצעדי ענק זאת כאשר ב- 31/10/19 אמורה אנגליה להפסיק ולהוות חלק מן האיחוד האירופאי צפוי להידחות שוב למועד בלתי ידוע ברבעון הראשון לשנת 2020. המחלוקת המרכזית בסוגיית הגבול בין אירלנד לצפון אירלנד טרם נפתרה וקשה לראות כיצד תיפתר לשביעות רצון הצדדים הפוליטיים המרכיבים את הפרלמנט הבריטי ולפיכך התרחיש המרכזי הוא דחיית הדד ליין להפרדות פעם נוספת  במטרה לגבש פשרה בסוגייה רגישה זו המשלבת בעיות פוליטיות, כלכליות וביטחוניות ונראית בלתי פתירה. 
  • ב- 1/11/19 צפויה כריסטין לאגרד להכנס לתפקידה כנגידת הבנק המרכזי של אירופה במקומו של האחד והמיוחד הנגיד היוצא דראגי. בשלהי הקדנציה כיוון דראגי את ממשלות אירופה לתמוך בפעילות הכלכלית בגוש האירו באמצעות הרחבות פיסקאליות מתוך תובנה כי אין די במדיניות המוניטרית בכדי לעודד צמיחה ואינפלציה בטווח היעד. תקציבי המדינות באירופה לא מבטאות את רוח הנגיד היוצא ואלו שומרים על הידוק פיסקאלי יחסי. בנתונים אלו המשימה של לאגרד לשכנע את מנהיגי המדינות להשיק תמריצים פיסקאלים לצד תמריצים מוניטרים היא משימה מרכזית. 
 
 
 
שווקים מתעוררים:  עדיין מפגרים 
  • מדד המניות של השווקים המתעוררים טיפס בשבוע שחלף כ- 1.15%, מדד מניות זה טיפס ב- 3.48% מתחילת חודש אוקטובר 19, מתחילת שנת 2019 עלה מדד מניות זה ב- 7.27%  בלבד לאחר  שצנח אשתקד בשיעור של 16.64%. מדד השווקים המתעוררים  מפגר באופן מהותי ביחס למדד השווקים המפותחים מתחילת שנת 2019 שכן מקבילו הוסיף בפרק זמן זה 17.99% ואולם השונות בביצועי השווקים המתעוררים גבוהה ממקבילתה בשווקים המפותחים. 
  • הבנק המרכזי של סין הפחית בסוף השבוע הראשון של ספטמבר את יחס הרזרבות של הבנקים המקומיים ב-  0.5% לרמה של 13.5%, במקביל הופחת יחס הרזרבות למספר בנקים מסחריים מקומיים ב- 1%. הפחתה זו אשר הינה השביעית מאז תחילת שנת 2018 נכנסה לתוקף ב-16/9/19 במטרה לעודד פעילות כלכלית ולהגדיל נזילות. יחס הרזרבות הנוכחי הוא הנמוך ביותר שנקבע על ידי הבנק המרכזי הסיני מאז שנת 2007 ומטרתו להגדיל נזילות לעסקים קטנים ובינוניים ובעיקר לסקטור הייצור הסיני הסובל מהקשחת מדיניות הסחר של ארה"ב. יש לציין כי בתחום הנדל"ן דווקא חלה לאחרונה הקשחה במדיניות האשראי מחשש להתנפחות נוספת של בועת הנכסים כך שהפחתת יחס הרזרבות הנוכחית היא צעד מוניטרי מדוד יחסית אשר יזרים נזילות של כ- 126 מיליארד דולר לכלכלת סין מבלי לייצר פיחות מואץ נוסף ביואן. בהינתן האופק הכלכלי של סין הצפוי להציג האטה ניכרת בקצב הצמיחה ולאתגר את יעד הצמיחה הממשלתי צפויים תמריצים ממשלתיים נוספים בחודשים הקרובים. 
  • השינוי הצפוי במדיניות הריבית של הפד בחודשים הקרובים מביא את הבנקים המרכזיים בשווקים המתעוררים להפחית ריבית גם כן ולהתאים את הריבית המקומית לתנאים המוניטריים הגלובליים המתהווים מחשש להתחזקות המטבעות המקומיים. 
  • לאור ירידות השערים של מדד השווקים המתעוררים אשתקד והתיקון המתון מעלה מתחילת השנה הנוכחית ובהינתן תחזית הצמיחה ברווחים קדימה עומד מכפיל הרווח העתידי של המדד על 12  (נכון ל- 25/10/19). מכפיל הרווח העתידי הברזילאי הוא 12.3, מכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI סין הוא 11.2, מכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI הודו הוא 17.8. מכפיל הרווח של MSCI קוריאה הוא 11.2  ומכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI  טאיוואן הוא 15.7. מכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI אינדונזיה הוא 14.7. 
 
x