העודף בתנועות ההון (נטו) הנכנסות למשק צפוי להישמר גם ב-2019, התפתחות אשר תומכת בעוצמתו של השקל

ביקוש לעובדים במשק מצוי במגמת ירידה מתחילת 2019

 

 
 

יניב בר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/11/2019

סקר החברות של בנק ישראל לרביע השלישי של 2019: התרחבות בפעילות ענפי הבינוי והשירותים, ומנגד, הרעה בפעילות ענפי המסחר והתעשייה
 
ברביע השלישי של 2019 הפעילות העסקית במשק המקומי המשיכה להתרחב בקצב דומה לזה של הרביע השני, אשר הינו נמוך מהממוצע בשנים האחרונות (2016-2018). כך על-פי סקר החברות של בנק ישראל, שמביא בחשבון דיווחים איכותיים ולא כמותיים של חברות מענפים נבחרים בסקטור העסקי.
 
בחינה של מאזני הנטו, שהם אחוז החברות שדווחו על עלייה בפעילות פחות אחוז החברות שדווחו על ירידה, מצביעים על שונות בין ענפי המשק השונים. בענפי הבינוי והשירותים נרשמה התרחבות בפעילות, כאשר מנגד, בענפי המסחר והתעשייה מאזני הנטו היו שליליים.
 
לאחר שהיה תנודתי במשך תקופה ארוכה, מאזן הנטו של ענף הבינוי מצוי זה שלושה רביעים רצופים בסביבה חיובית ובמגמת עלייה, כתוצאה משיפור במרבית מדדי הפעילות. שיפור זה, שמשקף עלייה במידת האופטימיות של החברות הפועלות בענף, תואם את ההתאוששות בהיקף מכירת הדירות בחודשים האחרונים, הן במסגרת מכרזי התכנית "מחיר למשתכן" והן במסגרת עסקאות בשוק החופשי (כלל השוק ללא "מחיר למשתכן"), אם כי, במידה מועטה. באשר לפעילות ברביע הבא, הצפי הוא להמשך מגמת העלייה בהיקפי הפעילות. עם זאת, החברות מדווחות על החמרה מסוימת במגבלת המחסור בעובדים מקצועיים. כמו כן, מהסקר עולה שיפור באופטימיות בענפי השירותים אשר צפוי להימשך גם ברביע הבא.
 
מנגד, מאזן הנטו של ענפי המסחר ירד לסביבת שפל, זאת כתוצאה מחולשה במרבית מדדי הפעילות, לרבות היקף המכירות ומספר העובדים. ייתכן שההרעה במידת האופטימיות בענף זה הינה, בין היתר, תוצאה של עליית הסיכונים בתחום זה בעת האחרונה על רקע הצורך בהתאמת הפעילות של חברות רבות לתחרות המתגברת מכיוון המסחר המקוון, זאת בדגש על ענפי האופנה. הציפיות הן להמשך הרעה מסוימת בפעילות גם ברביע הבא. תמונה דומה מתקבלת גם מבחינה של מאזני ענף התעשייה, אשר מצביעים על חולשה בפעילות וצפי להמשך הרעה גם ברביע הבא. במבט כולל, נתוני סקר החברות של בנק ישראל מצביעים על המשך התרחבות מתונה בפעילות העסקית ברביע השלישי, זאת בהובלת ענפי השירותים והבינוי, אך מנגד ענפי התעשייה והמסחר בולטים לשלילה.
 
ביקוש לעובדים במשק מצוי במגמת ירידה מתחילת 2019 
 
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) מלמדים כי מספר המשרות הפנויות בחודש ספטמבר 2019 ירד לרמה של כ-96.3 אלף משרות (נתונים מנוכי עונתיות) כששיעור המשרות הפנויות ירד לרמה של כ-3.4%, זאת בהמשך למגמת הירידה בחודשים האחרונים. 
 
הנתון לחודש ספטמבר משקף ירידה של כ-1.8% לעומת החודש הקודם וירידה חדה יותר של כ-6.8% בהשוואה לספטמבר 2018. בנוסף, נציין כי התוספת (השנתית) למספר המשרות הפנויות מצויה בסביבה שלילית מתחילת השנה ברציפות, זאת במקביל לירידה המתמשכת בשיעור המשרות הפנויות במשק, שרשם ירידה מצטברת של כ-0.5 נקודת אחוז בשנתיים האחרונות.
נתונים אלה, מלמדים על ירידה בביקוש לעובדים במשק, התפתחות אשר עשויה ללמד על האטה מסוימת בקצב התרחבות הפעילות הכלכלית בחודשים האחרונים. בנוסף, נציין כי ירידה זו, אשר הייתה רוחבית בכל אזורי הארץ השונים, עלולה להיתרגם בהמשך לירידת הביקושים המקומיים במשק, וכתוצאה גם לצמצום הצריכה מצד משקי הבית, זאת במידה שתימשך ותבוא לידי ביטוי גם בנתוני התעסוקה המבוססים על סקרי כוח האדם של הלמ"ס.
 
ירידת המשרות הפנויות בלטה בעיקר בענפי המסחר והבינוי. זאת, על אף ההתאוששות הניכרת בהיקף מכירת הדירות בחודשים האחרונים לצד השיפור בפעילות הענף כפי שעולה מסקר החברות של בנק ישראל (ראה/י הרחבה בפסקה הקודמת). עם זאת, החולשה היחסית בהתחלות הבנייה ברביעים האחרונים עשויה לספק הסבר חלקי לירידה. באשר לענף המסחר, נתונים אלה הינם עקביים עם סקר החברות של בנק ישראל בו מאזן הנטו של ענף המסחר מצוי בשפל רב-שנתי, ככל הנראה על רקע האתגרים הרבים בענף זה בעת הנוכחית. לסיכום, נתוני המשרות הפנויות מצביעים על ירידה בביקוש לעובדים במשק בעת הנוכחית, התפתחות אשר עשויה ללמד על התמתנות מסוימת בקצב התרחבות הפעילות הכלכלית, דבר אשר עשוי לבוא לידי ביטוי בנתוני החשבונאות הלאומית לרביע השלישי של השנה.
 
העודף בתנועות ההון (נטו) הנכנסות למשק צפוי להישמר גם ב-2019, התפתחות אשר תומכת בעוצמתו של השקל
 
נתוני בנק ישראל מלמדים כי בחודשים ינואר-אוגוסט 2019 היקף ההשקעות הישירות במשק על ידי זרים (FDI) הסתכם בכ-9.7 מיליארד דולר . לאור זאת, הערכתנו להיקף ההשקעות הישירות הנכנסות למשק בשנת 2019 כולה, שמבוססת על הנתון שהוצג, נאמדת בכ-14.5 מיליארד דולר. הערכה זו לגבי 2019 משקפת ירידה מסוימת בהיקף ה-FDI הנכנס בהשוואה לשנים 2017-2018, אשר היו שנות שיא הודות לעסקאות מכירה של חברות ישראליות לחו"ל. אולם, מדובר בהיקף השקעות גבוה ביחס לשנים 2005-2016. במבט כולל, שנת 2019 צפויה להסתכם בעודף של השקעות ישירות נכנסות נטו (תנועות נכנסות פחות יוצאות), אך מעט נמוך יותר בהשוואה לשנתיים הקודמות.
 
מצד ההשקעות הפיננסיות הנכנסות נטו (תנועות נכנסות פחות יוצאות), נראה כי המגמה שמאפיינת את השנים האחרונות, של יציאת השקעות נטו, צפויה להימשך גם במהלך 2019, אך בעוצמה מתונה יותר לעומת 2018. כפי שאפשר לראות בתרשים המצורף, היקף ההשקעות הפיננסיות של ישראלים בחו"ל (תנועות יוצאות) צפוי להישאר ברמה דומה לזו של שנה שעברה, בעוד היקף ההשקעות הנכנסות של תושבי חוץ יהיה כפי הנראה פחות שלילי, התפתחות המשקפת עלייה מסוימת בהשקעות אלה, בדגש על החודשים יולי-אוגוסט בהם היקף ההשקעות הפיננסיות של זרים בישראל הסתכם בכ-2.5 מיליארד דולר.
במבט קדימה, על-פי נתוני תנועות ההון לשמונת החודשים הראשונים של השנה (ינואר-אוגוסט), העודף בתנועות ההון הנכנסות לישראל נטו (ישירות ופיננסיות) צפוי להישמר גם במהלך 2019, אך צפוי להיות מתון יותר לעומת 2017-2018. לאור האמור, ובשילוב עם הערכותינו להמשך עודף של כ-3% תוצר בחשבון השוטף של מאזן התשלומים בשנים הקרובות, ואף עלייה הדרגתית בו, כמו גם צמצום פער הריבית בין ארה"ב לישראל, חוסנו של השקל צפוי להישמר גם בחודשים הבאים. התפתחות זו, צפויה להמשיך להכביד על פעילות היצוא של ישראל, בדגש על ענפי יצוא הסחורות שאינם עתירי טכנולוגיה, וכן תומכת בהמשך סביבה מתונה של אינפלציה וריבית.
 
x