IBI בית השקעות סקירה כלכלית >> ה-FED מפחית את הריבית ומאותת על פסק זמן

דרך של פאוול להרגיע את השווקים, למרות המסר הלכאורה "ניצי" של בלימת הפחתות הריבית לעומת הערכות השוק להפחתות נוספות בשנה הקרובה, הייתה הבהרה כי תוואי הריבית אינו סימטרי

 

 
 

רפי גוזלן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/11/2019

ה-FED מפחית את הריבית ומאותת על פסק זמן 
הבנק המרכזי האמריקאי הפחית אמש כצפוי את הריבית ב-25 נ"ב לטווח של 1.5%-1.75%. זוהי ההפחתה השלישית ברציפות שנרשמה, כך שבמצטבר הופחתה הריבית ב-75 נ"ב מאז יולי. היקף ההפחתה המצטברת תואם את הערכה שהשמיע פאוול לאורך החודשים האחרונים בדבר התאמה של אמצע מחזור (של הריבית), ותואם את ההערכות "היוניות" יותר שנרשמו (ב-DOTS) בהחלטת הריבית בספטמבר בדבר הפחתה ל-1.5%-1.75% ויציבות ב-2020-2021. בהתאם לזאת, המסר העיקרי של פאוול וה-FED בהודעה הנילווית ובמסיבת העיתונאים היה שהריבית נמצאת במקום מתאים ביחס לתמונת המצב הכללית. בכך אותת פאוול על פסק זמן בהמתנה להתפתחויות ולנתוני המאקרו, כלומר ללא שינוי משמעותי בתמונת המצב הריבית תישאר ללא שינוי. 
 
הערכת המצב הכלכלית לא שונתה בהודעה, תוך התייחסות לעוצמת שוק העבודה והצריכה הפרטית לעומת החולשה בהשקעות ובסחר. אין ספק שהשיפור האחרון שנרשם במצב הגיאו-פוליטי עשה את שלו (בעיקר עם רגיעה במלחמת הסחר ובמידה מסוימת גם בתמיכת הסיכוי הנמוך ליציאה ללא הסכם של בריטניה מהאיחוד), כאשר נושא זה ימשיך להוות גורם מפתח בהחלטות המוניטאריות בהמשך. שכן, לאורך השנה האחרונה שימש נושא הסחר את טראמפ, בין היתר, ככלי ללחץ על ה-FED  להפחתת הריבית. לאחרונה נרשמה רגיעה יחסית עם ציפיות להסכם חלקי בין ארה"ב לסין, אך כאמור ניסיון השנה האחרונה לימד כי ההישגים בתחום זה שברירים למדיי. 
 
הדרך של פאוול להרגיע את השווקים, למרות המסר הלכאורה "ניצי" של בלימת הפחתות הריבית לעומת הערכות השוק להפחתות נוספות בשנה הקרובה, היה הבהרה כי תוואי הריבית אינו סימטרי כלומר נוטה בבירור כלפי מטה. האופטימיות סביב נושא הסחר, והמסרים הנילווים של ה-FED הובילו את השוק לאחרונה להנמכה מסויימת של הציפיות להפחתת הריבית לשנה הקרובה. התמחור הנוכחי עומד על ציפייה להפחתה  אחת עד אמצע 2020 והסתברות חלקית להפחתה נוספת עד סוף 2020. אנו מעריכים כי ההתמתנות ההדרגתית בפעילות הגלובלית והשבריריות של שיחות הסחר מייצרים סיכוי גבוה יותר להמשך הפחתות ריבית, למרות פסק הזמן עליו אותת פאוול. 
 
x