איילון בית השקעות >> חדשות טובות מכיוונים מגוונים תומכים בשווקים

הכלכלן הראשי יניב פגוט: ברבעון הרביעי של שנת 2019 צפויים רווחי הפירמות לשוב ולצמוח ב- 0.7% וההכנסות צפויות לצמוח ב- 3%

 

 
 

יניב פגוט
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/11/2019

ארה"ב: חדשות טובות מכיוונים מגוונים תומכים בשווקים
 
  • הצדדים למשא ומתן בין ארה"ב לסין בסוגיית גיבוש הסכם סחר מוסיפים לשדר אופטימיות ביחס להתקדמות לקראת חתימה על הסכם סחר שלב א'. ביום שישי האחרון היו אלו נציגי הסחר של ארה"ב אשר פרסמו הודעה לפיה הושגה התקדמות במגוון נושאים וכי הצדדים פועלים לפתרון מחלוקות נוספות. נציין כי נשיא ארה"ב ונשיא סין היו אמורים לחתום על הסכם מקוצץ בפסגת ראשי המדינות לשיתוף פעולה כלכלי של אסיה פסיפיק אשר אמורה הייתה להיערך ב- 16-17 לנובמבר בצ'ילה ואולם נוכח מהומות במדינה זו בוטלה ומכאן שבעת כתיבת שורות אלו לא ברור מתי תחתם עסקת הסחר והיכן היא תחתם ובשווקים ממתינים לעדכונים בסוגיה זו. על פי הנשיא טראמפ העסקה המדוברת תכסה כ- 60% מסוגיות סחר שבמחלוקת ואולם אמירה זו רק מלמדת אותנו על העמימות ביחס לפרטי ההסכם החדש. על פי הערכות ההסכם החדש יכלול הגדלת רכישות תוצרת חקלאית בארה"ב על ידי הסינים, התחייבות הסינים לשיפור ההגנה על קניין רוחני של חברות אמריקניות הפועלות בסין והתחייבות להימנע ממניפולציות מטבעיות להחלשת המטבע הסיני. חתימה על הסכם שלב א' היא המפתח לשימור המגמה החיובית בשווקי ההון בשבועות הבאים. 
  • שיעור האבטלה במשק האמריקני טיפס קלות בחודש אוקטובר 19 לרמה של 3.6% מרמה של 3.5% בחודש קודם זאת כאשר שיעור האבטלה בארה"ב עדיין מפלרטט עם שפל של 50 שנה. מספר המובטלים במשק האמריקני נותר על כ- 5.9 מיליון אשר מתוכם כ- 1.2 מיליון מובטלים מוגדרים כמובטלי טווח ארוך קרי כאלה אשר לא עובדים ומחפשים עבודה מעל ל- 27 שבועות ברצף. בנוסף כ- 4.4 מיליון אמריקנים עובדים במשרה חלקית שלא מבחירה והיו חפצים במשרה מלאה. 
  • המשק האמריקני הוסיף בחודש אוקטובר 2019 כ- 128 אלף משרות חדשות בסקטור הלא חקלאי הרבה מעבר לתחזית תוספת המשרות הממוצעת לחודש זה אשר עמדה על תוספת של 75 אלפי משרות חודשיות. הנתון החודשי החזק הוא למרות שביתת עובדי GM אשר גרעה משוק העבודה כ- 42 אלף משרות וכן למרות הקיטון החודשי בהיקף של 17 אלף משרות במשרות במגזר הממשלתי כפועל יוצא מסיום העסקתם של 20 אלפי עובדים זמניים שגויסו לסקרי אוכלוסייה וסיימו משימתם. העובדים השובתים בתעשיית הרכב ישובו למעגל העבודה ויתמכו בנתוני התעסוקה הבאים. 
  • אם לא די בנתון החזק יחסית משוק העבודה לחודש אוקטובר 19 אזי נתוני התעסוקה לחודשים אוגוסט וספטמבר 19  עודכנו אף הם מעלה והציגו בפועל תוספת מצטברת של 95 אלף משרות מעל לדיווח שדווח בחודש ספטמבר 19. 
  • השכר הממוצע במשק האמריקני עלה בחודש אוקטובר ב- 6 סנט לשעה ועומד על 28.18 דולרים לשעה בממוצע. השכר הממוצע מציג עלייה מצרפית של 83 סנט לשעה בשנה החולפת קרי קצב גידול של 3% במהלך 12 החודשים החולפים.  מדובר בקצב גידול ריאלי בשכר של למעלה מ- 1% במשך חודשים ארוכים התומך בצמיחת הצריכה הפרטית ומסביר את הצמיחה הנאה יחסית בארה"ב למרות האתגרים מזירת הסחר עם סין והאתגרים הנובעים מקצב הצמיחה הגלובלי הדועך. קצב צמיחה שכזה בשכר הממוצע בארה"ב הוא קצב צמיחה אידיאלי בעיני הפד שכן מחד הוא תומך בצמיחה ומאידך אינו מייצר לחצים אינפלציוניים הדורשת שמרנות מוניטרית. 
  • הפד הפחית ביום רביעי האחרון את ריבית הבסיס בארה"ב לרמה שחל 1.5%- 1.75% בפעם השלישית השנה ובמקביל אותת באמצעות השמטת המשפט האומר כי "הפד יפעל כנדרש לתמוך בצמיחה" שנוסף בחודש יוני האחרון ערב הפחתת הריבית בחודש יולי 19 כי הוא צפוי ליטול פסק זמן בהקלות המוניטריות היה ותנאי הבסיס במשק האמריקני לא ישתנו בחדות בעתיד הקרוב. הנגיד פאואל ובכירי פד נוספים התבטאו כי כלכלת ארה"ב חזקה ומובלת על ידי צריכה פרטית צומחת זאת כאשר האיומים הנשקפים עליה מגיעים מיחסי הסחר בין ארה"ב לסין והשלכות שליליות פוטנציאליות של בריקזיט קשה. צמד חברי הבנק המרכזי מתוך עשרת החברים המצביעים התנגדו להחלטה להפחית את הריבית וסברו כי יש להותיר את הריבית ללא שינוי. מחלוקת פנימית זו בתוך הבנק המרכזי מאתגרת עוד יותר את אלו החפצים להוסיף ולהפחית את ריבית הבסיס ברבעונים הבאים.  רק הדרדרות מהותית בנתוני המאקרו והתפתחויות שליליות בזירה הכלכלית הגלובלית יניעו את הפד לחדש את הפחתת הריבית בפגישתו המזומנת ל- 11/12/19. מנגד סביבת האינפלציה המתונה תאפשר לפד להימנע מהעלאת ריבית בעתיד הנראה לעין לאחר שבהלת אינפלציה הניעה 4 העלאות ריבית אשתקד.  
  • החוזים על ריבית הבסיס בארה"ב חוזים הסתברות זניחה של 12% להפחתת ריבית בפגישת הפד ב- 11/12/19.  חוזים אלו מגלמים הסתברות של 62.5% להפחתת ריבית אחת בלבד במהלך שנת 2020. 
  • כל זמן שהצרכן האמריקני חי בתחושה שמקום העבודה שלו מובטח, שכרו מטפס בקצב נאה והבורסה המקומית משייטת ברמות שיא אזי הצריכה הפרטית תוסיף לשמש משענת גב חזקה מפני מיתון.  אנו מניחים כי חוסר הוודאות הכלכלי העולמי יקבל ביטוי בחודשים הקרובים בירידה בקצב תוספת המשרות במשק האמריקני ואולם הערכות למבצעי המכירות הקמעונאיות בסוף השנה יכולים לדחות את ההשפעות החזויות לרבעון הראשון של שנת 2020. חולשה בשוק העבודה של ארה"ב תהווה מנוע לגל הפחתות ריבית מחודש בארה"ב. 
  • מדד ה- S&P 500 טיפס  בשבוע החולף ב-1.47% על רקע אופטימיות ביחס למגעי הסחר, נתוני מאקרו משופרים ותוצאות כספיות של הפירמות העולות על התחזיות המוקדמות המונמכות. מתחילת החודש הנוכחי טיפס מדד זה ב- 0.97% ואילו מתחילת שנת 2019 עלה מדד  ה- S&P 500 ב-  22.34%. עתיד הראלי הנוכחי כרוך בעבותות בגיבוש הסכם סחר חדש בין ארה"ב לסין. 
  • כ- 71% מן החברות הנכללות במדד ה- S&P 500 דיווחו עד כה את תוצאותיהן הכספיות לסיכום הרבעון השלישי לשנת 2019 ועל פי סיכום ביניים של התוצאות מציגות החברות במדד צמיחה שלילית של 2.7% בשורת הרווחים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד בעוד הכנסות החברות דווקא מציגים צמיחה של 3.1% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. ברבעון השלישי של השנה ניכרת שונות רבה בצמיחת הרווחים הסקטוריאלית זאת כאשר 5 סקטורים בהובלת סקטור הבריאות וה- UTILITIES מציגים צמיחה ברווחיים ביחס לתקופה המקבילה ואילו 6 סקטורים ובראשם סקטור האנרגיה, החומרים והטכנולוגיה מציגים ירידה ברווח הרבעוני ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 
  • היה והתחזית האמורה  תתממש יהיה זה הרבעון השלישי ברצף בו מציגות החברות ירידה ברווחים ביחס לתקופה המקבילה.  ברבעון הרביעי של שנת 2019 צפויים רווחי הפירמות לשוב ולצמוח ב- 0.7% וההכנסות צפויות לצמוח ב- 3%. בסיכום שנת 2019 צפויים רווחי הפירמות לצמוח ב- 0.6% ביחס לשנת 2018 ואילו הכנסות הפירמות צפויים לצמוח ב-  4% ביחס לאשתקד. להבנתנו, תחזיות צמיחה אלו עדיין מוטות מעלה ואינן משקפות בצורה טובה את נזקי האסקלציה במלחמת הסחר. התסריט המרכזי לפיו אנו מתנהלים בהקשר זה הוא כי רווחי הפירמות במדד לא יצמחו השנה ביחס לאשתקד ואולי אף יתכווצו קלות ואולם גם בנתונים אלו אנו סבורים כי שוק המניות ושוק המניות האמריקני בכלל זה הוא אופציית ההשקעות הסחירה האטרקטיבית ביותר בהינתן סביבת התשואות הנמוכה בשוק אגרות החוב ומרווחי הסיכון הנמוכים.  
 
אירופה: שוב דחייה בבריקזיט. בשווקים נושמים לרווחה. 
  • האיחוד האירופאי דחה את הדד ליין ביחס להפרדות של אנגליה מן האיחוד האירופאי ל- 31/1/2020 קרי בשלושה חודשים נוספים, מדובר בדחייה שלישית של מועד הפרישה. במקביל נכשל מאמץ פרלמנטרי של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון להקדים את הבחירות ל- 12/12/19 על מנת לפתור את המבוי הסתום ביחס לבריקזיט בפרלמנט האנגלי. למרות הכישלון של ג'ונסון להקדים בחירות אזי סביר להניח כי פניה של אנגליה לבחירות מוקדמות בסופו של יום שכן הבחירות באנגליה מתוזמנות רק ל- 2022 ועמדתו של ג'ונסון בדבר "בריקזיט או נמות" לצד הרכב הפרלמנט מחייבת את הכרעת העם הבריטי בהקדם. בנתונים אלו כבר בימים הבאים יבוצעו ניסיונות להקדים את הבחירות באנגליה כאשר נראה כי קיים רוב פוליטי לבחירות והמחלוקת היא בעיקר על תזמון הבחירות. הסוגייה המרכזית בסוגיית הגבול בין אירלנד לצפון אירלנד טרם נפתרה וקשה לראות כיצד תיפתר לשביעות רצון הצדדים הפוליטיים המרכיבים את הפרלמנט הבריטי. מדובר בסוגייה רגישה זו המשלבת בעיות פוליטיות, כלכליות וביטחוניות ונראית קשה מאוד לפתרון אשר ירצה את כולם. 
  • שוק המניות האירופאי סיכם שבוע מסחר בעליות שערים נאות על רקע צפי להסכם סחר חדש גם עם מכווץ בהיקפו בין ארה"ב לסין, הפחתת ריבית בארה"ב וירידה בחששות מפני בריקזיט קשה באירופה עקב הארכת הדד ליין לאנגליה מכיוון האיחוד האירופאי.  מדד היורוסטוקס 600 NTR טיפס בסיכום שבועי ב- 0.39% והוא מציג עלייה של 0.68% מתחילת החודש ואילו מתחילת שנת 2019 מציג מדד מניות זה עלייה חדה של 21.58%. 
  • המטבע האירופאי התחזק אל מול הדולר מתחילת חודש נובמבר 19  ב- 0.35% לרמה של  1.1166 דולר לאירו בהמשך ישיר לתיסוף של 1.93% בחודש אוקטובר 19 על רקע הפחתת הריבית בארה"ב. יחד עם זאת מתחילת השנה נחלש המטבע האירופאי אל מקבילו מארה"ב והשיל  מערכו 2.17% במצטבר.  הצפי לתמריצים חדשים של הבנק המרכזי האירופאי והטון היוני העולה ממנו מיתנו את ההיפוך בתוואי המוניטרי בארה"ב. קרב התמריצים המחודש בין הנגידים בארה"ב ובאירופה יכריע את אופק המטבעות האמורים בעתיד הנראה לעין. 
  • רווחי הפירמות במדד היורוסטוקס 600 NTR צפויים להתכווץ בחדות ברבעון 3 2019 בשיעור של 8.4% (בנטרול הירידה ברווחי חברות האנרגיה מדובר בצפי לירידה מתונה יותר של 4.7%), מדובר בתוצאות הנמוכות ב- 1.9% בממוצע מתחזית האנליסטים בניגוד למצב בארה"ב בו החברות מכות את תחזיות האנליסטים. הכנסות החברות במדד צפויות להציג קיפאון ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 
  • מתוך 11 הסקטורים במדד צפויים להציג צמיחה ברווחיות בהובלת סקטור ה- UTILITIS במדד מניות זה. הירידה ברווחים ברבעון השלישי של שנת 2019 היא המשך ישיר לירידה ברווחים של 2.1% ו- 2% ברבעון הראשון והשני של שנת 2019. 
  • על פי התחזיות שנראות אופטימיות יתר על המידה אזי ברבעון 4 2019 צפויים רווחי הפירמות לצמוח בקצב של 7.4% בהשוואה  לתקופה המקבילה בשנת 2018. תוואי הצמיחה העתידי ברווחי הפירמות במדד יורוסטוקס 600 דומה לזה החזוי ברווחי הפירמות בארה"ב ברבעונים הקרובים. על פי תוואי זה הצמיחה ברווחי הפירמות במדדים אלו צפויה להתפוגג בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2019 ולהתחדש בסיומו של שנת 2019. 
  • הירידה הצפויה בצמיחת רווחי הפירמות באירופה כמו גם בארה"ב מהווה אתגר גדול עבור המשקיעים בשוק המניות באירופה ומחוצה לה ואולם תמחור מדדי המניות  באירופה מבטא מידה רבה  של סקפטיות ביחס לביצועי הפירמות בעתיד הנראה לעין. 
  • בשבוע הקרוב תדווחנה 69 חברות הנכללות במדד יורוסטוקס 600 וכך תתקבל תמונה מעמיקה יותר על מגמות ברווחיות החברות המובילות באירופה. 
  • מכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI   אירופה עומד על  13.5 ואילו  מכפילי הרווח העתידיים של מדד ה- MSCI של גרמניה, צרפת, איטליה וספרד עומדים על 13.4, 14.1, 11.3 ו- 11.7 בהתאמה. מדובר בתמחור נח הן ביחס לשווקים המפותחים והן ביחס לשווקים המתפתחים ובוודאי ביחס להשקעה בנכסים חסרי סיכון בגוש האירו ואולם לאור מארג הסיכונים יוצא הדופן הניצב בפני כלכלת אירופה בעתיד הקרוב, אנו מוותרים על חשיפה ישירה כלשהיא להשקעות באירופה בעת הנוכחי. 
  • החל ב- 1/11/19 לגוש האירו יש נגידה חדשה הלו היא כריסטין לאגרד אשר החליפה את הנגיד האחד והמיוחד  מריו דראגי והיא צפויה להמשיך בדרכו של קודמה. הבנק המרכזי של אירופה הכריז בחודש ספטמבר 19 על הפחתת הריבית על פיקדונות בגוש האירו בעשירית האחוז והיא עומדת ברמה שלילית של 0.5%-.  בבנק המרכזי של אירופה צופים כי הריבית בגוש האירו תיוותר ברמתה הנוכחית או רמה נמוכה ממנה עד שסביבת האינפלציה בגוש תתכנס ליעד האינפלציה של 2% או בסמוך לו. להערכת הבנק התכנסות שכזו תיקח מספר שנים ולפיכך הריביות הנוכחיות בגוש האירו הם למעשה ריביות שליליות לטווח בינוני ארוך כפי שמשתקף מעקומי התשואה הריבוניים באירופה. בשלהי הקדנציה כיוון דראגי את ממשלות אירופה לתמוך בפעילות הכלכלית בגוש האירו באמצעות הרחבות פיסקאליות מתוך תובנה כי אין די במדיניות המוניטרית בכדי לעודד צמיחה ואינפלציה בטווח היעד. תקציבי המדינות באירופה לא מבטאות את רוח הנגיד היוצא ואלו שומרים על הידוק פיסקאלי יחסי. בנתונים אלו המשימה של לאגרד לשכנע את מנהיגי המדינות להשיק תמריצים פיסקאלים לצד תמריצים מוניטרים היא משימה מרכזית. 
 
ישראל: החשש מבחירות ומהדרדרות ביטחונית לא פוגמים בסנטימנט החיובי בשווקים
 
  • חוסר היציבות הפוליטית אשר מקבל ביטוי במבוי סתום הקואליציוני ומקרב אותנו למערכת בחירות שלישית ברצף לצד העלייה במתיחות הביטחונית, אינם מדירים שינה מעיני המשקיעים המתמקדים בחדשות הכלכליות מן העולם ואלו מגדילים בהתמדה חשיפה לנכסי סיכון בהינתן תשואה שוטפת מינמאלית באפיק הממשלתי. המשקיעים מניחים כי כל ממשלה עתידית תהא מחוייבת לאחריות פיסקאלית מחודשת וערכים של כלכלה חופשית בחירות שלישיות ברצף צפויות להתקבל באכזבה זמנית של המשקיעים ואולם להערכתנו אלו יחזרו להתמקד בנתוני המאקרו הגלובליים והמקומיים ככלי המרכזי לקבלת החלטות השקעה ולהתעלם מהפוליטיקה המקומית המבאישה. מנגד גיבוש ממשלת אחדות בישראל עשוי לתמוך באפיקי הסיכון המקומיים. בכל האמור במציאות הביטחונית המתקדרת הרי בשוק ההון שולטת ההערכה כי הוא שהיה זה שיהיה ולפיכך אין לנהל את תיק ההשקעות תחת הנחות אפוקליפטיות. 
  • להערכתנו, האינפלציה במשק  הישראל תסתכם בשנה הקרובה בכ- 1.1% קרי בסמיכות לרף התחתון של יעד האינפלציה הממשלתי. לשיטתנו מחירי שכר הדירה במשק יוסיפו בזחילה מעלה בקצב שנתי של 2%- 3% ולהוות את מחולל האינפלציה המרכזי במשק. בהינתן בעיה קשה בצד ההיצע הדיור להשכרה, צמיחת אוכלוסייה בקצב שנתי של כ- 2% בשנה, משק בתעסוקה מלאה וירידת תשואות החוב בשווקים הפיננסים הכתובת על הקיר בשוק השכירות היא להמשך עליית מחירים. 
  • אנו שומרים על המלצתנו לחשיפה מאוזנת בין האפיק השקלי הצמוד לאפיק השקלי הלא צמוד מתוך הערכה כי ציפיות האינפלציה הגלומות בעקומי התשואות לאורך כל העקום הינן מתונות. אנו קרבים לתקופת הסתיו והחורף המאופיינת במדדי מחירים נמוכים ואף שליליים ויתכן שהדבר יביא להטיית כספים לאפיק השקלי אשר תביא להתכווצות ציפיות האינפלציה ותייצר הזדמנות הגדלה באפיק זה בואך 2020. 
  • פרוטקול החלטת הריבית של בנק ישראל מיום ה- 7/10/19 מלמד על פיצול ניכר בתפישה המוניטרית המתקיימת כיום בוועדה המוניטרית. בעוד צמד חברים בוועדה רצו כבר בהחלטה  האחרונה להפחית את הריבית לרמה של  0.1% אזי אחד החברים סבר דווקא כי הריבית הנוכחית נמוכה מידי ביחס לתנאי המשק.  
  • להערכתנו, בבנק ישראל צפויים להוריד את הריבית פעם אחת לכל היותר בשנה הקרובה ולהמנע ככל שניתן בקביעת ריבית שלילית במשק כל זמן שמיתון כלכלי בעולם ובישראל אינו תרחיש מרכזי והתיסוף בשקל יתנהל בעצלתיים. להבנתנו, מרווח התמרון של הבנק המרכזי הישראלי בזירה המוניטרית נמוך ביחס לאזורים כלכליים ברי השוואה בשל העובדה שלמרות מדדי המחירים הנמוכים מין התחזית בחודשיים האחרונים אזי האינפלציה במשק הישראלי אינה אפסית ובוודאי אינה שלילית ולפיכך הטון היוני של הבנק המרכזי הוא טון על תנאי אשר ייגזר מסביבת האינפלציה העתידית וציפיות האינפלציה במשק. כל עלייה בסביבת האינפלציה במשק המקומי תגביר את הפגיעות של מחזיקי אגרות החוב הארוכות ותגנוז בין לילה את הציפיות לריבית בנק ישראל שלילית בישראל ולהרחבה כמותית כחול לבן. 
  • ירידת התשואות החדה בשווקי האג"ח הממשלתיים של ארה"ב ואירופה הם הרוח הגבית האולטימטיבית התומכת בתמחור החוב הישראלי הריבוני והקונצרני. בעולם בו תשואות החוב הממשלתי במדינות המפותחות צונחות ובנקים מרכזיים בולטים מאותתים על הקלות מוניטריות מעבר לפינה אזי המשקיעים מוכנים להסתפק במעט גם בהשקעה בחוב ישראלי הנשען על תנאים כלכליים אשר אינם הולמים סביבת ריבית אפסית. למרות האמור לעיל להבנתנו יש להקפיד על אחזקת מח"מ קצר בתיק אגרות חוב של 3 שנים.
  • מדד ת"א 125 טיפס במהלך חודש אוקטובר 19 ב- 2.96% ואילו מתחילת שנת 2019  הוסיף מדד מניות זה 18.38%. מדד ת"א 90 מציג עלייה של 4.16% במהלך חודש אוקטובר 19 ואילו מתחילת השנה מציג מדד מניות זה עלייה בשיעור מצטבר של 34.3%. מדד ה- SME 60 עלה בחודש החולף ב- 0.83% (נכון לכתיבת שורות אלו) והוא מציג עלייה קלה של 6% בלבד מתחילת שנת 2019 והוא מלמד על כך שהשקעה במדד המניות בעלות שווי שוק נמוך יחסית לא השתלמה בשנת 2019 כמו במרבית השנים האחרונות. 
  • בסיכום חודש אוקטובר 19 בשוק המניות הישראלי בלטו לחיוב סקטור תשתיות האנרגיה, סקטור הבנקים וסקטור נדל"ן אשר הציגו עליות שערים חודשיות של 6.48%, 4.37% ו- 4.44% בהתאמה. מדובר בסקטורים אשר הינם סקטורים מועדפים על ידנו למשקל יתר גם בעתיד הנראה לעין. 
  • החשיפה המומלצת שלנו לשוק המניות עומדת על  90%. לתפישתנו יש להחזיק 60% מתיק המניות בחשיפה למניות בבורסה תל אביב, זאת כאשר בזירה המקומית ראוי להתמקד בבחירת מניות פרטנית תוך ניצול המימוש הנוכחי לטיוב וחיזוק פוזיציות ואילו בכל האמור בהשקעות בשוק המניות מעבר לים יש להתמקד בהשקעה במדדי מדינות ומדדי סקטורים. מניות בנקים, מניות תשתיות אנרגיה ומניות IT מקומי עומדות בראש סדר ההקצאה הסקטוריאלי שלנו בישראל. אנו רואים בהשקעה בשוק המניות את אפיק ההשקעות המועדף בחלק הסחיר של התיק בכל האמור בשקלול משוואת הסיכוי – סיכון. 

שווקים מתעוררים: הפיגור בביצועים אל מול מדדי השווקים המפותחים נמשך 

 
  • מדד המניות של השווקים המתעוררים טיפס בשבוע שחלף כ- 1.29%, מדד מניות זה טיפס ב- 0.69% מתחילת חודש נובמבר 19, מתחילת שנת 2019 עלה מדד מניות זה ב- 8.65% בלבד לאחר שצנח אשתקד בשיעור של 16.64%. מדד השווקים המתעוררים  מפגר באופן מהותי ביחס למדד השווקים המפותחים מתחילת שנת 2019 שכן מקבילו הוסיף בפרק זמן זה 19.54% ואולם השונות בביצועי השווקים המתעוררים גבוהה ממקבילתה בשווקים המפותחים. 
  • לאור ירידות השערים של מדד השווקים המתעוררים אשתקד והתיקון המתון מעלה מתחילת השנה הנוכחית ובהינתן תחזית הצמיחה ברווחים קדימה עומד מכפיל הרווח העתידי של המדד על 12.1  (נכון ל- 30/10/19). מכפיל הרווח העתידי הברזילאי הוא 12.4, מכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI סין הוא 11.1, מכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI הודו הוא 18.1. מכפיל הרווח של MSCI קוריאה הוא 11.4  ומכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI  טאיוואן הוא 15.7. מכפיל הרווח העתידי של מדד MSCI אינדונזיה הוא 15.1. 
  • מדד המניות הסיני של שנחאי סיכם את השבוע החולף בעלייה שבועית של 0.11%, מדד מניות זה עלה ב- 0.99% מתחילת חודש נובמבר  19. מדד מניות זה עלה מתחילת השנה  בשיעור חד של 18.62% למרות הצפי להאטה כלכלית מהירה יותר ביחס לחזוי בתחילת השנה הנוכחית ועל רקע ציפייה גוברת לשיפור ביחסי הסחר בין ארה"ב לסין אשר יקבל ביטוי בחתימה על הסכם סחר מצומצם בקרוב. המטבע הסיני חתם את השבוע ברמה של 7.0432 יואן לדולר רמה הגבוהה ב- 2.31% מרמתו בתחילת השנה ואולם ככל שהאופטימיות ביחס לאפשרות לחתימה על הסכם סחר חדש גוברת מתקרב שער החליפין בזחילה מטה אל מתחת לרף הפסיכולוגי של 7 יואן לדולר. להבנתנו, אנו צפויים לנתונים כלכליים פושרים מכיוונה של כלכלת סין בשבועות הקרובים ואולם באותה נשימה אומר כי אינני סבור כי פנינו לנחיתה קשה בקצב הצמיחה הכלכלית בסין בשנת 2019 אלא להמשך האטה בקצב הצמיחה בסין לרמה שנתית של כ- 5.8%- 6.1%. הנחת צמיחה זו מבוססת בעיקרה על תחזיות צמיחה של גופי המחקר המרכזיים בעולם בשילוב הנחה שלנו כי הפגיעה בכלכלת סין כפועל יוצא מצעדי המיסוי של ארה"ב צפויה להיות גבוהה מן החזוי וכי לצעדי המנע הסיניים שצפויים להגיע בעתיד הקרוב בדמות תמריצים מוניטריים ופיסקאליים ייקח זמן לפצות על הפגיעה בצמיחה. יתר על כך היה ויתקבלו אינדיקציות נוספות להתקררות הכלכלה הסינית אזי להבנתי נחזה בתמריצים ממשלתיים מהותיים על מנת לתמוך בכלכלה הסינית. 

 

 

x