רקע
סעיף 104א לחוק השקעות משותפות בנאמנות, התשנ"ד – 1994 (להלן – "החוק") קובע תנאים ולוחות זמנים, בהתקיימם על מנהל קרן לפרק קרן שהשווי הנקי של נכסיה נמוך ממחצית השווי המזערי הקבוע לפי סעיף 46(ד) לחוק (להלן - "קרן קטנה") או למזגה עם קרן אחרת.
עוד קובע סעיף זה דחייה לעניין תחולתו, באופן שהוא יחול על קרן בחלוף שנה מיום שיחידותיה הוצעו לציבור לראשונה, ואם נעשה שינוי מהותי במדיניות ההשקעות שלה, כהגדרתו בסעיף 61 (ב1)
לחוק הוא לא יחול בטרם חלפה שנה מיום השינוי. ההוראה האמורה מסייעת למנהלי הקרנות למנוע או לדחות פירוקן של קרנות קטנות יחסית, וזוהי אפשרות חשובה מאחר שבמקרים רבים לוחות הזמנים הקבועים בסעיף 104א לחוק אינם מקנים פרק זמן המאפשר צבירת ותק מספק לצורך כניסה למערכי הייעוץ ולגיוס משקיעים באופן אשר ירחיקה מגזרת הפירוק. מנהל קרן אשר בניהולו קרן שכבר חלפה שנה מיום הקמתה, והיא עדין קטנה, יכול היה לבצע שינוי מהותי במדיניות ההשקעות שלה על מנת לנסות להעניק לה סיכוי חדש, ובכך להתחיל מחדש את מרוץ הזמן עד שתקום החובה לפרקה או למזגה לקרן אחרת.
לאחרונה, במסגרת מהלך וולנטרי, אשר בוצע בתיאום בין סגל הרשות למנהלי קרנות הנאמנות, נטלו על עצמם כלל המנהלים התחייבות, שראשיתה ביום 1 בספטמבר 2019 ,שלא לבצע עוד שינויים מהותיים במדיניות ההשקעות, למעט במקרים חריגים אשר יאושרו על ידי סגל הרשות. התחייבות זו נולדה מתוך הבנה הדדית של מנהלי הקרנות וסגל הרשות כי שינויים כאמור, הגם שמותרים לפי סעיף 61(ב1) לחוק, אינם משרתים את טובת בעלי היחידות בקרן, שלרוב אינם אקטיביים במעקב אחר השקעותיהם. שינויים אלו כובלים את המשקיע, בסופו של יום, לקרן בעלת מדיניות שונה מהמדיניות המקורית של הקרן, אשר בה בחר להשקיע את כספו. יתר על כן, שינוי מהותי במדיניות "מאפס" את היסטוריית התשואה של הקרן, אינו מקנה, על כן, יכולת אמיתית למשקיע או למערכי הייעוץ לבחון ביצועי קרנות לאורך זמן ואינו מאפשר תחרות יעילה בין השחקנים בשוק.
בכך שמנהלי הקרנות לקחו על עצמם מגבלה חשובה זו בעניין שינוי מדיניות, הם ויתרו על שניים:
1) האפשרות להתחיל מחדש את מירוץ הזמנים לבחינת התנאים הקבועים בסעיף 104א לחוק ביחס לאותה קרן, כמוסבר לעיל.
2) זכותם למזג קרן קטנה, שנוצרו לגביה התנאים הקבועים בסעיף 104א לחוק, לקרן אחרת, במקום לפרקה, שכן מיזוג כרוך במקרים רבים בשינוי מהותי במדיניות ההשקעות.
למעשה, מנהלי הקרנות נותרים כעת בעיקר עם החובה לפרק קרן קטנה. לכן, לאור סד הזמנים הדוחק הקבוע בסעיף 104א לחוק, מתבקש לתת מענה משמעותי יותר לצורך בתקופת גיוס כספים לקרן, לאפשר פרק זמן ארוך יותר למנהלי הקרנות לניהולן של קרנות בעלות שווי נמוך ואת דחיית פירוק הקרן.
לפיכך, בהתאם לסמכות לפי סעיף 104א(ג) לחוק, סגל הרשות מודיע, כי מנהל קרן אשר קיבל על עצמו התחייבות מראש שלא לבצע שינוי מהותי במדיניות השקעות של קרן (למעט אם ניתן אישור סגל הרשות) ולא ביצע שינוי כאמור, לא יחויב לפרק קרן שבניהולו שמתקיים בה אחד המבחנים הכמותיים הקבועים בסעיף 104א(א) לחוק, אלא אם המבחנים האמורים שבסעיף האמור יוסיפו להתקיים גם בחלוף חצי שנה מהמועד שבו התקיימה עילת הפירוק, וכל זאת מהטעמים אשר פורטו לעיל.