הראל בית השקעות תחזית כלכלית >> "לאחר שלוש הפחתות ריבית הבנקים המרכזיים בארה"ב ובאוסטרליה מדברים על הפוגה כאשר הנתונים הטובים שפורסמו לאחרונה תומכים בכך"

עפר קליין מקבוצת הראל ביטוח ופיננסים: להערכתנו, גם בישראל הסיכוי שהריבית תישאר ללא שינוי בהחלטה הקרובה עולה על הסיכוי שהריבית תרד"

 

 
עפר קליין ,צילום: יונתן בלוםעפר קליין ,צילום: יונתן בלום
 

עפר קליין צילום: יונתן בלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
06/11/2019

סקטור התעשייה בישראל (ללא טכנולוגיה עילית) עמוק בתוך מיתון - התכווץ בשנה האחרונה במעל 4% ומקצץ משרות. בדומה למיתון העולמי בסקטור:

התעשייה בארה"ב ממשיכה להתכווץ, חודש שלישי ברציפות, ומעבר לציפיות - כך לפי סקר מנהלי הרכש של ISM, ואינדיקציות משלוחות אזוריות בארה"ב, ולמרות התייצבות בדיווחים על הזמנות ליצוא.. יתכן שחלק מההתאוששות בהזמנות ליצוא קשורה לאופטימיות מחודשת לגבי שלב ראשון בהסכם סחר, אלא שנראה שהבעיות בעולם גדולות ועמוקות ממנו:
 
כלכלת גרמניה במסלול התרסקות, הונג-קונג במיתון, היצוא מקוריאה נופל וסין מציגה את הנתונים המבלבלים ביותר אי פעם.
למרות החולשה בתעשייה, הצרכן האמריקאי ממשיך לסחוב - למרות המיתון בתעשייה, נתוני הצמיחה לQ3 ונתוני הוצאות משקי הבית לחודש ספטמבר לימדו שהצרכן חזק ומצליח למשוך עדיין לבדו את הכלכלה. למעשה ללא הצרכן התמ"ג כמעט ולא זז. החשש נוגע בעיקר ליכולת של הצרכן להחזיק מעמד לאור היחלשות מצב החברות ולאור אינדיקציות בניהן סקר אמון הצרכנים של CB שהפתיע בשבוע שעבר בירידה, עם ציפיות לעתיד ירדו לשפל של 7 חודשים. 
 
בישראל, הפדיון הכולל בכלכלה התכווץ פתאום, למרות התאוששות בפדיון רשתות השיווק.
 
נתוני התעסוקה בארה"ב הפתיעו לטובה, עם גיוס טוב מכדי להיות אמיתי במספר עובדים חדשים - הוא אולי לא אמיתי? 
 
גם בישראל, האבטלה ממשיכה לרדת לשפל חדש, אך הנגזרת השנייה של שוק העבודה ממשיכה ללמד על רפיון  
 
מחירי הבתים בארה"ב הפתיעו כשירדו באוגוסט מעבר לציפיות ובירידה החודשית הראשונה מזה שנה. התמתנות מחירי הנדל"ן עלולה לפגוע בצרכן דרך פגיעה ב"אפקט העושר" שלו
 
הפד הוריד, כצפוי, את הריבית ל-1.75%, ותיאר אותה כעת כ"מתאימה". השוק החליט שזאת "טעות", כששיפוע עקום התשואות הגיב בירידה 
הפד הבטיח גם שלא יעשה עוד היפוך במדיניות (ויחזור פתאום להעלאה), עד לפחות שהאינפלציה תתחמם לכיוון היעד, יום לאחר מכן האינפלציה הפתיעה בירידה 1.3% והליבה שלה ל-1.7% (PCE), יאללה פאואל, לעבודה! - 
 
חוזים על השקל-דולר החלו לפלרטט לראשונה עם אפשרות לשתי הפחתות ריבית בישראל 
מיתון בסקטור התעשייה העולמי, וזה שבישראל בפרט (ללא טכנולוגיה עילית) 
 
התעשייה המסורתית בעולם במיתון, כך ממשיך לעלות ממדדי מנהלי הרכש והייצור בעולם
 
גם ישראל מפוצלת - סקטור התעשייה מתכווץ וסקטור השירותים מתרחב – סקר החברות של בנק ישראל לגבי הרבעון השלישי מתאר המשך התרחבות איטית של המגזר העסקי ביחס לשנתיים הקודמות. אך זה כולל שונות גבוהה בין הענפים. בעוד בענפי התעשייה והמסחר דווח על מאזן נטו שלילי בענפי השירותים דווח על מאזן נטו חיובי. *(מאזן נטו שווה להפרש בין שיעור החברות שמדווחות על התרחבות לבין התכווצות). 
נתונים שפורסמו בשבוע שעבר על הייצור התעשייתי בישראל הציגו פיצול קיצוני גם בתוך הענפים, כשמצד אחד תעשיית הטכנולוגיה העילית שומרת על יציבות ולעומתה שאר התעשייה מתכווצת ונראית במיתון. הייצור התעשייתי ללא טכנולוגיה עילית נפל בשנה האחרונה בכ-4% (אוג') ומספר המועסקים בענפים הללו המשיך לרדת גם הוא - ראו גרפים. 
 
ארה"ב: מתחת למנוע של ה-ISM  התמונה עוד יותר פחות טובה – כלכלנים רבים צפו כי סקר מנהלי הרכש בתעשייה (ISM) יתחיל להתאושש. אך הסקר המעודכן לחודש אוקטובר, שפורסם בסוף השבוע, אכזב כשהמשיך ללמד על התכווצות הענף חודש שלישי ברציפות מעבר לציפיות המוקדמות. לא פחות חשוב היה הרכב המדד, מתחת למכסה המנוע המשקיעים גילו התמוטטות של הייצור עצמו ל-46.2 נק' לעומת ערך קודם של 47.3, הנמוך ביותר מאז אפריל 2009, היבוא ירד ל-45.3 לעומת 48.1 בסקר הקודם והמחירים ששולמו ירדו ל-45.5 נק', עם זאת, הזמנות לייצוא הפסיקו להתדרדר (50.4 לאחר נפילה ל-41.0 נק' בחודש הקודם), מה שאולי מסביר את התמתנות הנפילה בגיוס עובדים  (עלה ל- 47.7 נק' מ-46.3). יש שקושרים את ההתייצבות בהזמנות לייצוא באופטימיות לגבי הסכם סחר, אך נראה שהחולשה בכלכלה העולמית עמוקה ממנה. 
 
אינדיקציות נוספות לחולשה בתעשייה האמריקאית הגיעה גם מסקרים ואינדיקטורים אזוריים – מדד הפעילות לסקטור התעשייה של הפד של דאלאס הפתיע בשבוע שעבר בירידה לתחום שלילי, יחד עם מדד הפעילות הכלכלית של הפד של שיקגו. בנוסף, בשיקגו פורסם מדד מנהלי רכש לענף התעשייה שירד במפתיע לרמתו הנמוכה ביותר מאז דצמבר 2015
 
עדויות נוספות על חולשה בנגזרת השנייה של שוק העבודה מלמדות שהשיא בו מאחורינו
נתוני גיוס עובדים חזקים בצורה לא אמיתית עשויים בהמשך להתברר כלא אמיתיים - נתון המשרות החדשות בחודשים ספטמבר-אוקטובר שפורסם ביום שישי הפתיע מאד, ובמיוחד שלא מתיישב עם אינדיקציות אחרות לשוק העבודה, בין היתר מדיווחי החברות בסקרי מנהלי הרכש (הן בתעשייה והן בשירותים) על צמצום עובדים, הן במדגמים של חברות פרטיות, כמו ADP, שהמשיך בשבוע שעבר לתאר מגמת התמתנות בגיוס - ראו גרף המתאר את הפיצול, והן בשוני הגבוה ביחס לציפיות הכלכלנים. להערכתנו, כפי שנתון ספטמבר למשל עודכן באגרסיביות כלפי מעלה, מ-136 אלף משרות ל-180 אלף, כך סביר שבדיווחים הבאים נראה עדכונים אגרסיביים לאחור גם כלפי מטה. 
 
ארה"ב: למרות המשך הידוק שוק העבודה קצב עליית השכר ממשיך להתמתן - ההפתעה בנתוני גיוס העובדים לא כל כך מסתדר גם עם המשך ההתמתנות בקצב עליית השכר. למעשה, קצב עליית השכר המשיך במגמת התמתנות, המשמעותית ביותר מאז 2012 - ראו גרף. נזכיר כי האצת עליות השכר לא הצליחו להתגלגל למחירים, מה שאומר שהן שוחקות את שולי הרווח של חברות, חונקות אותן ולוחצות להאטת ההשקעות והצמיחה העתידית.
 
האבטלה בישראל ממשיכה לרדת, אך התמתנות הגידול בגיוס עובדים עשוי ללמד שההיפוך מתקרב - שיעור האבטלה בישראל המשיך לרדת בחודש ספטמבר מ-3.8% ל-3.7% והיקף המועסקים החדשים התאושש מעט בחודש ספטמבר אך הוא עדיין במגמת ירידה - ראו גרף. נזכיר כי לפני שבועיים פורסמו נתונים על ירידה בגידול היצע המשרות הפנויות וכי השכר בישראל למשרת שכיר האט מתחילת השנה לקצב נמוך מזה של 2018, אינדיקציות שעשויות ללמד על התרופפות שוק העבודה וסיכוי גובר להיפוך בשיעור האבטלה. 
 

 

x