רשות שוק ההון >> עדכון מערך ההנחות הדמוגרפי בביטוח חיים ועדכון מודל שיפורי תמותה לחברות ביטוח ולקרנות הפנסיה

תיקון הוראות החוזר המאוחד לעניין מדידת התחייבויות

 

 
 

מיכאל לוי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/11/2019

 

בתוקףסמכותי לפי סעיף 36(א)(4) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח),התשמ"א-1981, ולאחר התייעצות עם הוועדה המייעצת, להלן הוראותיי:

 

1.      כללי

חברות הביטוח מחשבותאת מקדמי הקצבה שבמועד הפרישה בפוליסות ביטוח חיים ובנוסף נדרשות לחשב מדי רבעוןאת ההתחייבויות בגין פוליסות ביטוח חיים, המאפשרות קבלת קצבה על-פי שיעורי המרהמובטחים על בסיס הנחות דמוגרפיות עדכניות.

כמו כן, חברות מנהלותשל קרנות פנסיה, הפועלות במתכונת של ביטוח הדדי, נדרשות לחשב מעת לעת את המאזןהאקטוארי של הקרנות שבניהולן, ולקבוע בהתאם את המקדמים הכלולים בתקנונים שלהן.בחישוב כאמור, על החברות המנהלות להניח הנחות שעל בסיסן יחושבו מאזן אקטואריומקדמים של הקרנות.

הוראות חוזר זה נועדולעדכן את הוראות פרק 1 בחלק 2 של שער 5 בחוזר המאוחד לעניין מדידה, הון וניהולנכסים והתחייבויות, והן מפרטות הנחות ברירת מחדל מעודכנות שעל בסיסן ייחשבו חברותהביטוח וחברות המנהלות חישובים אלו.

הפירוטהמלא באשר לאופן בו חושבו הנחות ברירת המחדל המעודכנות, מפורט ב"נייר עמדה -עדכון מערך ההנחות הדמוגרפי בביטוח חיים ועדכון מודל שיפורי תמותה לחברות ביטוחולקרנות הפנסיה" אשר מפורסם בד בבד עם חוזר זה באתר האינטרנט של רשות שוקההון, ביטוח וחיסכון.

           

2.      תיקון החוזר המאוחד

2.1.            ל"הנחותתמותה" שבסעיף 1.1.2(ד)(5)(א) לסימן ג', פרק 1, שער 5 לחוזר המאוחד, תצורףהפנייה בהערת שוליים ל"נייר עמדה - עדכון מערך ההנחות הדמוגרפי בביטוח חייםועדכון מודל שיפורי תמותה לחברות ביטוח ולקרנות הפנסיה".

2.2.            בטבלת"הנחות אחרות" שבסעיף 1.1.2(ד)(5)(ג) לסימן ג', פרק 1, שער 5 לחוזרהמאוחד, יבואו השינויים המפורטים בתיקוני מהדורה בנספח א' לחוזר זה.

2.3.            בנספחים5.2.1.5-5.2.1.2 לפרק 1 בחלק 2 לשער 5 של החוזר, יבואו השינויים המפורטים בתיקונימהדורה בנספח ב' לחוזר זה.

 


 

3.      תחולה

הוראותהחוזר יחולו על כל הגופים המוסדיים.

 

4.      תחילה

א.      לגבי חברות ביטוח - הוראות החוזר יחולו מיוםפרסומו.

ב.      לגבי קרנות פנסיה וקופת גמל מרכזיתלקצבה – הוראות החוזר יחולו החל מהדוחות הכספיים ליום 31 בדצמבר 2019.

 

 

                                                                                            ד"רמשה ברקת

                                                                             הממונהעל שוק ההון ביטוח וחסכון

 

 


 

נספח א' לחוזר

 

גיל פרישה צפוי למבוטחים

בהתאם לגיל הפרישה המוגדר בחוק גיל הפרישה, תשס"ד 2004[1]

תוחלת חיים מוגדלת בקרב המבוטחים המאופיינים כדלקמן – קצבאות המשולמות למבוטחים[2] ומבוטחים שהגיעו לגיל הפרישה הצפוי[3]; פוליסות שלא הוצאו על פי קופת ביטוח; סכומים שהופקדו לפני שנת 2000 לפוליסות ביטוח שהוצאו על פי קופת ביטוח; סכומים שהופקדו לפני שנת 2000 לפוליסות עצמאיים שהופקו עד התאריך הקובע.

העתודה שתחושב לפי הנחות התמותה הנזכרות בסעיף משנה 5)א) לעיל, תוגדל ב- 3%

ההסתברות לבחירת קצבה בגיל הפרישה – פוליסות שלא הוצאו על פי קופת ביטוח; סכומים שהופקדו לפני שנת 2000 לתגמולים בפוליסות ביטוח שהוצאו על פי קופת ביטוח; סכומים שהופקדו לפני שנת 2000 לפוליסות עצמאיים שהופקו עד התאריך הקובע.

40%

ההסתברות לבחירת קצבה בגיל הפרישה מתוך סכומים שלא הועברו ל"נספח הוני" – סכומים שהופקדו אחרי שנת 1999 לתגמולים בפוליסות

ביטוח שהוצאו על פי קופת ביטוח; סכומים שהופקדו אחרי שנת 1999 לפוליסות עצמאיים שהופקו עד התאריך הקובע.

80%

 

ההסתברות לבחירת קצבה בגיל הפרישה – פוליסות עצמאיים שהופקו החל מהתאריך הקובע.

90%

ההסתברות לבחירת קצבה בגיל הפרישה – פיצויים שהופקדו לפני שנת 2000.

40%

ההסתברות לבחירת קצבה בגיל הפרישה – פיצויים שהופקדו אחרי שנת 1999.

40%

שיעורי פדיון פוליסות – סכומים שהופקדו אחרי שנת 1999 לתגמולים בפוליסות ביטוח שהוצאו על פי קופת ביטוח; סכומים שהופקדו אחרי שנת 1999 לפוליסות עצמאיים שהופקו עד התאריך הקובע; פוליסות עצמאיים שהופקו החל מהתאריך הקובע; פיצויים שהופקדו אחרי שנת 1999.

60% מהשיעור הנצפה על ידי החברה ועד 2.5% לשנה.

ההסתברות לקבלת הקצבה באפשרויות השונות.

10-שנים-מובטחות-ועד-סוף-החיים: הסתברות של 8050%; 50-שנים-מובטחות-ועד-סוף-החיים: הסתברות של 2025%;  עד-סוף-החיים-ועד-סוף-החיים-של-הבן/בת-זוג: הסתברות של 25%. בנוסף, אם האופציה המובטחת אינה 5 או 10 שנים מובטחות, הסתברות של 100% באופציה המובטחת.

הוצאות המבטח בגין תשלומי קצבה.

40 ₪ לחודש לפוליסה, או 0.7% מהקצבה

(ג) הנחות אחרות



[1] אם הפוליסה מגדירה גיל שבו ניתן לממש את המקדםהמובטח (לדוגמא, גיל 65 בלבד), יילקח גיל זה במקום הגילאים המוצעים.

[2] ככל שהקצבאות שבתשלום, ואלה הצפויות להתחיל להשתלםבשנים הקרובות, מקורן מסכומים שלפני שנת 2000. לגבי סכומים שהופקדו לפני שנת 2000,המבוטח אינו חייב לקבל את הסכומים הנצברים בפוליסות קצבה בדרך של קצבה; קרי, תשלוםבדרך אחרת אינו נחשב כתשלום שלא כדין ואינו חייב במס בשיעור של לפחות 35%.

[3] מקור: מותאם להגדרה שבחוזר2007-1-2. להגדרה נוסף "וכן ביטוח נכות". מקור סמכות – סעיף 42 לחוקהפיקוח על הביטוח. תחילת השינוי – 01.06.2015.


x