רשות שוק ההון >> סקר הערכה כמותי לבחינת התאמות במשטר כושר פירעון כלכלי של חברת ביטוח מבוסס Solvency II

טיוטה של רשות שוק ההון על אחת הרפורמות הגדולות בענף

 

 
 

עידו גבע
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
10/11/2019

מתוקף סמכותי לפי סעיף 42(א)(3) לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981, להלן הוראותיי:

 

1.כללי

החל מיום 30 ביוני 2017 חלות בישראל הוראות חוזר 2017-1-9, "יישום משטר כושר פירעון כלכלי מבוסס Solvency II" (להלן: "חוזר סולבנסי"). הוראות אלה נקבעו בהתבסס על הוראות דירקטיבת סולבנסי 2 האירופית, תוך ביצוע התאמות לשוק המקומי. מאז כניסתן לתוקף של הוראות סולבנסי 2 באירופה, חלו בהן שינויים, ושינויים נוספים נמצאים בדיון או צפויים להיכנס לתוקף. במקביל, מאז כניסתו לתוקף של חוזר סולבנסי בישראל, נצבר ניסיון אודות מדידת יחס כושר הפירעון של חברות הביטוח על בסיס כלכלי והשפעותיו.

במסגרת בחינה של ביצוע התאמות מסוימות בחוזר סולבנסי, לרבות כאלה הנובעות מהתאמות שבוצעו בהוראות סולבנסי 2 באירופה, יש להעריך את ההשפעה הכמותית של רכיבים מסוימים אשר בהם עשויה להידרש התאמה, על יחס כושר הפירעון הכלכלי של חברות הביטוח.

 

2.עריכת סקר הערכה כמותי

  1. חברת ביטוח תערוך סקר הערכה כמותי כמפורט בהוראות חוזר זה.
  2. מועד החישוב לביצוע סקר ההערכה הכמותי יהיה 30 ביוני 2019.
  3. כל ההנחות העומדות בבסיס החישובים הכלולים בסקר ההערכה הכמותי, תתבססנה על הוראות חוזר סולבנסי ותהיינה עקביות עם דוח יחס כושר הפירעון הכלכלי למועד החישוב, כפי שחושב ללא התחשבות בהוראות לתקופת הפריסה ובהתאמת תרחיש מניות, מלבד ההתאמות המפורטות בסעיף 3 להלן.
  4. תוצאות סקר ההערכה הכמותי יוגשו לממונה עד ליום 27 בפברואר 2020 בהתאם להוראות סעיף 4 להלן.
  5. על אף האמור, חברת ביטוח שעבורה ההתאמות המפורטות בסעיף 3 אינן בעלות השפעה מהותית ביחס לחישוב יחס כושר פירעון למועד החישוב, רשאית שלא להגיש את תוצאות סקר ההערכה הכמותי, ובלבד שתודיע על כך לממונה בכתב, בצירוף הנימוקים לחוסר המהותיות, עד ליום 31 בדצמבר 2019.

 

3.הנחיות לביצוע החישוב

א.מניות המוחזקות לטווח ארוך

  1. בחלק ג' לנספח לחוזר סולבנסי, אחרי סעיף ב.2)ד)(6)(ד)(1)(ג) יבוא:

"(ד) רכיב משנה סיכון מניות המוחזקות לטווח ארוך – רכיב משנה זה יכלול השקעה בתת-קבוצה של מניות אשר ביכולתה של חברת הביטוח להראות לממונה כי מתקיימים בה התנאים הבאים:

  1. תת-קבוצה זו של השקעה במניות, וכן תקופת האחזקה של כל נכס בתוך תת-קבוצה זו, ניתנים לזיהוי באופן ברור;
  2. תת-קבוצה זו של השקעה במניות כלולה בתיק נכסים נפרד של חברת הביטוח אשר מיועד לכיסוי ההתחייבויות הביטוחיות בגין תיק או תיקים של מוצרי ביטוח אשר מזוהים באופן ברור, וביכולתה של חברת הביטוח לשמור על ייעוד זה עד לפירעונן הסופי של התחייבויות ביטוחיות אלה;
  3. תיק ההתחייבויות הביטוחיות כאמור, וכן תיק הנכסים המיועד לכסות התחייבויות אלה, מזוהים, מנוהלים ומאורגנים בנפרד משאר הפעילויות של חברת הביטוח, והנכסים בתיק נכסים זה לא יכולים לכסות הפסדים הנגרמים מפעילויות אחרות של חברת הביטוח;
  4. ההתחייבויות הביטוחיות כאמור בסעיף קטן ב. לעיל, מהוות רק חלק מההתחייבויות הביטוחיות של חברת הביטוח;
  5. תקופת האחזקה הממוצעת של השקעות בתוך תת-הקבוצה של ההשקעה במניות עולה על 5 שנים, או אם תקופת האחזקה הממוצעת נמוכה מ-5 שנים, חברת הביטוח לא מבצעת מכירה של מניות מתוך תת-קבוצה זו, עד שתקופת האחזקה הממוצעת עולה על 5 שנים;
  6. תת-הקבוצה של המניות כוללת רק מניות הרשומות למסחר בישראל או במדינת חוץ מאושרת או מניות שאינן רשומות למסחר אשר עיקר פעילותן במדינות כאמור;
  7. יחס כושר הפירעון ורמת הנזילות של חברת הביטוח, וכן האסטרטגיה, התהליכים ונהלי הדיווח לעניין ניהול נכסים והתחייבויות, הם כאלה המבטיחים, כי באופן שוטף ובמצבי קיצון, ניתן להימנע ממכירה כפויה של כל אחת מההשקעות במניות אלה למשך תקופה של 10 שנים לפחות;
  8. מדיניות ניהול הסיכונים, מדיניות ניהול הנכסים וההתחייבויות ומדיניות ההשקעות של חברת הביטוח משקפות את כוונתה להחזיק בתת-הקבוצה של המניות לתקופה כאמור בסעיף קטן ה. ואת יכולתה לעמוד בדרישות כאמור בסעיף קטן ז."
  1. על אף האמור בסעיף 3.א.(1) לעיל, במסגרת עריכת סקר ההערכה הכמותי ניתן להניח כי 75% מסך ההשקעה במניות המוחזקות כנגד התחייבות תלויות תשואה תחשבנה למניות המוחזקות לטווח ארוך, וזאת בהתייחס למניות מסוג 1, מניות מסוג 2 ומניות תשתיות בנפרד.
  2. בחלק ג' לנספח לחוזר סולבנסי, במקום סעיף ב.2)ד)(6)(ד)(3)(א)i. יבוא:

"i. ירידה מידית בשיעור של 22% בשווין ההוגן של מניות מסוג 1 בחברות קשורות בעלות אופי אסטרטגי, בהתאם לסעיף קטן (4) להלן ובשווין ההוגן של מניות המוחזקות לטווח ארוך, הרשומות למסחר בישראל או במדינת חוץ מאושרת;"

  1. בחלק ג' לנספח לחוזר סולבנסי, במקום סעיף ב.2)ד)(6)(ד)(3)(ב)i. יבוא:

"i. ירידה מידית בשיעור של 22% בשווין ההוגן של מניות מסוג 2 בחברות קשורות בעלות אופי אסטרטגי, בהתאם לסעיף קטן (4) להלן ובשווין ההוגן של מניות המוחזקות לטווח ארוך שאינן רשומות למסחר;"

ב.השקעה בתאגיד תשתיות

  1. בחלק ג' לנספח לחוזר סולבנסי, בסעיף ב.2)ד)(6)(ו)(1) יתווסף:

""תאגיד תשתיות" – ישות או תאגיד, שחלק משמעותי מהכנסותיו נובעות מבעלות, מימון, הקמה, פיתוח או תפעול של נכס תשתית, וזאת בהסתמך על הדוח הכספי השנתי האחרון או מסמכי ההשקעה של הישות או התאגיד כאמור;"

  1. בחלק ג' לנספח לחוזר סולבנסי, בסעיף ב.2)ד)(6)(ו)(1), תחת ההגדרה "השקעה בתשתית", בכל מקום שנאמר "השקעה בחברה לפרויקט תשתיות" יראו כאילו נאמר "השקעה בחברה לפרויקט תשתיות או בתאגיד תשתיות".
  2. בחלק ג' לנספח לחוזר סולבנסי, במקום סעיף ב.2)ד)(6)(ד)(3)(ג)ii. יבוא:

"ii ירידה בשיעור של 30% בתוספת 77% משיעור ההתאמה הסימטרית, המחושב בהתאם לסעיף קטן (5) להלן, בשווי ההוגן של מניות תשתיות, כאשר ההשקעה היא בחברה לפרויקט תשתית, וירידה בשיעור של 36% בתוספת 92% משיעור ההתאמה הסימטרית כאמור, בשווי ההוגן של מניות תשתיות, כאשר ההשקעה היא בתאגיד תשתיות, למעט השקעות הכלולות בפסקה i."

  1. למען הסר ספק, חישוב ההון הנדרש בגין סיכון מרווח כאמור בחלק ג' לנספח לחוזר סולבנסי, סעיף ב.2)ד)(6)(ו)(3)(א), יבוצע לפי לוחות ג-11 ו-ג-12 לגבי אגרות חוב והלוואות מתואמות שהן השקעה בתשתיות, בהתאם להגדרה בסעיף קטן (2) לעיל.

ג.סיכון מרווח

במקום האמור בחלק ג' לנספח לחוזר סולבנסי, סעיף ב.2)ד)(6)(ו)(3)(ד)i., יחולו ההוראות הבאות:

  1. ניתן לחשב את ההון הנדרש בגין חוב מקומי שאינו מובטח בתנאים המנויים בסימן ז' בפרק 3, בהתאם לחוב ברמת דירוג A או BBB בלוח ג-10 אם מתקיימים התנאים המנויים בסעיפים קטנים (2) ו-(3) להלן.
  2. תנאים לעניין חוב מקומי שאינו מדורג:
  1. אגרת החוב או ההלוואה המתואמת לא הונפקו על ידי צד קשור כהגדרתו בסעיף 41יד בחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), תשמ"א-1981;
  2. אגרת החוב או ההלוואה המתואמת לא הונפקו על ידי בנק, מבטח, בעל רישיון למתן שירותים פיננסיים או חברת החזקה, ואינן מהוות אשראי לרכישת אמצעי שליטה או הלוואה ממונפת כהגדרתה בסעיף 5.(ח) בשער 5, חלק 2, פרק 4 לחוזר המאוחד;
  3. אגרת החוב או ההלוואה המתואמת אינן נחותות ביחס לאף התחייבות אחרת של המנפיק, מלבד: חובות בדין קדימה, ככל שאלו אינם מהותיים ביחס לחוב הבכיר של המנפיק; התחייבויות שהופקדו לטובת נאמנים; התחייבויות בגין פעילות בנגזרים;
  4. אגרת החוב או ההלוואה המתואמת משלמות תשלומי קרן קבועים במועד הפידיון או לפניו, בנוסף לתשלומים שוטפים של ריבית קבועה או משתנה;
  5. שטר הנאמנות או הסכם ההלוואה, לפי העניין, של אגרת החוב או ההלוואה המתואמת מבטיחים כי:
    1. המנפיק מחוייב לספק דוח כספי מבוקר לפחות אחת לשנה;
    2. המנפיק מחוייב להודיע למלווה בהתקיים אירועים שעלולים להשפיע מהותית על סיכון האשראי של אגרת החוב או ההלוואה המתואמת;
    3. המנפיק לא יכול לשנות את תנאי אגרת החוב או הסכם ההלוואה באופן חד צדדי, וכן לא יכול לבצע שינויים מהותיים בפעילותו העסקית שישנו את סיכון האשראי של אגרת החוב או ההלוואה המתואמת;
    4. המנפיק לא יכול להנפיק חוב נוסף בלי הסכמה מראש של הלווה;
    5. קיימת התייחסות להגדרת חדלות פירעון שהיא ספציפית למנפיק או לאגרת החוב או ההלוואה המתואמת;
    6. קיימת התייחסות לתנאים שיחולו בעת שינוי שליטה במנפיק.
  6. באגרת החוב או ההלוואה המותאמת מתקיימים התנאים הבאים:
    1. המנפיק הוא חברה עם אחריות מוגבלת כאמור בסעיף 35 לחוק החברות, התשנ"ט-1999 או שותפות מוגבלת בהתאם להוראות פרק ו' לפקודת השותפויות (נוסח חדש), התשל"ה-1975;
    2. משרדו הראשי של המנפיק נמצא בישראל;
    3. לפחות 50% מהכנסותיה של החברה נובעות מפעילות בישראל או במדינת חוץ מאושרת;
    4. המנפיק ובעל השליטה בו פועלים ללא אירועי אשראי, לפחות ב-10 השנים שלפני מועד החישוב;
    5. לפחות בחמש השנים האחרונות, סך הרווח השנתי לפני ריבית, מס, פחת והפחתות ("EBITDA") של המנפיק גדול מ-0;
    6. סך החוב של המנפיק בתום השנה הקלנדרית האחרונה לגביה קיימים נתונים כספיים, לא עולה על פי 6.5 מממוצע תזרים המזומנים החופשי השנתי במהלך חמש השנים האחרונות;
    7. ה-EBITDA הממוצע של המנפיק בחמש השנים האחרונות אינו נמוך מפי 6.5 מהוצאות המימון של המנפיק ביחס לשנה הקלנדרית האחרונה לגביה קיימים נתונים כספיים;
    8. החוב הפיננסי נטו של המנפיק בתום השנה הקלנדרית האחרונה לגביה קיימים נתונים כספיים אינו עולה על פי 1.5 מהון המניות של המנפיק לאותו מועד.
  1. התשואה לפידיון של אגרת החוב או ההלוואה המתואמת, אינה עולה על התשואה לפידיון המתאימה למח"מ אגרת החוב או ההלוואה המתואמת, בתוספת 0.5%, ביחס לדירוג מסויים בקבוצת דירוג A או BBB כפי שפורסם על ידי החברה הזוכה במכרז לציטוט מחירים.
  2. ההון הנדרש בגין אגרות חוב או הלוואות מתואמות שאינן מובטחות בתנאים המנויים בסימן ז' בפרק 3, ואינן עומדות בתנאים כאמור בסעיף קטן (1) לעיל, יהיה בהתאם לחוב לא מדורג בלוח ג-10.

ד.אמצעים ושיטות להפחתת סיכונים

בחלק ג' לנספח לחוזר סולבנסי, במקום סעיף ג.2)(ג)(2) יבוא:

"(2) לגבי התחייבויות תלויות תשואה, ניתן להניח החלפה של אמצעים להפחתת סיכון כך שתישמר רמת החשיפה למועד החישוב, וזאת מעבר לגידור המינימלי הנעשה בהתאם למגבלות החשיפה במדיניות ההשקעות המוצהרת של חברת הביטוח."

ה.הקלה בגין השקעות באינשורטק

  1. לעניין סקר הערכה כמותי זה, תוגדר "השקעה באינשורטק" כדלקמן: השקעה בפיתוח עצמי, תוכנות, ותשתיות לחדשנות טכנולוגית, אשר מטרתה להביא לייעול תפעולי משמעותי, להפחתת הוצאות, לשיפור השירות למבוטחים, פיתוח מוצרים ושירותים חדשים מבוססי דיגיטל וקידום השימוש באמצעים דיגיטליים.
  2. בחישוב ההערכה המיטבית בהתאם לחלק א' לנספח לחוזר סולבנסי, סעיף ד.4), חברת ביטוח תזהה באופן ברור את ההתחייבויות הביטוחיות אשר בחישוב ההערכה המיטבית בגינן, קיימת הנחה לגבי הוצאות עתידיות להשקעה באינשורטק. זיהוי של הוצאות כאמור, יעשה לכל הפחות בהפרדה לקבוצות הכיסויים המפורטות בלוח א-3 בחוזר סולבנסי.
  3. במסגרת הערכת תחזית ההוצאות בחישוב ההערכה המיטבית, ניתן לבצע הפחתה בגובה 10% מתחזית ההוצאות העתידיות אשר זוהו בהתאם להוראות סעיף קטן (2) לעיל.
  4. חברת ביטוח אשר עדכנה את חישוב האומדן המיטבי בהתאם להוראות סעיף זה, תתעד באופן מפורט את סוגי הכיסויים בהם בוצעה התאמה להוצאות בגין השקעה באינשורטק, את פירוט ההוצאות הרלוונטיות בהן בוצעה התאמה, וכן את עמידתן בהגדרת השקעה באינשורטק.

 

4.אופן ההגשה

  1. הנתונים ידווחו באלפי ש"ח.
  2. תוצאות סקר ההערכה הכמותי ידווחו באמצעות קובץ הדיווח המצורף. יש לקרוא את המונחים בקובץ הדיווח בהתאם להגדרתם בחוזר סולבנסי.
  3. את קובץ הדיווח יש לשמור ולשלוח לממונה בפורמט הבא: [company_name]_QIS2019.xlsx כאשר [company_name] מייצג את שם החברה באנגלית. שם החברה מורכב מ-5 תווים. במקרה בו שם החברה קצר יותר, יתווסף "_" לאחר שם החברה.
  4. חברת ביטוח תעביר לממונה את קובץ התיעוד כאמור בסעיף 3.ו.(4) לעיל.
  5. הדיווחים ישלחו באמצעות כספת Solvency.

 

5.תחולה

הוראות חוזר זה יחולו על חברות הביטוח כהגדרתן בחוזר סולבנסי.

 

6.תחילה

תחילתן של הוראות חוזר זה ביום פרסומו.

ד"ר משה ברקת

                                                                             הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון

 

x