בנק הפועלים >>מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר 2019 עלה בשיעור של 0.4%

מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו בסקר האחרון בשיעור של 0.2%

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
18/11/2019

מדד המחירים לצרכן לחודש אוקטובר 2019 עלה בשיעור של 0.4% לרמה של 101.2 נקודות. בשנים-עשר החודשים האחרונים עלה המדד בשיעור של 0.4%, והמדד ללא אנרגיה עלה ב-0.7%. עליות מחירים נרשמו החודש במחירי הלבשה והנעלה שעלו ב–6.9%, פירות וירקות ב-2.0%,  ומחירי הדלקים והשמנים עלו בשיעור של 1.8%. ירידה של 8.1% נרשמה במחירי מלונות ובתי הארחה (נתון שהפתיע). 
 
סעיף הדיור (מחירי שכ“ד) ירד החודש בשיעור של 0.1% והשינוי השנתי בו הואט ל-1.3% בלבד, זאת לעומת 2.2% לפני חודשיים ו-2.7% בחודש פברואר 2019.
 
מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, עלו בסקר האחרון בשיעור של 0.2% (נתונים ארעיים) ומתחילת השנה השלימו עלייה של 2.6%. המחירים עתה קרובים לשיא שנמדד בקיץ 2017. 
 
תחזית מדד המחירים לצרכן
 
עליית המדד החודש הייתה בהתאם לתחזית שלנו, וברף הנמוך של התחזיות בשוק. בהינתן שרוב החגים חלו השנה בחודש אוקטובר, וכן שבחודש זה השקל פוחת מעט ומחירי הדלק עלו, ניתן לומר שעליית המדד היא נמוכה. התמתנות העלייה במחירי השכירות היא בין הסיבות לאינפלציה הנמוכה בחודשים האחרונים. בהסתכלות מעט ארוכה יותר האינפלציה הנמוכה הושפעה בעיקר מהייסוף החד בשער השקל. 
אנו מעריכים כי האינפלציה בשנה הקרובה תושפע במידה רבה מהמדיניות התקציבית. הסיכויים להעלאות מיסים לאחר שתוקם ממשלה הם גבוהים. גם לאחר השפעות המיסים האינפלציה עדיין צפויה להיוותר בסמוך לגבול התחתון של היעד (הנחת העבודה כרגע היא שהמסים יתרמו 0.2% לאינפלציה). אנו צופים עתה אינפלציה בשיעור של 1.2% ב–12 החודשים הקרובים.
 
השפעה על המדיניות המוניטרית
 
מתחילת נובמבר חל ייסוף של 1.9% בשער השקל מול סל המטבעות, והאינפלציה השנתית צפויה להיוותר מתחת ליעד בחודשים הקרובים (0.8% ב-2019). נתונים אלו מחזקים את כוחם של חברי הוועדה המוניטרית המצדדים בהפחתת ריבית. בנק ישראל שב לרכוש מט“ח בחודש שעבר, לראשונה השנה. התחדשות העלייה במחירי הדירות אינה מהווה שיקול מרכזי בהחלטת הריבית, ואנו סבורים לכן שההסתברות להפחתת ריבית באחת מההחלטות הקרובות היא גבוהה. השפעת הפחתת הריבית על שער-החליפין היא זמנית, וככל הנראה בנק ישראל יאלץ לשוב למדיניות רכישות המט“ח. 
 
x