בני הדור הצעיר בקרב הקהילה האתיופית מתקשה יותר למצוא העבודה מבני הדור הצעיר בכלל האוכלוסייה הישראלית

לקראת חג הסיגד - שירות התעסוקה מפרסם נתונים אודות מצב התעסוקה בקרב המתייצבים הישראלים, בלשכות התעסוקה, אשר ארץ הולדתם היא אתיופיה

 

 
 

עומר רגב
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
25/11/2019

  • נתוני שירות התעסוקה חושפים: פער של 7% בין מספר תובעי אבטלה, בגילאי 25-34, בני הקהילה האתיופית לבין האוכלוסייה הכללית בישראל, בגילאי 25-34; 35% ממספר המתייצבים (בגילאי 25-34) שתבעו השנה אבטלה הם בקרב בני הקהילה האתיופית, לעומת 28% תובעי אבטלה בקרב האוכלוסייה הכללית בישראל (בגילאי 25-34)
  • נתונים מעודדים: בשש השנים האחרונות חלה ירידה של 63% במספרם של תובעי הבטחת הכנסה בני הקהילה האתיופית שהתייצבו בשירות התעסוקה
  • בשנתיים האחרונות חלה ירידה של 23% במספר המתייצבים תובעי הבטחת הכנסה בקרב בני הקהילה האתיופית
  • 2294 ישראלים בני הקהילה האתיופית שולבו השנה בשוק התעסוקה. 587 מתוכם יצאו ממעגל הקצבאות
  • נשים התייצבו השנה יותר מגברים בלשכות: ממוצע המתייצבים החודשי בשנת 2019 התחלק ל-41% גברים ו-59% נשים
  • רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "הנתונים בדו"ח מוכיחים כי הפעילות המעשית של שירות התעסוקה מניבה תוצאות איכותיות וכי המשך ההשקעה האדירה בבני הקהילה האתיופית תביא להמשך צמצום הפערים בחברה הישראלית. הנתונים מעידים גם על העשייה היומיומית שנעשית למען בני הקהילה - בלשכות, בהכשרות המקצועיות ובהנגשה הייחודית למענם. יחד עם זאת, עלינו, כחברה, להמשיך לפעול, בכל המישורים, ולהביא לשילובם המיטבי של בני הקהילה האתיופית, בעיקר נשים ובני הדור הצעיר, בחברה ובשוק התעסוקה בפרט."
 
כמדי שנה, לקראת חג הסיגד, מפרסם שירות התעסוקה נתונים דמוגרפים אודות המתייצבים בלשכות התעסוקה מבני הקהילה האתיופית. מחלקת המחקר של שירות התעסוקה ערכה מחקר מקיף ובדקה את מצב התעסוקה בקרב בני הקהילה האתיופית.
 
מהנתונים עולה כי מספר הממוצע המתייצבים החודשי בשנת 2019 עמד על 3,951 דורשי עבודה, בני הקהילה האתיופית. נתון זה מהווה ירידה של 40% ממספר הממוצע המתייצבים החודשי בשנת 2013, אשר עמד אז על 6,587 דורשי עבודה.
 
בשירות התעסוקה מתייצבים מדי חודש תובעי אבטלה ותובעי הבטחת הכנסה. בשש השנים האחרונות חלה ירידה של 63% במספרם של תובעי הבטחת הכנסה בני הקהילה האתיופית שהתייצבו בשירות התעסוקה. ירידה מ-4,084 דורשי עבודה בחודש אוקטובר 2013 ל-1,514 דורשי עבודה בחודש אוקטובר 2019.
 
מספר תובעי האבטלה ירד גם הוא מ-2,745 דורשי עבודה באוקטובר 2013 ל-2,223 בחודש אוקטובר 2019, ירידה של 19%.
 
בני הדור הצעיר בקרב הקהילה האתיופית מתקשה יותר למצוא העבודה מבני הדור הצעיר בישראל
 
מהנתונים עולה כי 35% ממספר המתייצבים, בני הקהילה האתיופית, תובעי אבטלה, הם דו"ע בגילאי 25 – 34, בהשוואה ל-28% דו"ע, תובעי אבטלה בקרב האוכלוסייה הכללית בישראל. נראה כי על אף הנתונים המעודדים, בני הדור הצעיר בקרב הקהילה האתיופית מתקשה יותר למצוא עבודה מהאוכלוסייה הכללית בישראל.
 
עוד עולה מהנתונים כי 34% ממספר המתייצבים בני הקהילה האתיופית, תובעי אבטלה, הם דו"ע בגילאי 35 – 44, בהשוואה ל-26%, תובעי אבטלה בקרב האוכלוסייה הכללית. בדומה לדור הצעיר יותר, גם הדור המעט יותר מבוגר, בקרב בני הקהילה האתיופית, מתקשה יותר למצוא עבודה מהאוכלוסייה הכללית בישראל.
 
 
מקצבה לעבודה
 
2294 ישראלים בני הקהילה האתיופית שולבו בשנת 2019 בשוק התעסוקה, 26% (587) מתוכם יצאו ממעגל הקצבאות של הבטחת הכנסה והחלו את דרכם בשוק העבודה.
 
נשים מתייצבות יותר מגברים
 
ממוצע המתייצבים החודשי בקרב בני הקהילה האתיופית, תובעי אבטלה, בשנת 2019 מורכב מ-41% גברים ו-59% נשים. וזאת בהשוואה ל-45% גברים ו-55% נשים באוכלוסייה הכללית. 
 
נתונים דומים זוהו גם בקרב בני הקהילה האתיופית, תובעי הבטחת הכנסה: 38% גברים ו62%, בהשוואה ל- 44% גברים ו-56% נשים באוכלוסייה הכללית.
 
הכשרה מקצועית לחברה האתיופית
 
אחד הכלים המרכזיים לקידום הישראלים עולי אתיופיה, כמו גם חלקים נרחבים אחרים באוכלוסייה הישראלית, הוא ההכשרה המקצועית. החל משנת 2015 מקבל שירות התעסוקה מהאגף להכשרה מקצועית במשרד העבודה הרווחה הקצאה ייעודית לשוברים להכשרה מקצועית לחברה האתיופית. שירות התעסוקה מקדיש מאמצים רבים להנגשת שוברי ההכשרה המקצועית בקרב החברה האתיופית, ומצליח למצות את מלוא התקציב הייעודי לנושא. במסגרת זו, מינואר 2015 עד ספטמבר 2019 הושקע תקציב, בבני הקהילה האתיופית, בסך כולל של מעל 3.6 מיליון ₪. 
 
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה: "הנתונים בדו"ח מוכיחים כי הפעילות המעשית של שירות התעסוקה מניבה תוצאות איכותיות וכי המשך ההשקעה האדירה בבני הקהילה האתיופית תביא להמשך צמצום הפערים בחברה הישראלית. הנתונים מעידים גם על העשייה היומיומית שנעשית למען בני הקהילה - בלשכות, בהכשרות המקצועיות ובהנגשה הייחודית למענם. יחד עם זאת, עלינו, כחברה, להמשיך לפעול, בכל המישורים, ולהביא לשילובם המיטבי של בני הקהילה האתיופית, בעיקר נשים ובני הדור הצעיר, בחברה ובשוק התעסוקה בפרט."
 
 

 

x