מגזין אדוויזרלנד>> קרנות פנסיה: לנייד או לא לנייד? זאת השאלה

מגזין אדוויזרלנד>> קרנות פנסיה: לנייד או לא לנייד? זאת השאלה

חוסכים יכולים להעביר חסכון פנסיוני בין מוצרים שונים, לאו דווקא זהים, הדילמות שעולות הן בין אבדן תכונות בתוכניות קיימות למול עלויות נמוכות יותר בדרך כלל בקרן החדשה

 

 
 

נדב טסלר
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
04/12/2019

שנת 2008 חוסכים יכולים להעביר את החיסכון הפנסיוני בין המוצרים הפנסיונים השונים. וזאת בניגוד לשנים קודמות, בהן החוסכים יכלו להעביר את החיסכון בין מוצרים זהים. בהעברת הכספים החוסך עשוי לחסוך בדמי ניהול ולהגדיל את החיסכון לגיל פרישה מנגד הוא עשוי לאבד תכונות אחרות הקיימות במוצר אותו הוא עוזב כמו מקדם המרה מובטח או אפשרות משיכת הכספים בצורה הונית. בחרתי להציג מספר דילמות בהם עשוי להיתקל החוסך המבקש לנייד את כספיו.
 
ניוד קרן פנסיה | לקופת גמל
 
חיסכון בקרן הפנסיה מקנה לחוסך כיסויים ביטוחים לאבדן כושר עבודה ומקרה של מוות, החוסכים בקרן הפנסיה משלמים (בדרך כלל) דמי ניהול נמוכים על הצבירה בקרן וזכאים לתשואה מובטחת על כ־ 27% מהנכסים שלהם. מנגד חיסכון בקופת גמל מאפשר לחוסך לבחור מבין מגוון רחב יותר של מסלולי השקעה ומקנה גמישות רבה יותר במשיכת הכספים על ידי המוטבים במקרה של מוות.
 
פתרון אפשרי: כדי למנוע פגיעה בכיסוי הביטוחי של החוסך ושילוב של קבלת סכום חד פעמי וקצבה חודשית במקרה של מוות הפתרון האפשרי הוא ניוד של קרנות פנסיה לא פעילות לקופת הגמל.
 
חשוב לזכור: בניוד תכניות לא פעילות לקרן הפנסיה הפעילה החוסך מוזיל את עלות הכיסוי הביטוחי לשארים ועשוי להוזיל את דמי הניהול שישלם.
 
לדוגמה: לחוסך בן 39 המרוויח 10,000 שקלים בחודש נצברו 250 אלף שקלים בקרן פנסיה לא פעילה. החוסך מתלבט האם להעביר את הכספים לקרן פנסיה או לקופת גמל. במידה והחוסך יעביר את הכספים לקרן הפנסיה הפעילה שלו, עלות הכיסוי הביטוחי לשארים מגיל 39 ועד גיל 67 תעמוד על 16 אלף שקלים. במידה והחוסך יבחר להעביר את הכספים לקופת גמל עלות השארים תזנק ותעמוד על 31 אלף שקלים.
 
 
דמי ניהול מהצבירה בקרן הפנסיה - 0.05%
דמי ניהול ממוצעים מהצבירה בקופות הגמל - 0.56%
 
ניוד קופת גמל | לקרן הפנסיה
 
כפי שראינו, בקרן הפנסיה דמי הניהול מהצבירה נמוכים במקרים רבים מדמי הניהול בקופת הגמל. אם ניקח לדוגמה קרן פנסיה שבה מציעים לחוסכים, גם לחוסכים לא פעילים, דמי ניהול מהצבירה בגובה 0.05% מנגד דמי הניהול הממוצעים בקופות הגמל עומדים על 0.56%.
 
חוסכים שיבחרו להעביר כספים מקופת הגמל לקרן הפנסיה צפויים לחסוך בדמי הניהול שישלמו על הצבירה. מנגד, חשוב לזכור כי קרן הפנסיה היא קופה לקצבה, כספים שהועברו אל קרן הפנסיה יהיה ניתן למשוך כקצבה או כהיוון קצבה. ככל והיו בקופת הגמל כספים שהופקדו לפני שנת 2008, כספים אלו הם כספים הוניים ובמעבר לקרן הפנסיה לא יהיה ניתן עוד למשוך אותם כהון.
 
פתרון אפשרי: חוסכים המעוניינים להגדיל את החיסכון לגיל פרישה ומעוניינים להוזיל את דמי הניהול על הצבירה יכולים להעביר כספים שהופקדו לקופת הגמל לאחר שנת 2008.
 
ניוד ביטוח מנהלים בעל מקדם
| מובטח לקרן הפנסיה
 
ביטוחי מנהלים ששווקו עד לשנת 2013 כללו מקדם המרה מובטח. מקדם זה נקבע במועד ההצטרפות לפוליסת הביטוח ולא צפוי להשתנות עד היציאה לפנסיה. חוסך שיבחר להעביר את הכספים שצבר בביטוח המנהלים לקרן הפנסיה (או לקופת הגמל) יאבד את המקדם המובטח.
 
פתרון אפשרי: מקדמי ההמרה השתנו לאורך השנים בהתאם למועד שבו נפתחה הפוליסה. ככל שהפוליסה נפתחה במועד מאוחר יותר, מקדם ההמרה יהיה גבוה יותר. בטרם ביצוע המעבר יש לחשב את השווי הכלכלי של מקדם ההמרה ועל החוסך להחליט האם שווה להישאר בביטוח המנהלים, לשמור על המקדם אך לשלם דמי ניהול גבוהים יותר.
 
התפתחות המקדמים לאורך השנים:
 
חשוב לזכור: במעבר מביטוח מנהלים לקרן פנסיה החוסך מוותר גם על הכיסוי הביטוחי הקיים לו בפוליסה (לרבות אבדן כושר עבודה עיסוקי) ולכן יש לבחון גם את מצב בריאותו של החוסך ועיסוקו טרם ביצוע המעבר.
 
ניוד ביטוח מנהלים | לקופת גמל
 
עד לשנת 2008 שווקו ביטוחי מנהלים בעלי מרכיב הוני. העברת הכספים לקרן הפנסיה תבטל את המשיכה ההונית של הכספים והמשיכה תתאפשר כקצבה בלבד. לא פעם חוסכים המעוניינים לשמר את המרכיב ההוני בפוליסה בוחרים להעביר את הכספים לקופת הגמל. אך גם במעבר מסוג זה חשוב להבחין בפוליסות הכוללות הבחנה בין ערך פיצויים למס וערך פיצויים למעסיק. בפוליסות אלו, הרווחים על כספי הפיצויים נזקפו לטובת רכיב התגמולים ובסיום העבודה במידה והעובד לא היה חתום על סעיף 14 נדרש המעסיק לבצע השלמת פיצויים בהתאם לשכר האחרון בניכוי ערך פיצויים למעסיק.
 
לדוגמה: עובד סיים לעבוד לאחר 15 שנים, שכרו האחרון 35 אלף שקלים. העובד אינו חתום על סעיף 14. המעסיק נדרש לשלם 525 אלף שקלים.
 
בפוליסה נצברו הסכומים הבאים:
 
ערך פיצויים למעסיק - 425,000 שקלים
 
ערך פיצויים למס - 550,000 שקלים
 
 
 
כל עוד הכספים נשארים בפוליסה המעסיק חייב לעובד השלמת פיצויים בגובה 100,000 שקלים. במידה והכספים יעברו למוצר פנסיוני אחר, המעסיק יהיה פטור מהשלמת פיצויים לעובד.
 
פתרון אפשרי: במידה והעובד סיים את עבודתו או במקרה של עובד החתום על סעיף 14 ניתן לנייד את הכספים לקופת הגמל ולשמר את הרכיב ההוני של הפוליסה מבלי לפגוע בכספי הפיצויים. חשוב לשים לב כי יתכנו מקרים שגם בפוליסות הוניות יש מקדם קצבה קדום שעשוי להיות אטרקטיבי לפורש.
 
בשורה התחתונה | הניוד אינו המטרה
 
הניוד לכשעצמו הוא כלי לשיפור החיסכון הפנסיוני של החוסך ולא המטרה. יש לבחון את השפעת הניוד מעבר לשורה התחתונה של דמי הניהול ולקבל את ההחלטה בהתאם למצבו הבריאותי ורצונותיו של החוסך תוך הכרת מגוון השיקולים הקיימים במוצר הפנסיוני ממנו יוצאים ואליו נכנסים. 
 

 

דמי ניהול מהצבירה בקרן הפנסיה - 0.05%
דמי ניהול ממוצעים מהצבירה בקופות הגמל - 0.56%
x