מיטב דש >> בנק ישראל העביר מסר תקיף לגבי התערבות בשוק המט"ח

הכלכלן הראשי של בית ההשקעות: נתוני המשכנתאות מראים ששוק הנדל"ן בישראל ממשיך להתאושש ולחזור להיות מנוע הצמיחה של המשק.

 

 
 

אלכס זבז`ינסקי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
03/12/2019

עיקרי הדברים  
 
  • בראיונות לתקשורת העביר בנק ישראל מסרים חדים יותר מאשר בהודעת הריבית, לפיהם הוא יגביר קצב התערבות בשוק המט"ח ועשוי אף לנקוט בצעדים נוספים כבר בחודשים הקרובים נוכח החשש מהרעה בכלכלה, בפרט בגלל הקיפאון הפוליטי.
  • לפי המדד המשולב של בנק ישראל, קצב הצמיחה במשק מתמתן באיטיות תוך היחלשות הצריכה הפרטית. נרשמה ירידה בקצב הצמיחה של יצוא השירותים.
  •  נתוני המשכנתאות מראים ששוק הנדל"ן בישראל ממשיך להתאושש ולחזור להיות מנוע הצמיחה של המשק.
  • נרשמה ירידה בשיעור החובות הבעייתיים באשראי הצרכני בבנקים, מה שעשוי להגדיל היצע האשראי הבנקאי למגזר זה שהיה בקיפאון ולתמוך בצריכה הפרטית.
  • לפי נתוני הלמ"ס, ההכנסה של משקי הבית בישראל צמחה בקצב משמעותית גבוה יותר מההוצאה בשנים האחרונות וכך תמכה בצמיחה החזקה בצריכה הפרטית.
  • ·מהאינדיקאטורים המתפרסמים בעולם קשה להסיק שהכלכלה העולמית ובפרט סחר החוץ התחילו להתאושש. במיוחד בולטת חולשה במדינות המתפתחות.
  •  הביצועים החלשים של שוקי המניות בעולם מחוץ לארה"ב (וישראל) בשבועות האחרונים עלולים להקשות על המשך "הראלי" בשוק האמריקאי.
 

המלצות מרכזיות

חשיפה למניות:

גבוהה

בינונית / גבוהה

בינונית

בינונית / נמוכה

נמוכה

 

מח"מ האג"ח:    

ארוך

בינוני / ארוך

בינוני

בינוני / קצר

קצר

 

דירוג באג"ח בקונצרניות

ללא דירוג

BBB

A

AA

AAA

 

דגשים:

·      אנו ממליצים להקטין בהדרגה הטיה לטובת האפיקהשקלי.


מאקרו ישראל.
התמתנות בקצב הצמיחה במשק מורגשת ברוב האינדיקאטורים השוטפים 
לפי המדד המשולב של בנק ישראל, קצב הצמיחה במשק ממשיך להתמתן באיטיות. ההאטה בצמיחה מורגשת באינדיקאטורים של הצריכה הפרטית. קצב הצמיחה במדדי הפדיון בענפי המסחר והשירותים ירד לרמות הנמוכות של חמש השנים האחרונות.
 
 
דווקא קצב הצמיחה של יצוא הסחורות השתפר לאחרונה והשיג לראשונה בשנים האחרונות את יצוא השירותים. אולם, מתוך ארבע קבוצות התעשייה לפי רמת הטכנולוגיה, נרשם שיפור רק בתעשיות טכנולוגיה מעורבת עילית. בקבוצה זו בעיקר תרם לשיפור יצוא הכימיקליים שצמח השנה בקצב מאוד גבוה. כך, שבסה"כ, לא מדובר בשיפור רוחבי של יצוא הסחורות. 
 
נתונים נוספים:
  • לפי סקר כוח אדם, מצבו של שוק העבודה נותר יציב. לא היינו מייחסים חשיבות גדולה לירידה באבטלה, בטח תוך ירידה חדה בשיעור ההשתתפות ועוד בחודש אוקטובר של החגים. כפי שניתן לראות בתרשים 5, הממוצע הנע השנתי של שיעור האבטלה וההשתתפות נותר יחסית יציב.
  • לאחרונה חלה עוד האצה בגידול של מספר המשכנתאות החדשות התואמת גידול ברכישות הדירות. שוק הנדל"ן שוב הופך למנוע הצמיחה של המשק. אולם, היעדרות תוכניות הממשלה לפיתוחו עלולה לפגוע בהתאוששות
  • לפי הנתונים שפרסם בנק ישראל, אחוז החובות הבעייתיים בקרב הלקוחות הפרטיים בבנקים ירד במחצית הראשונה של השנה לאחר עלייה בשנים האחרונות. הירידה בחובות הבעייתיים עשויה להחזיר את הבנקים להרחיב האשראי הפרטי, שקפא בשנתיים האחרונות, ולתמוך בהגברת הצריכה הפרטית. שיעור האשראי הבעייתי מסך האשראי המסחרי המשיך לרדת ולתמוך בהתרחבות מהירה של האשראי המסחרי בבנקים.
 
מצאי הלמ"ס,  ההכנסה הכספית הממוצעת נטו לחודש למשק בית בישראל עלתה בשנת 2018 בקצב של 4.6% לעומת עלייה של 1.3% של ההוצאה הכוללת לתצרוכת (ההוצאה כוללת זקיפה להוצאות הדיור והרכב). כפי שניתן לראות בתרשים 9, ההכנסות למשק בית צמחו מאז 2010 בקצב גבוה יותר מאשר ההוצאות, מה שיכול להסביר את איתנותה של הצריכה הפרטית בשנים האחרונות.   
 
 
 
מאקרו עולם.
ההתאוששות בעולם לא ממש מורגשת בנתונים כלכליים
  • לא חל שיפור במדד סחר החוץ בעולם בחודש ספטמבר. המדד שמשקף את היצוא מהמדינות המתפתחות אף רשם ירידה.
  • האינדיקאטור לסחר העולמי המתפרסם ע"י חברת DHL, שיתרונותיו הרבים מסתכמים בכך שהוא מתואם בצורה טובה עם הצמיחה העולמית, מקדים בדרך כלל את העיתוי בתפנית של הצמיחה ומתפרסם הרבה לפני האינדיקאטורים האחרים, מצביע שגם בחודש נובמבר המשיכה האטה בסחר החוץ בעולם.
 
תרשים 10
 
מקור: Bloomberg, מיטב דש ברוקראז' 
תרשים 11
 
  • כמעט כל האינדיקאטורים של היצוא והייצור התעשייתי שהתפרסמו באסיה בשבוע שעבר, שכללו מדד הייצור התעשייתי בדרום קוריאה ווייטנאם, נתוני היצוא בתאילנד, וייטנאם והונג קונג היו נמוכים מהתחזיות ו/או הצביעו על העמקת הירידה בפעילות (תרשים 12-13).
  • קצב הצמיחה בכלכלת הודו ירד ברבעון השלישי ל-4.5%, הנמוך ביותר מאז 2013.   ברבעון מקביל לפני שנה הצמיחה הייתה 7%. כלכלת הודו רושמת ירידה רציפה בצמיחה בשישה הרבעונים האחרונים. כמו במדינות האחרות, מתמתנת הפעילות בתעשייה אשר ירדה ב-1% ברבעון האחרון.
 
  • הנתונים בסין היו לא חד משמעיים. מצד אחד, נרשמה ירידה שנתית בקצב של כ-10% ברווחיות חברות התעשייה. זאת הירידה החדה ביותר מאז משבר 2008.  מנגד, מדדי מנהלי הרכש בתעשייה ובשירותים הרשמיים רשמו שיפור בחודש נובמבר כאשר בתעשייה המדד עלה לראשונה מאז חודש אפריל מעל רמה של 50 (50.2)
  • גם הנתונים הכלכליים בארה"ב היו מעורבים. קצב השינוי השנתי של רכישות מוצרי השקעה ע"י החברות ממשיך לרדת. לעומת זאת, הנתונים המתייחסים לשוק הנדל"ן למגורים הצביעו על התאוששות מהירה תוך עלייה של מכירות הבתים והתחלות הבנייה.
  • כפי שכתבנו בתחזית השנתית, אנחנו מסמנים את העלייה באינפלציה בארה"ב כאחד הסיכונים שעלול להוציא ממעגל התומכים בשווקים את הגורם החשוב ביותר, הבנק המרכזי. בינתיים, חשש זה לא מתממש. קצב אינפלציית ליבה PCE, האינדיקאטור העיקרי אחריו עוקב ה-FED, ירד בחודשיים האחרונים מכ- 1.8% ל-1.6%
 
 
שווקים.
בנק ישראל מעלה הילוך
אנדרו אביר, הנציג של בנק ישראל בוועדה המוניטארית, התראיין לרשתות בלומברג ורויטרס ימים ספורים אחרי פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל, שלא הופיע בה שינוי משמעותי לעומת ההחלטה הקודמת, והעביר מסרים חדים הרבה יותר. 
  • בראיון לרויטרס המסר העיקרי היה שבנק ישראל יתערב מעתה בצורה הרבה יותר אקטיבית בשוק המט"ח כדי להכניס תנודתיות למסחר ולמנוע המשך התחזקות השקל בקצב שהיה השנה. ההתערבות במט"ח לא פוסלת הורדות ריבית, אך נאמר שהרף להורדת ריבית מתחת לאפס הוא גבוה. צריך לציין שבינתיים קניות מט"ח ע"י בנק ישראל שהיו בשבוע שעבר לא הביאו לפיחות ניכר של השקל.
  • גם בראיון לבלומברג עלתה האופציה של הריבית השלילית כאפשרית מבחינת בנק ישראל. בראיון זה נאמר שבנק ישראל שוקל גם רכישות אג"ח ממשלתיות ככלי שנועד להחליש את השקל ולהביא את האינפלציה ליעד.
  • בנוסף, בעיקר בראיון לבלומברג, מופיע התייחסות לפלונטר הפוליטי והשפעתו המזיקה  לכלכלה. נאמר מפורשות שבנק ישראל לא יחכה להופעת הנתונים המעידים על הנזק בפועל, אלא יפעל בעוד מועד כדי להקטינו.
 
ניתן להבין מכך שבנק ישראל עשוי כבר בחודשים הקרובים להפעיל כלים שונים  לא רק במטרה להשיג את יעד האינפלציה, אלא מתוך חשש להאטה בצמיחה גם אם עדיין לא יופיעו נתונים בפועל שיעידו על הרעה במצב הכלכלי. 
לא ברור רק איך הדברים שנאמרו מסתדרים עם חילוקי הדעות שנתגלו בוועדה המוניטארית בהחלטה הקודמת (הצבעה 3:2 בעד אי שינוי בריבית). ההחלטה על שינוי מדיניות ההתערבות בשוק המט"ח והתגובה האפשרית של בנק ישראל להיעדרות הממשלה לא הופיעו בצורה ישירה בנוסח החלטת הריבית האחרונה. לכן, לא ברור עד כמה החלטות אלה נמצאות בקונצנזוס בוועדה המוניטארית. 
 
המלצות:
  • המסרים שהועברו מחזקים את עמדתנו ביחס להמלצה להיות במח"מ בינוני-ארוך באפיק האג"ח. 
  • אנו ממליצים להקטין בהדרגה הטייה לטובת האפיק השקלי על פני הצמוד, במיוחד במח"מ הקצר והבינוני, לאחר ירידה משמעותית בציפיות האינפלציה שהייתה לאחרונה והגברת התערבות של בנק ישראל בשוק המט"ח 
 
 
כיוונים מנוגדים בין שוק המניות האמריקאי לבין כל השאר
אם מסתכלים על מדדי המניות בארה"ב (ובת"א) בשבועות האחרונים ניתן להתרשם ששוקי המניות היו מצוינים למשקיעים. המדדים בארה"ב השיגו בשלושת השבועות האחרונים תשואה של כ-2%-1.5% תוך  תנודתיות נמוכה. היחס בין מכפיל הרווח החזוי של S&P 500 לבין מדד VIX עלה לאחת הרמות הגבוהות ביותר בשלושים השנים האחרונות.
 
אולם, מחוץ לארה"ב התמונה נראית פחות טוב. בשלושת השבועות האחרונים מדד המניות STOXX Europe 600 עלה רק ב-0.5%, יפן ירדה בכ-0.5%, מדד הבורסה בסין ירד בכ-3% ומדד כלל השווקים המתעוררים ירד בכ-2.3%. במיוחד בלטו לרעה, אפילו בהשוואה לשווקים המתעוררים האחרים, מדדי המניות והמטבעות במדינות דרום אמריקה בגלל האירועים הפוליטיים והחולשה בכלכלות. 
נוסיף שבשבועות האחרונים מניות סקטור התעשייה חזרו להציג ביצועים חלשים יותר מאשר מדד המניות הכללי בארה"ב, אירופה ובשווקים מתפתחים, מה שמראה שגם המשקיעים מפקפקים בהתאוששות הפעילות במגזר. 
שורה תחתונה: הביצועים החלשים של המניות במרבית המדינות מחוץ לארה"ב עלול להקשות על "הראלי" שהתפתח בשוקי המניות בארה"ב, במיוחד אם יתעוררו קשיים במו"מ בין ארה"ב לסין.
 
x