מילון פאנדר >> תיאוריית השוק היעיל של שוק ניירות הערך

הטוענים ליעילותו של השוק, לא אוחזים בהשקפה שאיש אינו יכול להרוויח על ידי ניצול מידע פנימי בעניין מניה מסוימת. אך התיאוריה גורסת כי כאשר מידע לגבי מניה מסוימת ניתן לכל הציבור באותו הזמן על ידי המאזן הוא למעשה כבר משתקף במחיר השוק של המניה

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
09/12/2019

שאלת היעילות או יעילותו של שוק המניות היא בעלת חשיבות עצומה עבור אותם הצדדים המנתחים את כדאיות השקעה במניות. השקפה ראשונה טוענת ששוק המניות הוא שוק יעיל וכל מידע לגבי שיוניים בערך הנסחר במניות בעבר, היקף מחזור וכדומה כבר הובא בחשבון בעת קביעת המחירים הנוכחיים בבורסה. לעומתם, קבוצה גדולה של טכנאים ומנתחי ניירות ערך פיתחו שיטות רבות ומגוונות המאפשרות להשקפתם להרוויח תשואה עודפת בשוק ניירות הערך. על פי תיאוריית השוק היעיל, כל עבודת הטכנאים היא חסרת תועלת משום שלא ניתן להרוויח תשואה עודפת על בסיס פיתוח כללי השקעה מכניים המבוססים על מידע קיים.

הטוענים ליעילותו של השוק, לא אוחזים בהשקפה שאיש אינו יכול להרוויח על ידי ניצול מידע פנימי בעניין מניה מסוימת. אך התיאוריה גורסת  כי כאשר מידע לגבי מניה מסוימת ניתן לכל הציבור באותו הזמן על ידי המאזן הוא למעשה כבר משתקף במחיר השוק של המניה. מתוך כך, אין אפשרות להרוויח רווחים עודפים בשוק ניירות הערך על ידי ניתוח נתוני העבר. לעומת זאת קבוצה שיש לה גישה אל מידע שלא מועברת לשאר הציבור עשויה להרוויח משימוש מידע זה.

אלו התלויים ביעילותו של השוק, צריכים להתמודד עם מספר אנומליות שנגזרות מבדיקת תוצאות מסחר והוכחו לאורך שנים. האנומליות נוגעות לתופעות כמו עונתיות, השפעת גודל הפירמה והשפעת יחסים פיננסיים נתונים ותכונות טכניות אחרות המשפיעות על שיעורי תשואה ופוגמות באמינות השוק היעיל. תפקידן של האנומליות חלוקות בשוק ההון. יש הטוענים כי האנומליות מוכיחות שהשוק אינו יעיל ואחרים מאמינים כי אלו תופעות שוליות בלבד.

בספרות נמצאו עדויות רבות להתנהגות עונתית של תשואת המניות. תופעת העונתיות קיימת כאשר משתנים מחיריהם של ניירות ערך באופן קורלטיבי לזמנים קבועים.

אפקט ינואר – באפקט זה, הערך של מניות, בעיקר מניות קטנות עולה בחודש ינואר והעלייה הגבוהה ביותר מתרחשת בין המעבר מהיום האחרון של דצמבר ליום הראשון של ינואר ולכן הכינוי של המהלך הוא ראלי סוף שנה.

אפקט תוך חודשי – מחקרים הראו כי בשבועיים הראשונים של החודש נוטים לעליות שערים, לעומת השבועיים האחרונים של החודש בו המדדים נוטים יותר לרדת.  

האפקט היומי - מחקרים הראו כי ביום שישי, ערך המניות נוטה לעלות לעומת יום ב' בו המדדים שיעורי העלייה נמוכים יותר.

קורלציה בין אופי חברות לבין שווין

אפקט הגודל – מחקרים הראו כי מניות קטנות נוטות להשיא תשואה גבוהה יותר לאחר תיקונים בשוק לעומת מניות קטנות.

מכפיל רווח – מחקרים הראו כי מניות עם מכפיל רווח גבוה נוטות לעלות בצורה חדה יותר לאחר תיקון. מכפיל רווח ידוע לכולם ולכן חוסר הפרופרציה בין המגמות מחליט את הטיעון לשוק יעיל.

אפקט שווי שוק – מחקרים הראו שככל שיחס בין הערך החשבונאי לערך השוק של ההון העצמי גדול  יותר (book to market value) כך גם הסיכוי של המניה לעלות בחדות גבוה יותר.

רישום בבורסה – מחקרים הראו כי מניות שליטה שעברו ממצב של אחזקה פרטית לאחזקה ציבורית בהנפקה נטו לעלות בחדות לקראת ההנפקה ולאחר מכן לרדת בחדות.

 

x