רשות שוק ההון >> תיקון החוזר המאוחד: טיוטה על ביצוע עסקאות בין צדדים קשורים

 

 
 

אדם כהן
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
12/12/2019

תיקון הוראות החוזר המאוחד לעניין עסקה בין צדדים קשורים - טיוטה

 

בתוקף סמכותי לפי הוראות תקנה 23 לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (כללי השקעה החלים על גופים מוסדיים), התשס"ב-2012, להלן הוראותיי:

1 .כללי

הוראות חוזר זה נועדו לעדכן את הוראות פרק 4 בחלק 2 של שער 5 בחוזר המאוחד שכותרתו "ניהול נכסי השקעה", ביחס להוראות בדבר ביצוע עסקה עם צד קשור. מטרת התיקון היא לאפשר במקרים מאוד חריגים ובכפוף לתנאים שנקבעו, ביצוע עסקאות לרכישה ומכירה של נכס לא סחיר בין משקיעים מוסדיים המנויים על אותה קבוצת משקיעים, ובלבד שהעסקה היא לטובת כל המשקיעים המוסדיים הנמנים על אותה קבוצה.

2 .תיקון החוזר המאוחד

בפרק 4 שבחלק 2 לשער 5 בחוזר המאוחד ("ניהול נכסי השקעה"), יחולו התיקונים שבנספח א' לחוזר זה.

3 .תחולה

חוזר זה יחול על כל הגופים המוסדיים.

 

4 .תחילה

תחילתו של חוזר זה ביום פרסומו.

 ד"ר משה ברקת

הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון

נספח א

7. צדדים קשורים

בסעיף זה, "עסקה  עם צד קשור או באמצעותו" - למעט עסקאות אלה: (1) שכירת נכס מצד קשור או השכרת נכס לצד קשור והוצאות נלוות בגין שכירה או השכרה כאמור ובלבד שלעסקה זו התקבל אישור מראש ובכתב של רוב הנציגים החיצוניים שחברים בוועדת השקעות; (2) עסקאות המוסדרות בדין ספציפי; (3) עסקאות שאינן בתחום ההשקעות.

(א)עסקה עם צד קשור או באמצעותו

  1. משקיע מוסדי רשאי לעשות עסקה עם צד קשור או באמצעותו, כאמור בתקנה 23 לתקנות כללי השקעה ובלבד שלאותה עסקה ניתן אישור מראש ובכתב של רוב הנציגים החיצוניים שחברים בוועדת ההשקעות של המשקיע המוסדי.
  2. במסגרת תהליך האישור יתייחסו הנציגים החיצוניים, בין היתר, לאלה:
    1. היקף העסקאות שבוצעו במהלך השנה הקלנדארית שבה מאושרת העסקה, עם כל הצדדים הקשורים הרלוונטיים לעסקה;
    2. השתתפות משקיעים מוסדיים אחרים שאינם נמנים על קבוצת המשקיעים של המשקיע המוסדי בעסקה האמורה ואם השתתפו משקיעים מוסדיים אחרים - אחידות התנאים החלים על כל המשתתפים לרבות לחוסר אחידות, ככל שקיימת.
  3. פסקאות (1) ו- (2) לעיל לא יחולו על עסקה עם צד קשור כאשר העסקה עם צד קשור היא גם השקעה בצד קשור כאמור בסעיף קטן 7(ב)(4)(א)ו-(ב) להלן.
  4. על אף האמור בפסקאות (1) ו-(2) לעיל, משקיע מוסדי לא יעשה עסקה עם צד קשור ולא ישאיל ניירות ערך לצד קשור או באמצעותו, הנמנה על אחד מאלה:
    1. ששולט במשקיע המוסדי או מי שמחזיק עשרה אחוזים או יותר מאמצעי השליטה בו;
    2. גוף מוסדי אחר[1] הנמנה על אותה קבוצת משקיעים של המשקיע המוסדי; ואולם רשאי יהיה לעשות עם גוף מוסדי כאמור עסקת ביטוח לנכסי המשקיע המוסדי בתנאי שוק ובכפוף לאישור כאמור בפסקת משנה (5)(ב) להלן ורשאי יהיה לנכות את פרמיית הביטוח מנכסי המבוטחים או העמיתים;
    3. גוף מוסדי שהשקעותיו מנוהלות על ידי אותו אדם שמנהל את השקעות המשקיע המוסדי וביחס לכספים שמנוהלים על ידי אותו אדם עבור המשקיע המוסדי.
  5. על אף האמור בפסקה (4) לעיל, משקיע מוסדי רשאי לעשות עסקה –
    1. עם חברה מנהלת או עם מבטח לגבי כספים המוחזקים כנגד התחייבויות שאינן תלויות תשואה הנמנים על אותה קבוצת המשקיעים ובהתקיים כל אלה:
      1. מטרת העסקה היא מכירת נכס של המשקיע המוסדי לחברה המנהלת או למבטח;
      2. התקבל אישור מראש ובכתב של רוב הנציגים החיצוניים החברים בוועדת ההשקעות;
      3. ועדת ההשקעות השתכנעה כי קיימות נסיבות חריגות והעסקה נעשית לטובת המבוטחים או העמיתים;

משקיע מוסדי ידווח לממונה אחת לרבעון על עסקאות אלה; הדיווח יימסר לממונה תוך 10 ימי עסקים מתום הרבעון ויכלול, בין היתר, את המידע הבא: הסיבות לביצוע העסקה, סכום העסקה, המועד שבו בוצעה העסקה, זהות הנכס הנמכר ושמות הנציגים החיצוניים שאישרו את ביצוע העסקה.

  1. עם משקיע מוסדי אחר הנמנה על אותה קבוצת משקיעים, ובלבד שהתקיימו כל אלה:
    1. מטרת העסקה היא מכירה או רכישה נכס לא סחיר של משקיע מוסדי למשקיע מוסדי אחר הנמנה על אותה קבוצת משקיעים;
    2. ועדת ההשקעות של המשקיע המוסדי סבורה כי קיימות נסיבות חריגות לביצוע העסקה, וכי העסקה נעשית לטובת המבוטחים או העמיתים;
    3. היה הנכס הלא סחיר שבעטיו מתקיימת העסקה, נכס משוערך על ידי החברה לציטוט מחירים כמשמעותה בתקנה 3(2) לתקנות שווי נכסים, ייקבע שוויו בהתאם לשערוך הנכס שהתקבל מהחברה האמורה. לא היה הנכס הלא סחיר נכס משוערך כאמור, יקבע שוויו על ידי מעריך שווי בלתי תלוי. מינויו של מעריך השווי הבלתי תלוי, ייבחן ויאושר על ידי ועדת הביקורת של המשקיע המוסדי. לעניין זה "מעריך שווי בלתי תלוי" – מעריך שווי שאינו צד קשור לאחד מהגופים המוסדיים הנמנים על קבוצת המשקיעים, או לבעל השליטה בהם;
    4. ועדת ההשקעות של המשקיע המוסדי בחנה ואישרה את ביצוע העסקה;
    5. במידה וקיימת זהות בין רוב החברים בוועדת השקעות של כל אחד מהמשקיעים המוסדיים שהם צד לעסקה, תיבחן העסקה ותאושר גם על ידי ועדה חיצונית בלתי תלויה שתמונה על ידי הצדדים לעסקה, ובלבד שהתקבל למינוי אישור של ועדת האיתור של כל אחד מהמשקיעים המוסדיים. בוועדה החיצונית הבלתי תלויה יכהנו לכל הפחות 3 חברים, שכל אחד מהם כשיר להתמנות לנציג חיצוני בוועדת השקעות, ואשר אינו מכהן כדירקטור או כחבר ועדת השקעות אצל אחד מהצדדים לעסקה.

משקיע מוסדי ידווח לממונה על עסקאות אלה. הדיווח יימסר לממונה תוך 4 ימי עסקים ממועד אישור העסקה ויכלול, בין היתר, את המידע הבא: פירוט הסיבות לביצוע העסקה לרבות הנסיבות החריגות, סכום העסקה, המועד שבו בוצעה העסקה, זהות הנכס הנמכר, אישורי ועדת הביקורת וועדות האיתור בהתאם לנדרש לפי סעיף זה, שם מעריך השווי הבלתי תלוי, ושמות חברי הוועדה החיצונית הבלתי תלויה, ככל שזו מונתה , שאישרו את ביצוע העסקה.

 

 

דברי הסבר

 

ככלל, עסקאות בין משקיעים מוסדיים השייכים לאותה קבוצת משקיעים, הן עסקאות אסורות וזאת מחשש לקיומם של ניגודי עניינים או מקיומם של אינטרסים ושיקולים זרים בביצוע העסקה. מטרת התיקון היא לאפשר בתנאים חריגים את ביצוען של עסקאות רכישה או מכירה של נכסים לא סחירים בין משקיעים מוסדיים הנמנים על אותה קבוצת משקיעים, ובלבד שהעסקה היא לטובת כל המשקיעים המוסדיים הנמנים באותה קבוצת משקיעים, ובכפוף לתנאים המנויים בתיקון המוצע.

כאשר מדובר בנכסים לא סחירים מסוג נכסי חוב אשר משוערכים באופן יומי על ידי החברה לציטוט מחירים כמשמעותה בתקנה 3(2) לתקנות הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל) (חישוב שווי נכסים), התשס"ט-2009, שווי העסקה ייקבע בהתאם לשערוך האמור. במקרים בהם הנכס נשוא העסקה אינו משוערך בתדירות יומית על ידי החברה לציטוט מחירים כמשמעותה בתקנה 3(2) לתקנות שווי נכסים, חשוב שהשערוך יבוצע על ידי גורם מקצועי ובלתי תלוי באחד או יותר מהצדדים לעסקה על מנת שהשערוך יהיה אובייקטיבי וישקף שווי הוגן בין מוכר מרצון לקונה מרצון.

כמו כן, עסקה כאמור נדרשת להיות מאושרת על ידי כל  אחת מוועדות ההשקעה של הצדדים לעסקה. ישנם מקרים בהם קיימת ועדת השקעות משותפת לכל העמיתים והמבוטחים הנמנים על אותה קבוצת משקיעים או שיכול ויש מקרים בהם קיימת זהות בין רוב חברי ועדת ההשקעות שמכהנים בחברה המנהלת ובמבטח.  במקרה כזה, קיים חשש שההחלטות שיתקבלו בוועדות לא ישקפו את כל השיקולים הרלבנטיים עבור המשקיעים המוסדיים שהם צדדים שונים לעסקה, שכן מדובר בצדדים שונים בעלי שיקולים שונים. לפיכך, מוצע לקבוע כי במקרים כאלה יוקם מנגנון לפיו תמונה ועדה בלתי תלויה לבחינה ולאישור העסקה בנוסף על האישור המתקבל מועדות ההשקעה. על מנת להבטיח את תקינות ההליך, מוצע לקבוע כי חברי הוועדה הבלתי תלויה יהיו בעלי כשירות של נציגים חיצוניים, אשר מכהנים בתפקיד כלשהו אצל מי מהצדדים לעסקה. מינויה של ועדה זו יהיה כפוף לאישור ועדות האיתור של הגופים המוסדיים המעורבים בעסקה.

לבסוף מוצע לקבוע כי עסקאות כאמור ידווחו לממונה, על ידי כל משקיע מוסדי המעורב בעסקה, וזאת בתוך 4 ימי עסקים ממועד אישור העסקה.

 



[1] לדוגמה, אסור לבצע עסקאות בין שני מסלולים או בין שתי קופות גמל באותה קבוצת משקיעים.

 

x