רשות שוק ההון >>תיקונים לדיווח על הסדרי חוב של המוסדיים

תיקון החוזר המאוחד לעניין דיווחים לממונה

 

 
 

קרן מרדכי
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/12/2019

 

תיקון הוראות החוזר המאוחד לעניין דיווחים לממונה

בתוקף סמכותי לפי הוראות סעיף 42 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (ביטוח), התשמ"א-1981 וסעיף 40 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים (קופות גמל), התשס"ה-2005, להלן הוראותיי:

1. כללי

הוראות חוזר זה נועדו לעדכן את הוראות פרק 3 בחלק 4 של שער 5 בחוזר המאוחד שכותרתו "דיווח לממונה על שוק ההון"  (להלן – פרק הדיווח לממונה) ביחס לדיווח של טופס 16- דיווח אודות חובות בעייתיים וטופס 18- דיווח אודות חשיפה לתאגידים ולקבוצות תאגידים. בטופס 16, הורחבה מטרת הדיווח שבבסיס הטופס כך שהדיווח החדש יכלול גם נתונים אודות מצבת חובות בעייתיים של הגוף המוסדי גם בישראל וגם בחו"ל. בטופס 18- לצד חובת דיווח של הגופים המוסדיים לגבי היקף החשיפה לקבוצות תאגידים, נוספה חובת דיווח ביחס לתאגידים שהיקף ההשקעה של הגופים המוסדיים בהם גבוה וכפי שנקבע בהוראת הדיווח עצמה. מטרת השינויים בטפסים אלו היא לשפר ולעדכן את תכנם של הדיווחים, לאור הניסיון שנצבר ביחס למידע הכלול בטפסים אלו מאז פרסומם לראשונה.

2. תיקון החוזר המאוחד

בפרק 3 שבחלק 4 לשער 5 בחוזר המאוחד ("דיווח לממונה על שוק ההון"), יחולו התיקונים שבנספח א' לחוזר זה.

בנספחים לפרק 3 שבחלק 4 לשער 5 בחוזר המאוחד ("דיווח לממונה על שוק ההון"), יחולו התיקונים שבנספח ב' לחוזר זה.

3. תחולה

חוזר זה יחול על כל הגופים המוסדיים.

 

4. תחילה והוראת מעבר

תחילתו של חוזר זה תהיה במועד הדיווח עבור הרבעון שמסתיים ביום 31 במרץ 2020.

 

5. ביטול תקפות

חוזר גופים מוסדיים 2015-9-19 שעניינו "דיווח לממונה אודות הסדרי חוב בהם נטל חלק גוף מוסדי" - בטל.

ד"ר משה ברקת

                                                                             הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון

נספח א'

עדכון לסעיף 6.1 דיווח רבעוני של חברה מנהלת

מס"ד

שם דיווח וקובץ דיווח

תאריך דיווח

אופן דיווח

נספחים או הפניות

חוזר מקור

2.

דוח תקופתי רבעוני בקובץ PDF

לא יאוחר מתום 3 ימי עסקים מהמועד שבו נחתם הדוח הכספי, או בתום חודשיים מתום כל רבעון, לפי המוקדם מביניהם[1].

פורטל אותות

 

חלק ג' בנספח 5.4.3.3

חוזר גופים מוסדיים

2012-9-19

 

3.

דוח תקופתי רבעוני ודיווחים נלווים בקובץ EXCEL

לא יאוחר מתום 3 ימי עסקים מהמועד שבו נחתם הדוח הכספי, או בתום חודשיים מתום כל רבעון, לפי המוקדם מביניהם[2].

פורטל אותות

 

חלק ג' בנספח 5.4.3.3

חוזר גופים מוסדיים

2012-9-19

2018-9-14

 

 

 

עדכון לסעיף 7.2 דיווח רבעוני של חברת ביטוח

מס"ד

שם דיווח וקובץ דיווח

תאריך דיווח

אופן דיווח

נספחים או הפניות

חוזר מקור

2.

דוח תקופתי רבעוני בקובץ PDF

יוגש עד חודשיים מתום כל רבעון או עד 3 ימי עסקים מיום החתימה על הדוחות הכספיים, לפי המוקדם שבהם[3]

פורטל אותות

 

חלק ד' בנספח 5.4.3.3

 

חוזר ביטוח

2005-1-7

3.

דוח תקופתי רבעוני ודיווחים נלווים בקובץ EXCEL (A)

יוגש עד חודשיים מתום כל רבעון או עד 3 ימי עסקים מיום החתימה על הדוחות הכספיים, לפי המוקדם שבהם[4]

פורטל אותות

 

חלקים ד ו-ה  בנספח 5.4.3.3

 

חוזר ביטוח

2001/13 + חוזרים נוספים שמפורטים בנספח

חוזר גופים מוסדיים

2018-9-14

 

 

 

 

נספח ב'


תיקונים לנספחים לפרק 3 בחלק 4 בשער 5 בחוזר המאוחד

בנספח 5.4.3.3  ('דיווחים כספיים ודיווחים נלווים'), בחלק ג'  ('דיווח דיווחים נלווים לדוחות כספיים רבעוניים של חברות מנהלות'), בסעיף 2 ('דיווחים נלווים לדוחות הכספיים') -

2 .דיווחים נלווים לדוחות הכספיים

תקנות הפיקוח הוצאות ישירות קובעות כללים לגבי תשלום הוצאות ישירות. חברה מנהלת תדווח באמצעות טופס 107 שבקובץ הדיווח את[5]:

  1. סוגי ההוצאות הישירות ששולמו בסך הכל עבור כל קופות הגמל, המסלולים וקרנות הפנסיה שבניהולה (להלן: "משקיעים מוסדיים").
  2. שיעור סך ההוצאות הישירות בהתאם למגבלה שנקבעה בתקנות הוצאות ישירות (להלן: "שיעור א'").
  3. השיעור הכולל של כל סוגי ההוצאות הישירות (להלן: "שיעור ב'").

לצורך חישוב שיעור א' יש לחלק את סך ההוצאות הישירות הכלולות במגבלה ששולמו עבור כל המשקיעים המוסדיים בשנת הדיווח (לרבות משקיעים מוסדיים שהחלו לפעול במהלך שנת הדיווח), בשווי המשוערך של נכסי כל המשקיעים המוסדיים בתום שנת הכספים שקדמה לשנת הדיווח.[6]

לצורך ­חישוב שיעור ב' יש לחלק את סך ההוצאות הישירות, שנכללות במבנה הדיווח, ששולמו עבור כל המשקיעים המוסדיים בשנת הדיווח (לרבות עבור משקיעים מוסדיים שהחלו לפעול במהלך שנת הדיווח),  ביתרת נכסים ממוצעת, באופן זהה לחישוב המוצג בדוח שנתי לעמיתים ולמבוטחים בגוף מוסדי.

  1. חברה מנהלת תדווח לממונה על שוק ההון דוח אודות מצבת חובות בעייתיים הן לגבי חוב שנוצר בישראל והן לגבי חוב שנוצר מחוץ לישראל. לצד פירוט החובות הבעייתיים, יפורט סך החוב הבעייתי בישראל, יחד עם חלוקה לחוב בהשגחה מיוחדת, חוב בפיגור וחוב מסופק.הסדרי חוב שבמסגרתם בוצע שינוי בתנאי החוב המקוריים, הדיווח יעשה במבנה שבמתכונת הקבועה בטופס 16, בקובץ הדיווח[7]. שערי ריבית ידווחו באחוזים עם שתי ספרות לאחר הנקודה העשרונית.
  2. למען הסר ספק יובהר כי חברה מנהלת תדווח לממונה על שוק ההון את קובץ הדיווח המעודכן ביותר  שיימצא באתר האינטרנט של רשות שוק ההון לקראת כל תאריך דיווח.
  3. כאמור בהוראות פרק 7 בחלק 1 של שער 5 בחוזר המאוחד לעניין רואה חשבון מבקר - הדיווחים הנלווים יבוקרו ויסוקרו בידי רואה החשבון המבקר של חברה מנהלת. אישור רואה החשבון המבקר ישמר במשרדי החברה ויתייחס לדיווחים הנלווים כמפורט להלן:
  4. לעניין דיווח שנתי - חוות הדעת תתייחס לכך שהדיווחים הנלווים מבוקרים.
  5. לעניין דיווח רבעוני - חוות הדעת תתייחס לכך שהדיווחים הנלווים מסוקרים.
  6. חברה מנהלת תדווח לממונה על החשיפה לכל אחדת מ-15 התאגידים או קבוצות התאגידים אשר היקף ההשקעה של הגוף כל המשקיעים המוסדיים אשר נמנים על אותה חברה מנהלת בהם הוא הגבוה ביותר. כלומר, במסגרת הדיווח תועבר רשימה אחת "מעורבת" שתכלול הן את התאגידים והן את קבוצות התאגידים שהיקף ההשקעה בהם הוא הגבוה ביותר.  וכן על החשיפה לכל קבוצת תאגידים שהיקף ההשקעה הכולל של הגוף המוסדי בה עולה על 500 מיליון ₪, כפי שמפורט בקובץ הדיווח. בנוסף, יש לדווח אודות חשיפה לכל התאגידים או קבוצות תאגידים שהיקף ההשקעה של קבוצת המשקיעים עליה נמנית החברה המנהלת עולה על 500 מיליון ש"ח, גם אם היקף החשיפה של החברה המנהלת עצמה נמוך מ – 500 מיליון ש"ח.[8] לעניין זה, "קבוצת משקיעים" -  למעט חברות מנהלות של קופות גמל ענפיות. את המידע יש לדווח בטופס T18 (גמל ופנסיה) עבור "נכסים" של משקיע מוסדי, כהגדרתם בתקנות כללי השקעה.

 

בנספח 5.4.3.3  ('דיווחים כספיים ודיווחים נלווים'), בחלק ה'  ('דיווח דיווחים נלווים לדוחות כספיים רבעוניים של חברת ביטוח') -

  1. בסעיף 'דיווחים נלווים לדוחות הכספיים- רבעוני ושנתי (קובץ A)'-

דיווחים נלווים לדוחות הכספיים – רבעוני ושנתי (קובץ A)

קובץ זה כולל: דוחות כספיים, ביאורים, נספחי סולו, ואת הטפסים הבאים: טופס 106 (נכסים והתחייבויות), טופס 101 (הון עצמי), טופס 2 (ביטוח כללי), טופס 14 (ביטוח חיים), טופס 15 (ביטוח בריאות), טופס 3 (התפתחות תביעות תלויות בביטוח כללי), טופס 16, טופס 18, טופס 107.

  1. בסעיף 10- 'טופס 16 - הסדרי חובחובות בעייתיים'-

טופס 16 - הסדרי חובחובות בעייתיים

חברת ביטוח תדווח אודות מצבת חובות בעייתיים הן לגבי חוב שנוצר בישראל והן לגבי חוב שנוצר מחוץ לישראל. לצד פירוט החובות הבעייתיים, יפורט סך החוב הבעייתי בישראל, תוךיחד עם חלוקה לחוב בהשגחה מיוחדת, חוב בפיגור וחוב מסופק. הדיווח יעשה באמצעות הגיליונות הבאים:

  1. גיליון T16 (משתתף ברווחים) - עבור חובות בעייתיים של חברת ביטוח שעומדים כנגד התחייבויות תלויות תשואה;
  2. גיליון  T16N(נוסטרו) – עבור חובות בעייתיים של חברת ביטוח שעומדים כנגד התחייבויות שאינן תלויות תשואה, כמשמעותן בפרק ה' לתקנות כללי השקעה.

הסדרי חוב שבמסגרתם בוצע שינוי בתנאי החוב המקוריים, במבנה שבמתכונת הקבועה בקובץ הדיווח[9]. שערי ריבית ידווחו באחוזים עם שתי ספרות לאחר הנקודה העשרונית.

  1. בסעיף 11- 'טופס 18 - חשיפה לתאגידים ולקבוצות תאגידים'-

טופס 18 - חשיפה לתאגידים ולקבוצות תאגידים

חברת ביטוח תדווח על החשיפה לכל אחד ת מ-15 התאגידים או קבוצות התאגידים אשר היקף ההשקעה של הגוף המוסדי חברת הביטוח בהן הוא הגבוה ביותר. כלומר, במסגרת הדיווח תועבר רשימה אחת "מעורבת" שתכלול הן את התאגידים והן את קבוצות התאגידים שהיקף ההשקעה של חברת הביטוח בהם הוא הגבוה ביותר. בנוסף, יש לדווח אודות חשיפה לכל התאגידים או קבוצות תאגידים שהיקף ההשקעה של קבוצת המשקיעים עליה נמנית חברת הביטוח עולה על 500 מיליון ש"ח, גם אם היקף החשיפה של חברת הביטוח עצמה נמוך מ – 500 מיליון ש"ח.8 לעניין זה, "קבוצת משקיעים" -  למעט חברות מנהלות של קופות גמל ענפיות. וכן על החשיפה לכל קבוצת תאגידים שהיקף ההשקעה הכולל של הגוף המוסדי בה עולה על 500 מיליון ש"ח, כפי שיפורט בקובץ הדיווח. הדיווח יעשה באמצעות הגיליונות הבאים:

גיליון T18 (משתתף ברווחים) - עבור השקעות של מבטח חברת ביטוח כנגד התחייבויות תלויות תשואה;

גיליון T18N (נוסטרו) - עבור השקעות של מבטח חברת ביטוח כנגד התחייבויות שאינן תלויות תשואה, כמשמעותן בפרק ה' לתקנות כלליכלל השקעה.

 

דברי הסבר

לסעיף 2 – תיקון החוזר המאוחד

מוצע לערוך תיקונים בטופס 16 ובטופס 18, שבקובץ הדיווחים הנלווים לדיווח הרבעוני, שבסעיפים 6.1 ו-7.2 בפרק 3 שבחלק 4 לשער 5 בחוזר המאוחד ("דיווח לממונה על שוק ההון").

לגבי תיקון  טופס 16- דיווח אודות חובות בעייתיים:

הדיווח שנמסר במסגרת טופס 16 הורחב ומוקד כך שהגוף המוסדי ימסור דיווח לגבי חובות בעייתיים ובכללם גם דיווח לגבי הסדרי החוב. עיקרי השינויים מפורטים להלן:

  1. הורחבה חובת הדיווח כך שתכלול גם דיווח על חובות בעייתיים שנוצרו מחוץ לישראל (ואולם פירוט סך החוב הבעייתי תוך חלוקה לחוב בהשגחה מיוחדת, חוב בפיגור וחוב מסופק ייעשה רק לעניין חוב בעייתי שנוצר בישראל).
  2. נמחקו שדות שרלבנטיים להסדרי חוב, אך לא תמיד רלבנטיים לגבי דיווח של חובות בעייתיים, כגון- יתרת הלוואה טרם הסדר חוב ויתרת הלוואה לאחר הסדר חוב. מאידך נוספו שדות שרלבנטיים לגבי דיווח של חובות בעייתיים כגון- סיווג החוב.
  3. כמו כן נוספו שדות למילוי נתונים אודות סך החובות הבעייתיים ובחלוקה לפי חוב בהשגחה מיוחדת, חוב בפיגור וחוב מסופק ושדה למילוי סה"כ החוב הקונצרני של הגוף המוסדי (בהשקעות בהלוואות ובאג"ח).
  4. לגבי מבטח- ידווחו 2 דיווחים נפרדים. דיווח אחד עבור כספים שעומדים כנגד התחייבויות שאינן תלויות תשואה וכספים שעומדים כנגד התחייבויות תלויות תשואה.

לגבי תיקון טופס 18- דיווח אודות חשיפה לתאגידים ולקבוצות תאגידים:

תחולת הדיווח הורחבה גם לתאגידים אליהם חשוף הגוף המוסדי ולא רק לקבוצת תאגידים. זאת לאור העובדה שהנתונים שבידי הרשות מצביעים על כך שקיימים תאגידים, שאינם חלק מ"קבוצת תאגידים" ואולם החשיפה של הגוף המוסדי אליהם היא גבוהה. מוצע לקבוע כי החשיפה לגבי תאגידים וקבוצות תאגידים שהיקף החשיפה אליהם עולה על 500 מיליון ₪, תיבחן ברמת קבוצת המשקיעים ולא ברמת הגוף המוסדי.

לסעיף 5 – ביטול תקפות

הוראות הדיווח שבמסגרת טופס 16 נקבעו במקור בחוזר מס' 2015-9-19 שעניינו "דיווח לממונה אודות הסדרי חוב בהם נטל חלק גוף מוסדי". לאור הטמעת הוראות הדיווח שבטופס 16 במסגרת הוראות החוזר המאוחד, מוצע לבטל את החוזר האמור, כאשר הוראותיו יוטמעו במסגרת הנספחים לפרק 3 שבחלק 4 לשער 5 בחוזר המאוחד ("דיווח לממונה על שוק ההון").

 

 


[1] תקנה 3 לתקנות דינים וחשבונות.

[2] תקנה 3 לתקנות דינים וחשבונות.

[3] מועדי הדיווח עודכנו והותאמו למועדים הקבועים בתקנות דינים וחשבונות. תאריך תחילה: יום התחילה.

[4] ראו הערה 21. 

[5] חוזר גופים מוסדיים 2015-9-3 דיווח דוחות כספיים ודיווחים נלווים של החברות המנהלות - עדכון

[6] לגבי משקיעים מוסדיים שהחלו לפעול במהלך שנת הדיווח - בשווי המשוערך שלהם בתום הרבעון הראשון שחלף מהמועד בו אושרו

[8] לדוגמה היקף הנכסים של קבוצת המשקיעים הוא 600 מיליוני ש"ח, כאשר היקף הנכסים של המשקיעים המוסדיים הנמנים על החברה המנהלת הוא 400 מיליוני ש"ח והיקף הנכסים של המבטח הוא 200 מיליוני ש"ח. במקרה זה ידווח הסכום של 400 מיליוני ש"ח בטופס של החברה המנהלת ו-200 מיליוני ש"ח ידווחו בטופס של חברת הביטוח, בחלוקה לכספי משתתף ברווחים ולכספי נוסטרו, לפי העניין.

[9] חוזר גופים מוסדיים 2015-9-19 דיווח לממונה אודות הסדרי חוב בהם נטל חלק גוף מוסדי.

 

x