ניתוח טכני של מדדים מובילים ומט"ח >>> מבט טכני על מדד המניות ת"א 35, הדולר-שקל, ומדד המניות האמריקאי אס-אנ-פי-500

זהו מבט על שלושת הנכסים הפיננסיים הקובעים לנו את האווירה סביב שוק ההון המקומי. מצד אחד, מדד המניות העיקרי שלנו, לצידו יחס המטבעות הנסחר היחיד במדינתנו, דהיינו יחס השקל מול הדולר האמריקאי, ולבסוף מדד המניות הנסחר ביותר בעולם: ה-S&P500 האמריקאי. המבט השבועי הזה משלב קצת פונדמנטלי עם קצת טכני, וגם מסתכל קדימה לשבוע המסחר הקרוב.

 

 
משה שלוםמשה שלום
 

משה שלום
LinkedinFacebookTwitter Whatsapp
15/12/2019


תא 35

איכשהו, יש תחושה קשה של תקיעה במקום, וזאת כאשר מסתכלים על שוק המניות המקומי שלנו. אחרי מהלך הפריצה של 1676, והבדיקה מלמעלה שבוצעה, ובדקה את הפיכת ההתנגדות לתמיכה, חשבנו שהמדד יתחיל לנסוק לגבהים חדשים, ולו כדי למלא קצת מן החסר שקיים בינו ובין השווקים הבינלאומיים. 

מה שאנו קיבלנו בפועל היא דריכה במקום, וסירוב לתת תקווה גדולה לחיוביים. האם זה נובע מחוסר השקט הפוליטי, והשלכותיו על הכלכלה המקומית, כולל ניהול תקציב וניהול גרעון? אינני יודע. מה שאני כן יודע הוא שהמשקיעים מסרבים להביע אמון בשוק שלנו, הן על ידי הזרמת כספים כמחזורים, והן על ידי יצירת רמות מחיר מגמתיות חיוביות חדשות. 

יתר על כן, יש הרואים במה שקורה סוג של סימן לרעה כי, כידוע, אין וואקום מגמתי לטווח ארוך ומה שלא עולה, מדשדש במקרה הטוב, ויורד במקרה הרע. כרגע, אנחנו יכולים להבחין בבנייה של יתד עולה רחבה ביותר, כאשר המחיר נמצא כרגע בגבול התחתון של היתד, וכאשר האינדיקאציה נמצאת במצב של קניות יתר ב-מקדי וקרוב אליה ב-סטוק. מצב טכני מאיים לכל הדעות אם לא תהיה תגובה חיובית מידית מנקודה זו.

עבור החיוביים, אנו חייבים לראות עלייה מעל רמת המחיר המינימאלית של 1700, ולאחר מכן לייצר פריצה של הגבול העליון של היתד הנרקמת. אגב, המדד עדיין נמצא במגמה עולה רשמית, מן השיאים והשפלים מאז 1530. עבור החיוביים זה חייב להימשך, והמחיר חייב לתפוס קצת מומנטום כלפי מעלה כדי ששוק ההון יאמין שעברנו שלב חדש של אמון כלפי שוק המניות שלפנינו. עבור השליליים, אין הרבה עבודה להיעשות: שבירה מטה של רמת המחיר סביב 1676, ובמיוחד שבירת הרמה סביב 1650, שתי אלו הינן המטרות המיידיות של המערכה, אחריה השוק ייכנס באמת למצב נפשי כזה שיהיה אפשר להרוויח מן הכיוון היורד. 


דולר-שקל

את שאמרנו על שוק המניות המקומי, ניתן גם לומר על שוק המט"ח המקומי אבל הפוך כיוונית, כמובן, דהיינו הססנות להמשך כלפי מטה. התערבות בנק ישראל, סביב 3.44, הייתה מספיק משמעותית מכדי למנוע את התדרדרות שער הדולר-שקל למחוזות קשים. אזכיר כאן את שאמרתי בעבר: סביב 3.4 ישנן כמויות עצומות של פקודות קטיעת הפסד, המחכות להתבצע אוטומטית במידה וסביבת תמיכה זו אכן תשבר כלפי מטה. ביצוע פקודות אוטומטיות אלו יהווה מעין "סערת מכירה" מספיקה על מנת להסב נזק מורגש, וקשה, לייצוא הישראלי ואולי אף לגרום לגל מכירות מוסדי שגם בנק ישראל ימצא כבעייתי לעצור. 

בכל אופן, זה נראה כמו משהו שנראה כבר מאחורינו, ועכשיו יש חוסר וודאות באזור הנמוך של השער. עבור החיוביים, רק פריצה של קו המגמה היורד, סביב 3.51-2 יתן סממן ראשוני וחיוני לשינוי אפשרי כלפי מעלה. משם, הדולר חייב לייצר זוגות של שיאים ושפלים עולים ועל ידי כך לבנות מגמה חיובית חדשה. האם זה סביר? כן ולא. כן, כי ראינו בימים האחרונים הצהרות מצד הבנק המרכזי שלנו בדבר רצינותו להילחם כנגד הספקולנטים השורטיסטים בעזרת קניית דולרים במיליארדים. לא, כי כל הסביבה הפיננסית המקומית והעולמית עדיין נוטה להחלשת הדולר בכלל ומול השקל בפרט. אגב, עבור השליליים המלאכה באמת קלילה: שבירת 3.44 כלפי מטה וכניסת הדולר לאזור של אותן פקודות קטיעת הפסד היא המטרה העליונה שלהם. 


S&P500

בשוק האמריקאי, אנו ממשיכים להיות עדים למהלך דרמטי של חיוב. שלושה ימים של ירידות קטנות הצליחו להביא את המדד לבחון את רמת התמיכה המינורית של 3090 ומשם לקפץ חזרה בחוזקה כלפי מעלה. מי שבוחן את המצב רואה שכל העלייה מאז 2876 הינו גל מסודר וחיובי במיוחד כאשר החלק האמצעי היה אסרטיבי כמו שלא נראה הרבה שנים. 

כל המגמה החיובית נבנתה בתעלה צרה במיוחד, כאשר התיקון המינורי האחרון הוריד את המחיר לתעלה מקבילה נמוכה במקצת אבל ביום שישי האחרון ראינו את המדד מנסה לחזור ולהיכנס לתוך התעלה המקורית. על פי כל הסימנים הטכניים שלפנינו, כולל אינדיקאטור ה-מקדי, אשר חוזר להיות בתאוצה חיובית, ואינדיקאטור ה-סטוק, אשר עוד מעט נכנס חזרה למצב של קניות יתר, ובכן על בסיס כל אלו והעונתיות החיובית במיוחד שבה אנו נמצאים קלנדרית, אינני רואה סיבה הגיונית שמה שהיה הוא לא מה שיהיה, וכנראה ביתר שאת עד תחילת השנה הבאה. 

אגב, אם מדברים על פעילות המחיר ביום שישי האחרון, אנו יכולים להזכיר שראינו אז פריצה של ההתנגדות המינורית סביב 3160, ולמעשה קביעה תוך יומית של שיא חדש של כל הזמנים. מה עומד מאחורי החיוב המדהים הזה? אין ספק שחזרת מדיניות פד מרחיבה והטוויטר של טראמפ, המבשר כל כמה זמן על סיום מוצלח קרוב של הסכם סחר עם סין, כל אלו מייצרים את הגלים כלפי מעלה בקצבים השונים ובעוצמות השונות. 

וכמה מילים של זהירות: למרות שאין שום דבר שלילי כאן, כדאי לזכור את משבר ה-REPO המתנהל ברקע ובשקט והמערער את היציבות של המסחר הבין-בנקאי. הציבור עדיין לא מודע לכך אבל כאשר זה יצליח להיכנס לכותרות אני מניח שנראה קצת פחות אופטימיות אצל המשקיעים בשוק זה. לשליליים אומר כך: בלי לשבור את 3081 אין לכם מה להתחיל לקוות לטוב. 

הערה כללית לגבי הגרפים:
אחרי שנים רבות של שימוש במערכת גרפית משלי, החלטתי להשתמש במערכת גרפית של אתר, אשר מספק את מיטב הטכנולוגיה לכך, ובחרתי באתר Investing.com. היותו אתר שמאפשר מבט גם על נכסים ישראלים רק הוסיף נקודות לבחירתו, ואני חושב שהשינוי מהווה התקדמות, ואף בהירות יתר, על מצבם הטכני של הנכסים. 

כל הגרפים המוצגים ימשיכו להיות יומיים, דהיינו שבהם כל נר מייצג יום של מסחר, אבל יהיו מוצגים על בסיס נרות Heikin-Ashi על מנת לקבל תחושה מגמתית הרבה יותר ברורה ומספקת למשקיעים וסוחרים העובדים על בסיס מתודולוגיה קרובה לזו. לבסוף, אני מזמין את הקוראים להתנסות בצד הגרפי של האתר ובכל שירותיו המגוונים והמעניינים.    

x